Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fra X til Y, eller?

Startet av jorkus, torsdag 23. september 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på fredag 24. september 2021, klokken 18:10

Jeg har en kronglete hyttevei.
Tror den skal være ganske dårlig for å stå fast med Y. Vår er ganske dårlig og, men  kommer opp med TM3 også med litt forsiktighet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Y er høy, jeg vil ha høydejusterbart understell for å få den NED, og samtidig kunne heve den igjen til original høyde.

Glemte forresten å nevne at frunken på Y kan stenges med to fingre, mens på X-en er det begge hender som gjelder. Styr hver gang man holder noe i en hånd. Og størrelsen på frunken oppleves omtrent lik.

Rosstopher

Sitat fra: geear på fredag 24. september 2021, klokken 19:14
Og størrelsen på frunken oppleves omtrent lik.

Det kan jeg ikke si meg enig i. X har vel rundt dobbelt så stort volum i frunken som Y, og oppleves også mye større IMO.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Dobbelt så stort hørtes drøyt ut, men Y sitt er lettere å bruke. Det er merkbart smalere, men dybden og høyden virker ganske lik, og X sitt skrår veldig i sidene, som gjør det vanskeligere å utnytte plassen ytterst på begge sider, mens Y sitt er mer rett. I tillegg er noe av plassen i X (sikkert 10 liter?) inn under kanten foran, igjen vanskelig å bruke. Har aldri sammenlignet de side om side, men tenker typisk fire bæreposer med mat i X, og tre i Y.

thebadger

Jeg fikk plass til en weber q1400 med utstyr, 2 ryggsekker, 4 par Fjellstøvler og 8 flasker farris i frunken på tmx. Kan ikke se for meg å gjøre det samme i TMY.

Counterpointer

Sitat fra: thebadger på lørdag 25. september 2021, klokken 07:24
Jeg fikk plass til en weber q1400 med utstyr, 2 ryggsekker, 4 par Fjellstøvler og 8 flasker farris i frunken på tmx. Kan ikke se for meg å gjøre det samme i TMY.
Det er vel akkurat det gear beskriver.
Ikke alle har 16 smågjenstander å fylle opp med!

thebadger

Poenget mitt var heller det at man får plass til store ting i X-en, mens i Y er det å stable småting

kodax

Ref. problemene du har hatt med dører og diverse på X, geear, så kan det virke som mye er blitt fikset på modellen som kom i midten av 2018.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

snhansen

Mitt tips, kjør Yen og bare den i en uke eller to, så setter du deg inn i Xen, og tar vurderingen på ny. Vi har en tendens til å holde litt på det gamle trygge... Hadde samme problem som deg når jeg byttet fra MB E klasse til Tesla model 3. Syntes 3ern, var stiv og annerledes å kjøre med speedometer på midten osv, men etter 2 ukers bruk av model 3, så var det en gedigen nedtur å sette seg tilbake i E klassen. Forklar det den som vil, for jeg vil  ikke på noen måte si at E klassen er dårlig, men ikke mitt førstevalg lengre... Blir spennende, kanskje Xen er bilen for deg 😄
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

trykkertor

Sitat fra: snhansen på lørdag 25. september 2021, klokken 10:22
Mitt tips, kjør Yen og bare den i en uke eller to, så setter du deg inn i Xen, og tar vurderingen på ny. Vi har en tendens til å holde litt på det gamle trygge...
Enig. Hadde en slik opplevelse her i uken. Leverte Model 3 inn på verksted, og fikk en helt fabrikkny Toyota RAV4 hybrid som lånebil.
Syntes ALT var "forferdelig" i den Toyotaen. Dagen etter da jeg hentet Model 3 merket jeg plutselig hvor gode setene var i Toyotaen, og Model 3 føltes som en "parkbenk".


thebadger

Hvis jeg allerede hadde TMX hadde jeg ikke gått for TMY med mindre den fyller et konkret behov som er viktig for deg.
Det er ingenting på Y som er verdt å ta et nytt verditap på hvis du allerede har X

jorkus

Takk for alle innspill, jeg har nå lagt X-en på finn til 600k, får jeg det ila uka så går den, hvis ikke blir det retur av Y 🙂. (Håper litt at den ikke går)
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Dr_T

Solgte en 2021 Mod X Long Range Plus gått 9000 km for 60' mer enn jeg gav i des 2021 og byttet til en Y LR...i grunn meget godt fornøyd med det. Savner lite med X'en, og fruen synes definitivt Y'en er lettere å manøvrere rundt på trange plasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA