Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innsyn ang betaling til ladeanlegg obos borettslag

Startet av Kniffen, onsdag 22. september 2021, klokken 12:32

« forrige - neste »

Kniffen

Hei bor i et obos borettslag.
De har noen plasser som koster 500kr i mnd som skal gå til betaling av anlegget og lading har påslag på 50% av strømmen som går til betaling av borettslaget annlegg. Samt 50kr mnd som går til drift.
Det jeg stusser på er at dem sier du ha ladebrikke som koster 200kr i engangsavgift, mens på movel som drifter står det at brikkene er gratis.
Jeg har bedt om regnskap ang anlegget hvor mye de har fått i støtte, hvor mye som gjenstår på betaling av anlegget, fremdriftsplan. Dette har jeg ikke fått innsyn i. Hva mener dere ang dette?

Kniffen

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/

Ser at når det er felles ladeanlegg rullerende plasser skal det deles på alle altså utgiftene til anlegget.
Dette gjøres ikke i borettslaget.
Det vil si at de som får elbil om 5 år vil få gratis anlegg.

RJK

Når kom disse laderne på plass? Er de kommet i år, så fyller de ikke kravene som gjelder nå. Er det fra før 2021, så må man nødvendigvis se på de reglene som gjaldt på det tidspunktet, og da var det dessverre stor sjanse for å havne i dårlige deals.

Gjerne fordi man enten ikke var fremtidsrettet nok, fikk dårlige råd fra rådgivere, dårlige avtaler med ladeselskap/elektrikerfirmaene, eller rett og slett at styreleder/styret/hovedvekten av de stemmeberettige,  ikke hadde mye til overs for elbiler og eierne som bare prøvde å få tilgang til å lade "hjemme".

Det er nok lite å få gjort som enslig medlem, så her må du i tilfelle alliere deg med (nå) mer elbilvennlige naboer for å påvirke dem til å stemme for at borettslaget får sjekket om avtalen kan sies opp snarlig, og hva man kan erstatte det med. Her kan det være lurt å skaffe info til veie selv, for lettere å overbevise om at man vil gjøre et bedre valg med et annet opplegg.

Klart, er avtalen lovlig, men fremdeles innenfor uoppsigelig periode, så må man bare være tålmodig, og jobbe frem interesse for å endre dette ved første anledning.

Er det derimot så nytt at det strider mot loven det henvises til i artikkelen, så bør man få sjekket hvordan man bør gå frem for å gjort om avtalen, gjerne uten å stille naboene eller borettslaget i en veldig kinkig situasjon. Selv om du har rett, er det ikke sikkert du vinner godt naboskap ved å være for hensynsløs.

Uansett, lykke til! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kniffen

Forstår at avtalen er lovlig men at borettslaget tar 50%påslag til strøm som går til borettslaget  og 200kr for brikke som går til borettslaget. Plassene er også slik at alle kan andelseiere kan benytte dem.De sier det er for nedbetaling av anlegget. slik jeg forstår reglene/loven. Er ikke det lov lenger. Så da må de endre hvordan anlegget skal bli finansiert. Styret kan vell ikke overkjøre norsk lov. For og sette det litt på spissen så skal kun de som bruker lekeplassene i borettslaget betale for det eller betale en inngangssum🤣 det blir feil når det går til alle.

Ingeniøren

Høres merkelig ut at regnskap ikke er tilgjengelig for medlemmene ?

Vi har et vel med ca 20 private husstander som primært samler inne penger til brøyting, men og noe annet og sosiale aktiviteter. Alle medlemmer har innsyn i regnskap ifm årlig årsmelding/årsmøte.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

Ja, før loven kom var det mye rart. Enkelte har nok blitt lurt inn i dårlige avtaler. Disse bør nå reforhandles.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 23. september 2021, klokken 07:03
Høres merkelig ut at regnskap ikke er tilgjengelig for medlemmene ?



Årsregnskap fremlegges samt budsjett ifm årsmelding/årsmøte.

Men ikke detaljert regnskap. Kansje det er det som det tenkes på her?

Kniffen

Har ikke sett noe regnskap, personen i styret svarte meg at han ikke satt på det så han viste ikke planen. Men at de kom til og utvide lademuligheter og at det var elbil eierne som skulle ta utgiften at det var bestemt på generalforsamlingen.
Tenker om jeg ikke får ett ordentlig svar så tar jeg kontakt med en advokat slik at dem kan sende skriftlig spørsmål til styret samt se på lovligheten.

Kan si fra hvordan saken går videre om noen Er interessert.

RJK

Skal de endre/utvide avtalen, så vil det helt klart være dagens regler som gjelder, så her har du nok gode kort i tilfelle.

Siden det er OBOS, kan du kontakte dem istedet for styret, for å få utlevert referat og regnskap for årene anlegget har vært planlagt, igangsatt og driftet. Men som det sies, det er ikke sikkert du får se detaljerte tall som viser dette separat. Men du får ihvertfall oversikt over hvordan de har gått frem.

Kanskje har de ikke hatt et helt riktig/lovlig vedtak i fra starten, så her er det bare å sjekke godt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars C. Krogenæs

Tror styret her er uvitende om gjeldende rett. Heldigvis bør OBOS være en solid rådgiver, som kan rettlede styret slik at dette blir i henhold til gjeldende lover og regler.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TB

Enig med Electric cars in Norway - det legges frem årsregnskap på årsmøte / generalforsamling.

Om det er regler som beskriver hvor detaljert regnskapet må / skal jeg ikke si. Det må inneholde nok informasjon til å skape seg et bilde over økonomien. Skal en eksempelvis vedta en spesiell sak (eksempelvis ladeanlegg) er det naturlig å spesifisere mer detaljer rundt denne saken.

Å legge frem hele regnskapet, er ikke vanlig. Men, å nekte innsyn kan skape mistenksomhet, ref:
https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/far-ikke-innsyn-i-regnskapet-for-sameiet/

Tror trådstarter har mest å tjene på å alliere deg med elbilvennlige naboer , og dermed få flertall til å endre eventuelle ufordelaktige avtaler. Klart, det kan være tungt om en ikke får vite hva dagens avtaler faktisk inneholder.

I borettslag må en gjerne være tålmodig. Det bruker å løse seg.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kniffen

#11
Ja enig at man bør alliere seg. Tenker jeg tar kontakt med OBOS først hører med dem. Så evt advokat. Jeg er for det meste i utlandet ca 50/50. Så alliere seg blir det ikke, men når noen gjør ting som ikke er greit så sier jeg ifra, gir meg ikke før jeg får ett ordentlig og oversiktlig svar som kan forsvare hvorfor det gjøres på den måten😇

Kniffen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA