Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har hatt problemer med for mye last?

Startet av Fleur, tirsdag 21. september 2021, klokken 15:18

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Det virker som at politiet ikke har tenkt å stå med vekt klar langs veien og fange inn elbiler med feite passasjerer, sykkelstativ og takboks. Det virker som at du skal henge godt over fjøringene før de gidder å geleide deg bort til en vekt. De sier og at kjøreforbud blir ilagt om en åpenbart har for mye vekt. Ser da for meg indiske biler hvor det tyter ut folk og fe fra vinduer og tak.
Tesla Model Y                         2021-

Jeronan

#46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. september 2021, klokken 09:32
Det virker som at politiet ikke har tenkt å stå med vekt klar langs veien og fange inn elbiler med feite passasjerer, sykkelstativ og takboks. Det virker som at du skal henge godt over fjøringene før de gidder å geleide deg bort til en vekt. De sier og at kjøreforbud blir ilagt om en åpenbart har for mye vekt. Ser da for meg indiske biler hvor det tyter ut folk og fe fra vinduer og tak.

SVV is doing the weight controls. The police only comes into picture when they catch trucks, campervans, cars that are dangerously overloaded. Exactly like the article indicates.

Like I mentioned yesterday. SVV is doing regular controls now on the border with Sweden into Norway lately. For example.

Just because they didn't bother checking normal cars 10 years ago, doesn't mean they won't start doing it now since they have much better and more accurate weigh stations at their disposal now.

The old stations had horrible accuracy at +/-100kg, so they were obviously targetted at trucks and campervans, trailers, etc.
The new ones have up to +/-10kg accuracy. They wouldn't have invested in these if they have no plans to start checking normals cars more frequently.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. september 2021, klokken 09:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. september 2021, klokken 09:32
Det virker som at politiet ikke har tenkt å stå med vekt klar langs veien og fange inn elbiler med feite passasjerer, sykkelstativ og takboks. Det virker som at du skal henge godt over fjøringene før de gidder å geleide deg bort til en vekt. De sier og at kjøreforbud blir ilagt om en åpenbart har for mye vekt. Ser da for meg indiske biler hvor det tyter ut folk og fe fra vinduer og tak.

SVV is doing the weight controls. The police only comes into picture when they catch trucks, campervans, cars that are dangerously overloaded. Exactly like the article indicates.

Like I mentioned yesterday. SVV is doing regular controls now on the border with Sweden into Norway lately. For example.

Just because they didn't bother checking normal cars 10 years ago, doesn't mean they won't start doing it now since they have much better and more accurate weigh stations at their disposal now.

The old stations had horrible accuracy at +/-100kg, so they were obviously targetted at trucks and campervans, trailers, etc.
The new ones have up to +/-10kg accuracy. They wouldn't have invested in these if they have no plans to start checking normals cars more frequently.  ::)
Som Jeronan sier så er det jo SVV som gjennomfører kjøretøykontroller (på eget initiativ). Politiet bryr seg kun om de alvorligste tilfellene de kommer over. Hvis du frykter at politiets stopper deg for overlast, da har du MYYYE overlast.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fleur

Er det noen som vet hvor ofte svv har kontroll? Har ila 24 år på veien enda ikke sett en kontroll.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Jeronan

Sitat fra: Fleur på torsdag 23. september 2021, klokken 10:15
Er det noen som vet hvor ofte svv har kontroll? Har ila 24 år på veien enda ikke sett en kontroll.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

It's always a roll of the dice. If you are a lucky roller, you will keep evading them..... until one day you roll a bad one and your number is up.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Olatho

Det har du helt sikkert rett i at de ikke kommer til å gjøre på daglig basis.  Det som bekymrer en del, er at ivrige folk i SVV f.eks. vil kjøre ekstra vektkontroller i forbindelse med påskeutfart osv., der de bevisst hanker inn elbiler med takboks eller stor oppakning fordi de vet at det ofte betyr overvekt. 

Så er ikke problemet nødvendigvis en bot, men hvis du må legge igjen halve bagasjen og ski og pulk i veikanten før du får lov til å kjøre videre, så er det forholdsvis surt, sånn på vei til påskefjellet.

Sitat
Hva skjer om du har overlast?
Blir du tatt med overlast, må du laste av til under godkjent vekt før du får lov til å kjøre videre. Uansett hva det står i vognkortet om last og egenvekt er det aksel- og totalvekten slik den er når du har fylt bobilen opp med vann, bagasje, ektefelle og annet som teller i kontrollen.

Har du overvekt, må du laste av. Noen må la ektefellen stå igjen, mens andre kan nøye seg med å tømme vanntanken. Veier bobilen for mye, får du ikke lov til å kjøre videre før du har gjort totalvekten lovlig.
Herfra: https://bobilverden.no/den-forbannede-vekten/

Tidligere har dette vært et "rent bobilproblem" ettersom de fleste personbiler har hatt mer enn høy nok tillatt maksvekt til at det "aldri" er noe problem.  Dermed har selvsagt også sjansen for å bli vinka inn til vektkontroll med vanlig personbil vært minimal.  Det gir ingen mening å veie masse biler som du vet ikke vil ha overvekt uansett.  Men med elbiler begynner dette å gjelde flere, at de kan ha overvekt, kankje til og med uten å være klar over det. Og de er nok SVV interessert i å luke ut.
 
Og vi vet også at det på en del strekninger og perioder er intensiverte vektkontroller.  Det er det flere som har rapportert om av egne erfaringer.

Det er der hunden ligger begravet.  Ikke om du får bot ved 500 eller 600 eller 1000 kg bagasje.  Men at du får kjøreforbud til bilen veier under maks tillatt titalvekt, og at det er sannsynlig at antall kontroller av elbiler kommer til å øke.

Handyman

Sitat fra: Fleur på torsdag 23. september 2021, klokken 10:15
Er det noen som vet hvor ofte svv har kontroll? Har ila 24 år på veien enda ikke sett en kontroll.
De har ofte kontroll (tipper flere plasser hver dag i Norge) men det er stor sett bare tunge kjøretøy og bobiler som blir kontrollert. Sjansen for at du har kjørt forbi en vegstasjon hvor det "utføres kontroll" er ganske stor, men de vinker nesten aldri inn personbiler. Ofte er det bare skiltet at tunge biler skal svinge av.
Jeg har blitt stoppet en gang lange en vanlig vei av SVV for kontroll av dekkmønster, lys. Thats it. Hva som skjer i fremtiden med flere biler med lav nyttelast vet vel ingen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

#52
Sitat fra: Handyman på torsdag 23. september 2021, klokken 10:22
De har ofte kontroll (tipper flere plasser hver dag i Norge) men det er stor sett bare tunge kjøretøy og bobiler som blir kontrollert. Sjansen for at du har kjørt forbi en vegstasjon hvor det "utføres kontroll" er ganske stor, men de vinker nesten aldri inn personbiler. Ofte er det bare skiltet at tunge biler skal svinge av.
Jeg har blitt stoppet en gang lange en vanlig vei av SVV for kontroll av dekkmønster, lys. Thats it. Hva som skjer i fremtiden med flere biler med lav nyttelast vet vel ingen.

Well it looks like SVV has more than enough time on their hands these days to start doing weight controls for normal cars too now, when they start pulling people over to check if they have an original license plate with black Norge symbol or if someone bought a sticker to put over the blue one.  >:(

So if they can be bothered to waste time on silly things like that.... then it shouldn't be all too surprising what they might start doing in winter, easter and summer holidays.  ::) :-X
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fleur

Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. september 2021, klokken 10:17
Sitat fra: Fleur på torsdag 23. september 2021, klokken 10:15
Er det noen som vet hvor ofte svv har kontroll? Har ila 24 år på veien enda ikke sett en kontroll.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

It's always a roll of the dice. If you are a lucky roller, you will keep evading them..... until one day you roll a bad one and your number is up. 
Ja ser den. Sjansen er bare minimal ettersom en evt overvekt kun er aktuelt for oss et par ganger i året

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Handyman

Sitat fra: Olatho på torsdag 23. september 2021, klokken 10:18
... Men med elbiler begynner dette å gjelde flere, at de kan ha overvekt, kankje til og med uten å være klar over det. Og de er nok SVV interessert i å luke ut....
SVV bes om å prioritere kontroller på de områder som det antas å gi best effekt. Slik jeg har forstått det er det da sikkerhet (farlig overlast, dårlig sikring, bremser, lys osv), kjøretøyklasser og sertifikat (type bobil som veier over 3500kg som da krever et annet førerkort og avgiftsklasse).
Personbiler langt under 3500kg med 100kg overlast blir nok derfor ikke prioritert med det første, om de da ikke bestemmer endrer fokus. De kan fort kjøre en "kampanje" for å sette fokus på saken. Vi kan bare vente å se.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. september 2021, klokken 10:26
Sitat fra: Handyman på torsdag 23. september 2021, klokken 10:22
De har ofte kontroll (tipper flere plasser hver dag i Norge) men det er stor sett bare tunge kjøretøy og bobiler som blir kontrollert. Sjansen for at du har kjørt forbi en vegstasjon hvor det "utføres kontroll" er ganske stor, men de vinker nesten aldri inn personbiler. Ofte er det bare skiltet at tunge biler skal svinge av.
Jeg har blitt stoppet en gang lange en vanlig vei av SVV for kontroll av dekkmønster, lys. Thats it. Hva som skjer i fremtiden med flere biler med lav nyttelast vet vel ingen.

Well it looks like SVV has more than enough time on their hands these days to start doing weight controls for normal cars too now, when they start pulling people over to check if they have an original license plate with black Norge symbol or if someone bought a sticker to put over the blue one.  >:(

So if they can be bothered to waste time on silly things like that.... then it shouldn't be all too surprising what they might start doing in winter, easter and summer holidays.  ::) :-X
Vet du at det er egne kontroller for dette, eller er det som med mange andre ting de kontrollerer når de først stopper et kjøretøy?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Handyman på torsdag 23. september 2021, klokken 10:34
Sitat fra: Olatho på torsdag 23. september 2021, klokken 10:18
... Men med elbiler begynner dette å gjelde flere, at de kan ha overvekt, kankje til og med uten å være klar over det. Og de er nok SVV interessert i å luke ut....
SVV bes om å prioritere kontroller på de områder som det antas å gi best effekt. Slik jeg har forstått det er det da sikkerhet (farlig overlast, dårlig sikring, bremser, lys osv), kjøretøyklasser og sertifikat (type bobil som veier over 3500kg som da krever et annet førerkort og avgiftsklasse).
Personbiler langt under 3500kg med 100kg overlast blir nok derfor ikke prioritert med det første, om de da ikke bestemmer endrer fokus. De kan fort kjøre en "kampanje" for å sette fokus på saken. Vi kan bare vente å se.

But they are already doing these at the moment at the Sweden border. Like I said in the beginning of this topic, my wife mentioned her colleague was caught in a big control a week ago and her car was weighted and was over her tillatt maksvekt and had to unload "harry handel" from her car to get within the limit.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

mroek

Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. september 2021, klokken 10:26
Well it looks like SVV has more than enough time on their hands these days to start doing weight controls for normal cars too now, when they start pulling people over to check if they have an original license plate with black Norge symbol or if someone bought a sticker to put over the blue one.  >:(
Det finnes ingen originale norske skilter med svart felt til venstre. Hvis det er svart, så er det et klistermerke, og det er ikke lov.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. september 2021, klokken 10:44
Sitat fra: Handyman på torsdag 23. september 2021, klokken 10:34
Sitat fra: Olatho på torsdag 23. september 2021, klokken 10:18
... Men med elbiler begynner dette å gjelde flere, at de kan ha overvekt, kankje til og med uten å være klar over det. Og de er nok SVV interessert i å luke ut....
SVV bes om å prioritere kontroller på de områder som det antas å gi best effekt. Slik jeg har forstått det er det da sikkerhet (farlig overlast, dårlig sikring, bremser, lys osv), kjøretøyklasser og sertifikat (type bobil som veier over 3500kg som da krever et annet førerkort og avgiftsklasse).
Personbiler langt under 3500kg med 100kg overlast blir nok derfor ikke prioritert med det første, om de da ikke bestemmer endrer fokus. De kan fort kjøre en "kampanje" for å sette fokus på saken. Vi kan bare vente å se.

But they are already doing these at the moment at the Sweden border. Like I said in the beginning of this topic, my wife mentioned her colleague was caught in a big control a week ago and her car was weighted and was over her tillatt maksvekt and had to unload "harry handel" from her car to get within the limit.

Det er nok de mest graverende tilfellene de plukker ut. De ser vel hvor dypt bilen ligger over fjørene. Model Y har veldig stive fjører, så litt overvekt tipper jeg ikke gir særlig lav bil.
Angående svart klistremerke så planlegger de kontroll sammen med å kontrollere andre ting. Svart klistremerke gir bot - 100kg overvekt gir ikke bot...så det er mindre alvorlig enn et klistremerke.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. september 2021, klokken 10:44
Sitat fra: Handyman på torsdag 23. september 2021, klokken 10:34
Sitat fra: Olatho på torsdag 23. september 2021, klokken 10:18
... Men med elbiler begynner dette å gjelde flere, at de kan ha overvekt, kankje til og med uten å være klar over det. Og de er nok SVV interessert i å luke ut....
SVV bes om å prioritere kontroller på de områder som det antas å gi best effekt. Slik jeg har forstått det er det da sikkerhet (farlig overlast, dårlig sikring, bremser, lys osv), kjøretøyklasser og sertifikat (type bobil som veier over 3500kg som da krever et annet førerkort og avgiftsklasse).
Personbiler langt under 3500kg med 100kg overlast blir nok derfor ikke prioritert med det første, om de da ikke bestemmer endrer fokus. De kan fort kjøre en "kampanje" for å sette fokus på saken. Vi kan bare vente å se.

But they are already doing these at the moment at the Sweden border. Like I said in the beginning of this topic, my wife mentioned her colleague was caught in a big control a week ago and her car was weighted and was over her tillatt maksvekt and had to unload "harry handel" from her car to get within the limit.
Ja, at det er mange kontroller på grensa er jo ikke rart. Her er det nok ikke bare biler med lav nyttelast som har overlast ;-) og de kan samtidig utføre mange typer kontroller. Tollvesenet kan feks. be om kvittering på at det du har kjøpt ikke koster mer enn 3000,- Smuglere vil også være lettere å avsløre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA