Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

RWD vs AWD?

Startet av Panduck, mandag 20. september 2021, klokken 13:03

« forrige - neste »

Panduck

Annet enn at pris blir lavere og rekkevidde lengre på RWD fremfor AWD på de bilene man kan velge mellom dette, er det noen andre argumenter for å velge RWD fremfor AWD? F.eks pris på vedlikehold o.l...

Syklist

Det er vel neppe noe stor forskjell de første årene, men skal du ha bilen lenge, er jo en enklere konstruksjon en fordel. Dersom en overfører erfaringer fra fossilbiler, er jo drivakselmansjetter på biler med forhjulstrekk (og dermed også 4WD) noe som kan ryke. Bytter man dem ikke i tide, må man skifte drivaksler som er dyrt.  Tror dog ikke at bortfallet av noen slike inspeksjonspunkter gjør noe utslag på service pris.

Tror du har summert opp det viktigste, lavere vekt=lavere forbruk. En motor mindre = lavere pris. Dette må selvsagt veies opp mot fordelen med bedre framkommelighet på vinterføre. Spørsmålet er hvor ofte en trenger det.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

syklisten

Sitat fra: Syklist på mandag 20. september 2021, klokken 14:38
Dette må selvsagt veies opp mot fordelen med bedre framkommelighet på vinterføre. Spørsmålet er hvor ofte en trenger det.

Samt bruktmarkedet, den dagen bilen skal selges. Finnes samme modell med både RWD og 4WD, vil nok den med RWD være veldig tungsolgt.

Panduck

Sitat fra: syklisten på mandag 20. september 2021, klokken 15:21
Samt bruktmarkedet, den dagen bilen skal selges. Finnes samme modell med både RWD og 4WD, vil nok den med RWD være veldig tungsolgt.

Jah, godt poeng... Da blir det vel AWD. Prisforskjellen mellom RWD og AWD på Ioniq er såpass liten at det vel kan bli MYE større prisforskjell på bruktmarkedet etterpå.

RJK

Er viktig å være obs på at enkelte biler har høyere tilhengerkapasitet på 4WD enn 2WD, som kanskje er viktigere enn verditapet. For selv om verdifallet er større i prosent på en 2WD, så er det kanskje lavere i faktiske kroner.

Ihvertfall for egen del vil jeg si at tilhengerkapasitet er et viktigere poeng. Og, krok er faktisk det eneste ekstrautstyret som faktisk kan dra opp prisen ved videresalg, men ingen garantier. Men dette må du nesten vurdere selv. Du skal tross alt kjøpe bil etter ditt behov og ønsker, ikke etter hva neste kjøper kanskje vil sette pris på.

Det meste av ekstrautstyr er tross alt med på å dra opp prisen ved kjøp, men vil neppe svare seg på høyere eller høy nok pris ved videresalg. Det meste vil gå i tap. Det du mest kan håpe på, er at det bidrar til at du får solgt raskere, men altså mest sannsynligvis til tap, da også dette utstyret taper seg i verdi med alderen.

Så har du ikke behov eller ønsker om slikt selv, hopp bukk over selgeres "velmente" råd som bare fyller på egen og bedriftens inntekter. De er garantert ikke der for å spare  deg for penger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Panduck

Sitat fra: RJK på tirsdag 21. september 2021, klokken 23:58
Så har du ikke behov eller ønsker om slikt selv, hopp bukk over selgeres "velmente" råd som bare fyller på egen og bedriftens inntekter. De er garantert ikke der for å spare  deg for penger.

Det kan se ut til å bli Ioniq 5 på oss, og der er det veldig lite "ekstrautstyrspakker", er stort sett bare om det skal være hengerfeste eller ikke, noe vi har lagt på. Selger har heller ikke prøvd å pushe AWD på oss, sa heller at "har dere klart dere uten problem med i3 frem til nå, er sikkert RWD mer enn nok på denne..."

Men, ulikt en del andre biler, er prisforskjellen veldig liten på RWD og AWD på Ioniq 5, ikke mer en 30.000kr. Hadde det vært Mach-E det var snakk om, hadde det vært noe annet, det er prisforskjellen stor.

Det jeg lurte på er mer om jeg kan forvente at det blir vesentlig mer penger på vedlikehold, som gjør at det fort blir mer en 30.000kr forskjell.

syklisten

Sitat fra: Panduck på onsdag 22. september 2021, klokken 12:21
Men, ulikt en del andre biler, er prisforskjellen veldig liten på RWD og AWD på Ioniq 5, ikke mer en 30.000kr. Hadde det vært Mach-E det var snakk om, hadde det vært noe annet, det er prisforskjellen stor.

Det jeg lurte på er mer om jeg kan forvente at det blir vesentlig mer penger på vedlikehold, som gjør at det fort blir mer en 30.000kr forskjell.

30k er jo ingenting i denne sammenhengen. For min egen del så hadde det ikke spilt noen rolle hva prisforskjellen var, jeg hadde ikke engang vurdert å kjøpe en familiebil uten 4WD (hverken ny eller brukt) - men folks behov er jo forskjellig.

Syklist

Vedlikeholdskostander er neppe et viktig argument. Det er mer et spørsmål om behov for 4WD eller ikke. Kjører du mye under vanskelige vinterforhold, er vel saken grei.

Selv ville jeg valgt Ioniq 5 eller Kia EV6 med RWD dersom jeg var i markedet for en av disse bilene, siden de er litt rimeligere og har lenger rekkevidde. Ville også ha valgt Mode 3 LR RWD om den fremdeles var på menyen.  Jeg har klart meg med trekk på 2 hjul i over 35 år.

Men på sykkel er RWD og trekk på 1 hjul nok. :-)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Jambo

For fossilbiler er det ofte mye dyrere vedlikehold på modeller med firehjulstrekk. Etter min erfaring, ofte mellom 3000-10000 kr dyrere reparasjoner og service, selv om det ikke er noe galt på firehjulstrekket, det er bare mer deler som må demonteres for å komme til det som egentlig skal fikses. Men jeg har ingen grunn til å tro at dette kan overføres til elbiler.

RJK

Sitat fra: Panduck på onsdag 22. september 2021, klokken 12:21
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. september 2021, klokken 23:58
Så har du ikke behov eller ønsker om slikt selv, hopp bukk over selgeres "velmente" råd som bare fyller på egen og bedriftens inntekter. De er garantert ikke der for å spare  deg for penger.

Det kan se ut til å bli Ioniq 5 på oss, og der er det veldig lite "ekstrautstyrspakker", er stort sett bare om det skal være hengerfeste eller ikke, noe vi har lagt på. Selger har heller ikke prøvd å pushe AWD på oss, sa heller at "har dere klart dere uten problem med i3 frem til nå, er sikkert RWD mer enn nok på denne..."

Men, ulikt en del andre biler, er prisforskjellen veldig liten på RWD og AWD på Ioniq 5, ikke mer en 30.000kr. Hadde det vært Mach-E det var snakk om, hadde det vært noe annet, det er prisforskjellen stor.

Det jeg lurte på er mer om jeg kan forvente at det blir vesentlig mer penger på vedlikehold, som gjør at det fort blir mer en 30.000kr forskjell.
Heldigvis, vil jeg si, er det lite pakker, og liten forskjell på pris på 2WD og 4WD. Kunne riktignok tenkt meg at de hadde flere valg på interiør, f.eks i en lys brunfarge (kirsebær/lys cognaq).

Noen svakheter med 4WD er nevnt, det med ekstrakostnader ved punktering eller ujevn slitasje (kan ikke rotere dekk på samme måte) er definitivt et poeng som rammer ice og muligens noen hybrider, som jeg ikke ser er like ille på elbiler med 4WD.

Men definitivt verdt å spørre selger om. Få gjerne svaret skriftlig, for fremtidig referanse om det viser seg å ha vært feil informasjon/feil svar.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: RJK på onsdag 22. september 2021, klokken 23:21
Sitat fra: Panduck på onsdag 22. september 2021, klokken 12:21
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. september 2021, klokken 23:58
Så har du ikke behov eller ønsker om slikt selv, hopp bukk over selgeres "velmente" råd som bare fyller på egen og bedriftens inntekter. De er garantert ikke der for å spare  deg for penger.

Det kan se ut til å bli Ioniq 5 på oss, og der er det veldig lite "ekstrautstyrspakker", er stort sett bare om det skal være hengerfeste eller ikke, noe vi har lagt på. Selger har heller ikke prøvd å pushe AWD på oss, sa heller at "har dere klart dere uten problem med i3 frem til nå, er sikkert RWD mer enn nok på denne..."

Men, ulikt en del andre biler, er prisforskjellen veldig liten på RWD og AWD på Ioniq 5, ikke mer en 30.000kr. Hadde det vært Mach-E det var snakk om, hadde det vært noe annet, det er prisforskjellen stor.

Det jeg lurte på er mer om jeg kan forvente at det blir vesentlig mer penger på vedlikehold, som gjør at det fort blir mer en 30.000kr forskjell.
Heldigvis, vil jeg si, er det lite pakker, og liten forskjell på pris på 2WD og 4WD. Kunne riktignok tenkt meg at de hadde flere valg på interiør, f.eks i en lys brunfarge (kirsebær/lys cognaq).

Noen svakheter med 4WD er nevnt, det med ekstrakostnader ved punktering eller ujevn slitasje (kan ikke rotere dekk på samme måte) er definitivt et poeng som rammer ice og muligens noen hybrider, som jeg ikke ser er like ille på elbiler med 4WD.

Men definitivt verdt å spørre selger om. Få gjerne svaret skriftlig, for fremtidig referanse om det viser seg å ha vært feil informasjon/feil svar.

Ikke rotere ? Man kan da bytte dekke foran og bak annenhver sesong. De fleste dekk har en rotasjonsretning så kryssbytte fungerer normalt ikke nei, men det har vel ikke noe å gjøre med 4WD  / AWD ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 23. september 2021, klokken 06:57
Sitat fra: RJK på onsdag 22. september 2021, klokken 23:21
Sitat fra: Panduck på onsdag 22. september 2021, klokken 12:21
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. september 2021, klokken 23:58
Så har du ikke behov eller ønsker om slikt selv, hopp bukk over selgeres "velmente" råd som bare fyller på egen og bedriftens inntekter. De er garantert ikke der for å spare  deg for penger.

Det kan se ut til å bli Ioniq 5 på oss, og der er det veldig lite "ekstrautstyrspakker", er stort sett bare om det skal være hengerfeste eller ikke, noe vi har lagt på. Selger har heller ikke prøvd å pushe AWD på oss, sa heller at "har dere klart dere uten problem med i3 frem til nå, er sikkert RWD mer enn nok på denne..."

Men, ulikt en del andre biler, er prisforskjellen veldig liten på RWD og AWD på Ioniq 5, ikke mer en 30.000kr. Hadde det vært Mach-E det var snakk om, hadde det vært noe annet, det er prisforskjellen stor.

Det jeg lurte på er mer om jeg kan forvente at det blir vesentlig mer penger på vedlikehold, som gjør at det fort blir mer en 30.000kr forskjell.
Heldigvis, vil jeg si, er det lite pakker, og liten forskjell på pris på 2WD og 4WD. Kunne riktignok tenkt meg at de hadde flere valg på interiør, f.eks i en lys brunfarge (kirsebær/lys cognaq).

Noen svakheter med 4WD er nevnt, det med ekstrakostnader ved punktering eller ujevn slitasje (kan ikke rotere dekk på samme måte) er definitivt et poeng som rammer ice og muligens noen hybrider, som jeg ikke ser er like ille på elbiler med 4WD.

Men definitivt verdt å spørre selger om. Få gjerne svaret skriftlig, for fremtidig referanse om det viser seg å ha vært feil informasjon/feil svar.

Ikke rotere ? Man kan da bytte dekke foran og bak annenhver sesong. De fleste dekk har en rotasjonsretning så kryssbytte fungerer normalt ikke nei, men det har vel ikke noe å gjøre med 4WD  / AWD ?
Mulig jeg tolker dette veldig strengt, men slik jeg har lest og hørt, så er det ikke bare å gjøre, om differansen på slitasjen er stor. Da blir det mer eller mindre som de sier i artikkelen her, der spørsmålet er om det er OK å bare bytte ett hjulpar.

Tilsvarende råd gjelder og der man punkterer og må bytte dekk. På mange 4WD-biler er det et klart råd om å bytte alle 4 hjul, selv om slitasjen ikke er nær der man uansett burde ha byttet dekkene.

Ser selvsagt sjansen for at svaret til Benny er farget av at han vært mange år "på motsatt siide av bordet", og derfor mer uttaler seg som bransjemann enn som faktisk bilekspert, som Broom titulerer han.

https://www.tv2.no/a/10100213/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jambo

#12
Tror dette som diskuteres om rotering og bytte av dekk er mest relevant for fossilbiler der alle hjul drives av samme motor forbundet gjennom ekstra ledd osv. Tviler på at det har noe å si for elbiler der hvert hjulpar drives av egen motor og uten forbindelser utover det man har på tohjulsdrevne biler. Uten at jeg er veldig god på det tekniske, så er grunnen til at man ikke skal ha for stor forskjell på hjuldiameteren på dekkene det at noen hjul da vil snurre fortere enn andre, og dette fører til økt slitasje på differensialer og friksjonsplater, eller noe sånt. Artikkelen det lenkes til er også 3 år gammel og omhandler en 12 år gammel bil, så det handler ikke om elbiler nei.

RJK

Sitat fra: Jambo på torsdag 23. september 2021, klokken 19:06
Tror dette som diskuteres om rotering og bytte av dekk er mest relevant for fossilbiler der alle hjul drives av samme motor forbundet gjennom ekstra ledd osv. Tviler på at det har noe å si for elbiler der hvert hjulpar drives av egen motor og uten forbindelser utover det man har på tohjulsdrevne biler. Uten at jeg er veldig god på det tekniske, så er grunnen til at man ikke skal ha for stor forskjell på hjuldiameteren på dekkene det at noen hjul da vil snurre fortere enn andre, og dette fører til økt slitasje på differensialer og friksjonsplater, eller noe sånt. Artikkelen det lenkes til er også 3 år gammel og omhandler en 12 år gammel bil, så det handler ikke om elbiler nei.
Selvsagt handler dette om ice-biler. Hele poenget mitt i kommentarer over, er jo at det er tvilsomt at elbiler har slike problemer, og derfor en bekymring mindre. Altså i motsetning til ice-biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

#14
Tipper det blir mindre dekkslitasje med awd.

Ellers har det mye å se hva slags veier man kjører på. Kommer man opp i høy fart på motorveien, så er det ikke morsomt å kjøre en bil med bare ett gir. Mens biler med 2 motorer har gjerne 2 ulike utvekslinger å variere med.
I høy fart burde det bli mindre forbruk med 2 motorer, men det kan være ulike fenomener som trekker forbruket i hver sine retninger, og  det finnes bilmodeller hvor awd-utgavene annonseres med kortere rekkevidde enn 2wd-utgavene. Kanskje det gjelder NEDC. Men det kommer mye ann på hva du skal bruke bilen til: Skal du sitte i et laboratorium og  kjøre NEDC-sykluser, så har du ikke bruk for 4wd. Mange er opptatt av tall for NEDC, som kun kjøres i lab, så da er vel det viktig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA