Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det bedre for miljøet å beholde den gamle bilen?

Startet av vinterdekk, søndag 19. september 2021, klokken 17:21

« forrige - neste »

vinterdekk

Engineering Explained har noen interessante analyser om temaet, og noen interessante konklusjoner.

Kort sammendrag er, det lønner seg å bytte ut en gammel fossil-bil til en ny elektrisk bil sett fra ett CO2 perspektiv. Men det varierer veldig hvor lang tid det tar å komme positivt ut i CO2 regnskapet ved å kjøpe ny elbil fordi biler har ganske ulikt forbruk.

https://youtu.be/L2IKCdnzl5k

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Er ikke dette en litt Captain Obvious konklusjon? Så lenge en batteribil slipper ut mere CO2 ved produksjon og mindre ved bruk blir det jo slik.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Er det videoen eller mitt forenklede sammendrag du sikter til? :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Jason i Engineering Explained går ganske detaljert til verks om når det gir mening å bytte ut en gammel fossilbil med en ny fossilbil med lavere utslipp, eller en elektrisk bil. Han ser også på hvor lang tid det tar å tjene inn forbrukt CO2 om man bytter ut sin eksisterende fossilbil med en ny elbil. Han går så langt som å si at biler med bedre enn 40 mpg (US) nok heller bør kjøre bilen til graven. Det er riktig nok etter gjennomsnittlig levetid på amerikanske biler og en annen energimiks så direkte overførbart blir det nødvendigvis ikke. Men man kan trekke fra CO2 forbruk fra produksjon når man kjøper brukt og da ser regnskapet uansett bedre ut for de som vil redusere sitt CO2 avtrykk når man bytter bil.

Jeg har ofte hørt at å bruke opp bilen er det beste for klimaet, men produksjon og forbruk kan gjøre en ny elbil bedre for klimaet etter bare 4 år med 25 mpg (visst hukommelsen er med meg).

Jeg har ofte tenkt at det ville vært bedre for CO2 regnskapet om jeg byttet ut min lavutslippsbil med en elbil, men det er nok ikke mye å hente på det siden bilen allerede er produsert og bruker lite bensin. Vil gi mest uttelling med en brukt elbil eventuelt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Amatøren

Finnes mange varierende resonnementer om hva som er best. Beholde gammel fossilbil eller kjøpe ny elbil.

Snu litt på flisa:

Når man kjøper ny bil så kommer en bil på bruktmarkedet. Forhåpentligvis ikke eldgammel.

Da får kanskje noen andre råd til å kjøpe en noe nyere fossilbil med lavere utslipp enn den de kjører. Da kan de skrotes eller at noen andre fornyer sin.

Er man 'langt' fremme så er elbil man bytter ut. Da kommer flere lettere over på elbil.

Det er da litt vinn-vinn med det. 🤔
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

vinterdekk

#5
Ja det er sant, bilen kommer til nytte for noen andre om man selger den. Likevel er det mye «hva om» om man tar med andres klimaregnskap. Fokuserer alle på sitt regnskap og prøver å forberede det litt så vil utslippene gå ned totaltsett. Det er lettere rent metodisk å fokusere på eget regnskap.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektrolux

#6
Hadde vi "downsized" når vi går over til elbil og beholdt eksosbilen kunne faktisk overgangen vært miljøvennlig.

Da ville forbruket på den eksisterende eksosbilen blitt kraftig redusert, sammen med utslippene på å bygge den nye elbilen.

Vi gjorde dette allerede i 2005. Supplementerte bilparken med en brukt P106 Electric og parkerte både Diesel A3 og bensin Lancia Delta Evo I integrale Spesial editor Verde York innerst i garasjen.

Over natten stoppet bruken av fossilt drivstoff nesten opp, og eksosbilene ble kun brukt på langtur noen få ganger i året.

Etter det har vi riktignok gått større med å bytte A3 diesel mot MB Viano 3l V6 diesel og handlet en brukt Tesla S med "livetime" gratis "Supercharging", men den tar faktisk en del mellomlange distanser som vi ellers hadde brukt V6eren på, og mesteparten av kjøringen går nå med små elektriske L1-L7e kjøretøy som Buddy og BMW C-evolution scooter som dessuten hjelper oss med å slippe å være med på bom"dugnaden"

Vi bedrar både oss selv og verden når vi tror løsningen er å selge eksosbilen til ny eier og handle en ny elbil med 100+ kWt batteri. Det medfører økt bruk av gamlebilen og massivt utslipp med å bygge en monsterelbil som ender opp med småturer med et forbruk på over 200Wt/km og fare for kondemnering etter en liten kollisjon eller uhell.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

vinterdekk

Sitat fra: elektrolux på mandag 20. september 2021, klokken 06:21
Vi bedrar både oss selv og verden når vi tror løsningen er å selge eksosbilen til ny eier og handle en ny elbil med 100+ kWt batteri. Det medfører økt bruk av gamlebilen og massivt utslipp med å bygge en monsterelbil som ender opp med småturer med et forbruk på over 200Wt/km og fare for kondemnering etter en liten kollisjon eller uhell.

Nye bensinbiler har jo forsåvidt blitt mer effektive så noen utskiftinger fra bensin til bensin kommer bedre ut. Og bytter man en bensinbil til  en 100kWt bil som brukes til alt så får man kanskje utnyttet kapasiteten (visst vi antar at dette er primærbilen). Men jeg er enig med deg i at man også kan beholde en fossilbil til langtur og downsize en elektrisk bil for hverdagskjøring, det blir jo færre turer på bensinstasjonen da. Sitter man «fast» med en fossil (eller lavutslippsbil) kan man også ta en kjørefri dag i uken, det er mange muligheter. For egen del har det blitt oftere hjemmekontor og mer fleksibilitet hos arbeidsgiver, det nonner også.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

geear

Sitat fra: elektrolux på mandag 20. september 2021, klokken 06:21
Vi gjorde dette allerede i 2005. Supplementerte bilparken med en brukt P106 Electric og parkerte både Diesel A3 og bensin Lancia Delta Evo I integrale Spesial editor Verde York innerst i garasjen.

Over natten stoppet bruken av fossilt drivstoff nesten opp, og eksosbilene ble kun brukt på langtur noen få ganger i året.
Selv om du har "downsized" allerede i 2005, så sitter du i følge signaturen din på 12+ kjøretøyer. Det er neppe bærekraftig at alle familier skal ha så mange kjøretøyer hver...

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 20. september 2021, klokken 06:21
Hadde vi "downsized" når vi går over til elbil og beholdt eksosbilen kunne faktisk overgangen vært miljøvennlig.

Da ville forbruket på den eksisterende eksosbilen blitt kraftig redusert, sammen med utslippene på å bygge den nye elbilen.

Vi gjorde dette allerede i 2005. Supplementerte bilparken med en brukt P106 Electric og parkerte både Diesel A3 og bensin Lancia Delta Evo I integrale Spesial editor Verde York innerst i garasjen.

Over natten stoppet bruken av fossilt drivstoff nesten opp, og eksosbilene ble kun brukt på langtur noen få ganger i året.

Det er med ditt kjøremønster. Selv har jeg kjørt ca. 30.000km i år og omkring 90% har vært langkjøring (turer som går over 100km unna hjemsted). Det er ikke alle som kjører så mye lokalt. Å ha et eget kjøretøy til den lille kjøringen ville vært stort sløseri for vår del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Det er jo også veldig relevant hvor mye man kjører. En som bare kjører 4 000 i året kan gjerne bruke en eldre ICE-bil da eksosutslippene fra hans kjøring er små. Det er mye viktigere at en som kjører 20 000 i året bytter til elbil, og selger eksosbilen videre til en som kjører lite (forhåpentligvis).
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA