Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon

Startet av Fleur, lørdag 18. september 2021, klokken 11:30

« forrige - neste »

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Bot er vel strengt tatt ikke en sak her. Tenker mer på hvis en havner i en alvorlig ulykke. Vil du bebreide deg selv og tenke hva/hvis? Det kan jo være at familiens ofre mener det er en sak. Vanskelige tankeeksperiment en kan sette seg fast i dersom det virkelige store uhellet er ute. Personlig vil jeg ha min sti så ren som mulig da jeg ikke vil sette meg i en kinkig situasjon som jeg senere vil kunne angre på. Bedre å vite at man ikke kan bebreides hvis det store uhellet skulle inntreffe.

Fleur

Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 19:01
Bot er vel strengt tatt ikke en sak her. Tenker mer på hvis en havner i en alvorlig ulykke. Vil du bebreide deg selv og tenke hva/hvis? Det kan jo være at familiens ofre mener det er en sak. Vanskelige tankeeksperiment en kan sette seg fast i dersom det virkelige store uhellet er ute. Personlig vil jeg ha min sti så ren som mulig da jeg ikke vil sette meg i en kinkig situasjon som jeg senere vil kunne angre på. Bedre å vite at man ikke kan bebreides hvis det store uhellet skulle inntreffe.
Så du mener at overvekten kan skape farlige situasjoner for en selv? På hvilken måte? Selgeren hos tesla mente nemlig at bilen tålte mer enn de 390 tillatte kiloene.

Hvis det ikke har noe å si verken for forsikring ved skade eller bot så er det kun sikkerheten som står igjen. Og jeg er selvsagt veldig opptatt av den, derfor jeg spør hvilke konsekvenser en overvekt på feks 50 kilo gir rent kjøremessig.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


turfsurf

Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 20:00
Og jeg er selvsagt veldig opptatt av den, derfor jeg spør hvilke konsekvenser en overvekt på feks 50 kilo gir rent kjøremessig.

Så godt som ingenting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Fleur

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. september 2021, klokken 20:09
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 20:00
Og jeg er selvsagt veldig opptatt av den, derfor jeg spør hvilke konsekvenser en overvekt på feks 50 kilo gir rent kjøremessig.

Så godt som ingenting.
Spørsmålet er jo også hvor mye overvekt man kan ha før begynner å bli farlig? Jeg sier ikke at jeg skal lesse på men greit å vite likevel.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


hELgenen

Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 20:00
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 19:01
Bot er vel strengt tatt ikke en sak her. Tenker mer på hvis en havner i en alvorlig ulykke. Vil du bebreide deg selv og tenke hva/hvis? Det kan jo være at familiens ofre mener det er en sak. Vanskelige tankeeksperiment en kan sette seg fast i dersom det virkelige store uhellet er ute. Personlig vil jeg ha min sti så ren som mulig da jeg ikke vil sette meg i en kinkig situasjon som jeg senere vil kunne angre på. Bedre å vite at man ikke kan bebreides hvis det store uhellet skulle inntreffe.
Så du mener at overvekten kan skape farlige situasjoner for en selv? På hvilken måte? Selgeren hos tesla mente nemlig at bilen tålte mer enn de 390 tillatte kiloene.

Hvis det ikke har noe å si verken for forsikring ved skade eller bot så er det kun sikkerheten som står igjen. Og jeg er selvsagt veldig opptatt av den, derfor jeg spør hvilke konsekvenser en overvekt på feks 50 kilo gir rent kjøremessig.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt. Det kan også stå noen ord om hva slags betydning dette hadde - kanskje står det at overvekten anses å ikke hatt betydning for skadeomfanget. Men - foreldrene mener retten bør gå etter alle sider ved uhellet og gå med lys og lykter for å finne ut mer. Hvordan ville du som sjåfør føle i en slik situasjon? Ville du slått deg til ro med at overvekten trolig ikke hadde betydning? Dersom det f.eks stod i rapporten at man ikke vet 100%, men man antar osv...Ville det plaget deg? Mennesker er forskjellig - og det å bryte loven og sette seg selv i en sårbar situasjon er det faktisk en del som ikke ønsker - enten fordi det koster økonomisk, men det kan også være for å beskytte seg selv mot egne og andres bebreidelser i ettertid. Men som sagt - alle er ulike og ingen vil tenke 100% likt her - men jeg tenker som så at jeg vil forholde meg til gjeldende lover og regler. Så dersom jeg hadde en Y og jeg visste at det ville bli overvekt på turen hjem fra hytta - vel så hadde jeg vel kanskje ikke lastet inn til overvekt og heller tatt med resten ned en annen dag - event. brukt en henger.  Andre vil kanskje bare trekke på skuldrene og tenke at det der går jo bra. Men alle valg er noe man må leve med videre uansett hva som skjer - og for enkelte betyr dette mye,mye,mye mer enn noen tusenlapper i bot

1000kwh

Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 20:00
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 19:01
Bot er vel strengt tatt ikke en sak her. Tenker mer på hvis en havner i en alvorlig ulykke. Vil du bebreide deg selv og tenke hva/hvis? Det kan jo være at familiens ofre mener det er en sak. Vanskelige tankeeksperiment en kan sette seg fast i dersom det virkelige store uhellet er ute. Personlig vil jeg ha min sti så ren som mulig da jeg ikke vil sette meg i en kinkig situasjon som jeg senere vil kunne angre på. Bedre å vite at man ikke kan bebreides hvis det store uhellet skulle inntreffe.
Så du mener at overvekten kan skape farlige situasjoner for en selv? På hvilken måte? Selgeren hos tesla mente nemlig at bilen tålte mer enn de 390 tillatte kiloene.

Hvis det ikke har noe å si verken for forsikring ved skade eller bot så er det kun sikkerheten som står igjen. Og jeg er selvsagt veldig opptatt av den, derfor jeg spør hvilke konsekvenser en overvekt på feks 50 kilo gir rent kjøremessig.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt. Det kan også stå noen ord om hva slags betydning dette hadde - kanskje står det at overvekten anses å ikke hatt betydning for skadeomfanget. Men - foreldrene mener retten bør gå etter alle sider ved uhellet og gå med lys og lykter for å finne ut mer. Hvordan ville du som sjåfør føle i en slik situasjon? Ville du slått deg til ro med at overvekten trolig ikke hadde betydning? Dersom det f.eks stod i rapporten at man ikke vet 100%, men man antar osv...Ville det plaget deg? Mennesker er forskjellig - og det å bryte loven og sette seg selv i en sårbar situasjon er det faktisk en del som ikke ønsker - enten fordi det koster økonomisk, men det kan også være for å beskytte seg selv mot egne og andres bebreidelser i ettertid. Men som sagt - alle er ulike og ingen vil tenke 100% likt her - men jeg tenker som så at jeg vil forholde meg til gjeldende lover og regler. Så dersom jeg hadde en Y og jeg visste at det ville bli overvekt på turen hjem fra hytta - vel så hadde jeg vel kanskje ikke lastet inn til overvekt og heller tatt med resten ned en annen dag - event. brukt en henger.  Andre vil kanskje bare trekke på skuldrene og tenke at det der går jo bra. Men alle valg er noe man må leve med videre uansett hva som skjer - og for enkelte betyr dette mye,mye,mye mer enn noen tusenlapper i bot
Samtidig så kjører folk rundt totalt uvitende om hvor mye vekt de har med.

Jeg har jobbet med trafikkulykker, og kan ikke huske en eneste gang at overvekt har hatt noen som helst betydning.

Hva om du kjører en Model X og treffer en knøtt liten gammel Polo. Skal du bebreides for at du moser bilen med din gedigne bil? Det er like søkt.

Fleur

Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22
Sitat fra: Fleur på lørdag 18. september 2021, klokken 20:00
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 19:01
Bot er vel strengt tatt ikke en sak her. Tenker mer på hvis en havner i en alvorlig ulykke. Vil du bebreide deg selv og tenke hva/hvis? Det kan jo være at familiens ofre mener det er en sak. Vanskelige tankeeksperiment en kan sette seg fast i dersom det virkelige store uhellet er ute. Personlig vil jeg ha min sti så ren som mulig da jeg ikke vil sette meg i en kinkig situasjon som jeg senere vil kunne angre på. Bedre å vite at man ikke kan bebreides hvis det store uhellet skulle inntreffe.
Så du mener at overvekten kan skape farlige situasjoner for en selv? På hvilken måte? Selgeren hos tesla mente nemlig at bilen tålte mer enn de 390 tillatte kiloene.

Hvis det ikke har noe å si verken for forsikring ved skade eller bot så er det kun sikkerheten som står igjen. Og jeg er selvsagt veldig opptatt av den, derfor jeg spør hvilke konsekvenser en overvekt på feks 50 kilo gir rent kjøremessig.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt. Det kan også stå noen ord om hva slags betydning dette hadde - kanskje står det at overvekten anses å ikke hatt betydning for skadeomfanget. Men - foreldrene mener retten bør gå etter alle sider ved uhellet og gå med lys og lykter for å finne ut mer. Hvordan ville du som sjåfør føle i en slik situasjon? Ville du slått deg til ro med at overvekten trolig ikke hadde betydning? Dersom det f.eks stod i rapporten at man ikke vet 100%, men man antar osv...Ville det plaget deg? Mennesker er forskjellig - og det å bryte loven og sette seg selv i en sårbar situasjon er det faktisk en del som ikke ønsker - enten fordi det koster økonomisk, men det kan også være for å beskytte seg selv mot egne og andres bebreidelser i ettertid. Men som sagt - alle er ulike og ingen vil tenke 100% likt her - men jeg tenker som så at jeg vil forholde meg til gjeldende lover og regler. Så dersom jeg hadde en Y og jeg visste at det ville bli overvekt på turen hjem fra hytta - vel så hadde jeg vel kanskje ikke lastet inn til overvekt og heller tatt med resten ned en annen dag - event. brukt en henger.  Andre vil kanskje bare trekke på skuldrene og tenke at det der går jo bra. Men alle valg er noe man må leve med videre uansett hva som skjer - og for enkelte betyr dette mye,mye,mye mer enn noen tusenlapper i bot
Jeg sier jo ikke at jeg ønsker å kjøre med overvekt med vilje, men som han under her sier så aner nok ikke folk hvor mye vekt de faktisk kjører rundt med. Jeg hadde aldri tenkt på dette før jeg surra meg inn i tesla y forumet heller. Aldri tenkt tanken på nyttelast når jeg har dratt på ferie og det gjør nok de færreste. Og det at tesla heller ikke ber folk være obs på dette ved kjøp så tipper jeg det er en haug med folk overhodet ikke tenker på dette.

Og de færreste inkl meg selv kommer til å veie bagasjen før en tur, derfor jeg lurer på konsekvensene om man skulle være uheldig å ha litt for mye.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt.

For at dette skal bli noe mer enn et tankeekspeiment, kjenner du til ulykkesrapporter (eller mediomtaler av ulykker) der moderat overvekt i personbil er nevnt? (Ikke feillast/lastsikring/taklast/henger)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

DagfinnN

Sitat fra: automat på søndag 19. september 2021, klokken 13:39
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt.

For at dette skal bli noe mer enn et tankeekspeiment, kjenner du til ulykkesrapporter (eller mediomtaler av ulykker) der moderat overvekt i personbil er nevnt? (Ikke feillast/lastsikring/taklast/henger)
Dette er bare en ytring fra noen som tydeligvis ser det som livsoppgave å snakke ned Tesla. Absolutt intet og bruke en kalori på.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hanche

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 18. september 2021, klokken 20:29
Jeg har jobbet med trafikkulykker, og kan ikke huske en eneste gang at overvekt har hatt noen som helst betydning.
Jeg husker et slikt tilfelle, og det gjør nok du også om du tenker deg om. Men det var et helt ekstremt tilfelle, ikke moderat overvekt som diskuteres her i tråden. Nemlig ulykken på E18 ved Liertoppen for noen år siden, der sjåføren av en varebil stappfull av smuglerøl mistet kontrollen og havnet i motgående kjøreretning, og en person døde. Altså ikke relevant for tråden, men jeg syntes ikke jeg kunne la den gå upåaktet hen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på søndag 19. september 2021, klokken 16:57
Sitat fra: automat på søndag 19. september 2021, klokken 13:39
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt.

For at dette skal bli noe mer enn et tankeekspeiment, kjenner du til ulykkesrapporter (eller mediomtaler av ulykker) der moderat overvekt i personbil er nevnt? (Ikke feillast/lastsikring/taklast/henger)
Dette er bare en ytring fra noen som tydeligvis ser det som livsoppgave å snakke ned Tesla. Absolutt intet og bruke en kalori på.

Vel - dette spørsmålet er vel av mer prinsipiell art - det har ingenting med Tesla å gjøre i utgangspunktet.
Men dersom man er kongen av dårlig moral og vil utnytte enhver mulighet som kan by seg  - selv om den er ulovlig  - vel så kjører man bare på og håper det beste. Når man først er kommet til 1 kg over, så hvorfor ikke 2 kg, og så 3 kg....hvor går egentlig grensen? Jo -  er man kongen av dårlig moral går den visstnok når det kan komme en bot. Og slik kan en jo gjerne tenke med alt som egentlig er ulovlig - det går så lenge man ikke blir straffet. Jeg har møtt flere slike personer opp gjennom livet som tenker som så at alle regler kan strekkes litt. Jeg spiller ikke på det laget selv og er fornøyd med det. De som spiller på det andre laget er sikkert fornøyd med sin livsførsel også. 

Forøvrig snakker jeg ikke alltid Tesla ned - jeg har også snakket Tesla opp flere ganger. F.eks kvaliteten på MIC bilene - den har blitt virkelig mye bedre. Men når man har ekstreme høye tanker om Tesla så er det vel ikke så lett å se det positive som skrives og man går heller til forsvar når noe negativt skrives?

I min verden har alle saker 2 sider - og med tanke på overvekt handler den saken om hva som er lov - og hva som ikke er lov. Da finnes det pr. def ingen gråsoner - men ser at en del her inne ønsker å lage slike og prøver å fiske etter noen grenser som egentlig ikke er der. 

Svein_H

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. september 2021, klokken 15:05
Sitat fra: DagfinnN på søndag 19. september 2021, klokken 16:57
Sitat fra: automat på søndag 19. september 2021, klokken 13:39
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22

Vel - la oss ta følgende tankeeksperiment. Du kjører med 100 kg overvekt. Du havner i en ulykke og et barn blir drept i den ulykken. Familien til barnet får ulykkesrapporten og der står det at bilen du førte hadde overvekt.

For at dette skal bli noe mer enn et tankeekspeiment, kjenner du til ulykkesrapporter (eller mediomtaler av ulykker) der moderat overvekt i personbil er nevnt? (Ikke feillast/lastsikring/taklast/henger)
Dette er bare en ytring fra noen som tydeligvis ser det som livsoppgave å snakke ned Tesla. Absolutt intet og bruke en kalori på.

Vel - dette spørsmålet er vel av mer prinsipiell art - det har ingenting med Tesla å gjøre i utgangspunktet.
Men dersom man er kongen av dårlig moral og vil utnytte enhver mulighet som kan by seg  - selv om den er ulovlig  - vel så kjører man bare på og håper det beste. Når man først er kommet til 1 kg over, så hvorfor ikke 2 kg, og så 3 kg....hvor går egentlig grensen? Jo -  er man kongen av dårlig moral går den visstnok når det kan komme en bot. Og slik kan en jo gjerne tenke med alt som egentlig er ulovlig - det går så lenge man ikke blir straffet. Jeg har møtt flere slike personer opp gjennom livet som tenker som så at alle regler kan strekkes litt. Jeg spiller ikke på det laget selv og er fornøyd med det. De som spiller på det andre laget er sikkert fornøyd med sin livsførsel også. 

Forøvrig snakker jeg ikke alltid Tesla ned - jeg har også snakket Tesla opp flere ganger. F.eks kvaliteten på MIC bilene - den har blitt virkelig mye bedre. Men når man har ekstreme høye tanker om Tesla så er det vel ikke så lett å se det positive som skrives og man går heller til forsvar når noe negativt skrives?

I min verden har alle saker 2 sider - og med tanke på overvekt handler den saken om hva som er lov - og hva som ikke er lov. Da finnes det pr. def ingen gråsoner - men ser at en del her inne ønsker å lage slike og prøver å fiske etter noen grenser som egentlig ikke er der.
:+1:
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. september 2021, klokken 15:05
I min verden har alle saker 2 sider - og med tanke på overvekt handler den saken om hva som er lov - og hva som ikke er lov. Da finnes det pr. def ingen gråsoner - men ser at en del her inne ønsker å lage slike og prøver å fiske etter noen grenser som egentlig ikke er der.
For noen er livet svart, for andre hvit og atter andre er det svart eller hvitt.
De fleste ser imidlertid veldig mange gråtoner samt andre flotte farger.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Svein_H

Sitat fra: DagfinnN på mandag 20. september 2021, klokken 18:05
Sitat fra: hELgenen på mandag 20. september 2021, klokken 15:05
I min verden har alle saker 2 sider - og med tanke på overvekt handler den saken om hva som er lov - og hva som ikke er lov. Da finnes det pr. def ingen gråsoner - men ser at en del her inne ønsker å lage slike og prøver å fiske etter noen grenser som egentlig ikke er der.
For noen er livet svart, for andre hvit og atter andre er det svart eller hvitt.
De fleste ser imidlertid veldig mange gråtoner samt andre flotte farger.

Og det var..? Livet mitt er fantastisk og fargefullt, men jeg støtter likevel hELgenen i hans post. Hva er poenget med innlegget ditt, har du noe givende og konstruktivt å bidra med?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA