Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Diverse spørsmål

Startet av Fleur, lørdag 18. september 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

tykkmann

#45
Glemte å legge ved RN-nummeret ved betaling. Noen som har gjort det tidligere? Får bilen neste uke og håper betalingen er i orden til da.

Edith; ser at det er i orden nå.

elhansen

Da er bilen registrert på meg, så skulle gjerne henta den i morgen.... men må vente helt til fredag....

Men er bilen polert/satt inn med noe som gjør at man ikke trenger å gjøre det umiddelbart.....

Klykken

Sitat fra: elhansen på onsdag 24. november 2021, klokken 21:03
Da er bilen registrert på meg, så skulle gjerne henta den i morgen.... men må vente helt til fredag....

Men er bilen polert/satt inn med noe som gjør at man ikke trenger å gjøre det umiddelbart.....
Ja, den er klargjort. Dvs kanskje lett polert for å fjerne eventuelle småtterier. Den er ikke behandlet med noe solid, og effekten er borte etter noen dager.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ampéreson

Ble overrasket over hvor flott bilen var da den ble levert, hadde et lag polering på også virket det ut som. Men etter første vask var all polering borte. Sikkert noe enkelt på sprayflaske eller typen voks i bilshampo.

Jeg har polert biler i 20 år og har gått fra forskjellige typer og metoder. Swisswax, Fusso coat og nå har jeg blitt overbevist om kjeramisk coating. Anbefaler ett produkt som du kan ta på selv, og nå har du en unik sjanse med helt ny bil. Armor Shield IX fra Avalon King er mye lettere å påføre og ta av enn voks og det skal visst vare lenger. Før brukte jeg Fusso Coat, som var veldig bra, men dette er bedre. Bilen får en dyp og våt look med flott glans og er lett å holde ren.

Man kan bestille på Avalon King eller det ligger noen for salg på Finn også.

Ligger masse videoer på youtube med forberedelser, påføring og anmeldelser.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Klykken

Nå blir jeg sikkert oppfattet som frekk, men er bare for å opplyse litt.
"Et lag polering" er det ingenting som heter. Du polerer bilen for å fjerne riper og gjøre den blankere med poleringsmiddel og fortrinnsvis med poleringsmaskin. Poleringsmiddelet har ofte slipende effekt i form av granulater som brytes ned med roteringen til poleringsmaskinen, og/eller kjemikaler som renser lakken. All polish buffes (tørkes av) og etterlater ingen beskyttelse med mindre det er et "alt i ett-produkt" - som i og for seg sjeldent er verken fugl eller fisk.

Voks, coating og annen beskyttelse er for å forsegle poleringen du har utført og etterlater seg en tynn hinne som er ment til å beskytte bilen mot riper, UV-stråler og urenheter i en periode.

Ellers, typisk beskyttelse i en klargjøring fra forhandler er spray som gjør at bilen ser mer blank og fin ut. En såkalt quick detailer. Disse har typisk kort varighet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ampéreson

Sitat fra: Klykken på torsdag 25. november 2021, klokken 11:25
Nå blir jeg sikkert oppfattet som frekk, men er bare for å opplyse litt.
"Et lag polering" er det ingenting som heter.

Jepp blandet ordene litt, var mer voks jeg tenkte på. Stemmer nok med en "quick detail" som du nevner.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

trykkertor

Sitat fra: Klykken på torsdag 25. november 2021, klokken 11:25
Nå blir jeg sikkert oppfattet som frekk, men er bare for å opplyse litt.
"Et lag polering" er det ingenting som heter....

Nei, du er ikke frekk. Jeg også vrir meg når folk bruker ordet polering, når de mener vokse eller andre forseglinger/lsp.

Når en at på til skriver "20 års erfaring med polering" og så nevner 3 stk lsp i neste setning, så rister jeg bare på hodet.

Har lest bilannonser på Model 3 hvor eier skryter av å ha polert bilen 2-3 ganger i året, og at bilen leveres ferdig polert til ny eier. Da vet vi at begrepene ikke sitter for å si det slik.

nosi1202

Klargjort så ny eier kan legge på sin foretrukne voks 8)
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Ladeangst

Håper vi snart får vår TMY  :).
Hvordan er det å legge voks/ coating på bilen nå som det er kaldt ute? Vurderer om jeg skal gjøre det selv, eller om det er bedre å sette det bort. Setter vi det bort så vurderer vi Ditec Ceramic Ultra. Hva tenker dere?

Klykken

#54
Ditec er sikkert et OK produkt, men om forarbeidet er så som så vil ikke produktet komme til sin rett. Ditec opererer ofte med "samlebåndsprinsipp", og altså mest mulig biler inn og ferdig, derfor vil også resultatet ofte være deretter. I tillegg kan du bli kostnadsfanget med deres garanti som koster en sum årlig.

Coating vil nok fungere dårlig å legge selv i for dårlig klima. Voks er mer tilgivende hvis forarbeid ikke er godt nok, men det skal likevel helst være tørt og godt oppe i +gradene for å få mest ut av produktene. Og igjen, forarbeidet er det du skal forsegle inn - så skorter kunnskapene på det området vil også resultatet bli dårlig. Sett det bort til noen med erfaring og yrkesstolthet hvis du ikke har erfaring på området. Sjekk ut detailersclub.no og jobb ønskes utført f.eks.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ladeangst

Takker for svar, Klykken. Skal ta en titt på detailersclub.no  :+1:

Macmons

Hei,
En ny erfaring med vår Y er at hvis en går ut for å fjerne snø, eller skrape is, ja da slår bilen av alt. Er der en innstilling som tillater at fører kan gå ut uten at alt slås av?
Vi la også tilmerke at det var kun vår frontrute som var frosset, mens alle nabobilene var isfrie. (Alle var på samme arrangement og hadde parkert mer eller mindre samtidig)
2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

jlan

Sitat fra: Macmons på lørdag 27. november 2021, klokken 23:45
Hei,
En ny erfaring med vår Y er at hvis en går ut for å fjerne snø, eller skrape is, ja da slår bilen av alt. Er der en innstilling som tillater at fører kan gå ut uten at alt slås av?
Det står noe slikt for software 2021.40:
SitatYou can now enable front defrost and maintain your climate settings when clearing ice and snow. As usual, tap the fan icon and select Keep Climate On when parked.
Det gamle trikset er å sette førerdøren litt på gløtt. Eller starte forvarming tidsnok :)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Macmons

Hehe, takk for svaret og det siste like enkelt som genialt, tusen takk jlan....
Tenkte ikke så lang nei...

2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

elhansen

Sitat fra: jlan på søndag 28. november 2021, klokken 00:33
Sitat fra: Macmons på lørdag 27. november 2021, klokken 23:45
Hei,
En ny erfaring med vår Y er at hvis en går ut for å fjerne snø, eller skrape is, ja da slår bilen av alt. Er der en innstilling som tillater at fører kan gå ut uten at alt slås av?
Det står noe slikt for software 2021.40:
SitatYou can now enable front defrost and maintain your climate settings when clearing ice and snow. As usual, tap the fan icon and select Keep Climate On when parked.
Det gamle trikset er å sette førerdøren litt på gløtt. Eller starte forvarming tidsnok :)

Hvordan få ny software? Min er på 2021.36.5.5 eller noe slikt. Den står parkert med Wifi koblet til. Ser det er to valg, standard eller avansert?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA