Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har hatt problemer med for mye last?

Startet av Fleur, tirsdag 21. september 2021, klokken 15:18

« forrige - neste »

Jeronan

#15
Sitat fra: Handyman på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:34
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:00
If you plan to add the tow hitch (hengerfeste) it will add approx. 22kg to base weight of the car.
Det tror jeg er et for høyt tall. Tesla Kr.sand anslo netto vektillegg på festet til 4-5kg pluss selve kroken.

It was mentioned in a parts listing. So unless, like you rumored some days ago, that they might remove the current impact barrier and replace it with the steel hitch carrier?

That would be a much welcome surprise.  :+1:  As we were honestly seriously considering foregoing installing the tow hitch, now the car ended up being 20kg heavier already.
So if it replaces the existing impact barrier and as such really only adding 4-5kg extra then the tow hitch will be back on the menu.  :laugh:

But I will happily wait until someone else tests out this theory and get it installed and weighs the car empty and see what the difference really ends up at.  ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Jeg har ingen problemer med nyttelast. Fylte opp bilen og bilen var like god som den var tom. Ingen problemer. Faktisk er bilen enda bedre med masse nyttelast da fjørene er litt vel stive, og bagasjen demper den lille motorveistøyen. Har selvsagt ikke veid bilen...har jo ikke mistet forstanden helt...
Tesla Model Y                         2021-

Fleur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. september 2021, klokken 22:28
Jeg har ingen problemer med nyttelast. Fylte opp bilen og bilen var like god som den var tom. Ingen problemer. Faktisk er bilen enda bedre med masse nyttelast da fjørene er litt vel stive, og bagasjen demper den lille motorveistøyen. Har selvsagt ikke veid bilen...har jo ikke mistet forstanden helt...

Bortsett fra at det er ulovlig da...

Handyman

Sitat fra: Fleur på tirsdag 21. september 2021, klokken 22:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. september 2021, klokken 22:28
Jeg har ingen problemer med nyttelast. Fylte opp bilen og bilen var like god som den var tom. Ingen problemer. Faktisk er bilen enda bedre med masse nyttelast da fjørene er litt vel stive, og bagasjen demper den lille motorveistøyen. Har selvsagt ikke veid bilen...har jo ikke mistet forstanden helt...
Bortsett fra at det er ulovlig da...
At det var?? ulovlig å ha last i bilen? Du forutsetter tydeligvis at han har overvekt, noe du ikke kan vite ut fra det han skriver.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

erlendsellie

Jeg har heller ikke hatt noen problemer med nyttelast. Jeg har hverken blitt kommandert til å sette igjen baggasje av SVV under kontroll, eller vært i en kollisjon med bilen der utslagende årsak var for høy tillatt totalvekt. Bilen oppleves som utrolig god å kjøre, og har mye bdre kjøreegenskaper enn vår gamle Passat. Om jeg fylte baggasjerommet på Passaten, så merket man det godt med tregere akselerasjon og dårligere kjøreegenskaper.

Fleur

Er det noen her som vet hva som definerer nyttelasten en bil kan ha? Det virker jo som bilen tåler vesentlig mer vekt enn oppgitt. Hva er da årsaken til at har så lav nyttelast? Og kan det i teorien være at denne endres til høyere, også på de bilene som allerede er på veien?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Handyman

#21
Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 07:36
Er det noen her som vet hva som definerer nyttelasten en bil kan ha? Det virker jo som bilen tåler vesentlig mer vekt enn oppgitt. Hva er da årsaken til at har så lav nyttelast? Og kan det i teorien være at denne endres til høyere, også på de bilene som allerede er på veien?
Nyttelast defineres ved at man trekker "aktuell egenvekt" fra "tillatt totalvekt".
Men jeg antar at du lurer på hvordan tillatt totalvekt bestemmes? Det er spekulert opp, ned og i mente i "nyttelasttråden", og det er nok ingen andre enn Tesla som kan svare på hvorfor de ikke har satt tillatt totalvekt høyere enn 2371kg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 07:36
Er det noen her som vet hva som definerer nyttelasten en bil kan ha? Det virker jo som bilen tåler vesentlig mer vekt enn oppgitt. Hva er da årsaken til at har så lav nyttelast? Og kan det i teorien være at denne endres til høyere, også på de bilene som allerede er på veien?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

The most explainable theory is that we basically still have the 2020 Model Y that they are producing in Shanghai, which has the older max cargo load capacity of 2371kg, since Shanghai is not producing the 7-seat version yet.

In early 2021 when Tesla Fremont started producing the 7-seat version, both 5 and 7 seat 2021 Model Y had its max cargo load capacity increased to 2591kg.

And yes, there is no reason why our Model Y cannot have 2591kg max cargo load capacity (tillatt maksvekt) as well, since both 2021 US Model Y and our Model Y from Shanghai have the same max axle last capacity of 2863kg.

So its up to Tesla if they going to bother helping us out or not, with updating our "vognkort" later on. They have done it with the Model S a couple years back. So they are capable of doing it if they really want to.

In all honesty, maybe we should hope for Vegvesen to start setting up frequent weigh controls and pulling Tesla's from the road, so we get a lot of angry people and media attention.
This is the only way to get attention from Tesla and them taking action.  ::) :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tirsdag 21. september 2021, klokken 22:56
Sitat fra: Fleur på tirsdag 21. september 2021, klokken 22:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. september 2021, klokken 22:28
Jeg har ingen problemer med nyttelast. Fylte opp bilen og bilen var like god som den var tom. Ingen problemer. Faktisk er bilen enda bedre med masse nyttelast da fjørene er litt vel stive, og bagasjen demper den lille motorveistøyen. Har selvsagt ikke veid bilen...har jo ikke mistet forstanden helt...
Bortsett fra at det er ulovlig da...
At det var?? ulovlig å ha last i bilen? Du forutsetter tydeligvis at han har overvekt, noe du ikke kan vite ut fra det han skriver.

Ja, det er ikke sånn at jeg putter i 600 kg med sementsekker i bilen (som Youtubere har gjort uten problem). Til det har jeg en tilhenger som jeg drar med en Yaris 1.8. (inntil kroken er på plass på Y'en). Men ettersom Y'en er designet til å tåle 217km/t med 390 kg folk og bagasje så er jeg ikke så veldig bekymret om jeg ender 50kg over. Er mye mer krefter i sving når du kjører Nordsløyfa på Nurburgring i 217km/t med 390kg enn når du kjører norske motorveier i 110km/t med samme vekt. Kommer ikke til å putte tenåringsdatteren på en vekt når hun skal være med, for å si det sånn.

Det er forøvrig mer ulovlig å kjøre 5km/t over fartsgrensen enn å ha 29% overvekt. Det førstnevnte får du bot for, mens det sistnevnte får du ikke bot for, selv om du kan risikere å måtte legge fra deg svigermor. Er det sånn at de som er så veldig bekymret for vekten heller aldri kjører over fartsgrensen? Jeg er nok bare skikkelig outlaw og crazy  :D :D :D
Tesla Model Y                         2021-

erlendsellie

#24
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 08:57
Det er forøvrig mer ulovlig å kjøre 5km/t over fartsgrensen enn å ha 29% overvekt. Det førstnevnte får du bot for, mens det sistnevnte får du ikke bot for, selv om du kan risikere å måtte legge fra deg svigermor. Er det sånn at de som er så veldig bekymret for vekten heller aldri kjører over fartsgrensen? Jeg er nok bare skikkelig outlaw og crazy  :D :D :D

Og, det er vel ikke bare mer ulovlig å kjøre for fort, det skjer vel flere ulykker i forbindelse med for høy fart kontra å ha meg seg noen kilo for mye også.
Selv tror jeg ikke at det er et tema en gang om bilen veier 2371kg, 2400kg eller 2500kg for den saks skyld.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 08:57
Jeg er nok bare skikkelig outlaw og crazy  :D :D :D
Skikkelig villmann. Burde nok bures inne sammen med de som kjører 5% over fartsgrensa :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Fleur

Sitat fra: Jeronan på onsdag 22. september 2021, klokken 08:26
Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 07:36
Er det noen her som vet hva som definerer nyttelasten en bil kan ha? Det virker jo som bilen tåler vesentlig mer vekt enn oppgitt. Hva er da årsaken til at har så lav nyttelast? Og kan det i teorien være at denne endres til høyere, også på de bilene som allerede er på veien?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

The most explainable theory is that we basically still have the 2020 Model Y that they are producing in Shanghai, which has the older max cargo load capacity of 2371kg, since Shanghai is not producing the 7-seat version yet.

In early 2021 when Tesla Fremont started producing the 7-seat version, both 5 and 7 seat 2021 Model Y had its max cargo load capacity increased to 2591kg.

And yes, there is no reason why our Model Y cannot have 2591kg max cargo load capacity (tillatt maksvekt) as well, since both 2021 US Model Y and our Model Y from Shanghai have the same max axle last capacity of 2863kg.

So its up to Tesla if they going to bother helping us out or not, with updating our "vognkort" later on. They have done it with the Model S a couple years back. So they are capable of doing it if they really want to.

In all honesty, maybe we should hope for Vegvesen to start setting up frequent weigh controls and pulling Tesla's from the road, so we get a lot of angry people and media attention.
This is the only way to get attention from Tesla and them taking action.  ::)
Så de endret nyttelasten på Tesla model S altså? Er det noen som har vært i dialog med Tesla om dette da?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


mroek

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 08:57
Det er forøvrig mer ulovlig å kjøre 5km/t over fartsgrensen enn å ha 29% overvekt.
29% overvekt betyr at ekvipasjen (altså en TMY) veier godt over 3 tonn. Det er uforsvarlig mye, selv om det altså ikke gir bot.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Olatho

Det de eventuelt har endret er Maks tillatt totalvekt eller Egenvekt. "Nyttelast" er bare et regnestykke basert på de to faktorene. 

Hvis bilen faktisk har blitt lettere eller tyngre, så Egenvekt har endret seg, så er det en ting.
Og hvis nye tester har medført at Tesla har godkjent bilen for høyere Maks tillatt totalvekt, så er det noe annet.
Også kan det selvsagt hende at begge deler er endret basert på at ny hardware gir ny Egenvekt, men også kan medføre nye tester som igjen gir ny Maks tillatt totalvekt.

Vi vet at Model Y veier nokså nøyaktig 2000 kg +/- litt avhengig av hjul osv. Det er bekreftet flere ganger på faktiske vekter.
Og vi vet at Model Y LR blir registrert i hele Europa og Australia og muligens andre land med Maks tillatt totalvekt på 2371 kg.

Vi vet ikke hvorfor den har denne maksvekta (men det er mange spekulasjoner), men i og med at den er den samme over store deler av verden, så er det neppe noe Tesla Norge kan eller kommer til å kunne gjøre noe med.  Derimot kan det hende at Tesla internasjonalt kan finne på å endre Maks tillatt totalvekt.  Og kanskje spesielt når bilen kommer med annen hardware-spesifikasjon (7 seter, Performance osv)  Men det krever selvsagt mye press for at de skal gjøre nye godkjenningstester osv. av 5 seter LR, og er sikkert ikke gjort over natta, ettersom dette er en "global" godkjenning.

Men er det nå helt sikkert at vi trenger enda en femti siders tråd om dette?

Fleur

Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 13:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 08:57
Det er forøvrig mer ulovlig å kjøre 5km/t over fartsgrensen enn å ha 29% overvekt.
29% overvekt betyr at ekvipasjen (altså en TMY) veier godt over 3 tonn. Det er uforsvarlig mye, selv om det altså ikke gir bot.
29% overvekt blir vel 113 kilo hvis nyttelast er 390 kilo.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA