Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har hatt problemer med for mye last?

Startet av Fleur, tirsdag 21. september 2021, klokken 15:18

« forrige - neste »

Olatho

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. september 2021, klokken 10:51
Svart klistremerke gir bot - 100kg overvekt gir ikke bot...så det er mindre alvorlig enn et klistremerke.

100 kg overvekt gir "Plukk ut hundre kilo av bilen før du får kjøre videre".  Så får man avgjøre selv hva som er mest problematisk for den enkelte...

Jeronan

Sitat fra: mroek på torsdag 23. september 2021, klokken 10:46
Det finnes ingen originale norske skilter med svart felt til venstre. Hvis det er svart, så er det et klistermerke, og det er ikke lov.

Some dealers have actually delivered such plates for a time, when the rules were not as strict. I think I read a good while back that even Tesla Norge delivered some cars with such plates?
Also, people have been driving around with these stickers for years without issue.

My point is, that as of this month SVV has suddenly become really strict on this and suddenly started pulling people over as of this month and giving them 3000 NOK fines.

And since SVV has now heavily invested in modernizing their weigh stations last couple years, with much more accurate weigh stations with 10kg accuracy, you can bet they going to be a lot more strict on "tillatt maksvekt" on normal cars too from now on.  Especially since they are now well aware of the low "nyttelast" problem on new cars rolling out on the road recently (mostly Tesla).
They wouldn't have made these large investments otherwise, as they don't need that kind of accuracy for large campervans, trucks and trailers.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

mroek

Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. september 2021, klokken 10:53
Sitat fra: mroek på torsdag 23. september 2021, klokken 10:46
Det finnes ingen originale norske skilter med svart felt til venstre. Hvis det er svart, så er det et klistermerke, og det er ikke lov.

Some dealers have actually delivered such plates for a time, when the rules were not as strict. I think I read a good while back that even Tesla Norge delivered some cars with such plates?
Det er mulig, men da har de i så fall satt på klister hos forhandleren, selv om det aldri har vært lovlig. At noe ikke blir slått ned på betyr ikke at det er lov.

Men nå vil det altså begynne å svi på pungen å sette på slike klister. Hvis man virkelig hater det blå feltet, så kan man sette på et hvitt klister (uten tekst), det er lov (så lenge man er i Norge).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Jeronan

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

DagfinnN

Sitat fra: Olatho på torsdag 23. september 2021, klokken 10:56
100 kg overvekt gir "Plukk ut hundre kilo av bilen før du får kjøre videre".  Så får man avgjøre selv hva som er mest problematisk for den enkelte...
Noen som har blitt kontrollert/veid noen gang med personbil? Jeg har kjørt bil i 40 år og har aldri blitt kontrollert/veid.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Olatho

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 23. september 2021, klokken 13:44
Sitat fra: Olatho på torsdag 23. september 2021, klokken 10:56
100 kg overvekt gir "Plukk ut hundre kilo av bilen før du får kjøre videre".  Så får man avgjøre selv hva som er mest problematisk for den enkelte...
Noen som har blitt kontrollert/veid noen gang med personbil? Jeg har kjørt bil i 40 år og har aldri blitt kontrollert/veid.

... Og dette har vi nå sagt GANSKE mange ganger i både denne og den andre tråden.  Senest i melding #50 på forrige side:

Sitat
Tidligere har dette vært et "rent bobilproblem" ettersom de fleste personbiler har hatt mer enn høy nok tillatt maksvekt til at det "aldri" er noe problem.  Dermed har selvsagt også sjansen for å bli vinka inn til vektkontroll med vanlig personbil vært minimal.  Det gir ingen mening å veie masse biler som du vet ikke vil ha overvekt uansett.  Men med elbiler begynner dette å gjelde flere, at de kan ha overvekt, kankje til og med uten å være klar over det. Og de er nok SVV interessert i å luke ut.

Og vi vet også at det på en del strekninger og perioder er intensiverte vektkontroller.  Det er det flere som har rapportert om av egne erfaringer.

Det er der hunden ligger begravet.  Ikke om du får bot ved 500 eller 600 eller 1000 kg bagasje.  Men at du får kjøreforbud til bilen veier under maks tillatt titalvekt, og at det er sannsynlig at antall kontroller av elbiler kommer til å øke.

Jeg skjønner ikke hvorfor det at du aldri har blitt vinka inn til vektkontroll med en bil som "garantert" er under maks tillatt totalvekt har noen som helst betydning på sannsynligheten for å bli vinka inn til vektkontroll med en bil som veldig fort kommer over maks tillatt totalvekt.

SVV er jo ikke idioter.  De fisker der det er enklest å få fisk. Og i denne sammenhengen er (en rekke) elbiler med vinterferieoppakning et rent oppdrettsanlegg...

DagfinnN

Sitat fra: Olatho på torsdag 23. september 2021, klokken 14:33
Jeg skjønner ikke hvorfor det at du aldri har blitt vinka inn til vektkontroll med en bil som "garantert" er under maks tillatt totalvekt har noen som helst betydning på sannsynligheten for å bli vinka inn til vektkontroll med en bil som veldig fort kommer over maks tillatt totalvekt.

SVV er jo ikke idioter.  De fisker der det er enklest å få fisk. Og i denne sammenhengen er (en rekke) elbiler med vinterferieoppakning et rent oppdrettsanlegg...
Ser godt hva du skriver. Det du tror eller håper interesserer meg ikke.
Men har interesse av å vite om noen har blitt vinket inn. Snart er det høstferie og mange drar på hytta med sin nye elbil full av familie og pikkpakk. Venter spent på tilbakemelding om noen faktisk blir vinket inn i løpet av høsten.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Det er nesten skremmende å se at alt hva folk er opptatt av er om de får bot, event. blir tauet inn eller risikerer å bli anmeldt for noe de VET er ulovlig. Hele diskusjonen handler altså om å gjøre noe alle vet er ulovlig og så vurdere sannsynlighet for å bli tatt og konsekvensen av å bli tatt. Har alle så liten respekt for lovverket?
Ville det ikke være mer fornuftig å presse produsenten til å få bilen typegodkjent på ny dersom den faktisk - slik holdningen til mange her inne er, at dette tåler bilen fint? Dette er jo en uting som vil kunne ramme bil etter bil helt uavhengig av merke - det er noe produsentene av elbiler bare må begynne å tenke på allerede når de konstruerer bilen. Holder folk kjeft og sitter på gjerdet og heller tar sjansen ender vi bare opp med tulle biler som til slutt ikke kan lastes med annet enn luft for å sette det på spissen.

geear

#68
Man merker fort om man kjører en farlig bil eller ei. Skal ikke kjøre mange svingene før en skjønner det. For meg er det mye viktigere at folk lar være å kjøre en farlig bil, enn at det er ulovlig på papiret. Selvfølgelig hadde det vært best at papirene hang sammen med virkeligheten, og det er kun Tesla man kan skylde på her.

Skal forøvrig heller ikke kjøre mange metrene før en treffer opptil flere biler som kjører for fort. Antallet son faktisk blir stoppet for å kjøre for fort i forhold til antall som gjør det, er sikkert nede i promiller. Allikevel er det mye mer diskusjon rundt muligheten for å bli stoppet med overlast.

Spørsmålet i tråden, om noen faktisk har blitt stoppet, står vel fortsatt åpent...

Jeronan

#69
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. september 2021, klokken 17:23
Det er nesten skremmende å se at alt hva folk er opptatt av er om de får bot, event. blir tauet inn eller risikerer å bli anmeldt for noe de VET er ulovlig. Hele diskusjonen handler altså om å gjøre noe alle vet er ulovlig og så vurdere sannsynlighet for å bli tatt og konsekvensen av å bli tatt. Har alle så liten respekt for lovverket?
Ville det ikke være mer fornuftig å presse produsenten til å få bilen typegodkjent på ny dersom den faktisk - slik holdningen til mange her inne er, at dette tåler bilen fint? Dette er jo en uting som vil kunne ramme bil etter bil helt uavhengig av merke - det er noe produsentene av elbiler bare må begynne å tenke på allerede når de konstruerer bilen. Holder folk kjeft og sitter på gjerdet og heller tar sjansen ender vi bare opp med tulle biler som til slutt ikke kan lastes med annet enn luft for å sette det på spissen.

Exactly! Well said!

We already know the Model Y can handle more than 2371kg, since in US the 2021 Model Y has 2591kg as "tillatt maksvekt". That is 220kg more with the same max. axle weight rating of 2863kg, just like the MiC Model Y.
So we know, if Tesla gets pushed hard enough that they can fix our registrations to the same US weight rating of 2591kg.

They were pushed hard with the Model S a couple years ago and Tesla did in fact update registrations.
So they are able to, if they are pushed hard enough.

That is why I said early in this topic, that we should actually hope for Vegvesen to start pulling many Tesla's (Model Y, latest Model 3 and Model S) for weigh control during busy periods ( Winter, Easter and Summer holiday) when people have fully loaded cars. Create a lot of anger among people and push media attention.

I fear this is honestly the only way to push Tesla into action and fix this stupid mess with low "nyttelast".
It becomes a repeating record, but its just totally stupid that a car that has a max. axle weight rating of 2863kg, that they set the max cargo weight rating 492kg lower at 2371kg!  It makes no sense whatsoever and at this moment I think its literally the only car that has such a huge discrepancy between max. axle weight rating and max cargo weight rating (tillatt maksvekt), including their other Tesla models.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jon65

Ser det er mange her som mener at det er helt greit å kjøre med overlast fordi de selv mener at bilen tåler det og det ikke er noe fare. Da er det vel også greit å kjøre i 70 i 50 sonen når det er tørr fin oversiktlig vei?

Forresten.... ved nærmere ettertanke er det kanskje litt dumt hvis alle begynner å selv vurdere hva som er lov og ikke lov ut ifra deres egne vurderinger om det er farlig eller ikke......

Fleur

Et spørsmål ang Tesla S. Når de økte max vekten, gjaldt det også Teslaer som allerede var på veien, eller kun nye? Om de skulle øke på Tesla y og det kun gjelder nye biler er det jo risikabelt å kjøpe nå

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Jeronan

Sitat fra: Fleur på torsdag 23. september 2021, klokken 20:10
Et spørsmål ang Tesla S. Når de økte max vekten, gjaldt det også Teslaer som allerede var på veien, eller kun nye? Om de skulle øke på Tesla y og det kun gjelder nye biler er det jo risikabelt å kjøpe nå

People reported that they did in fact update existing registrations. No idea if they did it across the board retro-actively or only for people that asked for specifically.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fleur

Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. september 2021, klokken 20:15
Sitat fra: Fleur på torsdag 23. september 2021, klokken 20:10
Et spørsmål ang Tesla S. Når de økte max vekten, gjaldt det også Teslaer som allerede var på veien, eller kun nye? Om de skulle øke på Tesla y og det kun gjelder nye biler er det jo risikabelt å kjøpe nå

People reported that they did in fact update existing registrations. No idea if they did it across the board retro-actively or only for people that asked for specifically.
Finnes det noen artikler i media på dette? Fant ikke noe når jeg googla

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Jeronan

Sitat fra: Fleur på torsdag 23. september 2021, klokken 21:40
Finnes det noen artikler i media på dette? Fant ikke noe når jeg googla

It was discussed on Tesla Owner's Club Norway facebook group. I tried to find the posts about this, but Facebook's group search function got to be one of the worst on the planet.  >:(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA