Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montere CEE-plugg selv

Startet av snakkesalig, tirsdag 21. september 2021, klokken 13:59

« forrige - neste »

snakkesalig

Hei. Har forstått at det er helt greit å bruke CEE på ladestasjoner (Eease i dette tilfellet om det spiller noe rolle), korriger meg gjerne om jeg tar feil. Forutsatt selvsagt at alle andre krav om jordfeilbryter og dedikert kurs osv er oppfylt.

Men har jeg lov å montere CEE-pluggen til ladestasjonen selv?

Orbit

Det avhenger av om Easee har godkjent slik bruk, i praksis testet at ladestasjonen tåler å bli overkjørt. Setter du støpsel på ladestasjonen er den ikke en del av "fast montasje", selv om den er aldri så godt skrudd fast på veggen.

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 20. mars 2019, klokken 23:34
Produsenter av ladeutstyr oppgir om deres produkt er utviklet for fast montasje (mode 3) eller som en portabel ladeenhet (mode 2). Om enheten har et støpsel vil den være mode 2 og dermed skal den tåle overkjøring ved et uhell.
Man kan ikke selge mode 3 utstyr, montere støpsel på det og selge det som mode 2 uten at produsent har gått god for at produktet kan bygges om slikt.
Jeg er redd det finnes flere distributører som gjør slike ombygginger uten å ha greie på det.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

Så kan en spørre seg: dersom ladestasjonen er fastskrudd på veggen og den bevegelige ledningen med støpsel ikke når ned til gulvet?

Orbit

Det er fremdeles ikke fast installasjon. Fast installasjon er kun frem til kontakten. Evt sammenkobling av kabler i den faste installasjonen skal gjøres i lukket koblingsboks, ikke med åpen kontakt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Svein_H

#4
Det er bare å kjøre på og mekke selv, håpe at huset ikke brenner ned, og i beste fall ikke få regresskrav fra forsikringsselskapet (samt mulig anmeldelse) når du ikke kan legge frem dokumentasjon på at arbeidet er forskriftsmessig utført av godkjent elektriker. Lykke til :-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

KjellG

Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. september 2021, klokken 19:20
Det er fremdeles ikke fast installasjon. Fast installasjon er kun frem til kontakten. Evt sammenkobling av kabler i den faste installasjonen skal gjøres i lukket koblingsboks, ikke med åpen kontakt.
Klar over det, men enkelte ganger synes jeg kravene går over stokk og stein.
Et annet krav er at kladden skal ha veldig kort ledning til støpselet. Resultatet er at mange av dem dingler etter ledningen.

Rosstopher

Nei, det er absolutt ikke lov å montere selv. Og siden du spør gjetter jeg at du heller ikke har erfaring med å gjøre det selv, og ikke er sikker på at du gjør det riktig? Jeg ville ikke ha tatt sjansen. Vanlig ladestasjon koblet i CEE støpsel er stort sett heller ikke lov, men der er jo grunnen at den ikke tåler å bli kjørt over (og muligens noe krav til IP-sertifisering?), så akkurat den delen tar i hvert fall jeg sjansen på at går bra.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Maxwell_400

Må fiske litt i opprørt hav siden jeg faktisk har drevet litt med installasjon.

Her er litt av det som står om elektriske kjøretøy.

"
722.531.2 Strømstyrte jordfeilvern
Hvert tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av et allpolig strømstyrt
jordfeilvern < 30mA.
Det strømstyrte jordfeilvernet skal minst være av typen A-klasse. Ved strømforsyning med flere faseledere og hvor egenskapene til belastningen ikke er kjent,
skal det anordnes beskyttelse mot DC-feilstrømmer, f.eks. Ved bruk av strømstyrt
jordfeilvern type B
• Normens formulering om kjennskap til belastningens egenskaper tilsier at
det er når tilkoblingspunktet kun benyttes av ett spesifikt elektrisk kjøretøy
at belastningens egenskaper er kjent. Egenskapene må kartlegges vha en
nettanalysator i hvert enkelt tilfelle. Det må også gis instruks til eier/bruker
at tilsvarende måling må foretas ved utskifting av kjøretøy for å verifisere
at sikkerheten er ivaretatt. NK64 betrakter slik måling og verifisering som
lite hensiktsmessig.
• Dette innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med
mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir
tilfredsstillende sikkerhet.
"

Dvs. hvis du har en ladestasjon/boks med CEE er belastningen kjent og du kan klare deg med vern av type A hvis ladestasjonen har B vern eller RCD DC som er det mest vanlige. Faktisk så skal du IKKE ha B vern på kursen hvis ladestsjonen har B vern. Det er akkurat det samme som gjelder stasjon med fast tilkobling. Det betyr også at du ikke kan bruke en annen portabel ladestasjon om du ikke kan dokumentere at den gir tilfredsstillende sikkerhet.

Besen hadde(har?) ladestasjoner som kunne utstyres med CEE, har ikke erfaring med disse men de jeg har brukt har temperaturføler i CEE støpselet for ekstra sikring.

For schuko gjelder andre krav og de er litt antikvariske siden de dekker Mode 1 lading.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Svein_H

#8
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 21. september 2021, klokken 21:19
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 21. september 2021, klokken 19:32
Det er bare å kjøre på og mekke selv, håpe at huset ikke brenner ned, og i beste fall ikke få regresskrav fra forsikringsselskapet (samt mulig anmeldelse) når du ikke kan legge frem dokumentasjon på at arbeidet er forskriftsmessig utført av godkjent elektriker. Lykke til :-)

Ah fantastisk, takk for tips!
Da slutter jeg å sjekke hva jeg faktisk har lov til å gjøre selv da, og bare "kjører på og mekker selv".

Du så tydeligvis ikke ironien i mitt svar, men det er greit nok, jeg ser sarkasmen i ditt. Jeg har CEE-stikk til elbilen selv, men alt er lagt opp av fagfolk. Jeg klarer ikke forstå tankegangen til folk som kjøper ny elbil til en halv million og vel så det uten å nøle, men som absolutt må knipe igjen og kutte kostnadene til elektriker for ladepunktet hjemme, i den grad at det faktisk bryter loven og går på sikkerheten løs, bare for å spare noen skarve tusenlapper. Hvor er logikken der..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ingeniøren

@ Svein_H: Kan vel være fordi han er litt gnien at han faktsik har råd til den bilen til en halv million...

Men, klart man skal forholde seg til det som gjelder på slikt, og når man spør slik er man ikke autorisert til å gjøre jobben.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 22. september 2021, klokken 09:46
Må fiske litt i opprørt hav siden jeg faktisk har drevet litt med installasjon.

Her er litt av det som står om elektriske kjøretøy.

"
722.531.2 Strømstyrte jordfeilvern
Hvert tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av et allpolig strømstyrt
jordfeilvern < 30mA.
Det strømstyrte jordfeilvernet skal minst være av typen A-klasse. Ved strømforsyning med flere faseledere og hvor egenskapene til belastningen ikke er kjent,
skal det anordnes beskyttelse mot DC-feilstrømmer, f.eks. Ved bruk av strømstyrt
jordfeilvern type B
• Normens formulering om kjennskap til belastningens egenskaper tilsier at
det er når tilkoblingspunktet kun benyttes av ett spesifikt elektrisk kjøretøy
at belastningens egenskaper er kjent. Egenskapene må kartlegges vha en
nettanalysator i hvert enkelt tilfelle. Det må også gis instruks til eier/bruker
at tilsvarende måling må foretas ved utskifting av kjøretøy for å verifisere
at sikkerheten er ivaretatt. NK64 betrakter slik måling og verifisering som
lite hensiktsmessig.
• Dette innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med
mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir
tilfredsstillende sikkerhet.
"

Dvs. hvis du har en ladestasjon/boks med CEE er belastningen kjent og du kan klare deg med vern av type A hvis ladestasjonen har B vern eller RCD DC som er det mest vanlige. Faktisk så skal du IKKE ha B vern på kursen hvis ladestsjonen har B vern. Det er akkurat det samme som gjelder stasjon med fast tilkobling. Det betyr også at du ikke kan bruke en annen portabel ladestasjon om du ikke kan dokumentere at den gir tilfredsstillende sikkerhet.

Besen hadde(har?) ladestasjoner som kunne utstyres med CEE, har ikke erfaring med disse men de jeg har brukt har temperaturføler i CEE støpselet for ekstra sikring.

For schuko gjelder andre krav og de er litt antikvariske siden de dekker Mode 1 lading.
Men er det lov å belage seg på at ladestasjonen har jordfeilbryter/jordfeilvern så lenge den kobles til med støpsel, som en mode 2 lader? Trodde kursen MÅTTE ha jordfeilbryter type B så lenge den skal avsluttes med stikkontakt.

Er vel ikke lov å sette opp en ny kurs med stikkontakt uten jordfeilbryter i dag, så om den settes opp med type A, så blir det også feil, når laderen har innebygget B..?

geear

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 21. september 2021, klokken 14:12
Svarer meg selv..

https://www.fjordkraft.no/strom/stromprat/strom-i-hjemmet/koble-stikkontakt-selv/
SitatHer er det du kan gjøre selv:
Koble eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A med og uten jording.
Regner med "topolede støpsler" = schuko som igjen betyr "nei" på spørsmålet mitt..?
Hva om selve støpselet allerede er montert og jeg bare kobler til andre enden til ladestasjonen?  :P
Vil vel tro det gjelder mer enn schuko, siden det står inntil 25A. Schuko har to poler + jord, samme har CEE for 1-fas, og komfyrkontakt.

elektrolux

Sitat fra: geear på onsdag 22. september 2021, klokken 18:16
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 22. september 2021, klokken 09:46
Må fiske litt i opprørt hav siden jeg faktisk har drevet litt med installasjon.

Her er litt av det som står om elektriske kjøretøy.

"
722.531.2 Strømstyrte jordfeilvern
Hvert tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av et allpolig strømstyrt
jordfeilvern < 30mA.
Det strømstyrte jordfeilvernet skal minst være av typen A-klasse. Ved strømforsyning med flere faseledere og hvor egenskapene til belastningen ikke er kjent,
skal det anordnes beskyttelse mot DC-feilstrømmer, f.eks. Ved bruk av strømstyrt
jordfeilvern type B
• Normens formulering om kjennskap til belastningens egenskaper tilsier at
det er når tilkoblingspunktet kun benyttes av ett spesifikt elektrisk kjøretøy
at belastningens egenskaper er kjent. Egenskapene må kartlegges vha en
nettanalysator i hvert enkelt tilfelle. Det må også gis instruks til eier/bruker
at tilsvarende måling må foretas ved utskifting av kjøretøy for å verifisere
at sikkerheten er ivaretatt. NK64 betrakter slik måling og verifisering som
lite hensiktsmessig.
• Dette innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med
mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir
tilfredsstillende sikkerhet.
"

Dvs. hvis du har en ladestasjon/boks med CEE er belastningen kjent og du kan klare deg med vern av type A hvis ladestasjonen har B vern eller RCD DC som er det mest vanlige. Faktisk så skal du IKKE ha B vern på kursen hvis ladestsjonen har B vern. Det er akkurat det samme som gjelder stasjon med fast tilkobling. Det betyr også at du ikke kan bruke en annen portabel ladestasjon om du ikke kan dokumentere at den gir tilfredsstillende sikkerhet.

Besen hadde(har?) ladestasjoner som kunne utstyres med CEE, har ikke erfaring med disse men de jeg har brukt har temperaturføler i CEE støpselet for ekstra sikring.

For schuko gjelder andre krav og de er litt antikvariske siden de dekker Mode 1 lading.
Men er det lov å belage seg på at ladestasjonen har jordfeilbryter/jordfeilvern så lenge den kobles til med støpsel, som en mode 2 lader? Trodde kursen MÅTTE ha jordfeilbryter type B så lenge den skal avsluttes med stikkontakt.

Er vel ikke lov å sette opp en ny kurs med stikkontakt uten jordfeilbryter i dag, så om den settes opp med type A, så blir det også feil, når laderen har innebygget B..?

Reglene er helt klare på at stikk for lading av elbil skal stå på egen kurs utstyrt med jordfeilvern type B.

At tilkoblet ladekladd/ladestasjon selv har B vern innbygget gir ingen unntak eller ulemper utover kostnaden med 2 like vern etter hverandre.  De påvirker IKKE hverandre slik en seiglivet myte vil ha det til.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 21. september 2021, klokken 19:32
Det er bare å kjøre på og mekke selv, håpe at huset ikke brenner ned, og i beste fall ikke få regresskrav fra forsikringsselskapet (samt mulig anmeldelse) når du ikke kan legge frem dokumentasjon på at arbeidet er forskriftsmessig utført av godkjent elektriker. Lykke til :-)

Regress krever grov uaktsomhet og at det du har gjort har vært årsak til brann/skade. Finner etterforskning ingen feil på det som er gjort, kan de ikke kreve regress, selv der man har gjort det selv.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Svein_H

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 24. september 2021, klokken 15:11
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 21. september 2021, klokken 19:32
Det er bare å kjøre på og mekke selv, håpe at huset ikke brenner ned, og i beste fall ikke få regresskrav fra forsikringsselskapet (samt mulig anmeldelse) når du ikke kan legge frem dokumentasjon på at arbeidet er forskriftsmessig utført av godkjent elektriker. Lykke til :-)

Regress krever grov uaktsomhet og at det du har gjort har vært årsak til brann/skade. Finner etterforskning ingen feil på det som er gjort, kan de ikke kreve regress, selv der man har gjort det selv.

Det er jo kjekt å vite for alle som ønsker å leke hobbyelektriker...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA