Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y Standard Range

Startet av Otkristo, tirsdag 21. september 2021, klokken 14:51

« forrige - neste »

Moas

For 449k tror jeg mange hadde kjøpt en Y SR i Norge:)
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Paul

i Litauen selges MY SR for 41.990EUR +MVA (uten tilhengerfeste),  dvs 420.000 NOK +dokumentavgift.

forskjell mellom LR og SR er 11.000EUR, cirka 110.000 kr der!   

Det betyr at tesla fortsatt tjener penger hvis dem selger MY SR for 420t kr(430t kr med tilhengerfeste)

Tipper at strategien for tesla er å selge SR i Norge dyrt for dem som er utålmodige, og så sette ned pris etterhvert


https://www.tesla.com/en_LT/modely/design#overview


Otkristo

Sitat fra: TeslaSY på fredag 26. august 2022, klokken 11:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. august 2022, klokken 09:33
Wow, det var veldig stor forskjell mellom Danmark og Norge.
Ser at 1 dansk krone koster 1,3 kroner, ca. Når en tar hensyn til det koster en TMY SR i Norge 89,1% av det danskene betaler i omregnet NOK. Men nordmenn betaler bare 78,4% for en LR og 74,7% for en P....så da ligger det kanskje i kortene at de to sistnevnte vil stige mye, hvis de ikke vil beholde disse forskjellene.
Skal nordmenn betale 89,1% av dansk NOK-pris for LR, så vil den koste 635.910,- mens Performance vil koste 715.446 kroner...men så er det selvfølgelig ikke Danmark som er fasiten for Norge, men viser jo hvilken vei det kan bære...
kanskje priser er med moms i Danmark ?
Pris i Danmark er inkl mva

Jonny85

Er det mulig tesla setter prisen på 2 hjulstrekken dyr for å unngå at kunder skal kansellere long rang og performance som er i bestilling?
Eller tror du at tesla kommer til å øke L og P i pris?

jlan

Sitat fra: Jonny85 på fredag 26. august 2022, klokken 12:21
Er det mulig tesla setter prisen på 2 hjulstrekken dyr for å unngå at kunder skal kansellere long rang og performance som er i bestilling?
Helt klart en veldig markedstilpasset prising ihverfall. I Tyskland er det bare 3000 EUR opp til LR, mens i Frankrike er det 14000 EUR.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

REN-BIL

Det vi kan kalle markedstilpasning :)

Ser at en SR i Danmark havner ut på (minus avgifter) 468.000nok. I Norge 534.000nok. Tesla tjener altså 66.000kr mer per bil de selger til Norge ift. Danmark.


Radial

Denne skal ned i pris, eventuelt skal de andre mye høyere opp, så fort man ser om etterspørselen er der.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

OleBrum2


INGEN kommer til å velge SR fremfor LR med en prisforskjell på 40 000.

Ville nok fått salg om den lå på 460-470 000.

Men, tenker de heller setter opp prisen på LR fremfor å sette ned prisen på SR.
Dette da alle andre bilmerker også setter opp prisen kraftig. Kanskje med små unntak på billigbilene MG og snart BYD. Personlig tror jeg ikke Tesla kunne solgt såpass om det ikke var prisstigning «over hele linjen». De har ikke forspranget de en gang hadde, og nå har de også åpnet opp ladestasjonene for andre.

Kan jo håpe på nedgangstider der nybilsalg går i kjelleren pga dyr rente, dyr mat, og dyr strøm...men det kan bli lenge til det reflekteres i priser. Enn så lenge skal alt bare bli mer kostbart.

Handyman

Sitat fra: OleBrum2 på fredag 26. august 2022, klokken 20:13
INGEN kommer til å velge SR fremfor LR med en prisforskjell på 40 000.
Jeg er helt sikker på at du tar feil. Det er ALTID noen som har en øvre grense på budsjettet. Men salget kommer definitivt ikke til å ta helt av. Selger de bare èn SR så har du jo bommet ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Elbrom

TM3 SR var vel heller ingen suksess salgsmessig i Norge. Nordmenn legger vel nok heller i litt ekstra for AWD og lengre rekkevidde.

Radial

Sitat fra: Elbrom på lørdag 27. august 2022, klokken 00:23
TM3 SR var vel heller ingen suksess salgsmessig i Norge. Nordmenn legger vel nok heller i litt ekstra for AWD og lengre rekkevidde.

Ehh,jo...langt over 40% av leveransene siden Kina begynte å levere 3'er til Norge ,har vært SR/RWD.
https://teslastats.no/

Det er nå lengere leveringstid på SR/RWD enn AWD også... Så RWD er definitivt en suksess 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Moas

#56
TM3 SR til 349k - 100k lavere pris en LR i 2021 så var dette en bra deal. Selv nordmenn klarte ikke la vær å unngå å kjøpe disse da. Men slike priser kommer nok aldri tilbake.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

ViktorS

Sitat fra: Moas på lørdag 27. august 2022, klokken 08:32
TM3 SR til 349k - 100k lavere pris en LR i 2021 så var dette en bra deal. Selv nordmenn klarte ikke la vær å unngå å kjøpe disse da. Men slike priser kommer nok aldri tilbake.
Angrer enda på at jeg ikke kjøpe SR+ i fjor høst til 349. Til den prisen skulle jeg overtalt meg selv til at jeg hverken trenger 4*4 eller ekstra høyde under bilen. (Venter på Y nå til 250k mere ..)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Hideyowife

Vet ikke hvordan garantier er i andre land, men ofte er den bare 2 eller 3 år. I Norge er den 5. Tipper Tesla derfor jekker prisene opp pga det og. Men bilene har blitt dyre. For min smak, for dyre. Vi bestilte vår M3 SR+ ifjor sommer for 349k. Nå koster samme bil 409k. Ja man får biiittelitt større batteri, men også dårligere ytelse. Spekker jeg samme bil idag blir totalprisen 444k  ??? Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Handyman

Sitat fra: Hideyowife på lørdag 27. august 2022, klokken 10:08
Vet ikke hvordan garantier er i andre land, men ofte er den bare 2 eller 3 år. I Norge er den 5.
Begresnet bilgaranti i Danmark er 4 år/80000km. I Norge 5 år/100000km.
De andre garantiene er like etter det jeg ser.
Norge derimot har 5års lovpålagt reklamasjonsrett. Det er nok reklamasjonsretten fremfor garantien som koster Tesla ekstra i Norge.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA