Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon

Startet av Fleur, lørdag 18. september 2021, klokken 11:30

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:41
30% = ca 100 kg.
https://bobilverden.no/raskere-anmeldelse-for-overvekt/
Hvis Model Y totalvekt er 2371kg så blir 30% overlast 711kg. 100kg overlast er ca 4% overlast. Det er jo også eksempel på regnestykket i artikkelen din.
Samme artikkel viser også til at på et 3500kg kjøretøy kunne man tidligere ha 1000kg overlast uten bot eller anmeldelse, men her er det nå skjerpet inn med en maksgrense på 500kg før bot og anmeldelse.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

DagfinnN

Sitat fra: Electrix på lørdag 25. september 2021, klokken 09:33
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:41
30% = ca 100 kg.
https://bobilverden.no/raskere-anmeldelse-for-overvekt/
Hvis Model Y totalvekt er 2371kg så blir 30% overlast 711kg. 100kg overlast er ca 4% overlast. Det er jo også eksempel på regnestykket i artikkelen din.
Samme artikkel viser også til at på et 3500kg kjøretøy kunne man tidligere ha 1000kg overlast uten bot eller anmeldelse, men her er det nå skjerpet inn med en maksgrense på 500kg før bot og anmeldelse.
Takk - da er de 100 kg ekstra som JEG vil klare meg med de 10% av turene jeg har full bil, kun være et problem for regelrytterne.
Dette viser godt hvor oppblåst og ubetydelig dette er. Jeg kan ikke se noe grunn til å diskutere dette mer i det vide å brede. Håper Tesla innrømmer papirfeil og retter opp dette.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 25. september 2021, klokken 10:04
Sitat fra: Electrix på lørdag 25. september 2021, klokken 09:33
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. september 2021, klokken 17:41
30% = ca 100 kg.
https://bobilverden.no/raskere-anmeldelse-for-overvekt/
Hvis Model Y totalvekt er 2371kg så blir 30% overlast 711kg. 100kg overlast er ca 4% overlast. Det er jo også eksempel på regnestykket i artikkelen din.
Samme artikkel viser også til at på et 3500kg kjøretøy kunne man tidligere ha 1000kg overlast uten bot eller anmeldelse, men her er det nå skjerpet inn med en maksgrense på 500kg før bot og anmeldelse.
Takk - da er de 100 kg ekstra som JEG vil klare meg med de 10% av turene jeg har full bil, kun være et problem for regelrytterne.
Dette viser godt hvor oppblåst og ubetydelig dette er. Jeg kan ikke se noe grunn til å diskutere dette mer i det vide å brede. Håper Tesla innrømmer papirfeil og retter opp dette.

Vi regelryttere kjenner noen i SVV og noen steder vil det nok rulle ut noen teststasjoner. Normalt gidder de ikke sjekke nye biler for overlast ifb. teknisk kontroll og fokuserer da heller mot overlast på hengere, lys og slikt på denne tiden av året.  Så en i går som ble stoppet og fikk sin bot - det var med henger - så de er defintivt tilstede og kontrollerer. MEN - forstår nå at de vurderer å ha fokus på overlast på elbiler. Det er et tema som blir stadig mer aktuelt ettersom bilparken elektrifiseres og nyttelasten faktisk er ganske lav på en del av disse bilene. SVV har ingen interesse i å være litt slapphendte med håndtering av regelverket - det skaper bare en presedens som vil være uheldig med tanke på respekten for lovverket og følgelig trafikksikkerheten. Så det kan kanskje være greit å vite hva du vil sette igjen langs veien allerede før du kjører avgårde med overlast. Hilsen en regelrytter

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. september 2021, klokken 10:43
SVV har ingen interesse i å være litt slapphendte med håndtering av regelverket - det skaper bare en presedens som vil være uheldig med tanke på respekten for lovverket og følgelig trafikksikkerheten. Så det kan kanskje være greit å vite hva du vil sette igjen langs veien allerede før du kjører avgårde med overlast. Hilsen en regelrytter
Tviler på at SVV er interessert i å sjekke om noen personbiler har 4 prosent overvekt - men det er jo bare meg.
Skremsler er et virkemiddel noen i dette forum elsker. Akkurat derfor er det jeg ønsker at det rapporteres her når noen faktisk blir veid eller som kan vise til nyheter om dette. Fakta om hvor mange som blir sjekket er mer interessant en at noen håper at det blir kontroller. Historisk har det vært ingen kontroller på personbiler.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA