Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elendig ladekurve

Startet av DeepFu, lørdag 18. september 2021, klokken 21:36

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: thebadger på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Rosstopher på søndag 19. september 2021, klokken 11:17
Trur nok jeg ville ha testet litt mer før du avskriver bilen helt. 130kW maks på lav SOC er overhodet ikke normalt, og samsvarer ikke med andres erfaringer.
Jeg har hatt to TM3 performance, den første gikk aldri mer enn 70kW uansett hvor lenge jeg forhåndsvarmet eller hvor lav batteriprosenten var. Prøvde helt nede på 7%, kjørte fra Gardermoen til Rygge med superlader som destinasjon fra starten.
TM3P #2 hadde jeg 110kw på det meste, vi lader med 15% SOC. Da hadde jeg Tesla support på telefonen og de sa at batteriet ikke var varmt nok. Hadde kjørt i 30 minutter i 110-sone med superlader som destinasjon.
Blir jo veldig anekdotisk, men Tesla insisterte på at det ikke var noe feil med bilene.
Fikk 130kW regelmessig på TMX (75d så den er jo alltid tom  :P ), så jeg antar det ikke er jeg som gjør feil.

Temaet er grunnen til at jeg enda ikke har tatt ut min Model Y, venter på batteri med mitt høyere kapasitet og mye bedre ladekurve som helst kan gjøre det bedre enn min Model 3, men med mindre degradering.

Jeg får typisk 253 kw på V3 superlader på min Model 3, også nå når jeg kom med 18% SOC for ett par uker siden. Ladet da 150 tkm på 5 min😊


Men, min Model 3 har tapt 10% rekkevidde siden utlevert feb. 2019 og 56.000 km. Model S'en fra 2014 hadde knapt nok tapt noe (mindre enn 1%) etter neste 5 år og 60.000 km da den ble solgt februar 2019.

Tesla bruker oss nok fortsatt litt som testere på batteriene sine.. 
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

EDS89

#31
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:10
Sitat fra: thebadger på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Rosstopher på søndag 19. september 2021, klokken 11:17
Trur nok jeg ville ha testet litt mer før du avskriver bilen helt. 130kW maks på lav SOC er overhodet ikke normalt, og samsvarer ikke med andres erfaringer.
Jeg har hatt to TM3 performance, den første gikk aldri mer enn 70kW uansett hvor lenge jeg forhåndsvarmet eller hvor lav batteriprosenten var. Prøvde helt nede på 7%, kjørte fra Gardermoen til Rygge med superlader som destinasjon fra starten.
TM3P #2 hadde jeg 110kw på det meste, vi lader med 15% SOC. Da hadde jeg Tesla support på telefonen og de sa at batteriet ikke var varmt nok. Hadde kjørt i 30 minutter i 110-sone med superlader som destinasjon.
Blir jo veldig anekdotisk, men Tesla insisterte på at det ikke var noe feil med bilene.
Fikk 130kW regelmessig på TMX (75d så den er jo alltid tom  :P ), så jeg antar det ikke er jeg som gjør feil.

Temaet er grunnen til at jeg enda ikke har tatt ut min Model Y, venter på batteri med mitt høyere kapasitet og mye bedre ladekurve som helst kan gjøre det bedre enn min Model 3, men med mindre degradering.

Jeg får typisk 253 kw på V3 superlader på min Model 3, også nå når jeg kom med 18% SOC for ett par uker siden. Ladet da 150 tkm på 5 min😊


Men, min Model 3 har tapt 10% rekkevidde siden utlevert feb. 2019 og 56.000 km. Model S'en fra 2014 hadde knapt nok tapt noe (mindre enn 1%) etter neste 5 år og 60.000 km da den ble solgt februar 2019.

Tesla bruker oss nok fortsatt litt som testere på batteriene sine..

Såpass med 10% tap på snaue 2 år ja. Mulig dermed LG med lavere ladehastighet vil forvalte batteriet bedre kontra Panasonic sine batterier?

Med tanke på holdbarheten over lang tid og :) Jeg på mitt høyeste målte på LG tm3 LR nesten 200 fra 11% lading opptil 20% og dermed gikk ned stabilt mellom 140-130 til ca 50% og ned i ca 110 på 50% og utover til 80% var jeg nede i ca 80-90 kw. Skal man kjøre langt, er det vel mer effektivt å lade opptil 60% med maks utnyttelse og kjøre til neste suc hvis man kan :)

GOS

Sitat fra: EDS89 på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:20
Såpass med 10% tap på snaue 2 år ja. Mulig dermed LG med lavere ladehastighet vil forvalte batteriet bedre kontra Panasonic sine batterier?

Med tanke på holdbarheten over lang tid og :) Jeg på mitt høyeste målte på LG tm3 LR nesten 200 fra 11% lading opptil 20% og dermed gikk ned stabilt mellom 140-130 til ca 50% og ned i ca 110 på 50% og utover til 80% var jeg nede i ca 80-90 kw. Skal man kjøre langt, er det vel mer effektivt å lade opptil 60% med maks utnyttelse og kjøre til neste suc hvis man kan :)

Ikke "snaue 2 år', men "snaue 3 år', men fortsatt mye i forhold til det jeg opplevde på de neste 5 årene med Model S'en.


Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

Sykt. Blir spennende å se hvor ille det blir på både Model 3 og andre merker med 200-300kW ladehastighet.

Model X-en vår ble justert fra maks hastighet på 101 til 131kW, men total ladetid til 80-90% var fortsatt den samme, og det høyeste jeg har dokumentert ved 100% var 323km (innbiller meg kanskje den stod på 327 da jeg hentet den), og ved salg nesten fire år senere, etter 100 superchargingsesjoner og sikkert 30-50 hurtigladinger utenom dette, totalt flere tusen kWh hurtigladet, så hadde den fortsatt 318km, den ble også ganske hardt kjørt, og mye med henger. Har altså mistet 1,5%, worst case 2,7% hvis den faktisk noen gang viste 327. Nå ser det ut som at Model Y har ganske lignende ladekurve + 30%, med tilsvarende ladekurve. Sikkert positivt for degraderingen, men da burde de heller ikke love 270 km på 15 minutter.

EDS89

Sitat fra: GOS på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:28
Sitat fra: EDS89 på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:20
Såpass med 10% tap på snaue 2 år ja. Mulig dermed LG med lavere ladehastighet vil forvalte batteriet bedre kontra Panasonic sine batterier?

Med tanke på holdbarheten over lang tid og :) Jeg på mitt høyeste målte på LG tm3 LR nesten 200 fra 11% lading opptil 20% og dermed gikk ned stabilt mellom 140-130 til ca 50% og ned i ca 110 på 50% og utover til 80% var jeg nede i ca 80-90 kw. Skal man kjøre langt, er det vel mer effektivt å lade opptil 60% med maks utnyttelse og kjøre til neste suc hvis man kan :)

Ikke "snaue 2 år', men "snaue 3 år', men fortsatt mye i forhold til det jeg opplevde på de neste 5 årene med Model S'en.

Sant nok, tiden flyr. Men kan godt være at s og x klasse har et helt annet batteri pga deres premium Brand og pris kontra model3/Y.

ravelund1

Sitat fra: GOS på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:10
Sitat fra: thebadger på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Rosstopher på søndag 19. september 2021, klokken 11:17
Trur nok jeg ville ha testet litt mer før du avskriver bilen helt. 130kW maks på lav SOC er overhodet ikke normalt, og samsvarer ikke med andres erfaringer.
Jeg har hatt to TM3 performance, den første gikk aldri mer enn 70kW uansett hvor lenge jeg forhåndsvarmet eller hvor lav batteriprosenten var. Prøvde helt nede på 7%, kjørte fra Gardermoen til Rygge med superlader som destinasjon fra starten.
TM3P #2 hadde jeg 110kw på det meste, vi lader med 15% SOC. Da hadde jeg Tesla support på telefonen og de sa at batteriet ikke var varmt nok. Hadde kjørt i 30 minutter i 110-sone med superlader som destinasjon.
Blir jo veldig anekdotisk, men Tesla insisterte på at det ikke var noe feil med bilene.
Fikk 130kW regelmessig på TMX (75d så den er jo alltid tom  :P ), så jeg antar det ikke er jeg som gjør feil.

Temaet er grunnen til at jeg enda ikke har tatt ut min Model Y, venter på batteri med mitt høyere kapasitet og mye bedre ladekurve som helst kan gjøre det bedre enn min Model 3, men med mindre degradering.

Jeg får typisk 253 kw på V3 superlader på min Model 3, også nå når jeg kom med 18% SOC for ett par uker siden. Ladet da 150 tkm på 5 min😊


Men, min Model 3 har tapt 10% rekkevidde siden utlevert feb. 2019 og 56.000 km. Model S'en fra 2014 hadde knapt nok tapt noe (mindre enn 1%) etter neste 5 år og 60.000 km da den ble solgt februar 2019.

Tesla bruker oss nok fortsatt litt som testere på batteriene sine..

Litt nyskjerrig. Hvor mange % lader til du typisk på daglige turer?

geear

#36
Da fikk jeg prøvd supercharging på Y-en for første gang, hadde kjørt 375 km, navigate to supercharger, kom inn med 48 km igjen, som er ca. 10%, 14 grader ute. Fikk 20 mil ekstra på 15 minutter (10-50%). Samstemmer vel med hva andre har rapportert. Og skulle jeg fulgt navien sin anbefaling så skulle jeg stoppet en lader tidligere, og da hadde det nok gått enda tregere. Et stykke unna de oppgitte 27 milene på 15 min ja. Og over 200kW var den så kort tid at jeg ikke rakk ta bilde av det engang. Var nede i 92kW ved 50%. Men for all del, dette er virkelig en helt annen verden enn X75D så langt. Forstår ikke de som mener det knapt er bedring. Kunne kjørt hele turen vi skulle etter godt fem minutters lading, X75-en har vi nok stort sett ladet 40-45 minutter på samme tur. Altså en ladetidsreduksjon på nesten 90%!!  :P

GOS

Sitat fra: ravelund1 på fredag 08. oktober 2021, klokken 20:53
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:10
Sitat fra: thebadger på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Rosstopher på søndag 19. september 2021, klokken 11:17
Trur nok jeg ville ha testet litt mer før du avskriver bilen helt. 130kW maks på lav SOC er overhodet ikke normalt, og samsvarer ikke med andres erfaringer.
Jeg har hatt to TM3 performance, den første gikk aldri mer enn 70kW uansett hvor lenge jeg forhåndsvarmet eller hvor lav batteriprosenten var. Prøvde helt nede på 7%, kjørte fra Gardermoen til Rygge med superlader som destinasjon fra starten.
TM3P #2 hadde jeg 110kw på det meste, vi lader med 15% SOC. Da hadde jeg Tesla support på telefonen og de sa at batteriet ikke var varmt nok. Hadde kjørt i 30 minutter i 110-sone med superlader som destinasjon.
Blir jo veldig anekdotisk, men Tesla insisterte på at det ikke var noe feil med bilene.
Fikk 130kW regelmessig på TMX (75d så den er jo alltid tom  :P ), så jeg antar det ikke er jeg som gjør feil.

Temaet er grunnen til at jeg enda ikke har tatt ut min Model Y, venter på batteri med mitt høyere kapasitet og mye bedre ladekurve som helst kan gjøre det bedre enn min Model 3, men med mindre degradering.

Jeg får typisk 253 kw på V3 superlader på min Model 3, også nå når jeg kom med 18% SOC for ett par uker siden. Ladet da 150 tkm på 5 min😊


Men, min Model 3 har tapt 10% rekkevidde siden utlevert feb. 2019 og 56.000 km. Model S'en fra 2014 hadde knapt nok tapt noe (mindre enn 1%) etter neste 5 år og 60.000 km da den ble solgt februar 2019.

Tesla bruker oss nok fortsatt litt som testere på batteriene sine..

Litt nyskjerrig. Hvor mange % lader til du typisk på daglige turer?

75%
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA