Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor har samme modell oppgitt ulike HK

Startet av Galder, torsdag 23. september 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

Galder

Når jeg ser på bruktbiler på finn så er det ofte oppgitt ulike HK på samme modell og årsmodell.
Hva kommer dette av?  :-\

Feks. en Tesla Model 3 LR, 2021 modell. Noen annonser er det angitt 306 HK mens andre har 498 HK.
Jeg regner med at noen bare blander LR med SR modellen, men også bruktforhandlere har ulike HK på samme type og modell..  ???

Finnes det virkelig ulike versjoner av samme type og modell med ulik mengde HK?

Walbern

Slik jeg har skjønt det, så er 306 HK en standard effekt som Finn.no bruker i forbindelse med forhåndsutfylling av informasjon om bilen som skal selges.

498 HK er samlet effekt av begge motorer (AWD).

Hvorfor Finn opererer med 306 HK som standard, vet jeg ikke.

jlan

Det synes å være enighet om at frontmotoren er 197 hp i alle 3/Y som har denne.
De fleste steder oppgis en bakre motor på 283 hp for Performance og for SR+, mens LR har 252 hp.

Så det skulle altså gi:
SR+        : 283 hp
LR AWD   : 449 hp
P             : 480 hp

Jeg tror dette stemmer bra for de to første, men for Performance har jeg sett dyno målinger på 570 hp. Den tidligere LR RWD modellen ble også målt opp mot 340 hp med sin ene motor.  Det er også en "acceleration boost" som gir LR AWD opp mot 500 hp.

Men nå er maks hp noe som ikke oppnås før bilene kommer opp mot 80 km/t, så det har også mye å si for akselerasjonen hvordan dreiemomentet er ved lavere turtall. Det kreves også ganske høy SoC for å oppnå disse tallene.

https://i.imgur.com/HXvhWVx.png
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

PenguinPoweredTesla

#3
Data for M3LR.

Dette er data fra Statens Veivesen, dermed er dette det som er målt og dokumentert fra Tesla for typegodkjenning i Norge. Dette er for M3LR 2021 model, og som de fleste er enige om. Dreiemomentet har også en flat kurve på disse motorene, ja elmotor generelt, og da får man 4,4s akselrasjonstid på en bil som veier ca 1900kg med fører.


Nissan Leaf 2017.
Tesla M3 LR 2021.

jlan

Jeg kikket litt på de vegvesen-tallene for biler som ligger på finn, og det er endel variasjon. LR og SR+ ligger litt over det jeg har sett i dyno målinger, men da måles jo effekt på hjulene. Performance ligger litt lavt synes jeg i forhold til de andre. Det er selvsagt vanskelig å angi toppeffekt for slike elektriske motorer. Det er jo lagt inn softwarebegrensninger som lett kan endres, spesielt for korttidsbelastning.

2019 TM3LR 155 KW (211 HK)+195 KW (265 HK)
2021 SR+ (med motor kun bak): 239 KW (325 HK)
2021 Model Y :  158 KW (215 HK) + 220 KW (299 HK)
2021 TM3 Performance: 158 KW (215 HK) + 219 KW (298 HK)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

PenguinPoweredTesla

finn.no kanman hente data fra Statens veivesen, eller sette inn data selv etter hva man måtte ønske og mene, og da vil man jo få mye feil data.  Det er også endel ting som skal følges for å få korrekt måling, riktig temp på batteri bla, og da får slike hjemmemålinger litt ulike visninger. Er nok endel hobby-dyno ute å går, samt mye synsing og meninger. Feil på bil kan også forekomme.
Nissan Leaf 2017.
Tesla M3 LR 2021.

olekvi

Sitat fra: jlan på fredag 24. september 2021, klokken 08:25
2019 TM3LR 155 KW (211 HK)+195 KW (265 HK)
2021 SR+ (med motor kun bak): 239 KW (325 HK)
2021 Model Y :  158 KW (215 HK) + 220 KW (299 HK)
2021 TM3 Performance: 158 KW (215 HK) + 219 KW (298 HK)

2019 TM3 Performance: 150kW (204hk) + 205kW (279hk)


Men dette sier egentlig ikke så veldig mye om hvor bra bilen i praksis går.
'19 TM3P

jlan

Sitat fra: olekvi på fredag 24. september 2021, klokken 12:48
2019 TM3 Performance: 150kW (204hk) + 205kW (279hk)

Men dette sier egentlig ikke så veldig mye om hvor bra bilen i praksis går.
På de lavere hastighetene er nok dreiemomentkurven mer interessant ja. Men som nevnt over, dreiemomentkurvene er ganske flate opp til der maks effekt oppnås, så en kan beregne akselerasjonen ganske bra, hvis en vet peak power og hastighet denne oppnås på. Med utgangspunkt i kurven i linken under kan det se ut som om Performance gir 430kW ved 20 m/s. Hvis vi antar at bilen veier 2000 kg, så gir det en start-akselerasjon på

a=P/(v*m)=430000/(20*2000)= 10.75m/s^2, altså rundt 1g. Nå holdes ikke dette dreiemomentet helt til 100 km/t, og det blir litt luftmotstand mm., men  0-72 km/t bør da altså gå på t=v/a=20/10=2 sekund. Det stemmer vel bra.

LR ser ut til å ligge på ca 330 kW, altså noe lavere enn vegvesenets tall. men det kan jo hende Tesla har tatt høyde for "acceleration boost", som altså får effekten opp til ca. 370 kW.
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/eczol8/model_3_awd_acceleration_boost_tested_from_0160/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Galder

Takk for alle svarene!

Det var mange utregninger av antall hestekrefter osv. Men jeg lurte egentlig ikke på hvor mange HK som de ulike modellene har. Jeg lurte på om det fantes ulike versjoner (med ulike HK) av en viss modell, eller om feks alle Tesla 2021 LR (uten acceleration boost osv) har like mange HK.

Det er bare forvirrende når en ser på finn.no og noen biler har lavere HK enn andre, enda det er samme modell.


Men første setningen til Penguin hadde vel egentlig svaret jeg var ute etter
Sitat fra: PenguinPoweredTesla på fredag 24. september 2021, klokken 09:11
finn.no kanman hente data fra Statens veivesen, eller sette inn data selv etter hva man måtte ønske og mene, og da vil man jo få mye feil data.

Takk for alle innspillene   :)

Electric cars in Norway

Ja, dette med HK er en sak sikkert mange lurer på. Det samme gjelder effekt av varmepumpe (VP) vs uten VP. Meningene er mange.... M3 er vel i det store og hele uansett en kongebil uansett specs :+1: snart har jo «halve Norge kjøpt bilen».

AlexØ

For 2021 er tallene som opplyst av Tesla i brukerhåndbboka

2021 SR+   324hk
2021 LR      164hk (Front)  276hk (Bak)
2021 Pref    214hk (Front)  297hk (Bak)

Det er nesten umulig å si den totale virkelige samlede effekten


EDS89

#11
Jeg reagerer også på dette. Vært flere tester der tm3 LR yter 450 hk ca. Men min mic fra forrige uke er registret med 498hk men jeg reagerer på det. Om Tesla har lagt inn total hk med acceleration boost i vognkort. Så er det ikke greit!
Ettersom man betaler høyere forsikringspremie og dermed! Har jeg ikke de alle hk tilgjengelig, burde vel Tesla spandere på acceleration boost ettersom det gir ca 50hk mer Utifra YouTube testere på dyno.

Chipper jeg en fossil bil så registrerer jeg det hos Vegvesenet. Men her er det noe som ikke stemmer altså!

På min 2021 mic tm3 LR er det i vognkortet
front - 158kw - 215 hk
Bak - 208 Kw - 283 hk.

geear

Hvorfor stemmer ikke det? Fordelingen mellom for og bak er dynamisk avhengig av grep, så bilen kan sikkert ha omtrent 100% pådrag bak om fremhjulene står på is, da kan bakmotoren yte 283hk i peak, men det er ikke det samme som at du kan få både 215hk foran og 283hk bak samtidig. Har du spurt forsikringsselskapet ditt om det hadde hatt noen betydning, eller bare antar du?

EDS89

Sitat fra: geear på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 21:02
Hvorfor stemmer ikke det? Fordelingen mellom for og bak er dynamisk avhengig av grep, så bilen kan sikkert ha omtrent 100% pådrag bak om fremhjulene står på is, da kan bakmotoren yte 283hk i peak, men det er ikke det samme som at du kan få både 215hk foran og 283hk bak samtidig. Har du spurt forsikringsselskapet ditt om det hadde hatt noen betydning, eller bare antar du?

Ettersom flere mic biler blir Reg forskjellig med hk. Om det er forskjellige versjoner eller annet er noe å lure på :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA