Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y Standard Range

Startet av Otkristo, tirsdag 21. september 2021, klokken 14:51

« forrige - neste »

Radial

Er 90% sikker på at denne går ned i pris, trolig før levering i Q1/Q2-23 og trolig ned til 490k.

Da har alle med Q3+Q4 2022 bestillingr fått LR/P bilene sine, ingen har angrerett lenger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

BjarneD

Prisøkning på LR ligger vel mer i kortene. Kan virke som Tesla har priset SR etter en kalkyle tilpasset dagens markedsbilde, men venter ennå med å justere de gamle prisene tilsvarende.

Simmelim

At noen forventer prisnedgang i disse tidene er vel som å tro på julenissen. Pris på LR skal vel heller opp enn ned.

Geir Tore Simonsen

Bil uten firehjulstrekk er uaktuelt nesten uansett hva prisen er.

RuneW

Fra DinSide:

"Tesla Model Y med bakhjulstrekk skal bygges på Teslas fabrikk i Shanghai i Kina. Bilene med firehjulstrekk kommer fra den nye fabrikken i Berlin."

(https://dinside.dagbladet.no/motor/ny-billig-tesla/77021037)

Noen som vet om dette stemmer og hvilke bilder dette gjelder?

Jeg har en LR Y i bestilling, med est lev. nov-des (har ikke fått VIN enda).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Sandvika

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på onsdag 31. august 2022, klokken 12:03
Bil uten firehjulstrekk er uaktuelt nesten uansett hva prisen er.
Takk for bidraget.

Daniel_0007

Sitat fra: RuneW på onsdag 31. august 2022, klokken 12:50
Fra DinSide:

"Tesla Model Y med bakhjulstrekk skal bygges på Teslas fabrikk i Shanghai i Kina. Bilene med firehjulstrekk kommer fra den nye fabrikken i Berlin."

(https://dinside.dagbladet.no/motor/ny-billig-tesla/77021037)

Noen som vet om dette stemmer og hvilke bilder dette gjelder?

Jeg har en LR Y i bestilling, med est lev. nov-des (har ikke fått VIN enda).

Desverre må du nok bare vente å se hva vin blir, er en miks nå av hva som leveres, LR både fra kina og tyskland
https://teslastats.no/

EE 236XX   Model Y   2022   Hvit   017007   DE-LR er fra Tyskland
EE 488XX   Model Y   2022   Hvit   402380   CN-LR fra Kina
Model 3 2019 LR Rwd

tornaldo

Veldig mange som ville gått for denne hvis den hadde det samme prisforholdet som Model 3 LR og RWD.

AWD er kjekt å ha, men mange trenger størrelsen mer enn framkommeligheten og rekkevidden.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Radial

Sitat fra: tornaldo på onsdag 31. august 2022, klokken 13:33
Veldig mange som ville gått for denne hvis den hadde det samme prisforholdet som Model 3 LR og RWD.

AWD er kjekt å ha, men mange trenger størrelsen mer enn framkommeligheten og rekkevidden.

Nettopp.
Hadde nok vært betydelig flere ID4/Enyaq med RWD og 50-60kwh batteri, om de hadde fått tak i dem.
Dessverre plukker VAG bort mye alright utstyr etc når batteristørrelsen går ned, og vips er de ikke særlig attraktive.

Y SR med såpass mye standard utstyr, er en god deal, men ikke til den prisen.

Forøvrig peker alle piler for økonomien nedover straks, så da skjer det nok ting... I hele EU.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RuneW

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 31. august 2022, klokken 13:09
Sitat fra: RuneW på onsdag 31. august 2022, klokken 12:50
Fra DinSide:

"Tesla Model Y med bakhjulstrekk skal bygges på Teslas fabrikk i Shanghai i Kina. Bilene med firehjulstrekk kommer fra den nye fabrikken i Berlin."

(https://dinside.dagbladet.no/motor/ny-billig-tesla/77021037)

Noen som vet om dette stemmer og hvilke bilder dette gjelder?

Jeg har en LR Y i bestilling, med est lev. nov-des (har ikke fått VIN enda).

Desverre må du nok bare vente å se hva vin blir, er en miks nå av hva som leveres, LR både fra kina og tyskland
https://teslastats.no/

EE 236XX   Model Y   2022   Hvit   017007   DE-LR er fra Tyskland
EE 488XX   Model Y   2022   Hvit   402380   CN-LR fra Kina

Takk for info :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

AlexØ

Sitat fra: RuneW på torsdag 01. september 2022, klokken 09:32
Takk for info :)
Så lenge den ikke er fra Fremont så er det uansett ikke noe å bekymre seg om.

advale

I Kina er leveringstiden fra 1 uke for SR. Mens LR er fra 16 uker. Noen som fortsatt tror at prisene skal opp for SR eller? De sender sikkert et lass av SR fra Kina.

Tipper de har sikret seg et hav av LFP-batterier. Og forsåvidt helt i tråd med hva jeg har sagt i mange år - at LFP kommer til å ta over markedet og Tesla in-house batteri er overhypet og blir utkonkurrert før de får opp produksjonen.

De er sikkert så billig at det er høyere avanse med SR nå. I USA har de tatt vekk muligheten for å bestille LR.

LFC

Sitat fra: Radial på mandag 29. august 2022, klokken 17:48
Er 90% sikker på at denne går ned i pris, trolig før levering i Q1/Q2-23 og trolig ned til 490k.

Da har alle med Q3+Q4 2022 bestillingr fått LR/P bilene sine, ingen har angrerett lenger.

Norge er vel det landet i verden som selger Tesla Y til lavest pris.
En P koster vel $ 68.000 i US nå.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

overskyet

Er tvilsomt om noe som helst går ned i pris nå. Det er store leveringsproblemer hos alle leverandører og inflasjonen er høy. Prisene skal nok heller opp.

Contango

Sitat fra: overskyet på torsdag 01. september 2022, klokken 20:50
Det er store leveringsproblemer hos alle leverandører...
Det er ikke helt sant. Chip problemene er i praksis over og markedet begynner å oversvømmes - se eksvs på Nvidia aksjekursen som har halvert seg. Det tar bare litt tid før det forplanter seg inn i bilindustrien. Men om prisene på biler skal ned er jeg usikker på.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA