Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Diverse spørsmål

Startet av Fleur, lørdag 18. september 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

Klykken

Er hardt for understellet hvis man gjør dette stillestående og på asfalt. Men ville ikke bekymret meg for dette på en helt ny bil, dog. Knekker understellet har du jo en god case og får alt dekt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Tahamre på mandag 06. desember 2021, klokken 19:13
Hentet min bil i dag, fornøyd hittil, men en ting jeg lurer på. Hvordan er det med å svinge rattet helt over? Har vel vært problem med stag som knekker? Noen ganger når jeg har lagt helt over så kjennes det ut som noe ikke stemmer helt. Vanskelig å forklare, men jeg kjenner det i gasspedalen også.
Bilen er selvfølgelig designet for å kunne tåle fult rattutslag!! Men en god vane er uansett å sørge for at hjulene ikke står bom stille når man ratter store utslag. Det reduserer kreftene og slitasjen i forstillingen. Dette gjelder alle biler. Før servostyringen kom, sa dette seg selv dersom du ville unngå senebetennelse ;-)
Dersom det er fare for at noe i forstillingen knekker kan man ikke annet enn å stole på at Tesla følger opp sine forpliktelser og informerer eierne om hva de skal gjøre.
Bekymre deg mindre, nyt mer!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Macmons

#92
Etter en oppdatering til 2021.40.6 har det dukket opp et valg i Tesla appen, under ladegrense, som viser et valg fra 5-13A. (Ampere?)
Hvilken funksjon har denne og hva bør velges?
Ps, Lader med hjemmelader....
2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

Lucifer-

Lader du på stikkontakt bør det valges settes så lavt som mulig for å hindre varmgang. Da bør du ikke lade fortere enn du har behov for. NEK sier vel kurs sikret med maks 10A og eget vern hvis det skal være lovlig. Til nødlading er jeg dog usikker på om det er innenfor med 13A, men det kan sikkert andre svare på.

Autowinder

Det er fullt lovlig å lade fast med 16A på trepols blått stikk for å unngå varmgang. 22 km/t er normalt ladefarten det gir.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RJK

Sitat fra: Lucifer- på mandag 13. desember 2021, klokken 08:16
Lader du på stikkontakt bør det valges settes så lavt som mulig for å hindre varmgang. Da bør du ikke lade fortere enn du har behov for. NEK sier vel kurs sikret med maks 10A og eget vern hvis det skal være lovlig. Til nødlading er jeg dog usikker på om det er innenfor med 13A, men det kan sikkert andre svare på.
Det er flere som har fått satt opp Schuko for lading av elbil, på dedikert kurs, men der den er satt opp til 16 A, helt lovlig. Var vel i 2018 det kom skjerpede regler, men de får ikke tilbakevirkende kraft så lenge punktet er satt opp for lading etter gamle regler.

Ville dog redusert lade-effekten til maks 12 A, med mindre man har veldig behov for å "fyre på" med så rask lading som man klarer. Men da bør man og sjekke for varmgang, både i kabel, kontakt i bil og på veggen, og sikringsskapet, med jevne mellomrom. 10 A er et greit kompromiss i slike tilfeller.

Ved nødlading der man ikke kjenner til anleggets "helse", og via gamle anlegg, så ville jeg holdt meg til 6 A, som er det laveste jeg kan stille laderklumpen min til...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lucifer-

Sitat fra: Autowinder på mandag 13. desember 2021, klokken 09:23
Det er fullt lovlig å lade fast med 16A på trepols blått stikk for å unngå varmgang. 22 km/t er normalt ladefarten det gir.

Det er helt korrekt, men usikker på hvor relevant dette er for den som stilte spørsmålet.

Sitat fra: RJK på mandag 13. desember 2021, klokken 10:04
Det er flere som har fått satt opp Schuko for lading av elbil, på dedikert kurs, men der den er satt opp til 16 A, helt lovlig. Var vel i 2018 det kom skjerpede regler, men de får ikke tilbakevirkende kraft så lenge punktet er satt opp for lading etter gamle regler.

Ville dog redusert lade-effekten til maks 12 A, med mindre man har veldig behov for å "fyre på" med så rask lading som man klarer. Men da bør man og sjekke for varmgang, både i kabel, kontakt i bil og på veggen, og sikringsskapet, med jevne mellomrom. 10 A er et greit kompromiss i slike tilfeller.

Ved nødlading der man ikke kjenner til anleggets "helse", og via gamle anlegg, så ville jeg holdt meg til 6 A, som er det laveste jeg kan stille laderklumpen min til...

Det er jeg klar over, men det virket ikke som om det var tilfelle for den som stilte spørsmålet da han/hun tilsynelatende ikke hadde noe forhold til det. Jeg ville uansett fulgt regelen om så lav effekt som mulig, gitt at det holder for daglig behov.

Det beste er selvfølgelig dedikert ladeboks.

Autowinder

#97
Det er relevant fordi det er mye tryggere med blått trepolsstikk uansett om det bare er 10A da det er lite varmgang i den løsningen med tykkere og lengre ledere, får ikke knekk på kabelen da stikkontakten er vinklet nedover, har låsehake i lokket og jordlederen er lengre så mindre fare for gnist eller spenningsbue. Poenget var også kontakten og ikke bare ampereantallet.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Macmons

Ser at en nedlasting er klar, men at Wifi er slått av....
Går da inn på Wifi-innstillinger og slår på....
Beskjeden er da: Wi-Fi er slått av, Det vil starte neste gang du kjører.....
Hmmm, og jeg som er blitt fortalt at Tesla er sååå enkelt 😞😞
2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

Tahamre

Sitat fra: Macmons på tirsdag 14. desember 2021, klokken 13:56
Ser at en nedlasting er klar, men at Wifi er slått av....
Går da inn på Wifi-innstillinger og slår på....
Beskjeden er da: Wi-Fi er slått av, Det vil starte neste gang du kjører.....
Hmmm, og jeg som er blitt fortalt at Tesla er sååå enkelt 😞😞

Var det samme med meg, men en restart (Hold begge knappene på rattet til skjermen slår seg av og på igjen) ordnet det.

Macmons

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 15. desember 2021, klokken 08:36
Dette er vel en bug som ble fikset på et eller annet tidspunkt mener jeg å huske. Så du må bare oppdatere SW før du kan oppdatere til siste SW.. eller noe.. hm..

Takk for tipset, skal prøve en «reboot»
Men, jeg har siste SW tror jeg, 2021.40.6
2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Macmons

Sitat fra: Klykken på onsdag 15. desember 2021, klokken 09:34
Siste sw er 2021.44.5. :)
https://www.notateslaapp.com/software-updates/

Reboot virket og Wi-Fi virker nå, men eneste oppdatering for meg var en kartoppdatering..
2021.44.5 dukker vel opp senere da...

Takk for tilbakemelding  :)
2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

tykkmann

Kjøpte bilen med vinterdekk (19") Noen som vet hvor man kan kjøpe senterkopp/deksel? Finner det ikke på Teslas shop-side.

tjommi

Kan nok kjøpes på finn.no, Amazon, Ebay osv. Mener å huske at begood.no også har.
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA