Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaring med glasstak

Startet av antohagg, onsdag 22. september 2021, klokken 22:52

« forrige - neste »

antohagg

noe jeg fundert litt på er glasstak og hvordan det oppleves i stark sol. Spesielt der bak.
Kidsen liker å sitte å se på Ipad og slik der bak og hvis det blir for lyst blir det mye klaging og det gidder jeg ikke.
Husker ikke helt, men tror ID.4 har mulighet for å trekke for taket hvis man ønsker det mørkt. Antar at det ikke finns i Tesla. Men hva er deres erfaringer?

Handyman

Glasset er egentlig veldig mørkt og jeg opplever ikke blending, men det er klart at det er lysere enn et tett tak.
Men skal man ha det mørkt bør man montere et trekk, eller velge en bil med tett tak eller trekk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Finnes vel et løst trekk til å sette inn ved behov. Men ut fra Model 3 sitt glasstak så er det så mørkt at det ikke er noe problem.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 22. september 2021, klokken 23:05
Finnes vel et løst trekk til å sette inn ved behov. Men ut fra Model 3 sitt glasstak så er det så mørkt at det ikke er noe problem.
TMY oppleves ikke noe lysere, og det var et løst trekk jeg tenkte på. Jeg brukte det i TM3, men for å isolere på vinteren. Glemte at jeg hadde det, og det ble permanent.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Det er sotet helt svart fra utsiden, har ikke vært en eneste kommentar på det her i familien, men selvfølgelig begrenset testtid. Det er iallfall ikke noe jeg har som en bekymring i det hele tatt.

Counterpointer

Vi var i Europa i stekende solskinn og 35 grader pluss uten klager fra ungdommene som satt bak.

Fleur

Kommer alle Tesla y med glasstak uten trekk? Vurderer Tesla y men har i minne at glasstaket på Hyundai i 40'en vi hadde frem til 2017 knuste 2 ganger pga steinsprut. Ene gangen på motorveien og det kom glassbiter ned i kupeen selvom det teknisk sett ikke eksploderte men imploderte (?). Ønsker ikke at det skal skje igjen. Hadde ikke barn i bilen den gangen, men tenk hvis...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


sjokomelk

Sitat fra: Fleur på torsdag 23. september 2021, klokken 07:42
Kommer alle Tesla y med glasstak uten trekk? Vurderer Tesla y men har i minne at glasstaket på Hyundai i 40'en vi hadde frem til 2017 knuste 2 ganger pga steinsprut. Ene gangen på motorveien og det kom glassbiter ned i kupeen selvom det teknisk sett ikke eksploderte men imploderte (?). Ønsker ikke at det skal skje igjen. Hadde ikke barn i bilen den gangen, men tenk hvis...
Ja.
Men hvis du er redd for glass, så bør du holde deg langt unna alt som heter vinduer i både biler og bygninger. Alt kan gå i stykker, men frontrute, bakrute og glasstak på biler er laminerte, så mesteparten av glassbitene blir sittende fast hvis det knuser. Det kan hende at det ramler ned noen bittesmå biter, men ikke av en liten steinsprut. Det skjer heller hvis noen slår på taket med slegge gjentatte ganger, eller du kjører av veien så heftig at bilen flyr i lufta og lander på taket midt oppå en 1m x 1m x 1m bergknaus og trykker inn hele glasstaket. Men da har du helt andre problemer som er større enn noen glassbiter i kupéen. :P
Så du skal ikke være redd for steinsprut i taket.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: andy99 på torsdag 23. september 2021, klokken 08:21
Sitat fra: Fleur på torsdag 23. september 2021, klokken 07:42
Kommer alle Tesla y med glasstak uten trekk? Vurderer Tesla y men har i minne at glasstaket på Hyundai i 40'en vi hadde frem til 2017 knuste 2 ganger pga steinsprut. Ene gangen på motorveien og det kom glassbiter ned i kupeen selvom det teknisk sett ikke eksploderte men imploderte (?). Ønsker ikke at det skal skje igjen. Hadde ikke barn i bilen den gangen, men tenk hvis...
Hvis du ikke liker glasstak er det mulig å legge folie; glass roof delete. Så slipper du både lys og får en ekstra utvendig beskyttelse.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-glass-roof-delete.231727/
Folie kan også legges på innsiden, og man beholder originalt utseende, og hindre evt. glasstøv dersom taket knuser i en ulykke. Et tett soltrekk på innsiden vil også hindre glasstøv. Men som sagt i en ulykke vil det (nesten) alltid komme glasstøv i kupeen.
Uansett skjer steinsprut på glasstaket ikke ofte. Det vil heller ikke forårsake glasstøv i kupeen siden glasset er laminert. Skadet glass dekkes også av forsikringen. Denne problemstillingen derfor er i praksis svært lite aktuell.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fleur

Sitat fra: Handyman på torsdag 23. september 2021, klokken 08:37
Sitat fra: andy99 på torsdag 23. september 2021, klokken 08:21
Sitat fra: Fleur på torsdag 23. september 2021, klokken 07:42
Kommer alle Tesla y med glasstak uten trekk? Vurderer Tesla y men har i minne at glasstaket på Hyundai i 40'en vi hadde frem til 2017 knuste 2 ganger pga steinsprut. Ene gangen på motorveien og det kom glassbiter ned i kupeen selvom det teknisk sett ikke eksploderte men imploderte (?). Ønsker ikke at det skal skje igjen. Hadde ikke barn i bilen den gangen, men tenk hvis...
Hvis du ikke liker glasstak er det mulig å legge folie; glass roof delete. Så slipper du både lys og får en ekstra utvendig beskyttelse.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-glass-roof-delete.231727/
Folie kan også legges på innsiden, og man beholder originalt utseende, og hindre evt. glasstøv dersom taket knuser i en ulykke. Et tett soltrekk på innsiden vil også hindre glasstøv. Men som sagt i en ulykke vil det (nesten) alltid komme glasstøv i kupeen.
Uansett skjer steinsprut på glasstaket ikke ofte. Det vil heller ikke forårsake glasstøv i kupeen siden glasset er laminert. Skadet glass dekkes også av forsikringen. Denne problemstillingen derfor er i praksis svært lite aktuell.
Vært veldig uheldig jeg da hvor glasstaket knuste 2 ganger og biter kom ned i kupeen. Ble heller ikke dekket av superforsikring den gangen (glasskade dekket ikke), men hyundai tok det på egen regning.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Klykken

Vi har hatt Model S siden 2018 med heldekkende glass i taket. Kjørt 50.000km med den uten noe stress, med ei på da 10år (nå 13) baki og kjørt skandinavia rundt med alskens skjermer som underholdning.

Vi har nå Model Y og er fortsatt ingen problemer med verken knust tak eller klage på lys og varme. Minstedattera på snart 2 sitter og ser opp når vi kjører. Spesielt når det regner, da glasset har blitt forseglet og dråpene skyter fart i takt med fart og akselerasjon. Gir en flott romfølelse og ville ikke vært foruten.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Har ikke hørt om at noen har fått glassbiter i fanget i en Model Y i USA.

Når jeg har setet helt bakerst, og solen står 38 grader forfra, så synes jeg at jeg godt kunne tenkt meg en ekstra skyggebit på de 30 første centimeterne av glasstaket. Men ikke så ille at jeg kommer til å gidde å gjøre noe med det, selv om jeg synes Tesla burde hatt dobbelt sett med solskjerm...en for frontruten (som en har), og en som en kan vippe opp for å dekke fremre del av takvinduet... Men en kan jo alltid kjøpe solskjerming som dekker hele vinduet...og så klippe av en 30cm remse, og lime fast med duct-tape....  ;D :D ;D
Tesla Model Y                         2021-

geear

Du kan jo få lagt på soldempende film de første 30 cm, på innsiden. Kjapp jobb...

Sitat fra: Fleur på torsdag 23. september 2021, klokken 07:42
Kommer alle Tesla y med glasstak uten trekk? Vurderer Tesla y men har i minne at glasstaket på Hyundai i 40'en vi hadde frem til 2017 knuste 2 ganger pga steinsprut. Ene gangen på motorveien og det kom glassbiter ned i kupeen selvom det teknisk sett ikke eksploderte men imploderte (?). Ønsker ikke at det skal skje igjen. Hadde ikke barn i bilen den gangen, men tenk hvis...
Er du helt sikker på at det var på grunn av steinsprut, eller kan det ha vært en dårlig bortforklaring av Hyundai? Det har vært takluker, panoramatak og tak i kun glass i maaange år nå på mange merker, og høres veldig spesielt ut at det skulle skje to ganger på samme bil. Og steinsprut på taket har mye mindre kraft enn en stein som treffer frontruta, så det høres veldig søkt ut. Høres heller ut som at det kan ha vært et problem på akkurat din bil, skjevhet eller lignende. Herdet glass kan pulveriseres av en liten skade i kanten...

Fleur

Sitat fra: geear på torsdag 23. september 2021, klokken 09:39
Du kan jo få lagt på soldempende film de første 30 cm, på innsiden. Kjapp jobb...

Sitat fra: Fleur på torsdag 23. september 2021, klokken 07:42
Kommer alle Tesla y med glasstak uten trekk? Vurderer Tesla y men har i minne at glasstaket på Hyundai i 40'en vi hadde frem til 2017 knuste 2 ganger pga steinsprut. Ene gangen på motorveien og det kom glassbiter ned i kupeen selvom det teknisk sett ikke eksploderte men imploderte (?). Ønsker ikke at det skal skje igjen. Hadde ikke barn i bilen den gangen, men tenk hvis...
Er du helt sikker på at det var på grunn av steinsprut, eller kan det ha vært en dårlig bortforklaring av Hyundai? Det har vært takluker, panoramatak og tak i kun glass i maaange år nå på mange merker, og høres veldig spesielt ut at det skulle skje to ganger på samme bil. Og steinsprut på taket har mye mindre kraft enn en stein som treffer frontruta, så det høres veldig søkt ut. Høres heller ut som at det kan ha vært et problem på akkurat din bil, skjevhet eller lignende. Herdet glass kan pulveriseres av en liten skade i kanten...
Nei ikke sikker men det de trodde

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


antohagg

Sitat fra: Handyman på onsdag 22. september 2021, klokken 23:08
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 22. september 2021, klokken 23:05
Finnes vel et løst trekk til å sette inn ved behov. Men ut fra Model 3 sitt glasstak så er det så mørkt at det ikke er noe problem.
TMY oppleves ikke noe lysere, og det var et løst trekk jeg tenkte på. Jeg brukte det i TM3, men for å isolere på vinteren. Glemte at jeg hadde det, og det ble permanent.

Har du noen eksempler på hvordan det ser ut? Hvordan festes det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA