Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ser det er nesten ingen som indikerer sin alder - hvorfor?

Startet av biggern, onsdag 22. september 2021, klokken 18:58

« forrige - neste »

biggern

#15
Positivt at noen tørr å stå frem.
Som sagt naturlig at alle som venter på ny ID4  GTX er med her og gjerne med spørsmål/svar.
Dog er det unaturlig at det er så mange som har 1000 til 2000+ innlegg her og fremdeles ikke er fornøyd/kommenterer rundt deres innkjøp/hurtig salg innenfor flere El biler ifra Audi, BMW, Skoda, til VW osv.
De er mao. kun her for å uttrykke seg  og sondere markedet.
Dere kan enkelt se hva alle innleggerne har kommentert rundt alle bil merker, ved å trykke på deres initialer.

LMOR

#16
Og dette tenker du har med alder å gjøre?
Er det ikke i så fall viktigere hva de bidrar med. Registrere noen slike jeg også, og er kanskje selv en du tenker på, men samtidig bidrar disse positivt.
Det alltid slik at det finnes positive og negative sider med alle biler.
For min del har jeg vært på let etter elbil nummer 2 (1) som skulle overta etter min store dieselbil siden 2014. Har reservert 3 større biler av forskjellig merke i den perioden, og har lært mye her på forumet. F.eks at BMW iX3 ikke kom med AWD, og så var den ikke aktuell.
I tillegg har jeg byttet min lille elbil 3 ganger i samme periode, og hadde da f.eks en id.3 i reservasjon.
Tror det er flere i samme båt, og med de leveranseproblemene som er nå, så er det nok flere som kjøper 2 biler for å se hva som skjer.
Jeg måtte f.eks kjøpe ny i3 nå fordi begge mine gamle biler ble solgt rundt GTXen skulle vært levert, eller så hadde jeg vært 6mnd uten bil mens jeg egentlig trenger 2.
Med så lang ventetid, nesten et år til slutt, så kommer det nye modeller og nye avgiftsregler som kanskje endrer på valget du vil gjøre.
At noen kjøper alt for mange biler, gjerne for gøy, er ikke noe nytt.
Jeg irriterer meg over de som ikke argumenterer saklig, men aldri de som øker nytteverdien for meg.

Ellers er jeg gammel nok til å hatt fossilbiler fra 5 forskjellige merker, inkl 2 fra VW. Alle bilene jeg har hatt har pluss og minus. Ingen perfekte enda.
Jeg har noen must ift ny bil, og GTX har alle disse, men er langt fra å være en tilsvarende bil som iX f.eks.
Jeg kunne aldri hatt en bil som EQC (som jeg holdt på å kjøpe) der du må ha kabel i for å bruke CarPlay, mens du legger den til trådløs lading..
Men for andre spiller det ikke noen rolle. Men det er nyttig å vite om pluss og minus før en bruker så mye penger på en bil mange skal ha lenge.

Og når jeg ser på din historie så har du også lagt igjen kommentarer på mange forum, så du har også sondert markedet og sett på mange av de samme bilene som meg. Helt naturlig. Du har også bidratt med dine refleksjoner og valg.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

#17
Jeg synes alder er uinteressant.  Det er av betydning hva folk kan og hvilke tema de tar opp.  Noe av det viktigste er forståelsen av forskjellen på synsing og fakta, og hvordan folk uttrykker dette.  Etter 10 år her inne har jeg jo blitt "kjent" med en del profiler og det finnes folk som blander sammen fakta og synsing, men det skrives som fakta selv når det burde vært presentert som synsing. 

Alder kan gi visse indikasjoner på holdninger/behov, men trenger ikke gjøre det, det kan også andre variable, som man gjerne kunne hatt med, men som det er like greit å unngå.  Her er noen eksempler, som sammen med alder kan være interessant, men likevel utmerket godt kan unnværes:

Kjønn, høyde, vekt, hvor ofte kjører kona/mannen bilen på langtur, antall barn & hunder, antall fartsbøter, årstall for sertifikat, antall ganger finger'n vises til medtrafikanter hver måned, bonus på forsikringen, antall biler siste 5 år, km kjørt pr år, antall ganger først ut av lyskrysset hver måned, hyppighet på polering av bilen, skifter dekk selv eller dekkhotell, premium eller billig Kina dekk, musikkanlegg som rister dørmattene osv....

Da ville vi begynne å kunne danne oss et bilde....men, vil vi ??? ;D

Trond.m

#18
Ja,ja...sånn går nå dagene 😯

Forøvrig kan jeg bekrefte at jeg er 65 år og pensjonist.
Har kjøpt og eid følgende nybiler som jeg kommer på i farten gjennom et langt bil-liv.
Siden jeg er litt over gjennomsnittlig interessert i bil, har det blitt noen innlegg her og der og ganske korte eierskap av naturlige grunner.

Har ikke funnet den perfekte elbilen ennå...og den finner jeg selvsagt aldri, men leter fortsatt 😉 Men litt erfaring mener jeg å ha opparbeidet meg, men det har jo kostet litt i tid og penger.

VW jetta
Saab 900i
Mercedes GD300
Merceded GE280
VW Caravelle D og VR6
Golf div. utgaver
New Beetle
Golf St. vogn
Opel Astra
Mercedes E200, 220, 180
BMW 225XE
Renault Zoe
Kia Soul
BMW i3 60, 90 og 120 Ah
BMW i3S 90 Ah
Leaf 30 kwh
Leaf 40 kwh
Opel Ampera e
Hyundai Kona
e-Golf 300 km
Kia e-Niro
Mercedes EQC
Audi e-tron 50
Audi e-tron SB 50
VW id.4 1St
BMW iX3





LMOR

Finnes de som har enda dyrere hobby.
Jeg setter pris på de som har testet mye forskjellig, for det er først da en kan uttale seg om hva en mener er bra eller ikke.
Kvalifisert synsing mener jeg også er greit. Ofte har vi ikke fakta, men må ta et valg.
Personangrep og trakassering er ikke greit. Det har vært noe av det også gjennom de årene jeg har vært med.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Løytnanten

Å oppgi alder i et forum som dette oppfattes nok av mange som like smart som å oppgi politisk tilhørighet.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. september 2021, klokken 23:49
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 22. september 2021, klokken 23:06
På dette forumet er hvilken bil du kjører langt mer polariserende.
Det er sikkert sant, men det er litt mere relevant og. Stakkars oss som kjører flere bilmerker da
Ja det blir veldig forvirrende for noen

Den verste kombinasjonen er vel å kjøre Tesla og både vurdere og stille spørsmål om VAG biler! Der har jeg ekstremt dårlig erfaring desverre.

Jeg er temmelig likegyldig til alder, dog kan erfaring være gunstig. Men de to henger ikke nødvendigvis sammen.

Olemann

Mange som mener de kan vurdere en person basert på bil de kjører....har hatt noen morsomme diskusjoner med folk som synes det var pussig at jeg både kjørte Reva og MC.  Som om det skulle være noe problem. 

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 23. september 2021, klokken 12:15
Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. september 2021, klokken 23:49
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 22. september 2021, klokken 23:06
På dette forumet er hvilken bil du kjører langt mer polariserende.
Det er sikkert sant, men det er litt mere relevant og. Stakkars oss som kjører flere bilmerker da
Ja det blir veldig forvirrende for noen


turfsurf

Sitat fra: Olemann på torsdag 23. september 2021, klokken 12:43
Mange som mener de kan vurdere en person basert på bil de kjører....har hatt noen morsomme diskusjoner med folk som synes det var pussig at jeg både kjørte Reva og MC.
Alt til sin tid og sitt bruk IMO. Men mange som ikke skjønner det. Kjørte lenge MC + liten bil selv. Mest morro for pengene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Nå måtte jeg inn og sjekke om alderen var lagt inn eller ikke. Hadde vært det, så hadde jeg fjernet det, i ren protest.

Alder har absolutt ingen relevans, enten er man "ung og dum", ung men smart, "gammal å grå", gammel og dum eller ett eller annet i mellom.

Det man skriver får være det man har å forholde seg til. Dog, jeg fulgte oppfordringen om å legge inn bosted og bil, for det ser jeg kan ha faktisk relevans.

Og jeg er generelt opptatt av elbil, uansett merke, selv om jeg nok har mine "fordommer" og preferanser. Jeg kommenterer inne på tråder der jeg har noe å bidra med, og/eller om det er en bil jeg har interesser for.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

e-Stig

Sitat fra: LMOR på torsdag 23. september 2021, klokken 05:41Jeg har noen must ift ny bil, og GTX har alle disse, men er langt fra å være en tilsvarende bil som iX f. eks. Jeg kunne aldri hatt en bil som EQC (som jeg holdt på å kjøpe) der du må ha kabel i for å bruke CarPlay, mens du legger den til trådløs lading.

Men for andre spiller det ikke noen rolle. Men det er nyttig å vite om pluss og minus før en bruker så mye penger på en bil mange skal ha lenge.

En av de mest interessante trådene her, ettersom det er ganske stille på de de to bilene jeg følger mest med på; GTX (litt aktivitet) og Q4 (ingen aktivitet). Etter min mening er all informasjon viktig. Vi over femti med voksne unger og et langt billiv bak oss ser nok på litt andre ting enn småbarnsfaren (eller småbarnsmoren). For meg er det små detaljer som LMOR nevner som gjør elbilen interessant eller uinteressant. Tror mange av de eldre kjøperne er nøyere med detaljene enn de yngre. Kanskje har de bedre tid til å studere på detaljer også.

Jeg er for eksempel Mustang-fan og hadde kjøpte e-Mach hvis det ikke hadde vært for skepsisen til frontlyktteknologien og den store skjermen. Jeg hadde faktisk Mustangen i reservasjon en stund før jeg kansellerte. På Topp 5 listen min har jeg gromt lydanlegg, mest mulig teknologi (parkeringsassistenter, etc.) og rekkevidde over 40 mil. Nederst på listen ligger ladehastighet og ladenettverk som fullstendig uinteressant. Jeg blir faktisk litt kvalm hver gang jeg leser "godt utbygd ladenettverk".

Angående de to jeg har plukket ut: GTX ser ut som å være mye for pengene. Q4 blir dyrere, men ser mye bedre ut både utvendig og ikke minst innvendig, der sjåføren ofte sitter. Ellers virker det som jeg må ta en ekstra titt på Ioniq 5 når anledningen byr seg.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA