Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Diverse spørsmål

Startet av Fleur, lørdag 18. september 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: Macmons på lørdag 27. november 2021, klokken 23:45
Hei,
En ny erfaring med vår Y er at hvis en går ut for å fjerne snø, eller skrape is, ja da slår bilen av alt. Er der en innstilling som tillater at fører kan gå ut uten at alt slås av?
Vi la også tilmerke at det var kun vår frontrute som var frosset, mens alle nabobilene var isfrie. (Alle var på samme arrangement og hadde parkert mer eller mindre samtidig)
Nå ble jeg usikker på problemstillingen, men kan du ikke trykke på "keep climate on" på skjermen når du går ut for å fjerne snø?

Handyman

Bruk "Keep Climate On". Med SW .40.6 beholdes også defrosterinnstillingen når man velger "Keep Climate On"
Da slipper du å ha døra på gløtt.
Alternativt kan man slå på "Tin bil" i appen. Da er det på frem til man åpner døra igjen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: elhansen på søndag 28. november 2021, klokken 07:42
Hvordan få ny software? Min er på 2021.36.5.5 eller noe slikt. Den står parkert med Wifi koblet til. Ser det er to valg, standard eller avansert?
Da kommer det sikkert plutselig en oppdatering. Se ellers her:
https://elbilforum.no/index.php?board=123.0
https://teslascope.com/teslapedia/software
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Macmons

Sitat fra: trykkertor på søndag 28. november 2021, klokken 10:44
Sitat fra: Macmons på lørdag 27. november 2021, klokken 23:45
Hei,
En ny erfaring med vår Y er at hvis en går ut for å fjerne snø, eller skrape is, ja da slår bilen av alt. Er der en innstilling som tillater at fører kan gå ut uten at alt slås av?
Vi la også tilmerke at det var kun vår frontrute som var frosset, mens alle nabobilene var isfrie. (Alle var på samme arrangement og hadde parkert mer eller mindre samtidig)
Nå ble jeg usikker på problemstillingen, men kan du ikke trykke på "keep climate on" på skjermen når du går ut for å fjerne snø?
Du har helt rett, bør nok lese bedre Brukermanualen  :D
2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

tykkmann

Hentet bilen i går og førsteinntrykket er bra. Veldig fornøyd til tross for bare å ha kjørt times tid. Virka god å kjøre på snø også.

Men! Når jeg åpner døra og skal sette meg inn, så lukker ikke vinduet seg helt igjen når jeg lukker døra. Jeg må lukke det helt igjen med knappen i bilen. Er dette pga kulda? Eller er det et kjent problem?

Klykken

Sitat fra: tykkmann på tirsdag 30. november 2021, klokken 07:57
Når jeg åpner døra og skal sette meg inn, så lukker ikke vinduet seg helt igjen når jeg lukker døra. Jeg må lukke det helt igjen med knappen i bilen. Er dette pga kulda? Eller er det et kjent problem?
Vinduet lukker seg når bilen låser seg, eller at du setter deg i førersetet for å kjøre. Dette er en funksjon som aktiveres når det er kaldt, for at vinduet ikke skal legge seg mot vinduslisten på vinterstid ved gjentatt åpning og lukking. Det kan bli tregere i gangen når det er kaldt og fryser på.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tykkmann

Det er akkurat det jeg ikke opplever. Jeg merka det da jeg begynte å kjøre at det kjentes ut som at vinduet var åpent. Kan dog prøve igjen i dag, men det lukket seg i hvert fall ikke noe mer igjen etter at jeg starta å kjøre.

Klykken

Kan være feilkalibrerte vinduer.

Gjør så for kalibrering:
1. Lukk døren med vinduet det gjelder.
2. Sitt i førersetet, og lukk førerdøren.
3. Bruk vindusbryteren på førerdøren, og hev det aktuelle vinduet til det stopper.
4. Bruk vindusbryteren på førerdøren, og senk det aktuelle vinduet til det stopper.
5. Gjenta trinn 3, og hev det aktuelle vinduet til det stopper.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tykkmann

Leser i Facebook-gruppa at «MY har en funksjon som gjør at viduene ikke går helt opp når du lukker døra når det er kaldt for å unngå at de skal fryse fast og evt. knuse hvis man klarer å rive opp døra». Det er vel det jeg opplever, da. Men jeg kan da ikke være den eneste.

Macmons

#69
Kjøpte HomeLink til vår Tesla Y og har fått avtalt time hos Tesla for installasjon.
Nå ser det ut til at de koster kr. 3200,- i tillegg til kjøpet av modulen.
Er ikke dette rimelig godt betalt? selv om en SW-oppgradering mest sannsynlig er inklusivt?

Joda, er klar over at jeg kan kjøpe mange «løse» fjernstyringer til porten, men velger å ha den integrert  ;)
2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

Jeronan

Sitat fra: tykkmann på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:10
Leser i Facebook-gruppa at «MY har en funksjon som gjør at viduene ikke går helt opp når du lukker døra når det er kaldt for å unngå at de skal fryse fast og evt. knuse hvis man klarer å rive opp døra». Det er vel det jeg opplever, da. Men jeg kan da ikke være den eneste.

This is correct. Both front driver and front passenger windows will not go all the way up during cold temps.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tjommi

Sitat fra: Macmons på fredag 03. desember 2021, klokken 14:03
Kjøpte HomeLink til vår Tesla Y og har fått avtalt time hos Tesla for installasjon.
Nå ser det ut til at de koster kr. 3200,- i tillegg til kjøpet av modulen.
Er ikke dette rimelig godt betalt? selv om en SW-oppgradering mest sannsynlig er inklusivt?

Joda, er klar over at jeg kan kjøpe mange «løse» fjernstyringer til porten, men velger å ha den integrert  ;)
3200,- er vel totalprisen for HomeLink modulen samt installasjon?
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

cra

Sitat fra: tykkmann på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:10
Leser i Facebook-gruppa at «MY har en funksjon som gjør at viduene ikke går helt opp når du lukker døra når det er kaldt for å unngå at de skal fryse fast og evt. knuse hvis man klarer å rive opp døra». Det er vel det jeg opplever, da. Men jeg kan da ikke være den eneste.

Vet ikke om dette er likt på TMY som på TMS, men på TMS er det i alle fall ikke at toppen av glasset fryser fast som er problemet, men at glasset fryserfast i pakninga i underkant. Mulig kortere forflytning kan bøte på dette; vinduet lar seg alltid flytte litt ved at (den fastfrossne) pakningen "vris" litt. Får alltid åpna døra, men det har vært noen tilfeller der glasset så blir liggende utenpå dørlista i overkant.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Macmons

Sitat fra: snakkesalig på fredag 03. desember 2021, klokken 14:39
Sitat fra: tjommi på fredag 03. desember 2021, klokken 14:21
Sitat fra: Macmons på fredag 03. desember 2021, klokken 14:03
Kjøpte HomeLink til vår Tesla Y og har fått avtalt time hos Tesla for installasjon.
Nå ser det ut til at de koster kr. 3200,- i tillegg til kjøpet av modulen.
Er ikke dette rimelig godt betalt? selv om en SW-oppgradering mest sannsynlig er inklusivt?

Joda, er klar over at jeg kan kjøpe mange «løse» fjernstyringer til porten, men velger å ha den integrert  ;)

3200,- er vel totalprisen for HomeLink modulen samt installasjon?
Det er riktig. Du betaler for 3200 for HomeLink + installasjon når du kjøper den i shopen.
Da er det vel en litt «knotete» melding fra Tesla, der jeg blir bedt om å gå inn på APPen for å godta et Kostnadsestimat på kr. 3200,- noe som da ble betalt ved kjøp av HomeLink i Tesla Shop
2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

Rosstopher

De vet nok ikke at du allerede har kjøpt den. Det gjorde de ikke noe jeg bestilte i hvertfall. Fikk estimat og sendte SMS og sa fra at jeg allerede hadde kjøpt. Da ba de meg ta med en kvittering.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA