Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe med eller uten vinterdekk?

Startet av Fleur, torsdag 23. september 2021, klokken 16:30

« forrige - neste »

Fleur

Ser det er en del tråder her ang vinterdekk men fant ikke noe sted denne passet inn.

Er det slik at de piggfrie  vinterdekkene til 25k man får fra Tesla er bra eller bør man bestille noen andre et annet sted?
Ønsker trygge dekk med lite støy 

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


tornaldo

Tesla leverer Nokian Hakka R3. Det er trygge og gode dekk på ordentlige vinterforhold, men ikke de mest støysvake.

Så det bunner jo ut i hva du selv foretrekker. Tror ingen kan si om man bør bestille et annet sted eller ikke, helt opp til hva en selv ønsker og har behov for.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Fleur

Sitat fra: tornaldo på torsdag 23. september 2021, klokken 16:48
Tesla leverer Nokian Hakka R3. Det er trygge og gode dekk på ordentlige vinterforhold, men ikke de mest støysvake.

Så det bunner jo ut i hva du selv foretrekker. Tror ingen kan si om man bør bestille et annet sted eller ikke, helt opp til hva en selv ønsker og har behov for.
Ok skjønner. Så det er ingen som har noen andre dekk å anbefale fremfor de man får fra Tesla? Jeg har overhodet ikke peiling på dekk, liker bare å ha godt grep og lite støy

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


tornaldo

Da bør du vurdere Continental VikingContact 7.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jeronan

#4
Sitat fra: tornaldo på torsdag 23. september 2021, klokken 16:48
Tesla leverer Nokian Hakka R3. Det er trygge og gode dekk på ordentlige vinterforhold, men ikke de mest støysvake.

Så det bunner jo ut i hva du selv foretrekker. Tror ingen kan si om man bør bestille et annet sted eller ikke, helt opp til hva en selv ønsker og har behov for.

R3 is king on snow and ice, but absolutely terrible on wet roads when it rains. It has a really long braking distance.

So it really depends where you drive most. If you live up north with mostly snow/ice the entire winter, you can't go wrong with Nokian's. They are one of the best in those conditions.

Though if you drive mostly in the West like Bergen or around Oslo where we mostly have wet / slush road conditions most of the winter (exceptions there, though it has been 4 years since we had a real cold winter like that), then both Continental VC7 and Good Year Ultragrip Ice 2 are better choices in my opinion.

We ourselves had Nokian R2's on our previous Model S and they were fantastic on the mountains towards Vestlandet, but around here in Oslo area they lacked good grip in slush/wet road conditions and tend to slide easy and very long brake distance.
When we switched to Good Year Ultragrip Ice2 back in february on the Model S, it was like night and day in slush/wet road conditions. Much better grip and brake performance.
Though the grip was less in snow/ice on the mountain than the Nokians.

That is the issue with winter tires really. No tire is perfect. So you have to choose the tire for the conditions you drive the most.

I have chosen Continental VC7 this time for the Model Y, due to the good package deal I got at Dekk Sjekk in Askim. So I am excited to see how these will perform coming winter. I expect them to sit somewhere between the Nokian and Good Year.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fleur

Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. september 2021, klokken 21:32
Sitat fra: tornaldo på torsdag 23. september 2021, klokken 16:48
Tesla leverer Nokian Hakka R3. Det er trygge og gode dekk på ordentlige vinterforhold, men ikke de mest støysvake.

Så det bunner jo ut i hva du selv foretrekker. Tror ingen kan si om man bør bestille et annet sted eller ikke, helt opp til hva en selv ønsker og har behov for.

R3 is king on snow and ice, but absolutely terrible on wet roads when it rains. It has a really long braking distance.

So it really depends where you drive most. If you live up north with mostly snow/ice the entire winter, you can't go wrong with Nokian's. They are one of the best in those conditions.

Though if you drive mostly in the West like Bergen or around Oslo where we mostly have wet / slush road conditions most of the winter (exceptions there, though it has been 4 years since we had a real cold winter like that), then both Continental VC7 and Good Year Ultragrip Ice 2 are better choices in my opinion.

We ourselves had Nokian R2's on our previous Model S and they were fantastic on the mountains towards Vestlandet, but around here in Oslo area they lacked good grip in slush/wet road conditions and tend to slide easy and very long brake distance.
When we switched to Good Year Ultragrip Ice2 back in february on the Model S, it was like night and day in slush/wet road conditions. Much better grip and brake performance.
Though the grip was less in snow/ice on the mountain than the Nokians.

That is the issue with winter tires really. No tire is perfect. So you have to choose the tire for the conditions you drive the most.

I have chosen Continental VC7 this time for the Model Y, due to the good package deal I got at Dekk Sjekk in Askim. So I am excited to see how these will perform coming winter. I expect them to sit somewhere between the Nokian and Good Year.
Ser ut som det continentaldekket også er best for oss som bor rundt Oslo og ikke kjører altfor mye på snø og is, og i tillegg vil ha et dekk som ikke støyer

https://motor.no/2020-20560-r16-continental/piggfritt-og-nesten-prikkfritt/180431

Kan jeg spørre hva slags deal du fikk?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Jeronan

#6
19inch Monaco rims + Continental VC7 for 21.990 NOK incl. mounting and outlining of tires.

I switched the Hankook summer tires to the Monaco rims, as they fit better on these 8,5inch rims and put the Continental VC7 on the stock Gemini rims. Had to pay 500 NOK extra for this swap, which is super cheap.  :)

Other dekk senters, like Dekk24 wanted to charge 1600 NOK for mounting+outlining. So with the above swap I would had to pay 3200 NOK extra. :-1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fleur

Hva er egentlig forskjellen på 19 og 20"? Hva bør man kjøpe?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Jon65

Det korte svaret er vel at 19" er fornuftig og 20" er stilig.

Ampéreson

#9
Om du liker Gemini felgene, så er tesla sin deal ganske god. De kommer på regningen uten moms. Men om du ikke ønsker å kjøpe fra Tesla er det nå ganske slunkent med premium dekk i størrelsene som 19" Model Y bruker, i hele Norge visst. Jeg måtte sende forespørsler ganske mange steder før jeg fant noen som kunne skaffe, og de sender dekk fra østlandet over til vest i mitt tilfelle. De fleste sier at dekkene er utsolgt i hele landet og kommer tilbake i butikkene i midten av Desember. Min anbefaling er å kjøpe vinterhjul fra Tesla, evt. kjøpe fra tredjepart før du henter ut bilen. Jeg fikk spørsmål bare noen få dager før jeg hentet ut bilen om jeg ville ha vinterhjul lagt til bestillingen.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Fleur

Sitat fra: Ampéreson på fredag 24. september 2021, klokken 00:09
Om du liker Gemini felgene, så er tesla sin deal ganske god. De kommer på regningen uten moms. Men om du ikke ønsker å kjøpe fra Tesla er det nå ganske slunkent med premium dekk i størrelsene som 19" Model Y bruker, i hele Norge visst. Jeg måtte sende forespørsler ganske mange steder før jeg fant noen som kunne skaffe, og de sender dekk fra østlandet over til vest i mitt tilfelle. De fleste sier at dekkene er utsolgt i hele landet og kommer tilbake i butikkene i midten av Desember. Min anbefaling er å kjøpe vinterhjul fra Tesla, evt. kjøpe fra tredjepart før du henter ut bilen. Jeg fikk spørsmål bare noen få dager før jeg hentet ut bilen om jeg ville ha vinterhjul lagt til bestillingen.
Kan man bestille vinterdekk fra tesla til samme pris i etterkant hvis det viser seg at det blir vanskelig å få kjøpt dekk utenom? Nå har jeg verken bestilt bil eller sett etter dekk men tipper det blir de continental dekkene. Noen som vet om de finnes noe sted i Oslo-området?

Hva er forresten dimensjonen på 19"dekkene?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Jeronan

#11
Call Dekk Sjekk in Askim and see if they still have the Continental VC7 tires.

If sold out, you can't really go wrong with Good Year Ultragrip Ice2 either. Especially if you drive around Oslo most of the time.
(They have a new version of these now I believe, called Ultragrip Ice2+)

PS. I don't think Tesla's winter tire package is a good deal at all. 24.900 NOK ex. MVA is a good deal?  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på fredag 24. september 2021, klokken 08:26
PS. I don't think Tesla's winter tire package is a good deal at all. 24.900 NOK ex. MVA is a good deal?  :o
Det blir feil å si "ex MVA", når MVA ikke skal legges til når hjulene kjøpes sammen med bilen. Ved å si "ex MVA" kan det lett tolkes til at MVA kommer i tillegg, men det gjør det jo ikke. Kjøpet er "MVA-fritt".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Ampéreson

Sitat fra: Fleur på fredag 24. september 2021, klokken 00:19
Kan man bestille vinterdekk fra tesla til samme pris i etterkant hvis det viser seg at det blir vanskelig å få kjøpt dekk utenom? Nå har jeg verken bestilt bil eller sett etter dekk men tipper det blir de continental dekkene. Noen som vet om de finnes noe sted i Oslo-området?

Hva er forresten dimensjonen på 19"dekkene?


Når du legger inn bestilling på Model Y velger du vinterhjul i bestillingen, da får du de uten MVA på sluttregningen. Om du ikke legger til vinterhjul kan du legge det til inntil du får bilen. De ringte meg og spurte, og brukte MVA fritak som argument også. Det er ikke for salg vinterhjul i shoppen til Tesla pr. nå, men det har vært det tidligere. Ser at det ikke selges for noen av modellene faktisk
Tesla Model Y shop

Dimensjonene på vinterdekk er 255/45 R19 104T
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA