Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MyAudi app / Q4 - områdevisning

Startet av KjeChr, tirsdag 21. september 2021, klokken 14:47

« forrige - neste »

KjeChr

Hei

Da har jeg fått levert en ny Audi Q4, og bilen som sådan innfrir godt.

Men overgangen fra en velfungerende "app" verden hos Volvo til MyAudi opplever jeg som "krevende".

De eneste tilgjengelige funksjoner er innstilling av batterilading (mellom 50 og 100%), og oppstart klima (oppstart nå eller 2 tidspunkter frem i tid). I tillegg er det endel teknisk / bruker informasjon og registrering av turer (kjørebok) som er vel og bra, men funksjonaliteten må jo bli bedre - forhåpentligvis raskt.

Jeg hadde i det minste forventet mulighet for:

- låse / låse opp
- status dører / vindu / soltak (gjerne med mulighet for lukking)
- lokalisering av bilen
- tidsplanlegging lading / klima (ukeplanlegging)

Ut over det er det mange muligheter og ønsker, men håper ihvertfall dette kommer på plass om ikke så lenge.

Videre er bilen utstyrt med områdevisning (hardware), som ikke er i funksjon ennå pga. manglende software. Gleder meg til å ta i bruk dette og om forhåpentligvis ikke alt for lenge.

Ha en fortreffelig elbil dag :-)

Kjetil


PMV

Hei,


Litt info om appen. Har også gått fra Volvo til Audi Q4. Og litt av en nedtur...

Har kontaktet Audi Tyskland og videre Møller sentralt om saken. De nevnte funksjonene kommer enten i november eller 1 kv. 2022.

Latterlig at dette ikke var på plass ved lansering, spør du meg...
2022 Q4 50

PMV

Meg igjen,


Se her:
https://www.e-tronforum.com/threads/user-selection.2780/

Her ser du en skjermdump fra Audi på side 1. Ellers har Møller gitt meg beskjed om Q1 2022.
2022 Q4 50

KjeChr

Hei igjen

Takk for innspill og informasjon :-)

Det er overraskende for meg at det foreløpig står såpass dårlig til med apper/nettløsninger  for VW / Audi produkter bygget på MEB plattformen.

Pga. at systemene ikke er på plass er fungerer heller ikke samspill med f.eks. Tibber/Easee (smartlading) på en god måte.  De venter på at VW/Audi kommer med fungerende API og funksjonalitet før de kommer videre.

Satser på at Audi etterhvert lever opp til slagordet sitt «Vorsprung durch Technik" - enn så lenge virker det nokså fjernt -  all den tid konkurrentene klarer å fremvise lang bedre løsninger. Tør jo ikke vise frem MyAudi app til familie og venner med Ford, Hyundai eller andre elbiler  :-[

Som sagt, trives godt med bilen isolert sett - men forventer vesentlig mer  mht. nett/app.løsninger mm.

Ha en god kveld/natt.

Vh

Kjetil

PMV

God kveld,


Ser at du har vært i kontakt med Tibber du også? 😉

Jeg tok kontakt med dem for 3 uker siden for å prøve å finne ut hva problemet med ladingen er. Funker jo på e-tron så jeg trodde at det skal også fungere på Q4 .
Ja, dem fortalte at det er manglende tilgang til bilens lokasjon som gjør at Tibber ikke klarer å kostnadsstyre ladeprosessen. Vet rett og slett om bilen er hjemme eller ikke.

Etterlyste svar fra Audi og fikk svar til slutt. Søkte ellers etter info på det forumet jeg lenket til tidligere. Der lå det en oversikt over hva som er planene for Q4 og appfunksjonaliteten. Lurer på om Møller oppgir 1.kvartal 2022 pga. arbeidet med oversettelsen. Men jeg kan fint leve med engelsk versjon fra november.

Igjen, utrolig at en ny fullelektrisk Audi som er bygget på VWs MEB-platform ikke har en app som viser bilens lokasjon, fra-til, ikke lar låse dører og se status, tute, styre ladetider, osv. Vel, jevne nedetider på VOC var kanskje ikke så ille ..

Nå får jeg gå til garasjen og starte elbilladeren. Har ikke tenkt å vente til kl.03 når prisene er på fornuftig nivå. Ble veldig skuffet når jeg logget meg inn i appen for første gang...


God natt fra en (også) fornøyd Q4-eier
2022 Q4 50

KjeChr

Hei igjen

Mht. til smarlading (om du har Tibber med oppkobling mot laderobot / Easee), så har jeg lagt inn en "Tibber Tribe" bil for å få aktivert smartlading i Tibber App.

Deretter satte jeg opp batterikapasiteten på denne (egen innstillng i app) til 77 kWh etter å ha hatt dialog med Tibber om dette.

Da forstår jeg det slik at Tibber anslår og tar utgangspunkt i "restkapasitet" batteri på ca. 50%, og beregner smartlading i forhold til det.

Om bilen har vesentlig mer/mindre enn 50% restkapasitet vil det ikke fungere optimalt, men om man setter slutttidspunkt til å være tidligere enn nødvendig vil man kunne kompensere helt eller delvis for dette avhengig av status.

Tibber er og svært serviceorientert og hyggelig mht. å finne løsninger som fungerer optimalt. Min opplevelse med kundeservice hos dem er utmerket :)

Har ikke fått testet smartladingen ordentlig ennå, men satser på at det vil fungere greit - uten å måtte stå opp om natten for å nyttegjøre oss varierende strømpriser :D.

Når Audi får opp systemene å gå håper jeg å kunne bytte ut "Tibber Tribe" med min egen Q4 i dette systemet.

Da regner jeg med det vil være kommunikasjon mellom Tibber og Audi slik at smartlading beregnes ut fra faktisk restkapasitet på batteri til enhvert tid. Er ihvertfall lov å håpe/tro at dette kommer på plass  :P

Ha en fortreffelig dag :-)

Kjetil



PMV

Takk.


Nyttig med denne informasjonen. Skal se om jeg skal gå for tilsvarende løsning.


En topp dag.
2022 Q4 50

KjeChr

#7
Hei

Takk selv, har nettopp registrert meg på e-tron forumet (https://www.e-tronforum.com), og der finnes mye interessant informasjon om aktuelle problemstillinger mv.

Ikke minst relatert til app og oppdatering av sw / app.

Kjetil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA