Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil skal jeg velge?

Startet av Elbil 2021, mandag 20. september 2021, klokken 09:52

« forrige - neste »

Elbil 2021

Jeg har budsjett maks 500000,- Familie på 2 voksne , 2 barneskole barn (totalt 4 pers.) kjører ikke så mye, mesteparten små kjøringer. Vurderer Tesla Model 3 LR vs ID.4 GTX. Ønsker AWD grunnet vinterføre i Oslo. Noen anbefaling?

Jambo

#1
Her kommer litt av vurderingen min av de to bilene. Jeg var nær på å velge Model 3 da jeg bestilte ID4 GTX, siden Tesla har så god rente på lån og man kunne få bilen på dagen. Men ulempene med Model 3 var for meg ikke verdt det, så synspunktene nedenfor er mtp. at jeg valgte ID4 GTX. Andre kan vurdere annerledes, men her er noen av mine tanker:

Begge biler:
- OTA oppdateringer. Det vil si at dagens funksjonalitet kan utvides og forbedres.

ID4 GTX:
- Etter min mening god nok akselerasjon og god nok rekkevidde.
- Mer praktisk innlasting med hel bakluke og større bagasjeplass i ID4 GTX.
- Høyere sittestilling.
- Bedre lys med LED Matrix som standard.
- Stillere inni bilen og bedre kjørekomfort/bedre demping av slag fra underlaget.
- Oppvarmet frontrute (det er laminert en varmefolie inni glasset, dvs. ingen synlige varmetråder eller lignende som man kjenner fra eldre biler) som raskt fjerner is på frontruta.
- Speedometer rett foran rattet (Model 3 har bare den store skjermen i midten).
- Automatiske vindusviskere som fungerer godt, i motsetning til på Model 3 hvor mange klager over dem.
- Ikke fantombremsing for skygger og andre ting som ikke er der, som mange klager over på Model 3, bl.a. stadfestet av Tesla Bjørn i sine tester av ID4 og ID4 GTX.
- Støtter Carplay og Android Auto.
- Mulighet for Head Up Display, 360 kamera, sportsseter og sensoråpning av bakluke som ekstrautstyr, som man ikke kan få til Model 3. Også mulighet for mye annet, bl.a. glasstak (som har rollo som Model 3 ikke har) og innsvingbart tilhengerfeste som ekstrautstyr (Model 3 kun "vanlig" avtagbart hengerfeste). Kan få med en god del utstyr selv om man har 500k som tak.
- ID4 GTX har dørhåndtak som ikke fryser fast, Model 3 sine dørhåndtak kan i noen situasjoner fryse fast så du ikke får ut håndtaket til å åpne med.
- ID4 GTX har også vanlige dører med ramme rundt vinduene. I motsetning har Model 3 rammeløse vinduer, og hvis vinduene på Model 3 fryser fast, som også kan skje, kan de ikke gå ned den centimeteren som trengs for å åpne døra. De som har Model 3 kan si hvor ofte dette skjer, men jeg har lest en del klager fra folk som har bilen om akkurat dette.
- Takrails, i motsetning til Model 3 sitt festesystem for takstativ hvor gummilista ifølge noen eiere er utsatt.
- Mulighet for permanent firehjulstrekk i kjøremodus "Traction", ikke mulig på Model 3 så vidt jeg kjenner til.

Model 3 LR:
- Veldig rask akselerasjon, men etter min mening er ID4 GTX mer enn kjapp nok
- En del lengre rekkevidde, men til mitt bruk fant jeg ut at ID4 GTX hadde mer enn nok rekkevidde - kommer sikkert til å bruke hurtig/lynlader kun noen få dager i året, resten lader jeg hjemme
- Bedre ladenettverk for lange turer/ferie
- Glasstak standard
- Bedre app
- Bedre infotainment/navigasjon med mulighet for Netflix o.l. i selve infotainmentskjermen
- Veldig lav rente ved lånekjøp

Svein_H

Sitat fra: Første elbil på mandag 20. september 2021, klokken 09:52
Jeg har budsjett maks 500000,- Familie på 2 voksne , 2 barneskole barn (totalt 4 pers.) kjører ikke så mye, mesteparten små kjøringer. Vurderer Tesla Model 3 LR vs ID.4 GTX. Ønsker AWD grunnet vinterføre i Oslo. Noen anbefaling?

Ehh... AWD grunnet vinterføre i Oslo..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Panduck

Sitat fra: Første elbil på mandag 20. september 2021, klokken 09:52
Jeg har budsjett maks 500000,- Familie på 2 voksne , 2 barneskole barn (totalt 4 pers.) kjører ikke så mye, mesteparten små kjøringer. Vurderer Tesla Model 3 LR vs ID.4 GTX. Ønsker AWD grunnet vinterføre i Oslo. Noen anbefaling?

Som jeg fant ut, sjekk maks nyttelast. Den er veldig lav på Tesla Model3, og med familie så kan det gjøre at Model3 blir diskvalifisert... Prøv en tur med Ioniq 5? Vi forelsket oss totalt i den.

Panduck

Sitat fra: Svein_H på mandag 20. september 2021, klokken 17:12
Ehh... AWD grunnet vinterføre i Oslo..?

Litt avhengi av hvor man bor / kjører i Oslo, så kan det faktisk være greit med AWD av og til :O

Svein_H

Sitat fra: Panduck på mandag 20. september 2021, klokken 17:37
Sitat fra: Svein_H på mandag 20. september 2021, klokken 17:12
Ehh... AWD grunnet vinterføre i Oslo..?

Litt avhengi av hvor man bor / kjører i Oslo, så kan det faktisk være greit med AWD av og til :O

OK, da bør man kanskje anbefale en Land Rover hvis man kjører lenger ut enn Bærum/Lørenskog. Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal svare på anbefalinger om AWD i Oslo, så jeg avstår fra videre kommentarer.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Øyvind.h

Sitat fra: Panduck på mandag 20. september 2021, klokken 17:37
Sitat fra: Svein_H på mandag 20. september 2021, klokken 17:12
Ehh... AWD grunnet vinterføre i Oslo..?

Litt avhengi av hvor man bor / kjører i Oslo, så kan det faktisk være greit med AWD av og til :O
Awd er definitivt kjekt å ha i Oslo også ja:) Selv om det er hytteveiene som er viktigst for oss å kjøre opp bekymringsfritt, er det i Oslo vi nyter 4wd klart mest. Bratte bakker, start i lyskryss, holke osv. Ofte 4wd er både nyttig og behagelig i byen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Svein_H på mandag 20. september 2021, klokken 17:45
OK, da bør man kanskje anbefale en Land Rover hvis man kjører lenger ut enn Bærum/Lørenskog. Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal svare på anbefalinger om AWD i Oslo, så jeg avstår fra videre kommentarer.

Seriøst, det er da ingen som har anbefalt AWD til "vinterføret i Oslo", det er trådstarter som sier han vil ha AWD. Han vet kanskje litt mer om han har behov for enn det du gjør? Det er derimot ikke vanskelig å forstå at enkelte ønsker seg AWD selv om de bor i Oslo, jeg har selv stått fast i bratte bakker der, og hadde jeg bodd / kjørt mye i det området, så hadde jeg ønsket meg AWD jeg også.

Vaduz

Det er jo i byen man kjører seg fast, brøytekanter og lukeparkering er kanskje der 4wd er mest nyttig av alt.

Ingeniøren

Sitat fra: Vaduz på mandag 20. september 2021, klokken 20:34
Det er jo i byen man kjører seg fast, brøytekanter og lukeparkering er kanskje der 4wd er mest nyttig av alt.

:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

vinterdekk

Om det er så ille så trenger du bilen med best bakkeklaring av de to, og sammenleggbar aluminium-spade fra Biltema. AWD er jeg mer usikker på.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

VoltWay

GTX har 17 cm bakkeklaring og Model 3 LR har 14 cm.

Hvorfor har du endt opp med disse to bilene forresten? TM3 er en litt mindre og annen type bil enn ID.4 og det finnes mange andre biler i å velge mellom. Ikke at det er noe i veien med de to om du liker bilene.

Etter å ha bodd fire år i Oslo så ser jeg poenget med AWD, men ikke et absolutt krav for min del. Elbiler med god vektfordeling, RWD og antispinn som er mer effektiv enn på drivstoffbiler klarer seg bedre enn mange drivstoffbiler, men du har selvsagt bedre fremkommelighet med AWD, så det er aldri feil.

Vidar1979

Den dagen man skal selge vil jeg anta det er vesentlig enklere å selge den bilen med firehjulsdrift enn den uten.

turfsurf

Sitat fra: VoltWay på tirsdag 21. september 2021, klokken 08:57
Hvorfor har du endt opp med disse to bilene forresten? TM3 er en litt mindre og annen type bil enn ID.4 og det finnes mange andre biler i å velge mellom. Ikke at det er noe i veien med de to om du liker bilene.
Kravet var vel under 500k i pris. Ikke mange med AWD som reelt kommer under det. Blir en ganske skrapet GTX og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

#14
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. september 2021, klokken 11:00
Sitat fra: VoltWay på tirsdag 21. september 2021, klokken 08:57
Hvorfor har du endt opp med disse to bilene forresten? TM3 er en litt mindre og annen type bil enn ID.4 og det finnes mange andre biler i å velge mellom. Ikke at det er noe i veien med de to om du liker bilene.
Kravet var vel under 500k i pris. Ikke mange med AWD som reelt kommer under det. Blir en ganske skrapet GTX og.

Finns 2 alternativer til nissan aryia samt kia ev6 har nå kommet med en versjon med mindre batteri starter på 440 med awd, rekkevidden er litt over 300, holder nok for småkjøringer så lenge man lader hver/annehver natt.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA