Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har hatt problemer med for mye last?

Startet av Fleur, tirsdag 21. september 2021, klokken 15:18

« forrige - neste »

Fleur

Leser jo mye om nyttelastproblematikken og for vår del (2 voksne og 2 barn, tilsammen 260 kilo om noen år) tror jeg ikke det blir et stort problem.

Men er det noen som har erfart problemer med for mye vekt allerede? Jeg aner ikke hvor mye ting veier så usikker på om det egentlig kommer til å bli et problem i praksis.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Jeronan

#1
Sitat fra: Fleur på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:18
Leser jo mye om nyttelastproblematikken og for vår del (2 voksne og 2 barn, tilsammen 260 kilo om noen år) tror jeg ikke det blir et stort problem.

Men er det noen som har erfart problemer med for mye vekt allerede? Jeg aner ikke hvor mye ting veier så usikker på om det egentlig kommer til å bli et problem i praksis.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Then you only have 110kg left. Keep that in mind.

If you plan to add the tow hitch (hengerfeste) it will add approx. 22kg to base weight of the car. So then you down to just 90kg left.

Same with roof rack (takstativ) + skibox. That will add 25kg just for roofrack and empty skibox.

So then you down to 65kg left without having any luggage.

Everything you put on the hook will add to nyttelast and thus calculated into the main weight of the car.

So if you like to bike, and want to put a Thule bike carrier on the hitch with 4 bikes, that quickly adds 50-60kg easily to the weight of the car.
Without skibox/roof rack, that would bring your load capacity down from 90kg to just 30-40kg left for luggage.

I think people are going to be (un)pleasantly surprised how quickly they will hit that 2371kg limit.

I know some people here keep joking that Vegvesen has better stuff to do than weighing normal cars for control.

Well.... if they have time to pull people over lately, to see if they have put a black Norge sticker over the blue one on their license plates, it will not be far fetched that they will start pulling over our cars in control in near future, when they already know these cars have such low nyttelast and easily overload.  ::)

https://www.at.no/transport/matte-betale-3000-kroner-for-dette/603825?fbclid=IwAR1E2FH5hLlYPpARVz--ezslOTTICgKoZSLT9q3M0TRYR6YyIvqjHaz2MA0
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fleur

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:00
Sitat fra: Fleur på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:18
Leser jo mye om nyttelastproblematikken og for vår del (2 voksne og 2 barn, tilsammen 260 kilo om noen år) tror jeg ikke det blir et stort problem.

Men er det noen som har erfart problemer med for mye vekt allerede? Jeg aner ikke hvor mye ting veier så usikker på om det egentlig kommer til å bli et problem i praksis.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Then you only have 110kg left. Keep that in mind.

If you plan to add the tow hitch (hengerfeste) it will add approx. 22kg to base weight of the car. So then you down to just 90kg left.

Same with roof rack (takstativ) + skibox. That will add 25kg just for roofrack and empty skibox.

So then you down to 65kg left without having any luggage.

Everything you put on the hook will add to nyttelast and thus calculated into the main weight of the car.

So if you like to bike, and want to put a Thule bike carrier on the hitch with 4 bikes, that quickly adds 50-60kg easily to the weight of the car.
Without skibox/roof rack, that would bring your load capacity down from 90kg to just 30-40kg left for luggage.

I think people are going to be (un)pleasantly surprised how quickly they will hit that 2371kg limit.

I know some people here keep joking that Vegvesen has better stuff to do than weighing normal cars for control.

Well.... if they have time to pull people over lately, to see if they have put a black Norge sticker over the blue one on their license plates, it will not be far fetched that they will start pulling over our cars in control in near future, when they already know these cars have such low nyttelast and easily overload.  ::)

https://www.at.no/transport/matte-betale-3000-kroner-for-dette/603825?fbclid=IwAR1E2FH5hLlYPpARVz--ezslOTTICgKoZSLT9q3M0TRYR6YyIvqjHaz2MA0
Den har vel 390 kilo nyttelast? Da har vi 130 til overs, ikke 110

Veier tilhengerfeste så mye som 22 kilo?

Noen som forresten vet om den nyttelasten kommer til å endre seg? Om det er en feil rett og slett.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Jeronan

#3
Sitat fra: Fleur på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:04

Den har vel 390 kilo nyttelast? Da har vi 130 til overs, ikke 110

Veier tilhengerfeste så mye som 22 kilo?

Noen som forresten vet om den nyttelasten kommer til å endre seg? Om det er en feil rett og slett.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Nyttelast has zero value. It's based on that the empty car weighs 1981kg, which we found out is not the case.

We have a baseline Model Y with 19inch rims and mine weighted 2000kg empty. So 20kg more than expected.

So then that 390kg nyttelast is in reality only 370kg nyttelast.

The only number that matters in weigh control, is tillatt maksvekt, which is 2371kg for Model Y.

We ourselves are roughly 250kg together. Me, wife, son and our 25kg dog.

We went on a trip last week on Sunday. It was just us in the car with dog and small backpack with some drinks and food.
We weighed the car at SVV and it was at 2260kg already.

(we have no tow hitch installed, no roof rack, etc... as its not available yet)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fleur

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:10
Sitat fra: Fleur på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:04

Den har vel 390 kilo nyttelast? Da har vi 130 til overs, ikke 110

Veier tilhengerfeste så mye som 22 kilo?

Noen som forresten vet om den nyttelasten kommer til å endre seg? Om det er en feil rett og slett.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Nyttelast has zero value. It's based on that the empty car weighs 1981kg, which we found out is not the case.

We have a baseline Model Y with 19inch rims and mine weighted 2000kg empty. So 20kg more than expected.

So then that 390kg nyttelast is in reality only 370kg nyttelast.

The only number that matters in weigh control, is tillatt maksvekt, which is 2371kg for Model Y.
Men Tesla må da gjøre noe med dette problemet? Har de ikke uttalt seg rundt det? Er vel en haug med bilførere som føler seg lurt.

Tipper det kommer til å være ekstremt mange overlastede tesla y på veien.

Også veldig merkelig om nyttelasten ikke stemmer i henhold til spesifikasjonene.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Jeronan

#5
We have discussed this at length in the nyttelast thread, currently at 60 pages.

https://elbilforum.no/index.php?topic=56888.0

The 2021 US Model Y had its nyttelast increased to 525kg for both 5 and 7 seat config.
It has 2591kg max cargo load weight ( tillatt maksvekt ).

Exact same car, yet the MiC Model Y has 220kg less cargo capacity (nyttelast).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Otkristo

Sitat fra: Fleur på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:18
Leser jo mye om nyttelastproblematikken og for vår del (2 voksne og 2 barn, tilsammen 260 kilo om noen år) tror jeg ikke det blir et stort problem.

Men er det noen som har erfart problemer med for mye vekt allerede? Jeg aner ikke hvor mye ting veier så usikker på om det egentlig kommer til å bli et problem i praksis.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Nei. Bruker bilen som alle andre biler jeg har hatt.

Fleur

Jeg mener å ha lest at flere Teslaer har lav nyttelast, også model s. Så antar dette da allerede er et stort problem på veiene? Noen som har hørt om Teslaeiere som har blitt stoppet og havnet i problemer?

Spørsmålet er om dere tror det blir et problem med at bilen faller mye i verdi på sikt og blir vanskelig å få solgt?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Jeronan

Sitat fra: Fleur på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:17
Jeg mener å ha lest at flere Teslaer har lav nyttelast, også model s. Så antar dette da allerede er et stort problem på veiene? Noen som har hørt om Teslaeiere som har blitt stoppet og havnet i problemer?

Spørsmålet er om dere tror det blir et problem med at bilen faller mye i verdi på sikt og blir vanskelig å få solgt?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Vegvesen is currently doing weigh controls on the border for cars coming from Sweden into Norway lately.
A colleague of my wife was stopped for weigh control last week when she came back from shopping in Sweden.

SVV has much more accurate weigh stations now ( +/-10kg accuracy), even mobile ones they can deploy anywhere.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fleur

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:20
Sitat fra: Fleur på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:17
Jeg mener å ha lest at flere Teslaer har lav nyttelast, også model s. Så antar dette da allerede er et stort problem på veiene? Noen som har hørt om Teslaeiere som har blitt stoppet og havnet i problemer?

Spørsmålet er om dere tror det blir et problem med at bilen faller mye i verdi på sikt og blir vanskelig å få solgt?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Vegvesen is currently doing weigh controls on the border for cars coming from Sweden into Norway lately.
A colleague of my wife was stopped for weigh control last week when she came back from shopping in Sweden.

SVV has much more accurate weigh stations now ( +/-10kg accuracy), even mobile ones they can deploy anywhere.
Ja på disse store stedene er der vel fare for overvekt, ikke det jeg tror vi handler 110 kilo mat på harrytur til Sverige

Ellers er det ikke mange stasjonære bil venter rundt der jeg ferdes. Må bli på de store hovedveiene det.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Jeronan

#10
Sitat fra: Fleur på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:23
Ja på disse store stedene er der vel fare for overvekt, ikke det jeg tror vi handler 110 kilo mat på harrytur til Sverige

Ellers er det ikke mange stasjonære bil venter rundt der jeg ferdes. Må bli på de store hovedveiene det.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Hehe... well, you won't have much choice if you go to Sweden, Danmark, osv.

For us, its same going north over the E6 towards Vestlandet, passing quite a few weigh stations. So we will see how this will go in coming time.  ::) :P
I guess we just try to avoid the busy days when everyone is driving.  :P (we already do that anyway, like driving on Saturday early mornings instead of friday afternoons)

It's the Summer holidays that will be most problematic for us, when we really have a fully loaded car often, including max.loaded ski box.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fleur

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:27
Sitat fra: Fleur på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:23
Ja på disse store stedene er der vel fare for overvekt, ikke det jeg tror vi handler 110 kilo mat på harrytur til Sverige

Ellers er det ikke mange stasjonære bil venter rundt der jeg ferdes. Må bli på de store hovedveiene det.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Hehe... well, you won't have much choice if you go to Sweden, Danmark, osv.

For us, its same going north over the E6 towards Vestlandet, passing quite a few weigh stations. So we will see how this will go in coming time.  ::)
I guess we just try to avoid the busy days when everyone is driving.  (we already do that anyway, like driving on Saturday early mornings instead of friday afternoons)
Det blir spennende å se fremover da, men det finnes såvidt jeg kan se veldig mange andre biler med lav nyttelast så vi burde jo allerede ha hørt mye om det hvis det var et stort problem og folk fikk bot og måtte sette fra seg varer i hytt og pine...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Jeronan

Sitat fra: Fleur på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:29
Det blir spennende å se fremover da, men det finnes såvidt jeg kan se veldig mange andre biler med lav nyttelast så vi burde jo allerede ha hørt mye om det hvis det var et stort problem og folk fikk bot og måtte sette fra seg varer i hytt og pine...

Sadly. Its becoming a Tesla problem. Pretty much all other EV's have a much higher nyttelast.
Even our BMW i3 has higher 350kg nyttelast and this is a small 4-person car with a trunk that barely has room for a mid size suitcase.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fleur

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:33
Sitat fra: Fleur på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:29
Det blir spennende å se fremover da, men det finnes såvidt jeg kan se veldig mange andre biler med lav nyttelast så vi burde jo allerede ha hørt mye om det hvis det var et stort problem og folk fikk bot og måtte sette fra seg varer i hytt og pine...

Sadly. Its becoming a Tesla problem. Pretty much all other EV's have a much higher nyttelast.
Even our BMW i3 has higher 350kg nyttelast and this is a small 4-person car with a trunk that barely has room for a mid size suitcase.
Allikevel selger Tesla i bøtter og spann

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Handyman

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 21. september 2021, klokken 16:00
If you plan to add the tow hitch (hengerfeste) it will add approx. 22kg to base weight of the car.
Det tror jeg er et for høyt tall. Tesla Kr.sand anslo netto vektillegg på festet til 4-5kg pluss selve kroken.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA