Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y

Startet av TerjeFjern, mandag 20. september 2021, klokken 15:02

« forrige - neste »

sjossang

Sitat fra: TerjeFjern på mandag 27. september 2021, klokken 14:49
Da var turen gjennomført. Dere har sikkert mer peil enn meg, men jeg deler noen av mine lærepunkter, kanskje noe å lære for andre enn meg også:

Takk for god rapport :) Fikk du notert deg hvor mange watt/km du brukte?

Kan lønne seg å planlegge før man legger ut på tur, men så lenge man starter med mer enn 50% så når man som regel fram til neste supercharger :)

Skal kjøre Langhus-Stavanger på onsdag. Første gang i Y, men tatt turen mange ganger med S. Vi lader nok samme stedene som før, selv om Y bruker mye mindre strøm. Turen tar nok uansett like lang tid, da vi ofte somler på ladestoppene med mat og biologiske pauser (takk for nytt uttrykk).
Y LR hvit/hvit

Arha

Sitat fra: TerjeFjern på mandag 27. september 2021, klokken 14:49
- Jeg plugget meg inn i en kommunal lader i Oslo lørdag, mens vi gikk en tur i godværet langs fjorden, og spiste på kafe. Ante ikke hva ladeprisen var. I ettertid viser det seg at kommunale ladere er gratis i Oslo, men man må betale eventuell parkeringsavgift. Som i mine to tilfeller viste seg å være null. Det skulle jeg ha visst.
Parkering på ladeplass i Oslo er nok ikke gratis selv om ladingen er det.  Takstgruppene er 3051-3054 og har betaling hele døgnet med 5-15 kr pr time.
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil-og-hybridbil/#toc-3
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

geear

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. september 2021, klokken 15:17
Sitat fra: glx-rider på mandag 27. september 2021, klokken 15:13
Sitat fra: TerjeFjern på mandag 27. september 2021, klokken 14:49
- LADING:
- På fredagen kom jeg til Lyngdal med fortsatt 66% igjen på batteriet, slik dere advarte meg om ???. Men har man en sulten og utålmodig 5-åring, så må man jo stoppe uansett ;). Viste seg at Tesla kun lar oss lade til 80% i fredagsrushet, og deretter truer de med sperreavgift, selv om det var masse ledige ladestolper. Så det var ganske meningsløst å bare fylle 14%, haha :) Jeg hadde ikke engang fått maten min innen 80% var nådd, og jeg fikk trusler fra Tesla-appen om mulig sperreavgift :P


What? Er dette faktisk en greie?

Neida. Bilen foreslår å lade til kun 80%, men du kan fint justere til 100% om du ønsker.
Du straffes først økonomisk om du lar bilen stå tilkoblet og blokkerer stolpen etter at lading er avsluttet/ferdig.
Bilen foreslår det ikke bare, men ladegrensa blir automatisk justert ned til 80% på de mest trafikkerte laderne, og da får man nok varsel om sperreavgift når man når 80% ja, men det er bare å trekke baren opp igjen til 100%, så får man god tid, ettersom det går så tregt å lade mot slutten.

TerjeFjern

Sitat fra: sjossang på mandag 27. september 2021, klokken 15:52

Takk for god rapport :) Fikk du notert deg hvor mange watt/km du brukte?

Kan lønne seg å planlegge før man legger ut på tur, men så lenge man starter med mer enn 50% så når man som regel fram til neste supercharger :)

Skal kjøre Langhus-Stavanger på onsdag. Første gang i Y, men tatt turen mange ganger med S. Vi lader nok samme stedene som før, selv om Y bruker mye mindre strøm. Turen tar nok uansett like lang tid, da vi ofte somler på ladestoppene med mat og biologiske pauser (takk for nytt uttrykk).

God tur. Jeg noterte ikke watten. Men jeg la merke til at estimatet bilen ga på hvor mye % av batteriet som ville være igjen på de forskjellige stoppesteder og ladesteder, var veldig bra!! Det er overraskende for meg som kommer fra en 2012 Leaf. Så jeg lærte at med Model Y så kan man stole ganske bra på oppgitt rekkevidde.

geear

Bilen justerer % ved ankomst basert på faktisk forbruk. Mulig topografi også er med, for det stemmer iallfall ganske bra selv ved lange utforkjøringer.

Rosstopher

#20
Sitat fra: TerjeFjern på tirsdag 28. september 2021, klokken 09:18
God tur. Jeg noterte ikke watten. Men jeg la merke til at estimatet bilen ga på hvor mye % av batteriet som ville være igjen på de forskjellige stoppesteder og ladesteder, var veldig bra!! Det er overraskende for meg som kommer fra en 2012 Leaf. Så jeg lærte at med Model Y så kan man stole ganske bra på oppgitt rekkevidde.

Jepp. Og man kan stole (nesten) 100 % på den, i hvertfall etter at du har kjørt noen km og den har fått med seg været. Bare å stille inn navigasjonen og kjøre uansett hvor i verden du skal. Planlegging før avreise er slikt som ikke-Tesla-eiere driver med.  ;)

Erfaringsmessig kan den bomme litt om du kjører f.eks. med skiboks og vindforholdene endrer seg underveis, men hvis du underveis får opp varsel om "Hold deg under XXX km/t for å nå destinasjonen" er det bare å avbryte navigasjonen og stille inn på nytt, så foreslår den nye ladestopp.

EDIT: Den beregner alltid at du skal ha minst 5 % ved ankomst. Ovennevnte varsel kommer dersom den forventer SOC under 5 % ved ankomst. Altså ofte kan man bare kjøre på og ignorere varselet. Akkurat det er noe som kommer etterhvert som du blir vant til systemet og rekkeviddeangsten forsvinner helt. 5 % er 25 km WLTP, så du har en del å gå på der.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

#21
Sitat fra: glx-rider på mandag 27. september 2021, klokken 15:13
Sitat fra: TerjeFjern på mandag 27. september 2021, klokken 14:49
- LADING:
- På fredagen kom jeg til Lyngdal med fortsatt 66% igjen på batteriet, slik dere advarte meg om ???. Men har man en sulten og utålmodig 5-åring, så må man jo stoppe uansett ;). Viste seg at Tesla kun lar oss lade til 80% i fredagsrushet, og deretter truer de med sperreavgift, selv om det var masse ledige ladestolper. Så det var ganske meningsløst å bare fylle 14%, haha :) Jeg hadde ikke engang fått maten min innen 80% var nådd, og jeg fikk trusler fra Tesla-appen om mulig sperreavgift :P


What? Er dette faktisk en greie?

Måten å løse det på, som nevnt av andre, er å justere ladegrensen opp til 100% (som jeg nevnte 20. september ;-)). Ettersom ladefarten går ned, særlig på de siste 20%, så får du akkurat tid til å spise opp maten din før den når 100% om du begynner å lade med mye strøm på batteriet. Justeres f.eks. etter å ha plugget i ladekabelen, og lade-skjermen nedenfor vises...bare å dra pilen til høyre og trykke Done. Dette vil huskes av bilen til neste superlader, sånn at når du ikke lenger ønsker å lade til 100% så må du dra den ned igjen til ønsket grense. Første "lovbrudd" er forresten gratis...bot blir du belastet kun på 2. overtredelse.

Dersom du er i Oslo og navigerer til Stavanger så velger Tesla ut en ladeplan. Da kan du i stedet for å navigere til Stavanger heller trykke på superladeren du vil lade på (f.eks. Notodden), og trykk Naviger til den, og så vil Tesla fortelle deg hvor mange % du vil ha igjen når du kommer frem til den. Det vil stå et minustall om det ikke ser ut til at du vil nå frem.

Hokksund-laderne suger. Det er en kjedelig plass når kjøpesenteret er stengt og jeg får lave ladehastigheter (vet ikke om jeg har vært uheldig). Liertoppen har siste skrik innen Superladere (V3). Fikk høyere fart der, men fortsatt ingen fest på søndager. Notodden har vel heller ikke de raskeste laderne, men de har Shell'n :-)

Gratis-Appen "ChargeFinder" gir veldig grei info om ladere utenom Superchargers (den skiller og på ladehastighet). Slet forøvrig i Oslo med at maskinen ikke ville les bankkortet mitt, eller at jeg trykket noe feil.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 28. september 2021, klokken 09:26
Bilen justerer % ved ankomst basert på faktisk forbruk. Mulig topografi også er med, for det stemmer iallfall ganske bra selv ved lange utforkjøringer.
Ja, topografien er helt klart med i beregningene. Opp til hytta stuper grafen bratt den siste biten (550 høydemeter på slutten), og omvendt hjem igjen. Da viser den at SoC skal stige på vei ned fra fjellet, noe den også gjør.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:20
Måten å løse det på, som nevnt av andre, er å justere ladegrensen opp til 100% (som jeg nevnte 20. september ;-)).
For ordens skyld så nevnte du å justere opp ladegrensa på forhånd, og det hjelper ikke noe, siden ladegrensa blir automatisk justert ned av Tesla når du plugger i en høyt trafikkert supercharger. Da må du justere det manuelt opp igjen for hver gang. ;)

ToWalkOrDrive

#24
Sitat fra: geear på onsdag 29. september 2021, klokken 10:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:20
Måten å løse det på, som nevnt av andre, er å justere ladegrensen opp til 100% (som jeg nevnte 20. september ;-)).
For ordens skyld så nevnte du å justere opp ladegrensa på forhånd, og det hjelper ikke noe, siden ladegrensa blir automatisk justert ned av Tesla når du plugger i en høyt trafikkert supercharger. Da må du justere det manuelt opp igjen for hver gang. ;)

Shit! Det visste jeg ikke! Takk for den infoen. Tror jeg må lese manualen eller noe...en gang...på min Oslo-tur holdt den seg, men da var det ikke særlig fullt på laderne.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Man får varsel på telefonen når det skjer, og det står noe sånt som "Superlader med høy trafikk. Ladegrense satt til 80%. Endre ladegrensen i appen om nødvendig." Det er ikke sånn at dette er hemmelig eller at man må lære seg en hack på forhånd.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

TerjeFjern

Sitat fra: geear på onsdag 29. september 2021, klokken 10:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:20
Måten å løse det på, som nevnt av andre, er å justere ladegrensen opp til 100% (som jeg nevnte 20. september ;-)).
For ordens skyld så nevnte du å justere opp ladegrensa på forhånd, og det hjelper ikke noe, siden ladegrensa blir automatisk justert ned av Tesla når du plugger i en høyt trafikkert supercharger. Da må du justere det manuelt opp igjen for hver gang. ;)

Takk for info folkens. Men dette virker unødvendig komplisert satt opp fra Tesla. Jeg hadde satt ladegrense til 100% da jeg ladet opp før jeg dro hjemmefra. Men nå sier dere at hvis jeg i Lyngdal hadde trykket 100% på nytt, etter å ha fått varsel om at det var rush-begrensninger, så hadde den fortsatt å lade forbi 80%. Det er jo et godt tips, men unødvendig tungvindt. Jeg skjønner intensjonen fra Tesla men litt tungvindt. Jeg får prøve dette neste gang jeg må lade i rushtiden. Satser på det blir lenge til ;)

Et spørsmål fra meg som nybegynner, ang kommentaren om Hokksund. Hokksund har 150 kW mens Notodden har 250 kW. Etter en stund med lading i Hokksund så jeg at den ladet med 63 kW. Spørsmålet er: Ville Notodden gitt meg høyere effekt, når det ser ut som at begrensningen egentlig var i batteriet?

geear

Syns det er litt unødvendig, som om de skal jage oss avgårde, men syns ikke det er noe problem i praksis. Du får beskjed om det, og du får push-melding i god tid før den når 80%, og det er bare å åpne app og dra ladebaren lenger, tar noen sekunder, så det er lite stress. Og med den elendige ladehastigheten på Tesla etter 90%, så har man år og dag på seg til å spise/handle ferdig.

Det nevnes rushtid her, skal ikke påstå det sikkert, men for eksempel Lyngdal, Kjerlingland m.fl. mener jeg det skjer utenfor de verste utfartstidene også.

SurSnasen

Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 29. september 2021, klokken 13:09
Et spørsmål fra meg som nybegynner, ang kommentaren om Hokksund. Hokksund har 150 kW mens Notodden har 250 kW. Etter en stund med lading i Hokksund så jeg at den ladet med 63 kW. Spørsmålet er: Ville Notodden gitt meg høyere effekt, når det ser ut som at begrensningen egentlig var i batteriet?

Det kommer an på flere faktorer:
- Hvilken "State of Charge (SoC)" du ankom med, altså batteriprosenten
- Hvorvidt du hadde superladeren i navigasjonen slik at bilen hadde forvarmet batteriet til optimal temperatur
- Forhold ved selve ladestolpen. Jeg hadde meg en prøvelading i Hokksund selv for en uke siden. Hadde kjørt en times tid, og hadde laderen i navigasjonen slik at det ikke skulle stå noe på batteritemperaturen. Ankom med 15% på batteriet. Første stolpen fikk jeg bare opptil 60 kW på. Etter et par minutter uten bedring byttet jeg stolpe. Fikk da opptil 133 kW som maks.

Rosstopher

Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 29. september 2021, klokken 13:09
Et spørsmål fra meg som nybegynner, ang kommentaren om Hokksund. Hokksund har 150 kW mens Notodden har 250 kW. Etter en stund med lading i Hokksund så jeg at den ladet med 63 kW. Spørsmålet er: Ville Notodden gitt meg høyere effekt, når det ser ut som at begrensningen egentlig var i batteriet?

Alle ladere med 150kW effekt er v2-ladere, mens de med 250kW er v3. På v2 deler man strømmen på et ladepar. Dvs at om du står på 1A og noen andre står på 1B, vil dere dele på de 150kW som er tilgjengelig. Lader du alene på et ladepar eller har høy SOC så har det ikke noe å si. En v3-lader vil ikke gi mer effekt om det er batteriet som er begrensningen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA