Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lyder og ulyder

Startet av lars667, mandag 13. september 2021, klokken 22:57

« forrige - neste »

lars667

Sett bort fra støy i kupé, hva opplever folk av lyder og ulyder?

Jeg opplevde bilen som veldig stille på ujevnt underlag da jeg fikk den, men nå har det dukket opp en del skramling bak i bagasjen, høyre side. Riktignok på ganske grov grusvei som har blitt høvlet de siste dagene. Trodde først det var typisk belteskramling, men nå høres det ut som store plastflater som skramler mot metall eller annen plast.

Jeg vil også si at dørene på TM3 (des 2020) hadde mer premium lukkelyd. Her er det litt hardere/hul lyd.

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

SurSnasen

Jeg har tre ulyder som tidvis er ekstremt irriterende:
- Rangling i dashbordet. Høres ut som om det kommer fra området bak rattet
- Midtkonsollen knirker. Har prøvd å lokalisere hva som gjør det, uten hell
- Skrangling fra et område høyre bak ved høy musikk/mye bass.

Angående dørlukkingen så er det på ingen måte noen premiumfølelse, men jeg oppfatter den som langt bedre enn 3. Hadde fryktet det skulle være metallisk klang som på 3'eren. Heldigvis slipper jeg den ulyden på Y'en.

lars667

Hvilken 3-er sammenligner du med da? Har inntrykk av at det siste årets 3-ere har vært ganske bra hva dørlukkelyd angår. Skjønt ikke helt premium.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

#3
Does anyone here a noise when backing out and/or driving at low speed? Like the DU generating a loud noise.

Is this the "EU krav" for safety that the car needs to make enough noise at low speeds and when backing out?

Just wondering, since I came from a 2017 Model S that didn't do this. :)

Even my son noticed it. Asking Papa why the car is making such noise, when waiting outside the car port for me to back out.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 14. september 2021, klokken 09:02
Does anyone here a noise when backing out and/or driving at low speed? Like the DU generating a loud noise.

Is this the "EU krav" for safety that the car needs to make enough noise at low speeds and when backing out?

Just wondering, since I came from a 2017 Model S that didn't do this. :)

Even my son noticed it. Asking Papa why the car is making such noise, when waiting outside the car port for me to back out.  ::)
Ja det kommer en dårlig UFO-lyd fra Boombox-høytaleren. Alt for sterk etter min mening.
Det kommer også lyd når du kjører forover. Den høres ut som en vifte, eller et et svinghjul med dårlig lager. Mye mer diskre, og den mest diskre "el-bilyden" jeg har hørt. Veldig bra forover, men latterlig bakover.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. september 2021, klokken 09:08
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 14. september 2021, klokken 09:02
Does anyone here a noise when backing out and/or driving at low speed? Like the DU generating a loud noise.

Is this the "EU krav" for safety that the car needs to make enough noise at low speeds and when backing out?

Just wondering, since I came from a 2017 Model S that didn't do this. :)

Even my son noticed it. Asking Papa why the car is making such noise, when waiting outside the car port for me to back out.  ::)
Ja det kommer en dårlig UFO-lyd fra Boombox-høytaleren. Alt for sterk etter min mening.
Det kommer også lyd når du kjører forover. Den høres ut som en vifte, eller et et svinghjul med dårlig lager. Mye mer diskre, og den mest diskre "el-bilyden" jeg har hørt. Veldig bra forover, men latterlig bakover.

Hehe. Well as long as it comes out of this boombox and not a possible DU issue, its fine with me.  :laugh:

It's still more discrete and better sounding than my neighbour's Kia eSoul (who wakes up the entire street every morning when backing out :P ) or the opposite neighbour with his new ID.4. 
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

SurSnasen

Sitat fra: lars667 på mandag 13. september 2021, klokken 23:09
Hvilken 3-er sammenligner du med da? Har inntrykk av at det siste årets 3-ere har vært ganske bra hva dørlukkelyd angår. Skjønt ikke helt premium.

Har en nabo med en Model 3 LR som han hentet ut ny i desember som jeg har fått sammenlignet med.

Klykken

Har litt skrål fra DU bak ved full aks. Ikke plagsomt.

Tror også dekk er montert feil på alle fire felgene, slik at det er brukt rimelig mye vekt i felgtrommelen for å kompensere kast. Det romler og vibrerer rundt 90kmt. Skal få sjekket opp dette hos min lokale dekksjappe, dog.

Ellers er alt tight og godt sammenskrudd. Ingenting som skrangler og knirker.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hoftefest

Når jeg kjører og stopper ved lyskryss kun ved å slippe gasspedalen, høres det et lite «knepp» i det bilen stopper. Flere som merker det samme?

lars667

Ja, mener det er parkbrems som slår seg på? Sjekk skjermen.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

jlan

Sitat fra: lars667 på søndag 19. september 2021, klokken 00:01
Ja, mener det er parkbrems som slår seg på? Sjekk skjermen.
Det er mulig å unngå det å velge "Roll" i stedet for "Hold". Men da må en være forberedt på å bremse selv. Det  er smak og behag, men ved finmanøvrering i bratte bakker liker jeg "Roll" bedre.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA