Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y Standard Range

Startet av Otkristo, tirsdag 21. september 2021, klokken 14:51

« forrige - neste »

advale

#15
I HK står LR på 542 km WLTP, i Norge 507km. Hvorfor blir jo bare spekulasjoner.

Om det er forskjellig batteri er i spekulasjon-kategorien. Men ser man på f.eks ID.4 med litt ekstrautstyr som f.eks HUD e.l. så spiser det fort av noen km i WLTP. Eller utstyrer med forskjell dekk så ender man også med forskjell WLTP. Florerer jo av forskjellige WLTP på samme modell. Så det er vel ikke uvanlig.

turfsurf

Sitat fra: advale på torsdag 23. september 2021, klokken 15:45
I HK står LR på 542 km WLTP, i Norge 507km. Hvorfor blir jo bare spekulasjoner.
Tja når forskjellen i rekkevidde på de to er så godt som nøyaktig lik forskjellen i kapasitet mellom 77 og 82kWh batteri så vil jeg si det er mere enn spekulasjoner.

Tesla operer heller ikke med forskjellig rekkevidde på utstyrspakker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

De har samme tall på Model 3 SR og Performance, for eksempel. Men det er motsatt for Model 3 Long range, den har 3-4 mil lenger i Norge enn i HK. Er nok overveiende sannsynlig at det er forskjell på batteripakkene som leveres.

Andre biler har også så godt som samme tall, feks Hyundai..

jlan

Sitat fra: geear på torsdag 23. september 2021, klokken 16:39
Men det er motsatt for Model 3 Long range, den har 3-4 mil lenger i Norge enn i HK.
TM3 LR MIC med 580 km WLTP (77 kWh= selges også som inventory biler i Norge - med 20500 i rabatt i forhold til biler med 614km (82 kWh), som til nå har vært USA produserte.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

tornaldo

På Hong Kong sidene til Tesla, er levering av SR+ endret fra Q4 2021 til Q1 2022. Om det er pga venteliste, eller forsinket produksjonsstart, vites ikke.

Det kan jo bety at etterspørselen etter SR+ er høy, eller at de prioriterer å produsere LR i stede. F. eks. for å sende til Europa. Men det blir jo bare spekulasjoner fra min side.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Radial

Jeg leste i September de leverer ut enormt antall SR i kinesiske markedet og populæriteten er veldig høy, så de er nok regelrett utsolgt på produksjonskapasitet pga all eksport som foregår samtidig tenker jeg.

HongKong er jo ikke akkurat på høyfjellet, så behovet for AWD er vel rimelig begrenset i disse markedene og SR vil naturligvis tiltrekke seg flere kjøpere pga både pris og tilstrekkelig fremkommelighet.

Ligger vel i kortene at det er Shanghai som vil levere eventuell TMY SR til Europa. Der nede lages batteriene + alle delene OG nå alt av TM3 som skal til EU 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elskertesla

Sitat fra: Radial på lørdag 02. oktober 2021, klokken 09:49
Jeg leste i September de leverer ut enormt antall SR i kinesiske markedet og populæriteten er veldig høy, så de er nok regelrett utsolgt på produksjonskapasitet pga all eksport som foregår samtidig tenker jeg.

HongKong er jo ikke akkurat på høyfjellet, så behovet for AWD er vel rimelig begrenset i disse markedene og SR vil naturligvis tiltrekke seg flere kjøpere pga både pris og tilstrekkelig fremkommelighet.

Ligger vel i kortene at det er Shanghai som vil levere eventuell TMY SR til Europa. Der nede lages batteriene + alle delene OG nå alt av TM3 som skal til EU
Godt poeng. Jeg kunne ikke sagt det bedre.
Hvis jeg skulle gjettet så vil vi nok se Model Y SR når Berlin har fått opp produksjonen til den grad at Shanghai har kapasitet til å levere SR. Slik det er nå produserer Shanghai såpass mye at de snart ikke har kapasitet til mer. Mulig de kommer til å utvide fabrikken enda litt mer.

Sent from my GM1913 using Tapatalk


ToWalkOrDrive

Ser at det ryktes at Tyskland skal begynne å lage Model Y Standard Range (SR) "om få uker" for et par uker siden:
https://www.lydogbilde.no/nyheter/rykte-billigere-tesla-model-y-pa-vei-kan-unnga-moms/

...men det står utrolig lite om dette rundt forbi, så vidt jeg har sett.
Noen som hørt noe mer?
Tesla Model Y                         2021-

rlnd

#23
Spent på pris da, mellom 450' og 500', forskjellen på M3 standard og LR er på 85', i så fall burde MY Standard koste 475'.

Blir utrolig mye bil for pengene, finnes det noen konkurrenter som kan matche det?

Edit: Ser at ID4 starter på ca 440 inkludert leveringsomkostninger.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

vinterdekk

Sitat fra: rlnd på torsdag 25. august 2022, klokken 10:50
[...] i så fall burde MY Standard koste 475'.

Blir utrolig mye bil for pengene, finnes det noen konkurrenter som kan matche det?

Edit: Ser at ID4 starter på ca 440 inkludert leveringsomkostninger.

Om prisen på MY RWD/SR havner på 475 000 kr, så ligger BZ4X Active AWD på 473 400 kr i prislisten til Toyota.

(Henger meg på denne tråden, veldig interessert i nye oppdateringer om denne modellen.)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 25. august 2022, klokken 11:36
Sitat fra: rlnd på torsdag 25. august 2022, klokken 10:50
[...] i så fall burde MY Standard koste 475'.

Blir utrolig mye bil for pengene, finnes det noen konkurrenter som kan matche det?

Edit: Ser at ID4 starter på ca 440 inkludert leveringsomkostninger.

Om prisen på MY RWD/SR havner på 475 000 kr, så ligger BZ4X Active AWD på 473 400 kr i prislisten til Toyota.

(Henger meg på denne tråden, veldig interessert i nye oppdateringer om denne modellen.)

Synes det er veldig vanskelig å sammenligne priser med Toyota. På den ene siden ser det ut som at rekkevidde er mye bedre enn på MY SR, og at du får med AWD, men på den annen side så er alt som er inkludert i to av de øverste utstyrspakkene på Toyota inkludert i standardpakken på en TMY LR, som varme i alle seter, minne på stolen, kunstskinn, premium lyd og panorama tak. Men vet ikke hvordan TMY SR blir i forhold til TMY LR.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Toyota BZ4X er en ganske mye mindre bil enn Y, kan egentlig ikke sammenlignes.
Men for den jevne pensjonist eller lignende, trenger man trolig ikke så mye plass som Y tilbyr, og da får man mer for pengene.

Men jeg sammenlignet Y LR mot SR i Hong Kong, og satte prisforholdet opp mot prisene i Norge nå, og da endte jeg opp på rund 430k.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

Sitat fra: Radial på torsdag 25. august 2022, klokken 12:04
Toyota BZ4X er en ganske mye mindre bil enn Y, kan egentlig ikke sammenlignes. [...]

Y er nok en god del bredere.

Sitat fra: Radial på torsdag 25. august 2022, klokken 12:04
Men jeg sammenlignet Y LR mot SR i Hong Kong, og satte prisforholdet opp mot prisene i Norge nå, og da endte jeg opp på rund 430k.

:+1:
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Sitat fra: rlnd på torsdag 25. august 2022, klokken 10:50
Spent på pris da, mellom 450' og 500', forskjellen på M3 standard og LR er på 85', i så fall burde MY Standard koste 475'.

Blir utrolig mye bil for pengene, finnes det noen konkurrenter som kan matche det?

Edit: Ser at ID4 starter på ca 440 inkludert leveringsomkostninger.

Nissan Aryia 63 evolve koster 465 da får du en godt utstyrt bil og i motsetning til id4 hvor man må legge på en del.
Model 3 2019 LR Rwd

Radial

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 25. august 2022, klokken 13:34
Sitat fra: Radial på torsdag 25. august 2022, klokken 12:04
Toyota BZ4X er en ganske mye mindre bil enn Y, kan egentlig ikke sammenlignes. [...]

Y er nok en god del bredere.

Sitat fra: Radial på torsdag 25. august 2022, klokken 12:04
Men jeg sammenlignet Y LR mot SR i Hong Kong, og satte prisforholdet opp mot prisene i Norge nå, og da endte jeg opp på rund 430k.

:+1:

Ikke minst har Y MYE større lagringskapasitet, samt mye bedre benplass bak.
BZ4X er fin på første seterad, ellers er det relativt mye trangere lengere bakover.

Solterra er lik, forøvrig 😆
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA