Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elendig ladekurve

Startet av DeepFu, lørdag 18. september 2021, klokken 21:36

« forrige - neste »

DeepFu

Stemmer det virkelig at ladekurve skal være så katastrofe som jeg opplever? Med batteri på under 10%, kjørt 25mil, rett nok under 10g ute, men greit lastet bil og fart rundt 100km/t er vi bare så vidt oppe på 130kw før det stuper nesten med en gang. Under 100kw før 50% går jo bare ikke an!
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Rosstopher

Jeg ladet fra 20% og fikk 164 kW med varmt batteri. Fra 5% bør man vel bikke 200kW en liten periode.

Edit: men ja, den kommer under 100kW før 50%.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Klykken

Hvor ladet du? På V2-lader er 130-150kW maks
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

lars667

Det er vel en kjensgjerning at ladekurven er dårlig. Fordelen er at du finner lader
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

DeepFu

Navigerte til lader, men den forvarmet bare noen få mil før vi var der. Ladet på v3 i Skaulo. Ingen andre der. Har ladet der før med TM3 og fått helt andre hastigheter. Kan jo ikke dra på bilferie med noe sånt, må jo bare bruke 3'ern til det. Og da er jo veldig mye av poenget med å kjøpe Y'en istedenfor en billigere elbil borte. Kjenner jeg blir så forbanna.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

tornaldo

Regner med du var kjent med ladekurven før du testet dette selv, men ellers er jeg enig i at dette er for dårlig, når man sammenligner med hva de har levert på TM3 og TMY i USA.

De har gitt rabatter på TM3 LR fra Kina fordi det har et "annenrangs" batteri, kontra det de leverer med Panasonic.

I stede gir de europeere et saftig påslag på TMY prisen, og gir et batteri med tvilsom kapasitet og middels ladefart. De har virkelig utnyttet maksimalt den store etterspørselen i starten. Hadde vært mer levelig om de i det minste sørger for at bilene de hadde soleklart størst fortjeneste på, i det minste hadde tilsvarende spec som USA.

Ikke bra, men bedrer seg trolig til neste leveranse.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

DeepFu

Sitat fra: tornaldo på søndag 19. september 2021, klokken 08:26
Regner med du var kjent med ladekurven før du testet dette selv, men ellers er jeg enig i at dette er for dårlig, når man sammenligner med hva de har levert på TM3 og TMY i USA.

De har gitt rabatter på TM3 LR fra Kina fordi det har et "annenrangs" batteri, kontra det de leverer med Panasonic.

I stede gir de europeere et saftig påslag på TMY prisen, og gir et batteri med tvilsom kapasitet og middels ladefart. De har virkelig utnyttet maksimalt den store etterspørselen i starten. Hadde vært mer levelig om de i det minste sørger for at bilene de hadde soleklart størst fortjeneste på, i det minste hadde tilsvarende spec som USA.

Ikke bra, men bedrer seg trolig til neste leveranse.
Nei, jeg har ikke finlest hver eneste artikkel og forumpost som er kommet om TMY fra Kina. Jeg hadde faktisk forventet at det skulle være bedre ladekurve på en ny bil sammenliknet med en over to år gammel bil som i bunn og grunn er samme bilen.
Akkurat nå føles det som om Tesla har rævkjørt meg 2 ganger. Først med TM3 som ble utlevert i mars-19. Og alle vet jo hva som da kom under to måneder seinere. Og nå med en TMY som lader helt på trynet.
Det blir å snø tett i helvete før jeg kjøper Tesla en gang til.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Radial

Kanskje BMS oppdateres slik at dette forbedrer seg litt, når man har mer data?

Men personlig, vil jeg kanskje heller ha ett batteri som ikke feiler i ett 15års perspektiv, enn Veldig høy ladehastighet. Kjører sjeldent mer enn ~40mil, har alltid mulighet for å plugge inn der jeg reiser, også må familien strekke på beina og tømme tanken uansett under veis på slike turer.

Ser også støtt og stadig folk med problemer på Panasonic-pakker i USA, og e-tron eiere her inne som spekulerer i 10-12% redusert kapasitet etter bare 1år, mm.
Blir selvfølgelig bare spekulasjoner, men det er lov å tenke litt ekstra rundt ladehastighet og holdbarhet... Kanskje forrige generasjon batterier med god produksjonsteknikk ikke er så dumt i det lange løp like vel?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

DeepFu

Vi hurtiglader ikke mye gjennom året, men når vi gjør det så er det fordi vi kjører langt over relativt kort tid. Typisk sommerferie 8-10000 km over en måned. Det blir gjerne 40-50 hurtigladinger. Da merkes det hvis man bruker 90 min ekstra på lading i løpet av en dag.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

paalsen

Sitat fra: DeepFu på søndag 19. september 2021, klokken 00:51
Navigerte til lader, men den forvarmet bare noen få mil før vi var der. Ladet på v3 i Skaulo. Ingen andre der. Har ladet der før med TM3 og fått helt andre hastigheter. Kan jo ikke dra på bilferie med noe sånt, må jo bare bruke 3'ern til det. Og da er jo veldig mye av poenget med å kjøpe Y'en istedenfor en billigere elbil borte. Kjenner jeg blir så forbanna.
Prøvde du også å bytte stall?


Sent from my iPhone using Tapatalk

DeepFu

Sitat fra: paalsen på søndag 19. september 2021, klokken 09:22
Sitat fra: DeepFu på søndag 19. september 2021, klokken 00:51
Navigerte til lader, men den forvarmet bare noen få mil før vi var der. Ladet på v3 i Skaulo. Ingen andre der. Har ladet der før med TM3 og fått helt andre hastigheter. Kan jo ikke dra på bilferie med noe sånt, må jo bare bruke 3'ern til det. Og da er jo veldig mye av poenget med å kjøpe Y'en istedenfor en billigere elbil borte. Kjenner jeg blir så forbanna.
Prøvde du også å bytte stall?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jepp, hjalp ingenting.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

lars667

Men tross alt så kom YLR supert ut under TeslaBjørns 1000km-test, så det er rart om det er helt krise. Til tross for at den ikke kan matche f. eks. IONIQ5 på ladehastighet, har den vesentlig lavere forbruk. TM3 kommer selvfølgelig enda bedre ut både med lavere forbruk og kanskje bedre ladekurve på panasonic-batteri? Er også der at jeg sitter med en usikkerhet på om det var rett å ta ut Y nå.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ToWalkOrDrive

#13
Er viktigere med ladet km/time enn kW. Model Y er faktisk veldig effektiv. Men jeg har fått høyere effekt enn deg av uviss grunn, men da var det varmere i været (som det gjerne og er når du skal på sommerferie). V3-ladere er raskwre enn V2. Når det er sagt så lader Kina-batteriene saktere enn Panasonic, men Kina-batteriene ser ut til å beholde en del fart lading helt opp til 98%, noe som f.eks. var helt utenkelig med gamle Model S 85. Måtte nesten ut og flytte bilen ved superlading-middag, da den kom på 98%. Fungerte i hvert fall for meg med 1000km på to dager...hjelper og på at det nå nesten er superladere over alt.

Ladingen nedenfor var på Liertoppen  som kun har V3:
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo

Sitat fra: DeepFu på søndag 19. september 2021, klokken 08:40
Sitat fra: tornaldo på søndag 19. september 2021, klokken 08:26
Regner med du var kjent med ladekurven før du testet dette selv, men ellers er jeg enig i at dette er for dårlig, når man sammenligner med hva de har levert på TM3 og TMY i USA.

De har gitt rabatter på TM3 LR fra Kina fordi det har et "annenrangs" batteri, kontra det de leverer med Panasonic.

I stede gir de europeere et saftig påslag på TMY prisen, og gir et batteri med tvilsom kapasitet og middels ladefart. De har virkelig utnyttet maksimalt den store etterspørselen i starten. Hadde vært mer levelig om de i det minste sørger for at bilene de hadde soleklart størst fortjeneste på, i det minste hadde tilsvarende spec som USA.

Ikke bra, men bedrer seg trolig til neste leveranse.
Nei, jeg har ikke finlest hver eneste artikkel og forumpost som er kommet om TMY fra Kina. Jeg hadde faktisk forventet at det skulle være bedre ladekurve på en ny bil sammenliknet med en over to år gammel bil som i bunn og grunn er samme bilen.
Akkurat nå føles det som om Tesla har rævkjørt meg 2 ganger. Først med TM3 som ble utlevert i mars-19. Og alle vet jo hva som da kom under to måneder seinere. Og nå med en TMY som lader helt på trynet.
Det blir å snø tett i helvete før jeg kjøper Tesla en gang til.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk
Spent på hvilken annen elbil i samme størrelse  du tror er kjappere enn Tesla på langtur, spesielt i i nord.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA