Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bosch ladekabel Type 2 og schuko i samme kabel

Startet av TB, søndag 19. september 2021, klokken 23:48

« forrige - neste »

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Kan vanskelig se at en "hybrid" kabel som både skal kunne takle 11kW 3 fase og 7,4 kW i enfase i mode 3 og 2,3 kW i mode 2 ( fra vanlig schuko stikk ) blir lettere og tryggere å bruke enn dagens Mode 2 ladekladder. Spesielt ikke når styreenhet og 5G6 kabel skal henge i nevnte Schuko stikk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Fint at man plasserer styreelektronikk i kontakten som settes i bilen slik at man ikke får en tung kladd som noen lar henge i kontakten. På den annen side er jeg ikke sikker på at en kombikabel er løsningen - jo flere kontakter jo flere problemer. På den annen side pleier Bosch ha kontroll på det de driver med.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

#3
EVSE er splittet i to, og ligger i hver sin ende av kablen:
Sitat fra: https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/bosch-does-away-with-the-charging-brick-232659.htmlThe type 2 connector at the vehicle end of the cable contains the components for controlling and monitoring the charging power. At the other end, the household plug with adapter houses the temperature control and a residual current device.

På et par av de andre pressebildene er schukostøpselet nå blitt et lite monster på grunn av jordfeilvernet (det er vel fremdeles krav om kort avstand mellom støpsel og jordfeilvern). Størrelsen og utformingen av støpselet gjør at dette ikke vil passe i alle kontakter. Det er nok også en god del tyngre enn et vanlig støpsel.


2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på mandag 20. september 2021, klokken 09:19
Størrelsen og utformingen av støpselet gjør at dette ikke vil passe i alle kontakter. Det er nok også en god del tyngre enn et vanlig støpsel.
Minner om den opprinnelige UMCen til Tesla. Egentlig veldig greit, men som påpekt så passer det ikke overalt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Legg merke til hvordan hun kobler - først i bilen og så i veggen, ikke akkurat etter boka..., men mulig det går greit med denne. Håper folk ikke bruker brosjyrer som lærebøker  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ok67

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 20. september 2021, klokken 12:37
Legg merke til hvordan hun kobler - først i bilen og så i veggen, ikke akkurat etter boka..., men mulig det går greit med denne. Håper folk ikke bruker brosjyrer som lærebøker  :)
Når du koplar TIL så er det nok greit, men ikkje når du koplar FRÅ, og i alle fall ikkje om du koplar frå når bilen står og ladar.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Trekkoppbil

Jeg synes både type 2 og en tjukk schukokladd er feil vei å gå.

Kunne man ikke gjøre det enkelt, og bygge inn en EVSE i et industristøpsel?

En sånn kabel burde ikke koste mer enn 2-3000 kroner, og den burde kunne brukes på veggkontakter i 50-100 kroners-klassa.

TB

#8
Ladekabel / EVSE med industristøpsel finnes. Forskjellen mellom en slik og en med schuko er bare selve støpselet.
Lite utbredt, da det generelt er benyttet lite industrikontrakter.

Å erstatte en type 2 kabel / ladeboks med industristøpsel /-kontrakt blir ikke riktig sammenligning, da det er ladeboksen (der type 2 kontakten er montert) som har elektronikken, og bestemmer strømmengden. Type 2 kabel kobler bare ladeboks og bil i sammen. Ingen elektronikk i en type 2 kabel.

Ladekabel / EVSE med schuko eller industristøpsel kan ikke avgjøre hvor mye belastning som trygt kan gjøres, det er ingen måte å kommunisere med vernet på kursen. Noen EVSE sjekker spenningsfall, men det blir bare en antagelse, ingen garanti for at det blir riktig. Hadde det vært en standard kommunikasjon for å spørre vern / sikring om belastning på en vilkårlig kurs ville ladeboks / type 2 være overflødig.

Ladeboks / type 2 kabel er dermed dagens standard kommunikasjon for å nødvendig informasjon om trygg belastning på et vilkårlig sted. Type 2 kommunikasjonen støtter også lastbalansering, der trygg belastning kan variere, avhengig av annen bruk på samme anlegg.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Maxwell_400

Sitat fra: Orbit på mandag 20. september 2021, klokken 09:19
er schukostøpselet nå blitt et lite monster på grunn av jordfeilvernet (det er vel fremdeles krav om kort avstand mellom støpsel og jordfeilvern). Størrelsen og utformingen av støpselet gjør at dette ikke vil passe i alle kontakter. Det er nok også en god del tyngre enn et vanlig støpsel.

Huff det så ikke bra ut, det er Schuko som er det svake punktet og det er ikke gunstig å henge noe tungt på kontakten. Bedre å legge kladden i en kurv som er anbefalt.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA