Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Diverse spørsmål

Startet av Fleur, lørdag 18. september 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

Fleur

Vurderer å kjøpe en Tesla Y men har diverse spørsmål jeg lurer på som jeg håper noen kan hjelpe meg å svare på.

1. Hva gir full autopilot (til 60000 kr) som ikke autopilot (til 30000) gir? Såvidt jeg forstått er det kun klargjort men ikke lov å bruke pga norsk lovverk. Vil det bli lov? Og er det ikke da bedre å vente og kjøpe det senere? Regner med det evt kan etterbestilles hvis det blir aktuelt? Spm er om man da får samme prisen?
Synes uansett det høres mye ut å betale 60000 kr for noe man ikke kan bruke.

2. Hvor mye veier hengerfeste og takstativ (og evt skiboks) til sammen? Tenker ift nyttelast osv.

3. Kan man lade alle telefoner som har støtte for trådløs lading? Feks samsung

4. Har ryggekameraet 3d visning så man kan se bilen ovenfra også? Er så vant til det fra bilen jeg har idag.

5. Er det varme i rattet på alle y'ene?

6. Er det mulig å prute på prisen ved bestilling av ny bil?

7. Om man kjøper en brukt av en privatperson eller en forhandler kan man likevel reklamere til tesla hvis nødvendig, og få den reparert der? Eller må man levere den inn der den er kjøpt?
Er det slik at tesla kommer hjem til deg og fikser ting? Eller henter og leverer bilen hjemme?

8. Når kommer denne Berlin fabrikken opp? Er det verdt å vente på bil derfra vs kjøpe idag? Vet man om det blir noen forskjeller på bilene som et produsert der, feks nyttelast? Er bare redd at hvis jeg kjøper nå og det blir store endringer så blir verditapet plutselig kjempestort. Vil helst ha bil nå før jul.

9. Er det gratis Internett i bilen? Kan man streame ubegreset Spotify og Netflix? Hvordan fungerer dette?

Mange spørsmål, men håper noen kan hjelpe meg har aldri hatt verken elbil eller Tesla før

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

SveinE



Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 15:59
Vurderer å kjøpe en Tesla Y men har diverse spørsmål jeg lurer på som jeg håper noen kan hjelpe meg å svare på.

1. Hva gir full autopilot (til 60000 kr) som ikke autopilot (til 30000) gir? Såvidt jeg forstått er det kun klargjort men ikke lov å bruke pga norsk lovverk. Vil det bli lov? Og er det ikke da bedre å vente og kjøpe det senere? Regner med det evt kan etterbestilles hvis det blir aktuelt? Spm er om man da får samme prisen?
Synes uansett det høres mye ut å betale 60000 kr for noe man ikke kan bruke.

2. Hvor mye veier hengerfeste og takstativ (og evt skiboks) til sammen? Tenker ift nyttelast osv.

3. Kan man lade alle telefoner som har støtte for trådløs lading? Feks samsung

4. Har ryggekameraet 3d visning så man kan se bilen ovenfra også? Er så vant til det fra bilen jeg har idag.

5. Er det varme i rattet på alle y'ene?

6. Er det mulig å prute på prisen ved bestilling av ny bil?

7. Om man kjøper en brukt av en privatperson eller en forhandler kan man likevel reklamere til tesla hvis nødvendig, og få den reparert der? Eller må man levere den inn der den er kjøpt?
Er det slik at tesla kommer hjem til deg og fikser ting? Eller henter og leverer bilen hjemme?

8. Når kommer denne Berlin fabrikken opp? Er det verdt å vente på bil derfra vs kjøpe idag? Vet man om det blir noen forskjeller på bilene som et produsert der, feks nyttelast? Er bare redd at hvis jeg kjøper nå og det blir store endringer så blir verditapet plutselig kjempestort. Vil helst ha bil nå før jul.

9. Er det gratis Internett i bilen? Kan man streame ubegreset Spotify og Netflix? Hvordan fungerer dette?

Mange spørsmål, men håper noen kan hjelpe meg har aldri hatt verken elbil eller Tesla før

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

1,2: usikker, er vel ingen som har fått hengerfeste. Det kommer ann på takboks. Har fått takbøyler fra Tesla, ikke sjekka vekt.
3. Fungerer å lade en Samsung s20 ultra
4. Nei
5. Ja
6. Nei
7. Ja
8. Er bare rykter og synsing rundt dette. Vi får fasit når ting ruller ut av fabrikken
9. Usikker.

Sent from my SM-G988B using Tapatalk


uptherosens

Hei, Fleur,

1. Ville ikke kjøpt noen av delene, men i hvert fall ikke fullversjonen. Kjører du mye på motorvei, så kan kanskje EA være greit? I USA har de innført muligheten for månedsabonnement, så det kommer vel sikkert hit også etter hvert.
2. Hengerfestet vil vel bli en del av bilens egenvekt, selv om det ettermonteres (korriger meg den som har bedre kjennskap til dette)? Takstativet på M3 veide i hvert fall ikke mye, uten at jeg vil anslå vekten. Vekten på skiboksen avhenger av type  :).
3. Har ladet flere typer mobil på vår Y, og det er ikke noe problem.
4. Ikke 360-visning, men du får visning fra ryggekamera og sidekameraer når du rygger. Hadde også 360-visning i gammel bil, men har ikke savnet det. Mye morsommere (og mer informativt) at bilen viser hvor mange cm du er unna hindringer :).
5. Ja.
6. Nei.
7. Det er vel som med alle andre bilprodusenter – du reklamerer til Tesla. Tesla kan komme hjem til deg avhengig av hva problemet er (og hvor du bor). Henting/levering er nok mer avhengig av hvor du bor, og hvor serviceinnstilte det lokale verkstedet er – har hørt veldig mye forskjellig i så måte.
8. Fabrikken er vel snart i prøvedrift, men det vil ta tid før man kommer opp i produksjonstakt. Dessuten lar 4680-batteriene vente på seg, så du må nok smøre deg med en stor dose tålmodighet hvis du vil vente på tyskprodusert bil. Jeg hadde også tenkt å vente på Giga Berlin, men kjøpte nå i stedet – har ikke angret. 50 mil rekkevidde holder for oss  :)
9. Ja, 4G-basert. Ett år følger med gratis (Premium Connectivity), deretter koster det 129,- pr. mnd.

Fleur

Sitat fra: uptherosens på lørdag 18. september 2021, klokken 16:27
Hei, Fleur,

1. Ville ikke kjøpt noen av delene, men i hvert fall ikke fullversjonen. Kjører du mye på motorvei, så kan kanskje EA være greit? I USA har de innført muligheten for månedsabonnement, så det kommer vel sikkert hit også etter hvert.
2. Hengerfestet vil vel bli en del av bilens egenvekt, selv om det ettermonteres (korriger meg den som har bedre kjennskap til dette)? Takstativet på M3 veide i hvert fall ikke mye, uten at jeg vil anslå vekten. Vekten på skiboksen avhenger av type  :).
3. Har ladet flere typer mobil på vår Y, og det er ikke noe problem.
4. Ikke 360-visning, men du får visning fra ryggekamera og sidekameraer når du rygger. Hadde også 360-visning i gammel bil, men har ikke savnet det. Mye morsommere (og mer informativt) at bilen viser hvor mange cm du er unna hindringer :).
5. Ja.
6. Nei.
7. Det er vel som med alle andre bilprodusenter – du reklamerer til Tesla. Tesla kan komme hjem til deg avhengig av hva problemet er (og hvor du bor). Henting/levering er nok mer avhengig av hvor du bor, og hvor serviceinnstilte det lokale verkstedet er – har hørt veldig mye forskjellig i så måte.
8. Fabrikken er vel snart i prøvedrift, men det vil ta tid før man kommer opp i produksjonstakt. Dessuten lar 4680-batteriene vente på seg, så du må nok smøre deg med en stor dose tålmodighet hvis du vil vente på tyskprodusert bil. Jeg hadde også tenkt å vente på Giga Berlin, men kjøpte nå i stedet – har ikke angret. 50 mil rekkevidde holder for oss  :)
9. Ja, 4G-basert. Ett år følger med gratis (Premium Connectivity), deretter koster det 129,- pr. mnd.
Takk
Viser bilen antall cm til hindringer altså? Vil det fungere inni en garasje også? Vi har veldig trang garasje som jeg ikke har turt å ta i bruk, så det er isåfall gull

Var det meningen at de skal få lengre rekkevidde på Berlinfabrikken? 500 km holder i mengder for oss også. Tenkte mer på om det ble endringer i nyttelast jeg.

Er spørsmål til jeg har glemt å stille er hva faktisk rekkevidde er? Og hva med vinteren?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


uptherosens

Avstandsvisningen fungerer i hvert fall veldig greit i vår carport.

4680-batteriene skal visstnok være ca. 15 % mer effektive.

Nyttelastdiskusjonen styrer jeg unna :-).

Både testene jeg har lest, og egne erfaringer, tyder på at man fint kan nærme seg 500 km på sommerstid ved kjøring i 80 km/t.

Det skal bli spennende å se hva vinterforbruket blir :-).

turfsurf

Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 16:39

Viser bilen antall cm til hindringer altså? Vil det fungere inni en garasje også? Vi har veldig trang garasje som jeg ikke har turt å ta i bruk, så det er isåfall gull

Jeg parkerer regelmessig 2-3cm fra hindring i garasje. Null problem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tmn

#6
Personlig synes jeg EAP (den "billige" autopilotpakken) er kjekk. Min 2 år gamle Model 3 har 60k km på tellern og mye av dem har vært på autopilot, med nav. on autopilot på, og bruk av autofilskifte på motorveien :)

Jeg har FSD på 3-ern (den dyre pakka), men ble kun EAP på min Model Y. Jeg tenker FSD kun hvis du har penger å avse nå, og skal ha bilen i minst fem år, og er entusiastisk med å følge med på utviklinga. Vanskelig å si når vi får se virkelig FSD, da også her til lands. Personlig har jeg trua på at mye vil skje de neste åra. De to åra jeg har hatt FSD-pakken har gitt meg visualisering av søppelkasser, og den stopper automatisk på rødt lys, og gir indikasjon på at lyset er grønt 😅

Selv ville jeg vente på Berlin, men jeg klarte ikke vente så jeg henta ut en nå :)

Ang. ladeplata så er det en qi-lader. Så si alle smarttelefoner som støtter trådløs lading bruker qi, men det finnes vel kanskje unntak. Hvis du har en for liten telefon så kan det hende den ikke rekker opp til punktet på plata som lader, da må du ha noe padding i bunnen av ladeplata så telefonen rekker opp 😅
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Fleur

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. september 2021, klokken 19:09
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 16:39

Viser bilen antall cm til hindringer altså? Vil det fungere inni en garasje også? Vi har veldig trang garasje som jeg ikke har turt å ta i bruk, så det er isåfall gull

Jeg parkerer regelmessig 2-3cm fra hindring i garasje. Null problem.
Men måler den på sidene og? Her er det nemlig garasjebredden som er smal.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


turfsurf

Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 19:58
Men måler den på sidene og? Her er det nemlig garasjebredden som er smal.

Den har sensor på siden på for og bakskjerm og er veldig lett å se avstand på. I tillegg ser du i sidekamera fra blinklysene og bakover.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Fleur

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. september 2021, klokken 20:06
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 19:58
Men måler den på sidene og? Her er det nemlig garasjebredden som er smal.

Den har sensor på siden på for og bakskjerm og er veldig lett å se avstand på. I tillegg ser du i sidekamera fra blinklysene og bakover.
Så du kan se hvor mange cm det er på hver side til enhver tid?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


geear

Ja, men mener den kutter på x antall cm, og viser rødt/stopp. 30 cm kanskje? Men du ser hvor hindringen er både i sidekameraene og den animerte visualiseringen.

Fleur

Sitat fra: geear på lørdag 18. september 2021, klokken 20:46
Ja, men mener den kutter på x antall cm, og viser rødt/stopp. 30 cm kanskje? Men du ser hvor hindringen er både i sidekameraene og den animerte visualiseringen.
Her er det kanskje snakk om 10 cm klaring på den ene siden.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


geear

Da er det best å rygge på kamera. Når du passerer speilene mister du riktig nok det bildet. Du får opp sidekameraene i små vinduer i tillegg til ryggekameraet i stort bilde, men kan trykke på de andre kameraene for å få de opp i full størrelse.

På et tidspunkt kan det tenkes at Tesla vil inkludere de fremoverpekende kameraene i B-stolpene også, da vil det bli full dekning av sidene på bilen.

tykkmann

Er i samme båt og vurderer også denne bilen etter hvert, men..

Ingen som har erfaring med hund i denne? Både med- og uten hundebur. Barnevogn? Både hund, barnevogn og bagasje går fint i vår Tiguan, som vi har nå. Bagasjerommet på Model y er 20 cm dypere, men på Tiguanen er bagasjerommet rundt 10 cm bredere og 25 cm høyere under taket. Model y har jo disse ekstra rommene hvor man kan legge annen bagasje, som jo er gull.

Aldrimer

Jeg har hundebur og barnevogn bak i. Vi kjøpte Trixie hundebur i størrelse M. Med litt flaks, så har jeg ca 3 mm klaring til bakvinduet. Barnevogna deles i to. Ikke kjempemye plass til øvrig bagasje, men kan jo bruket rommet under f.eks

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA