Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Diverse spørsmål

Startet av Fleur, lørdag 18. september 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: batterivogn på torsdag 23. september 2021, klokken 02:09
Nå sniklader jeg på jobb  8) Bruker vanlig stikkontakt og får 18-19 km/hr, noen som vet om det er mulig å lade fra den store kontakten på bildet og få høyere km/hr?

Utifra fargen under malingen på boksen, og antall pinner i kontakten, så er nok det en "230v 3-fas kurs".
Den kan du bruke, men bør undersøke hvor mange Ampere den er på. 32A= 11kW (maks for TMY på AC)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

Sitat fra: Radial på torsdag 23. september 2021, klokken 06:23
Sitat fra: batterivogn på torsdag 23. september 2021, klokken 02:09
Nå sniklader jeg på jobb  8) Bruker vanlig stikkontakt og får 18-19 km/hr, noen som vet om det er mulig å lade fra den store kontakten på bildet og få høyere km/hr?

Utifra fargen under malingen på boksen, og antall pinner i kontakten, så er nok det en "230v 3-fas kurs".
Den kan du bruke, men bør undersøke hvor mange Ampere den er på. 32A= 11kW (maks for TMY på AC)

Det er forskjellige størrelser på 16A og 32A kontakter vel? De passer ikke i hverandre.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Sulle

Sjekk om ikke ladespesialisten.no har adapter fra 230V 3fas som passer rett på ladekabelen din.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

jlan

Sitat fra: batterivogn på torsdag 23. september 2021, klokken 02:09
Nå sniklader jeg på jobb  8) Bruker vanlig stikkontakt og får 18-19 km/hr, noen som vet om det er mulig å lade fra den store kontakten på bildet og få høyere km/hr?
Her er det kanskje ikke helt samsvar mellom hva som er mulig, hva som er lovlig og hva som er trygt. Sjekk ihvertfall ofte om det er varmgang. 

Uansett, så lenge du har kun vanlig schuco kontakt på UMC så får du neppe noe raskere lading enn det du har (3kW ?).

Det ser ut til å være en 16A CEE 3-fase IT kontakt du har der. Med disse kan du antagelig få 3.7kW (22 km/t ?):
https://shop.tesla.com/no_no/product/bla-adapter---16a-_-32a-
https://ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/39-adapter-16a-3-fase-bla-cee

For å få noe mer trenger du å finne en brukt UMC type 1 med rød plugg , eller denne:
https://shop.tesla.com/no_no/product/corded-mobile-connector
og denne:
https://ladespesialisten.no/index.php/8-adapter-tesla/3-16a3r2

Da bør du kunne få 6.4 kW, omtrent det dobbelte av det du har nå.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Olatho

Sitat fra: batterivogn på torsdag 23. september 2021, klokken 02:09

Jeg og har problemer med å bruke mobilen som nøkkel for å starte bilen. Appen finner ikke bilen og gir beskjed om at jeg må gå nærmere, selv om jeg sitter inni og prøver. Jeg har kontakt mellom appen og bilen for å låse opp, styre klima og se status på lading. Prøvde å slette appen og installere på nytt uten at det hjalp, så jeg får vel bare vente å se om det kommer.


Hadde samme problemet en stund.  Det som løste det for meg var følgende rutine.
- Fjern mobilen fra bluetooth-tilkoblinger i bilen
- Slett kobling mellom mobilen og bilen under bluetooth-instillinger på mobilen.
- Reboot mobiltelefonen
- Legg til mobilen som nøkkel FØRST
- Koble de så til som en mobiltelefon under bluetooth i bilen.

Skal ikke garantere at det er det som er problemet, men det løste det i alle fall her.

Handyman

#35
Sitat fra: batterivogn på torsdag 23. september 2021, klokken 02:09
...Nå sniklader jeg på jobb  8) Bruker vanlig stikkontakt og får 18-19 km/hr, noen som vet om det er mulig å lade fra den store kontakten på bildet og få høyere km/hr?
Det står 16A på lokket av stikkontakten, og det er koblet en Schkuo til sammme kursen. Det som skurrer er at det er brukt et rødt 400V støpsel. Trodde ikke disse gikk i hverandre, men så har jeg ikke prøvd heller.
Originale adaptere til 230V trefas finnes ikke. Uoriginale adaptere er ikke tillat ved fast ladested, bare "nødlading".
Har man tilgang til 400V, kan UMC gen 1 (finn.no) med rødt adapter, eller denne CMC (Corded Mobile Connector) gi deg 11kW.
CMC: https://shop.tesla.com/no_no/product/corded-mobile-connector
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: batterivogn på torsdag 23. september 2021, klokken 02:09
Jeg og har problemer med å bruke mobilen som nøkkel for å starte bilen. Appen finner ikke bilen og gir beskjed om at jeg må gå nærmere, selv om jeg sitter inni og prøver. Jeg har kontakt mellom appen og bilen for å låse opp, styre klima og se status på lading. Prøvde å slette appen og installere på nytt uten at det hjalp, så jeg får vel bare vente å se om det kommer.
Virker bluetooth mellom bilen og telefonen ellers? Nøkkelfunksjonen går over Bluetooth, det andre går over nettverk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterivogn

Takk folkens! Får se om jeg finner en Gen 1 på finn eller ny UMC da.

Har fått Phone Key til å fungere, vet ikke hva problemet var, men etter restarting av mobil og mye plunder kom den plutselig. Musikkstreaming fra telefonen virket hele tiden, ja.

tykkmann

#38
Som den rutinerte forumbrukeren jeg er (bare ikke i dette forumet), så benytter jeg meg av allerede opprettede tråder.

Skal prøvekjøre Y på tirsdag og vurderer å bestille i samme slengen når vi er der. Ser på Tesla sine nettsider at estimert leveringstid er desember, men hvor pålitelig er det? Er det ikke fryktelig mange foran i køen ettersom denne bilen er så populær?

Nytt spørsmål; lakk. Har alltid hatt lyst på svart lakk, men leser både her og hører av mine nærmeste bileksperter at svart lakk blir fort møkkete og at Tesla sin svarte lakk er dårlig. Har da bestemt meg for rød lakk. Stemmer det at den er dyrere fordi det er flere lag med lakk? Og at den da tåler mer? Altså, den blir ikke like fort slitt. Noen med synspunkter på dette?

Og et det noen forskjell på disse som kommer nå og de som kom i august?

Thalgar

Svart er generelt vanskeleg å halda fint, uansett bil. Alle riper synest lettare:

"Jeg bestemte meg i alle fall for at det skulle bli lenge til min bruksbil skulle bli sort igjen. Så nå kjører jeg hvit bil. Den blir også skitten - naturlig nok, men holder seg utrolig mye lengre fin enn en sort. Dessuten slipper jeg disse hvite, små ripene som synes så godt når bilen faktisk er ren - og som irriterte meg grusomt."

https://www.tv2.no/a/7426547/

Om lakk på Tesla, sjå her:

https://teslatap.com/articles/paint-and-coatings/#coatings

"Multicoat" er effektlag i lakken.

Model Y LR Quicksilver, 2023

Jeronan

Sitat fra: tykkmann på torsdag 11. november 2021, klokken 18:51
Som den rutinerte forumbrukeren jeg er (bare ikke i dette forumet), så benytter jeg meg av allerede opprettede tråder.

Skal prøvekjøre Y på tirsdag og vurderer å bestille i samme slengen når vi er der. Ser på Tesla sine nettsider at estimert leveringstid er desember, men hvor pålitelig er det? Er det ikke fryktelig mange foran i køen ettersom denne bilen er så populær?

Nytt spørsmål; lakk. Har alltid hatt lyst på svart lakk, men leser både her og hører av mine nærmeste bileksperter at svart lakk blir fort møkkete og at Tesla sin svarte lakk er dårlig. Har da bestemt meg for rød lakk. Stemmer det at den er dyrere fordi det er flere lag med lakk? Og at den da tåler mer? Altså, den blir ikke like fort slitt. Noen med synspunkter på dette?

Og et det noen forskjell på disse som kommer nå og de som kom i august?

You can still get a car in December, if you happen to buy a combination that can still be matched to an available car enroute on one of the Cargo Ships. If you want to be sure to get one in December, go to one of the Tesla SC's with sales showroom and they can check what cars they can still match for you.

In general, the paint quality from Shanghai is a lot better than what came out of Fremont.

We have now a Midnight Silver Model Y and the paint job looked fine when we picked up the car. Every nook and cranny that should have paint has paint. No blank spots inside door frames like we've seen with Fremont build Model 3's before, osv.

I don't know the quality of the Black paint from Shanghai Model Y, but in general people recommend any of the other colors instead.

Model Y that comes now in Q4 is the exact same as the ones in Q3. Same battery pack, same range.

So far super happy with the Car. Already driven close to 6000km already with no issues. Including a Vestlandet trip. Its a beast in efficiency.  :) :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

jlan

Ja du nok ikke vente så lenge på å få vite om du får en desemberbil eller ikke. Mulig du kan få matchet uten å før bestilling, men det koster vel i verste fall en tusenlapp å ta et "lodd".

Rød er hakket bedre tror jeg, men på min X irriterte jeg meg over at et omlakkert felt ikke ble helt likt. Hvis du skal velge ut fra hvor skitten viser minst, så er det vel den asfaltgrå som er best, men det er jo litt kjedelig når folk spør om du har valgt fargen selv da :)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

trykkertor

Sitat fra: tykkmann på torsdag 11. november 2021, klokken 18:51
Nytt spørsmål; lakk. Har alltid hatt lyst på svart lakk, men leser både her og hører av mine nærmeste bileksperter at svart lakk blir fort møkkete og at Tesla sin svarte lakk er dårlig. Har da bestemt meg for rød lakk. Stemmer det at den er dyrere fordi det er flere lag med lakk? Og at den da tåler mer? Altså, den blir ikke like fort slitt. Noen med synspunkter på dette?
Hadde Multicoat rød på vår Model 3 nettopp i håp om det du nevner.
Det stemte ikke. Det er 2 typer rødfarge som ligger oppå hverandre. Men lakksjiktet på ytterste rødfarge var så tynt at både foran og bak på bilen var det tydelig forskjell. Metallet på bilen var dyp rød, versus plastfanger foran og bak som ble noe rosa/orasje i sollys.
Etter mange reklamasjoner skiftet Tesla støtfanger foran og bak, så bilen hadde samme farge foran og bak.

Slittasjen ligger uansett i klarlakken ytterst. Lette riper sløver klarlakken. Får du dyp ripe, tenker jeg den går like lett gjennom en rød multicoat som en av de andre fargene.
Men bestill gjerne rød, da det er alt for få røde Model Y på veiene, og bilen kler fargen godt.

tykkmann

Takk for alle svar!

Artig nok var bilen på utstilling på det lokale senteret her i går. Snakket litt med de og som dere skriver sa de at man kan matche bestillingen og da er det stor sjanse for å få en i desember. Han jeg snakket med sa også at sannsynligheten øker om vi velger induction-felger, noe jeg i utgangspunktet uansett er gira på.

tykkmann

Sitat fra: tykkmann på torsdag 11. november 2021, klokken 18:51Ser på Tesla sine nettsider at estimert leveringstid er desember, men hvor pålitelig er det? Er det ikke fryktelig mange foran i køen ettersom denne bilen er så populær?

Ser nå på Tesla sine nettsider at estimert leveringstid er februar 2022. Dette har da blitt endret siden i går da det fremdeles sto desember.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA