Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

RWD, LR og P godkjent i Australia med ulik tillatt totalvekt

Startet av Handyman, mandag 20. september 2021, klokken 19:21

« forrige - neste »

Handyman

Australia har godkjent RWD, LR og P.
Etter det jeg kan se er følgende vekter oppgitt (ev=egenvekt, tot=tillatt totalvekt)

  • RWD:  ev:1923, tot:2313, diff:390
  • LR:      ev:1981, tot:2371, diff:390
  • P:        ev:1997, tot:2384, diff:387
Det er altså ikke høyere tillatt totalvekt på disse bilene selv om de er utenfor EU. Faktiskt har P litt lavere vekt til disposisjon til tross for noe høyere tillatt totalvekt. Det er derimot interessant å se at RWDs 58kg lavere egenvekt, medfører nøyaktig samme reduksjon i tillatt totalvekt.

Kilde (mye annen info, bla. motor og batteri mm.):
https://rover.infrastructure.gov.au/Produce/wizard/daef284d-749f-4d22-9f6e-2cc287272fb9/?id=daef284d-749f-4d22-9f6e-2cc287272fb9&ApprovalVersionId=38e13feb-89fa-eb11-a2fd-0050569e60b7&prepared=true&logGuid=855f950b-3185-4627-885d-d1bdf75443ba
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Du har samme tall på ev og tot på P i innlegget ditt, men uansett enda mer dokumentasjon på at grensen for tillatt totalvekt ikke henger sammen med faktisk styrke på chassis og understell. Tenker at det er noe de har kommet frem til på annet vis.

lars667

#2
1981 i egenvekt stemmer vel ikke, har vi ikke slått fast det? Eller er det vindusspylervæske, hjulkapsler og ladekabler som får det opp til 2000?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 20. september 2021, klokken 20:05
Du har samme tall på ev og tot på P i innlegget ditt, men uansett enda mer dokumentasjon på at grensen for tillatt totalvekt ikke henger sammen med faktisk styrke på chassis og understell. Tenker at det er noe de har kommet frem til på annet vis.
Ups... korrigert.
Jeg tenker det samme som deg. Det blir interessant å se differansen på 7-seteren.
Denne bør jo få noe høyere tot, men hvor mye? Jeg tviler nå ganske mye på at høyere tot på 7-seteren, vil gi høyere tot på LR, RWD og P.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: lars667 på mandag 20. september 2021, klokken 20:18
1981 i egenvekt stemmer vel ikke, har vi ikke slått fast det? Eller er det vindusspylervæske, hjulkapsler og ladekabler som får det opp til 2000?
Det er godt mulig. Det var en som veide sin til 1980 på en av SVVs vekter, mens andre har havnet på 2000kg.
Vektene har uansett en toleranse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA