Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elendig ladekurve

Startet av DeepFu, lørdag 18. september 2021, klokken 21:36

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 19. september 2021, klokken 09:53
...Når det er sagt så lader Kina-batteriene saktere enn Panasonic, men Kina-batteriene ser ut til å beholde en del fart lading helt opp til 98%, noe som f.eks. var helt utenkelig med gamle Model S 85...
Kan legge til at på min S75D fra august 2018, så er jeg meget fornøyd når den nærmer seg ladefart på 100kw. Fornøyd med alt over 80kw og tilfreds over 70kw :)
Når det er rundt 0grC og batteriet ikke er varmt, så er 40 ok :o
Ferien er sikret fordi ladenettverket er der, og virker, og køen minimal :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

tornaldo

Sitat fra: Otkristo på søndag 19. september 2021, klokken 10:13
Spent på hvilken annen elbil i samme størrelse  du tror er kjappere enn Tesla på langtur, spesielt i i nord.

Tesla Model Y LR Made in America.

Er det for mye å forlange tilsvarende ytelse på samme bil levert i Europa?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

DeepFu

Det er ikke det jeg sier. Jeg er fullstendig klar over at SuC gjør Tesla til det eneste realistiske alternativet på langturer. Kjørte senest i går tur/retur Narvik - Haparanda til Ikea med fullastet TMY. Det hadde ikke gått med noen annen elbil enn Tesla. Men jeg hadde forventet at ladingen minst matchet en mer enn 2 år gammel TM3. Vi har to ganger kjørt på campingferie til Italia med 3'eren og det går helt fint, men vi så fram til litt mer plass, og kanskje muligheter for å overnatte i Y'en. Nå er jeg ikke så sikker på at jeg gidder å bruke den på sånne langturer, og da er litt av poenget med akkurat den bilen borte.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Otkristo

Sitat fra: DeepFu på søndag 19. september 2021, klokken 10:31
Det er ikke det jeg sier. Jeg er fullstendig klar over at SuC gjør Tesla til det eneste realistiske alternativet på langturer. Kjørte senest i går tur/retur Narvik - Haparanda til Ikea med fullastet TMY. Det hadde ikke gått med noen annen elbil enn Tesla. Men jeg hadde forventet at ladingen minst matchet en mer enn 2 år gammel TM3. Vi har to ganger kjørt på campingferie til Italia med 3'eren og det går helt fint, men vi så fram til litt mer plass, og kanskje muligheter for å overnatte i Y'en. Nå er jeg ikke så sikker på at jeg gidder å bruke den på sånne langturer, og da er litt av poenget med akkurat den bilen borte.
Sorry, da misforstod jeg.

Rosstopher

Trur nok jeg ville ha testet litt mer før du avskriver bilen helt. 130kW maks på lav SOC er overhodet ikke normalt, og samsvarer ikke med andres erfaringer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Magnus Hansen

Sitat fra: tornaldo på søndag 19. september 2021, klokken 10:27
Sitat fra: Otkristo på søndag 19. september 2021, klokken 10:13
Spent på hvilken annen elbil i samme størrelse  du tror er kjappere enn Tesla på langtur, spesielt i i nord.

Tesla Model Y LR Made in America.

Er det for mye å forlange tilsvarende ytelse på samme bil levert i Europa?

Kan jo nevne i forbifarten at begge batterier er typegodkjent i Europa..

Voltz

Enig at det er for dårlig ladehastighet, men er det en ting Tesla er konservative på så er det batterihelse.

Det er særlig to ting som blir interessante å følge med på fremover:
- mulig justering av kurve når mer data blir høstet fra LG cellene
- lavtemp egenskaper. Ryktes at denne pakken er bedre på vinteren enn Panasonic, det kan vel kompensere noe for lavere ladehastighet

Magnus Hansen

Det er vel uansett sånn at Model Y i Europa blir levert med 5kwh mindre batteri enn Model 3 i Europa, hvis jeg skjønner det riktig? Det er jo litt pussig å putte mindre batteri i bilen som er vesentlig dyrere og har høyere luftmotstand

Handyman

Jeg gjorde en "testlading" på V2, med ODB2 og SMT her om dagen.
Jeg ankom med 16% SoC. Oppnådde 135kW ved 19% og fikk 100kW da jeg koblet fra ved 45%.
Bilen hadde stått en stund på forvarming, og jeg kjørte deretter ca. 25 minutter med "naviger til SuC" med info om at batteriet ble forvarmet. Batteritemperaturen lå hele tiden stabilt på 28 grader og battery inlet temp var ikke høyere en battery temp. Batteriet ble altså ikke varmet opp, så hvorfor står det at batteriet varmes, når det ikke er skjer? Er det en feil? Blir det så stor temperaturutvikling under lading at batteriet ikke kan ha høyere temperatur ved start? Under lading steg nemlig temperaturen til nærmere 50 grader, og jeg kunne se nedkjøling av batteriet pågikk.

Ved forvarming av batteri på vår TM3 -19 gikk "stator temp" opp til ca 90 grader, og batteriet ble varmet til ca 50 grader før lading.

LG har jo en annen kjemi og andre temperaturegenskaper. Blir spennende å se om ladekurven blir endret.  Det kan godt hende at batteriet gjør det mye bedre i den kalde årstiden enn Panasonic.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Tesla har oppgitt at den lader 270 km på 15 minutter, så det er bare å reklamere...

Rosstopher

Sitat fra: geear på søndag 19. september 2021, klokken 18:52
Tesla har oppgitt at den lader 270 km på 15 minutter, så det er bare å reklamere...

TB fikk såvidt over 220km på 15 minutter i testen sin, og startet da på 6% SOC. 270 er nok ikke innenfor rekkevidde nei.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på søndag 19. september 2021, klokken 21:24
Sitat fra: geear på søndag 19. september 2021, klokken 18:52
Tesla har oppgitt at den lader 270 km på 15 minutter, så det er bare å reklamere...

TB fikk såvidt over 220km på 15 minutter i testen sin, og startet da på 6% SOC. 270 er nok ikke innenfor rekkevidde nei.
Helt enig, men jeg skulle gjerne visst mer om ideell starttemperatur og varmeutviklingen under lading av LG.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Må vel være noen som har fått gått litt mer systematisk til verks rundt dette med ladehastighet nå?

La merke til en av Slovenia-videoen til Bjørn, at han tilfeldigvis viste bilde av supercharging på v2 med 49kW ved 79% SoC, etter å ha fylt på 45kWh eller noe slikt, så han hadde stått og ladet lenge og hadde altså allikevel 49kW (329 km/t), ved 79%. Sjekket så noen av mine ladesesjoner med gamle X75-en, som har omtrent samme størrelse batteri, og den lå faktisk på 37-39 kW (ca. 165-175 km/t) ved 79%, så selv om Y er skuffende i forhold til hva Tesla har lovet, så lader den allikevel med 30% høyere effekt så høyt oppe, og ca. 93% (!) raskere i km/t. Så selv med 77kWh-batteriet på nærmere 80% SoC, så går det nær dobbelt så raskt med Y LR enn med X75D. Selvfølgelig kanskje litt fjern sammenligning siden Model Y går mye lenger i utgangspunktet, og også oppnår samme rekkevidde ved en lavere SoC, men det gir iallfall meg et håp om at det er lettere å leve med Model Y selv om man har behov for å lade langt opp. Virker ikke som jeg er alene om å ha gått fra X75 til Y.

ToWalkOrDrive

Jeg har samme følelse med Y....plutselig var den oppe i 98%....på hhv Model S og 3 så følte jeg de aldri kom opp til 98% på superlader....
Tesla Model Y                         2021-

thebadger

Sitat fra: Rosstopher på søndag 19. september 2021, klokken 11:17
Trur nok jeg ville ha testet litt mer før du avskriver bilen helt. 130kW maks på lav SOC er overhodet ikke normalt, og samsvarer ikke med andres erfaringer.
Jeg har hatt to TM3 performance, den første gikk aldri mer enn 70kW uansett hvor lenge jeg forhåndsvarmet eller hvor lav batteriprosenten var. Prøvde helt nede på 7%, kjørte fra Gardermoen til Rygge med superlader som destinasjon fra starten.
TM3P #2 hadde jeg 110kw på det meste, vi lader med 15% SOC. Da hadde jeg Tesla support på telefonen og de sa at batteriet ikke var varmt nok. Hadde kjørt i 30 minutter i 110-sone med superlader som destinasjon.
Blir jo veldig anekdotisk, men Tesla insisterte på at det ikke var noe feil med bilene.
Fikk 130kW regelmessig på TMX (75d så den er jo alltid tom  :P ), så jeg antar det ikke er jeg som gjør feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA