Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har hatt problemer med for mye last?

Startet av Fleur, tirsdag 21. september 2021, klokken 15:18

« forrige - neste »

Thalgar

#90
Dømet med passering av fotgjengarar på sykkel er jo interessant. Her har ein ei lov som er openbart dysfunksjonell. Politiet seier at dei ikkje kan handheva lova, fordi dei ikkje har måleinstrument. Og resultatet er jo ei lov som ingen bryr seg om.

Det er då òg problemet med overvekt og Model Y: Det er openbart at talet Tesla oppgjer er tvilsamt gitt andre data for bilen. Det undergrev igjen respekta for at det er viktig å ikkje køyra med overvekt.
Model Y LR Quicksilver, 2023

hELgenen

Sitat fra: Thalgar på fredag 24. september 2021, klokken 09:45
Dømet med passering av fotgjengarar på sykkel er jo interessant. Her har ein ei lov som er openbart dysfynksjonell. Politiet seier at dei ikkje kan handheva lova, fordi dei ikkje har måleinstrument. Og resultatet er jo ei lov som ingen bryr seg om.

Det er då òg problemet med overvekt og Model Y: Det er openbart at talet Tesla oppgjer er tvilsamt gitt andre data for bilen. Det undergrev igjen respekta for at det er viktig å ikkje køyra med overvekt.

Og da er løsningen enkel : Plag produsenten med spørsmål om nyttelast ved enhver anledning - få Motor, VG og hele hæren av motorjournalister til å ta opp problemstillingen med nyttelast. Dette er et problem for flere biler så en trenger ikke henge ut Tesla alene - men det blir mye mer klikk ved å bruke Tesla - og Tesla er blant de verste i klassen så de fortjener å stå foran journalistene og forklare dette på vegne av hele bransjen.

geear

Sitat fra: Jon65 på torsdag 23. september 2021, klokken 20:05
Ser det er mange her som mener at det er helt greit å kjøre med overlast fordi de selv mener at bilen tåler det og det ikke er noe fare. Da er det vel også greit å kjøre i 70 i 50 sonen når det er tørr fin oversiktlig vei?

Forresten.... ved nærmere ettertanke er det kanskje litt dumt hvis alle begynner å selv vurdere hva som er lov og ikke lov ut ifra deres egne vurderinger om det er farlig eller ikke......
Å kjøre med en Model Y som veier 2372 kg kan ikke sammenlignes med å kjøre 70 i en 50-sone. Verken når du ser på strafferammene/bøtesatsene eller konsekvensene av det. Bilen kjører ikke merkbart dårligere av at jeg har hele familien i bilen, eller kjører den alene, selv om jeg kun er 100kg fra tillatt totalvekt med hele familien i bilen. Og så er det faktisk slik at veldig mye av det vi gjør langs veien er opp til føreren selv å vurdere forsvarligheten/lovligheten av, selv om du tydeligvis mener det er uforsvarlig. For eksempel lastfordeling/lastsikring. Det er ingen klare linjer for dette, og folk vil vurdere det forskjellig. Det samme kan sies om forbikjøringer, avpasning av fart etter forholdene og så videre. Hiver jeg de 100 kiloene som er igjen på et svært sykkelstativ som stikker langt ut bak, så er det kanskje lovlig, men bilen vil få betydelig dårligere kjøreegenskaper av det, og jeg er ganske sikker på at kjøreegenskapene ville vært mindre forringet av å fordele 150 eller 200 kg i trunk og frunk, med den tyngste bagasjen lavest mulig ned, enn, på papiret, lovlige 100 kg på kroken. Faktisk til og med opp i 217 km/t på autobahn? Jeg hadde iallfall ikke kjørt 217 km/t med 100 kg på kroken, selv om det er lov, men 100kg for mye godt fordelt i bilen i norske hastigheter? Ikke noe stort problem.

Vi er fint enige om at det beste ville være å få dette justert, for det står ikke på bilen i seg selv, men skal man være regelrytter så er det mye man kan plukke på. Jeg gjør nok dessverre ulovligheter hver eneste dag. La for eksempel AP på 92 km/t i 80-sona på 4-felts vei på vei til jobb i dag. Klin kokos.

Thalgar

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. september 2021, klokken 09:55
Sitat fra: Thalgar på fredag 24. september 2021, klokken 09:45
Dømet med passering av fotgjengarar på sykkel er jo interessant. Her har ein ei lov som er openbart dysfynksjonell. Politiet seier at dei ikkje kan handheva lova, fordi dei ikkje har måleinstrument. Og resultatet er jo ei lov som ingen bryr seg om.

Det er då òg problemet med overvekt og Model Y: Det er openbart at talet Tesla oppgjer er tvilsamt gitt andre data for bilen. Det undergrev igjen respekta for at det er viktig å ikkje køyra med overvekt.

Og da er løsningen enkel : Plag produsenten med spørsmål om nyttelast ved enhver anledning - få Motor, VG og hele hæren av motorjournalister til å ta opp problemstillingen med nyttelast. Dette er et problem for flere biler så en trenger ikke henge ut Tesla alene - men det blir mye mer klikk ved å bruke Tesla - og Tesla er blant de verste i klassen så de fortjener å stå foran journalistene og forklare dette på vegne av hele bransjen.

Det er to separate saker her: Generelle problem med nyttelast på elbilar, og eit spesifikt Model Y-problem med at nyttelasta er oppgitt langt lågare enn akslingsvekt og det faktum at ho er mykje høgare i USA skulle tilsei.
Model Y LR Quicksilver, 2023

hELgenen

Sitat fra: Thalgar på fredag 24. september 2021, klokken 10:23
Sitat fra: hELgenen på fredag 24. september 2021, klokken 09:55
Sitat fra: Thalgar på fredag 24. september 2021, klokken 09:45
Dømet med passering av fotgjengarar på sykkel er jo interessant. Her har ein ei lov som er openbart dysfynksjonell. Politiet seier at dei ikkje kan handheva lova, fordi dei ikkje har måleinstrument. Og resultatet er jo ei lov som ingen bryr seg om.

Det er då òg problemet med overvekt og Model Y: Det er openbart at talet Tesla oppgjer er tvilsamt gitt andre data for bilen. Det undergrev igjen respekta for at det er viktig å ikkje køyra med overvekt.

Og da er løsningen enkel : Plag produsenten med spørsmål om nyttelast ved enhver anledning - få Motor, VG og hele hæren av motorjournalister til å ta opp problemstillingen med nyttelast. Dette er et problem for flere biler så en trenger ikke henge ut Tesla alene - men det blir mye mer klikk ved å bruke Tesla - og Tesla er blant de verste i klassen så de fortjener å stå foran journalistene og forklare dette på vegne av hele bransjen.

Det er to separate saker her: Generelle problem med nyttelast på elbilar, og eit spesifikt Model Y-problem med at nyttelasta er oppgitt langt lågare enn akslingsvekt og det faktum at ho er mykje høgare i USA skulle tilsei.

Bilene produsert i USA og i Kina trenger ikke være like mhp. konstruksjon og følgelig nyttelast. Det kan være fysiske forskjeller vi ikke aner noe om, det kan være forskjeller i regelverk og det kan rett og slett være en papirtabbe. Jeg tviler vel egentlig på det siste. At reglene for typegodkjenning av nyttelast kan være forskjellig USA/EU og event. forskjeller i konstruksjon har jeg mer tro på - men dette er synsing. At lasten i USA er vesentlig forskjellig trenger altså ikke være en faktor som automatisk skulle tilsi at den klarer det fint i EU.
Eneste måten å få klarhet i dette på er som nevnt en million ganger før - Produsenten må presses til å komme med utfyllende informasjon og dersom denne prosessen ender med at nyttelasten omdefineres til noe høyere - så er det en vinn-vinn situasjon. Endrer den seg ikke så er i bunn og grunn ingenting tapt for de som sitter på bilen nå. Men de som ønsker å vente på Berlin bilen så kan det ligge mye gevinst å få orden på dette

Jeronan

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. september 2021, klokken 10:32

Bilene produsert i USA og i Kina trenger ikke være like mhp. konstruksjon og følgelig nyttelast. Det kan være fysiske forskjeller vi ikke aner noe om, det kan være forskjeller i regelverk og det kan rett og slett være en papirtabbe. Jeg tviler vel egentlig på det siste. At reglene for typegodkjenning av nyttelast kan være forskjellig USA/EU og event. forskjeller i konstruksjon har jeg mer tro på - men dette er synsing. At lasten i USA er vesentlig forskjellig trenger altså ikke være en faktor som automatisk skulle tilsi at den klarer det fint i EU.
Eneste måten å få klarhet i dette på er som nevnt en million ganger før - Produsenten må presses til å komme med utfyllende informasjon og dersom denne prosessen ender med at nyttelasten omdefineres til noe høyere - så er det en vinn-vinn situasjon. Endrer den seg ikke så er i bunn og grunn ingenting tapt for de som sitter på bilen nå. Men de som ønsker å vente på Berlin bilen så kan det ligge mye gevinst å få orden på dette

They are in fact the same. They use the same rear casting method for the Chassis. This has been said before.

Both MiC and Fremont Model Y have the same max combined axle weight rating of 2863kg ( 1500 rear + 1363 front ).

So if there would have been structural differences with the MiC Model Y that pushes cargo weight rating down to 2371kg as opposed to 2591kg in US with 2021 Model Y, then you'd expect the max combined axle weight rating for the MiC Model Y to be lower as well.  Again. It isn't, since these are the same cars construction wise.

Remember, the 2020 Model Y in US also had the low max cargo weight rating (tillatt maksvekt). This was updated this year to 2591kg with the release of the 7-seat version. So both 5 and 7 seat config now have 2591kg max cargo weight rating.

So yes. All seems to point towards a paper slip-up on Tesla's part, with keeping the MiC Model Y stuck with 2020 weight ratings, since they not manufacturing the 7-seat version there yet.
This would be typical Tesla shortsightness honestly and shouldn't be surprising to anyone.

Tesla Europe also got completely caught off guard with the MiC Model Y to Europe announcement by Tesla HQ back in early July, so they had to rush the registrations in Europe.
Also, completely par de course with Tesla internal communication ( read compete lack of ).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. september 2021, klokken 09:17

Visste ikke at det fantes en skala over hvor ulovlig noe kan være - det er nytt for meg - men kom gjerne med ditt manifest der du ramser opp ulike grader av ulovlighet. Kanskje den er noe slik:

0-100 kg : glem det - ingen bryr seg
100-200 kg : kun svigermor som rammes - glem det
200-300 kg : Begynner å merkes nå - kjør forsiktig så går det også bra - dump svigermor om hun vil være med i bilen
300-400 kg : Vurder hvor du kjører - bruk Waze for å sikre at du ikke blir tatt i kontroll
400 - 500 kg : Kun på korte turer der du har forvisset det om at ingen kontroll foregår
500 - 1000 kg : Denne er lei - til nød går det jo om det er fysisk plass - men ikke fortell en sjel om det - vurder leiebil
1000-1500 kg : Nå begynner det å bli farlig - men vil du så kan du - men for å sikre en liten bonus strafferabatt dersom du blir tatt - drikk litt alkohol også.
1500 kg og opp : Nå er det garantert ulovlig - så vurderer du dette så se for all del å gjøre noe mer ulovlig - tenk på strafferabatten ved mange forseelser - ingen vits å la denne stå alene
Regner med at dette er fredagshumor og ikke seriøst (skjønt, jeg er ikke sikker).
Heldigvis er jussen ikke regelrytteri. Det er det noen som ikke har forstått.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jambo på fredag 24. september 2021, klokken 09:39
Lol. Tenker vi i det tilfellet med joggere tolker loven bokstavelig. Det står jo ved passering av gående, ikke ved passering av joggende 😉

Mens kappgang-folk går så fort at du ikke sparer så mye på å sykle forbi....10km på 43 min er så sinnsykt fort. En mosjonist som løper 10km på 43 min jogger rimelig raskt. Er rett og slett imponerende av kappgjengerne...de bør jo heller bare løpe....? :D
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på fredag 24. september 2021, klokken 11:54
Sitat fra: hELgenen på fredag 24. september 2021, klokken 09:17

Visste ikke at det fantes en skala over hvor ulovlig noe kan være - det er nytt for meg - men kom gjerne med ditt manifest der du ramser opp ulike grader av ulovlighet. Kanskje den er noe slik:

0-100 kg : glem det - ingen bryr seg
100-200 kg : kun svigermor som rammes - glem det
200-300 kg : Begynner å merkes nå - kjør forsiktig så går det også bra - dump svigermor om hun vil være med i bilen
300-400 kg : Vurder hvor du kjører - bruk Waze for å sikre at du ikke blir tatt i kontroll
400 - 500 kg : Kun på korte turer der du har forvisset det om at ingen kontroll foregår
500 - 1000 kg : Denne er lei - til nød går det jo om det er fysisk plass - men ikke fortell en sjel om det - vurder leiebil
1000-1500 kg : Nå begynner det å bli farlig - men vil du så kan du - men for å sikre en liten bonus strafferabatt dersom du blir tatt - drikk litt alkohol også.
1500 kg og opp : Nå er det garantert ulovlig - så vurderer du dette så se for all del å gjøre noe mer ulovlig - tenk på strafferabatten ved mange forseelser - ingen vits å la denne stå alene
Regner med at dette er fredagshumor og ikke seriøst (skjønt, jeg er ikke sikker).
Heldigvis er jussen ikke regelrytteri. Det er det noen som ikke har forstått.

Jo - kan bekrefte at det var ment som humor. Dvs. de som forstår at lover og forskrifter skal følges ser nok humoren i dette. Dere andre som lever etter et eget manifest der noe defineres som a) Bitte litt ulovlig b) Litt ulovlig og c) mye ulovlig vil slite og kanskje, bare kanskje, føle det hele som et overtramp.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. september 2021, klokken 09:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. september 2021, klokken 08:36
Poenget er at det ikke er særlig ulovlig å kjøre med 100kg ekstra...

Visste ikke at det fantes en skala over hvor ulovlig noe kan være - det er nytt for meg - men kom gjerne med ditt manifest der du ramser opp ulike grader av ulovlighet. Kanskje den er noe slik:

0-100 kg : glem det - ingen bryr seg
100-200 kg : kun svigermor som rammes - glem det
200-300 kg : Begynner å merkes nå - kjør forsiktig så går det også bra - dump svigermor om hun vil være med i bilen
300-400 kg : Vurder hvor du kjører - bruk Waze for å sikre at du ikke blir tatt i kontroll
400 - 500 kg : Kun på korte turer der du har forvisset det om at ingen kontroll foregår
500 - 1000 kg : Denne er lei - til nød går det jo om det er fysisk plass - men ikke fortell en sjel om det - vurder leiebil
1000-1500 kg : Nå begynner det å bli farlig - men vil du så kan du - men for å sikre en liten bonus strafferabatt dersom du blir tatt - drikk litt alkohol også.
1500 kg og opp : Nå er det garantert ulovlig - så vurderer du dette så se for all del å gjøre noe mer ulovlig - tenk på strafferabatten ved mange forseelser - ingen vits å la denne stå alene

He he, da lærer du noe i dag og  :D - skala for ulovlighet:
000 kg - 500kg overvekt  - du får ingen bot (men kan måtte bære ut ting) (ergo ikke særlig ulovlig)
500 kg eller mer overvekt - du får bot  (ganske til mye ulovlig)

Litt samme måte som at du kan miste lappen om du kjører i 126km/t i 90-sone (veldig ulovlig), mens med 92km/t så er det ingen som gidder å stoppe deg (litt ulovlig)...selv om 2km/t over fartsgrensen er mer ulovlig enn 100kg overvekt, siden førstnevnte gir bot, og sistnevnte ikke.  :o ;D :D
Tesla Model Y                         2021-

Jeronan

This is getting more hilarious by the day.

Just read on facebook, that someone got his new Model 3 registered at SVV with just 264kg nyttelast.  :o

I guess it won´t be long now until we can just as well remove the entire 2nd row and convert it to a 2 seater.  :-X





In all seriousness though. This is really going in the wrong direction with Tesla at the moment. How can a Model 3 with just 264 kg nyttelast still be actually registered as a 5-person vehicle?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fleur

Sitat fra: Jeronan på mandag 27. september 2021, klokken 08:26
This is getting more hilarious by the day.

Just read on facebook, that someone got his new Model 3 registered at SVV with just 264kg nyttelast.  :o

I guess it won´t be long now until we can just as well remove the entire 2nd row and convert it to a 2 seater.  :-X





In all seriousness though. This is really going in the wrong direction with Tesla at the moment. How can a Model 3 with just 264 kg nyttelast still be actually registered as a 5-person vehicle?
Det må vel være en feil?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Jeronan

#102
Sitat fra: Fleur på mandag 27. september 2021, klokken 08:29
Det må vel være en feil?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Hehe... I seriously hope so too. As this is totally bonkers if true!

So I hope too that it was just a Tesla person, who has been partying too hard in Oslo Saturday night and pressed wrong numbers in the registration with a hangover.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Contango

Dette begynner å bli ganske monomant, Jeronan. FB posteringen er feil. Temaet i tråden er om noen har hatt problemer. Ingen har hatt det ennå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Jeronan

#104
Sitat fra: Contango på mandag 27. september 2021, klokken 08:50
Dette begynner å bli ganske monomant, Jeronan. FB posteringen er feil. Temaet i tråden er om noen har hatt problemer. Ingen har hatt det ennå.

He says its a MiC Model 3 LR that has been registered now with 264kg nyttelast.

Like I said, I seriously hope this is a slip up by a sleepy person with hangover. Lets really hope so. Or maybe a mess up with the svv system maintenance this weekend.

PS. Remember the 2021 Model 3 LR from US had already its nyttelast reduced to just barely above the limit at 304kg.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA