Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Diverse spørsmål

Startet av Fleur, lørdag 18. september 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

tykkmann

Sitat fra: Aldrimer på søndag 19. september 2021, klokken 09:12
Jeg har hundebur og barnevogn bak i. Vi kjøpte Trixie hundebur i størrelse M. Med litt flaks, så har jeg ca 3 mm klaring til bakvinduet. Barnevogna deles i to. Ikke kjempemye plass til øvrig bagasje, men kan jo bruket rommet under f.eks

Takk for svar!

Så bra det er plass til begge deler. Hvilken barnevogn har dere? Og blir det noe plass til bagasje oppå vognen feks? Det er jo ikke så ofte man drasser med seg masse bagasje, så mulig jeg tenker for mye på det der som et problem. Har titta litt på hundebur som er tilpasset Teslaer. Liker denne, men prisen er jo voldsom.

Aldrimer

Vi bruker Bugaboo til vanlig. Da ligger chassiset på siden av buret og bagdelen foran. Da er det plass til noe bagasje over og under. I helgen hadde vi et hangarskip fra Emmaljunga og da var det ikke mer plass bak.

Problemet med den du linket til, er at den tar hele plassen i dybden slik at du ikke kan legge deler av vognen på tvers.

Se bildet for illustrasjon. Her er det hangarskipet som er avbildet.

Rosstopher

Vi har Stokke Trailz vogn, men når vi skal på langtur med bur og bagasje tar vi heller med lille trille som vi kaller den, en Ergobaby Metro, som er en ordentlig sittevogn, med bra kvalitet, plass og funksjoner, men som blir knøttliten når den slås sammen (med ett grep). Vi har også tidligere hatt liggedel til den når minstemann var mindre. Vi syns absolutt den var verdt investeringen, faktisk såpass fornøyd at vi har kjøpt to av de.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ginseng

Vi har også en Trailz vogn. Er spent på hvordan den passer inn, nå har vi riktig nok ikke hundebur så det hjelper jo på. Setter du hele understellet på Trailz vogna inn i bredden eller på langs, og slipper du da å ta av hjul osv? Den Trailz vogna er svær.

Rosstopher

Trailz gikk såvidt på langs i Model S, og må ligge på tvers i Model Y. Må slås sammen, men trenger ikke å ta av hjul. Har ikke testa å ta ut platene i bagasjerommet - kanskje man får bedre plass da.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ginseng

Ok, takk for svar.
Siden tråden heter "diverse spørsmål" tar jeg meg frihet til å komme med et annet spørsmål.

Vi har et bakovervendt barnesete. Husker ikke helt navnet "Izi Plus" eller noe. Dette festes uansett delvis med stropper fram mot passasjersetet foran. Dette fungerte fint i Volven ved å tre rundt stammen i setet.
Prøvd å lete litt på nett, men kan ikke se ut som det er noen måte å tre stroppen rundt noe strukturelt i Y'en. Noen som har erfaring med dette?

Radial

Sitat fra: ginseng på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:03
Ok, takk for svar.
Siden tråden heter "diverse spørsmål" tar jeg meg frihet til å komme med et annet spørsmål.

Vi har et bakovervendt barnesete. Husker ikke helt navnet "Izi Plus" eller noe. Dette festes uansett delvis med stropper fram mot passasjersetet foran. Dette fungerte fint i Volven ved å tre rundt stammen i setet.
Prøvd å lete litt på nett, men kan ikke se ut som det er noen måte å tre stroppen rundt noe strukturelt i Y'en. Noen som har erfaring med dette?

Du må løsne skruene på setet, tre stroppen gjennom og lage løkke, også strammer du til slutt skruene igjen.

Braketter, som er vanlig løsning på slike biler, vil ikke fungere særlig bra i Y, siden skruene er så langt inn på skinna. Løsne skruene og tre under eneste løsning vi fant på, og funka forsåvidt fint 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

PKEllefsen

DIV SPM: Har kjørt bilen 222 Km og kalibrering av kameraer for FSD har vært på 97% de siste 120 kilometerne. Er det bare til å vente tålmodig her, eller må jeg starte noe på nytt?
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

geear

Kjør på veier med god veimerking, gjerne med to eller flere felter i tillegg, så går det fort som bare det. Det gikk omtrent bare noen småveier med 5-6 rundkjøringer og 2-3 kilometer på motorvei for min del, så var den ferdig kalibrert. Samme erfaring fra X, også ved rekalibrering. Hadde det vært min bil hadde jeg startet kalibreringen på ny.

Ohm78

Sitat fra: Radial på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:31
Sitat fra: ginseng på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:03
Ok, takk for svar.
Siden tråden heter "diverse spørsmål" tar jeg meg frihet til å komme med et annet spørsmål.

Vi har et bakovervendt barnesete. Husker ikke helt navnet "Izi Plus" eller noe. Dette festes uansett delvis med stropper fram mot passasjersetet foran. Dette fungerte fint i Volven ved å tre rundt stammen i setet.
Prøvd å lete litt på nett, men kan ikke se ut som det er noen måte å tre stroppen rundt noe strukturelt i Y'en. Noen som har erfaring med dette?

Du må løsne skruene på setet, tre stroppen gjennom og lage løkke, også strammer du til slutt skruene igjen.

Braketter, som er vanlig løsning på slike biler, vil ikke fungere særlig bra i Y, siden skruene er så langt inn på skinna. Løsne skruene og tre under eneste løsning vi fant på, og funka forsåvidt fint 🙂

Denne løsningen synes jeg fungerte dårlig da løkkene blir sittende langt frem på skinnene og begrenser bevegeligheten på forsetet unødvendig mye. Det er også risiko for at forsetet kan ødelegge løkkene. Disse har har jeg brukt https://www.skruvat.no/Barnesetesloyfe-P66620.aspx?gclid=CjwKCAjwybyJBhBwEiwAvz4G77VqisWHCaUoj4WWnxmK4UrcvMJ09hx7n4M4tujSKCaKKEknGgVNZRoCvzMQAvD_BwE mange har nevnt at du må bruke de lange brakettene som også er med i pakken (ikke avbildet i nettbutikken) men det er jeg uenig i, de korte passer inn i enden av skinnen, det er litt trangt inni skinnen men de  sklir inn med bruk av litt kraft

Olatho

Sitat fra: PKEllefsen på onsdag 22. september 2021, klokken 10:40
DIV SPM: Har kjørt bilen 222 Km og kalibrering av kameraer for FSD har vært på 97% de siste 120 kilometerne. Er det bare til å vente tålmodig her, eller må jeg starte noe på nytt?

Jeg plukka opp bilen på Lillestrøm og kjørte hjemover mot Oslo.  Fikk pling om at det var ferdig kalibrert før jeg passerte IKEA Furuset, så det tok bare noen minutter for min del.

Derimot tok det ca et døgn før jeg fikk kontroll på bilen i appen og kunne låse opp og sånt med mobilen.

Radial

Sitat fra: Ohm78 på onsdag 22. september 2021, klokken 10:59
Sitat fra: Radial på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:31
Sitat fra: ginseng på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:03
Ok, takk for svar.
Siden tråden heter "diverse spørsmål" tar jeg meg frihet til å komme med et annet spørsmål.

Vi har et bakovervendt barnesete. Husker ikke helt navnet "Izi Plus" eller noe. Dette festes uansett delvis med stropper fram mot passasjersetet foran. Dette fungerte fint i Volven ved å tre rundt stammen i setet.
Prøvd å lete litt på nett, men kan ikke se ut som det er noen måte å tre stroppen rundt noe strukturelt i Y'en. Noen som har erfaring med dette?

Du må løsne skruene på setet, tre stroppen gjennom og lage løkke, også strammer du til slutt skruene igjen.

Braketter, som er vanlig løsning på slike biler, vil ikke fungere særlig bra i Y, siden skruene er så langt inn på skinna. Løsne skruene og tre under eneste løsning vi fant på, og funka forsåvidt fint 🙂

Denne løsningen synes jeg fungerte dårlig da løkkene blir sittende langt frem på skinnene og begrenser bevegeligheten på forsetet unødvendig mye. Det er også risiko for at forsetet kan ødelegge løkkene. Disse har har jeg brukt https://www.skruvat.no/Barnesetesloyfe-P66620.aspx?gclid=CjwKCAjwybyJBhBwEiwAvz4G77VqisWHCaUoj4WWnxmK4UrcvMJ09hx7n4M4tujSKCaKKEknGgVNZRoCvzMQAvD_BwE mange har nevnt at du må bruke de lange brakettene som også er med i pakken (ikke avbildet i nettbutikken) men det er jeg uenig i, de korte passer inn i enden av skinnen, det er litt trangt inni skinnen men de  sklir inn med bruk av litt kraft

Enig i det, den er ikke ideell, men med iZi Pluss får du ikke setet så langt bak at det blir ett problem egentlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

trykkertor

Sitat fra: Olatho på onsdag 22. september 2021, klokken 11:21

Derimot tok det ca et døgn før jeg fikk kontroll på bilen i appen og kunne låse opp og sånt med mobilen.
Dere som brukte lang tid på å kunne kontrollere bilen med app, husket dere å logge ut av appen, og logge inn igjen?

Da jeg hentet bilen ny i dag, scannet jeg QR-koden, fyllte ut hente skjema. Mens jeg ventet på svar fra Tesla, logget jeg ut av app og inn igjen. Da var bilen allerede fullt kontrollerbar fra telefon. Snakk om 3-5 minutter etter jeg ankom min oppsatte hentetid.
Hadde faktisk kontroll over bilen i app før jeg fikk bekreftelses-sms fra Tesla om at bilen var klar for henting.

Olatho

Sitat fra: trykkertor på onsdag 22. september 2021, klokken 14:42
Sitat fra: Olatho på onsdag 22. september 2021, klokken 11:21

Derimot tok det ca et døgn før jeg fikk kontroll på bilen i appen og kunne låse opp og sånt med mobilen.
Dere som brukte lang tid på å kunne kontrollere bilen med app, husket dere å logge ut av appen, og logge inn igjen?

Da jeg hentet bilen ny i dag, scannet jeg QR-koden, fyllte ut hente skjema. Mens jeg ventet på svar fra Tesla, logget jeg ut av app og inn igjen. Da var bilen allerede fullt kontrollerbar fra telefon. Snakk om 3-5 minutter etter jeg ankom min oppsatte hentetid.
Hadde faktisk kontroll over bilen i app før jeg fikk bekreftelses-sms fra Tesla om at bilen var klar for henting.

Jeg logget ut og inn flere ganger.  Slettet til og med cache og data (Android) med jevne mellomrom for sikkerhets skyld.
Og så plutselig var den på plass.


batterivogn

#29
Jeg hentet bilen i Trondheim i dag, utleveringen gikk raskt og greit. Jeg hadde ikke fått eposten om signering, så jeg kjørte bare av sted. Tesla ringte etter 1 time og ba meg signere.

Jeg og har problemer med å bruke mobilen som nøkkel for å starte bilen. Appen finner ikke bilen og gir beskjed om at jeg må gå nærmere, selv om jeg sitter inni og prøver. Jeg har kontakt mellom appen og bilen for å låse opp, styre klima og se status på lading. Prøvde å slette appen og installere på nytt uten at det hjalp, så jeg får vel bare vente å se om det kommer.

Nå sniklader jeg på jobb  8) Bruker vanlig stikkontakt og får 18-19 km/hr, noen som vet om det er mulig å lade fra den store kontakten på bildet og få høyere km/hr?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA