Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innplugget i en uke eller ikke?

Startet av Phuc, fredag 03. august 2012, klokken 21:21

« forrige - neste »

Phuc

Skal på en 8-dagerstur til Praha i nær framtid og tenkte jeg skulle parkere ved Gardermoen Parkering.
Der tilbyr de billig parkering pluss lading av elbil, men burde jeg være plugget inn eller ikke?
Leste i denne tråden at det skal være MODE 3 kontakter der, hva betyr dette i praksis? At jeg ikke bruker min egen MODE 1 ladekabel?

GR-sida estimerer at distansen hjemmefra er 43km. 86km tur retur, så i teorien har jeg mer enn nok rekkevidde til å komme meg fram og tilbake uten lading gitt at jeg kjører noenlunde økonomisk (dvs i 90-100 uten de store forbikjøringene).

Tror egentlig ikke jeg kommer til å plugge inn, med mindre jeg har under halvparten av batterikapasitet igjen.
Hva synes dere andre? Ja eller nei?

Hvordan er det med regnvær og lyn og elbil?
Og hvorfor er det ingen bilfabrikanter som lager ladeluker som beskytter litt bedre mot regn og snø?
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

Kris

Jeg står der nå, og er plugget inn. Har vært det i snart to uker. Regner bare med at bilen vet sitt eget beste. Håper den ikke blir deprimert og går i en eller annen syk selvskademodus. Den er jo japansk.
Var i samme situasjon, som deg sånn kilometermessig.
(Det er vanlige stikkontakter der)

Tvilte også litt på vanntettheten, men konkluderte med at dette nok er testet grundig ut. Det ser jo ikke akkurat maritimt ut, men har jo ladet flere ganger når det har regnet katter og bikkjer uten problemer.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Stjerneglis

Hvis du har nok strøm til hjemturen, la den stå uten lading. Vår stod i over en uke på halv batteri (riktignok hjemme) i sommer uten problemer.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

jahnarne

Det fine med Gardermoen Parkering er at de har uttak man kan bruke timere i. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre t/r på en lading og kjøre svært forsiktig, men pga dette kunne jeg bare sette på min standard ladetimer som så ladet bilen 15 min/dag. Det passet meg perfekt og kom hjem til bil med 80% lading - nøyaktig som planlagt. Finnes digitale timere som lar deg styre enda mer detaljert. Husk bare at du evt. kjøper en for utendørs bruk.

Kris

Det virker jo definitivt som den beste løsningen når bilen skal stå litt. Hvordan skiller et slikt uttak seg fra normale uttak? Trenger timeren et eget uttak i tillegg?
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

jahnarne

Neida. Vanlig Schuko, men de har ikke lokk e.l. som må lukkes. Man får ikke plass til timeren under lokket i vanlige ladestolper.

Phuc

Kommer antakelig til å gjøre følgende siden jeg har en 2012 i-MiEV:

  • Plugge inn bilen
  • Bruke fjernkontrollen og programmere lading slik at den lader til ca 80%
I teorien da, så skal jeg da komme hjem til en bil med 13 streker på strømmåleren.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

breitling

La bilen stå unplugged. Du har nok strøm i batteri for hjemreise. Da jeg kom tilbake fra en tre ukersfeie bilen (batteri) var like fin som før ferien. Det var bare å sette seg inni og kjøre. Ble litt skremt av Leaf horror historier/hysterier om tomt andre batteri, osv. Ingenting skjedde. Bilen var parkert i felles garasje med hyggelige 12-15 grader med kabel i bagasjerommet.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

Phuc

Endte opp med å plugge inn og stille inn lading med fjernkontrollen.
Kom hjem til 15/16 streker og bilen startet på første forsøk.

Måtte "betale" i skranken da billettautomaten ville ha masse penger av meg :P

På bildet ser dere ladestasjonen. Savner noe å feste kladden i...
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA