Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Park assist unavailable

Startet av Barman, fredag 17. september 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

Barman

Er det noen andre her som også plages med at denne feilmeldingen kommer og går? Jeg opplever at denne kommer og går i alle hastigheter og på alle typer vei (bortsett fra under sakte parkeringskjøring) med en tilhørende superirriterende varsellyd. Feilmeldingen kan gjerne komme en gang i minuttet i en periode for så å glimre med sitt fravær i et par dager. Stort sett forsvinner feilmeldingen umiddelbart, men av og til henger den igjen i opptil et minutt.

Var på SC og fikk sjekket dette nå og de konkluderte med firmwareproblem og at det "jobbes" med en fiks, men i så tilfelle burde vel mange oppleve dette?

Edit: 2021 MXP. Oppdaterte i dag til 2021.32.10 uten at det hjalp, så Elons emergency taskforce for å fikse dette har ikke kommet helt i mål enda.

Rosstopher

Det heter i hvertfall ikke "parkeringshjelphjelp" lenger. 😄 Det het det før, og det tok lang tid før de fikset det.

Er bilen skitten? Jeg spurte Tesla-mekaniker som var hos meg, og han sa skitt på parkeringssensorer kan gi sånne feil pluss "autopilot utilgjengelig". Også hvis man har parkert veldig nærme noe, eller det står et menneske veldig nært bilen når man starter opp. Altså hvis sensorene leser en verdi som er out of range når man starter bilen så vil sensoren og tilhørende systemer være utilgjengelige hele den turen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Barman

Sitat fra: Rosstopher på fredag 17. september 2021, klokken 17:39
Det heter i hvertfall ikke "parkeringshjelphjelp" lenger. 😄 Det het det før, og det tok lang tid før de fikset det.

Er bilen skitten? Jeg spurte Tesla-mekaniker som var hos meg, og han sa skitt på parkeringssensorer kan gi sånne feil pluss "autopilot utilgjengelig". Også hvis man har parkert veldig nærme noe, eller det står et menneske veldig nært bilen når man starter opp. Altså hvis sensorene leser en verdi som er out of range når man starter bilen så vil sensoren og tilhørende systemer være utilgjengelige hele den turen.

Bilen har vel vært normalt sommerskitten, kan umulig ha noen innvirkning tenker jeg. Masse snø og is er jo kjent for å kunne forårsake dette. Uansett så vasket de bilen på SC og på vei hjem derfra var det masse feilmeldinger.

Merk at mitt problem ikke er at parkeringssensorene er utilgjengelige. Feilmelding kommer kun under kjøring, og da bare i et kort blaff. Om sensorene var stabilt ute av drift hadde jeg i det minste sluppet plingplonginga hele tiden 🙂

DagfinnN

Jeg har også hatt det en stund. Virker ikke når jeg parkerer foran butikken. Når jeg kommer tilbake å henter bilen, viser den avstand. Fikk siste versjon av sw nå, og det ser så langt lovende ut.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

np

Hadde det for et par uker siden på langtur, utrolig irriterende. Men forsvant av seg selv, ingen aning hvorfor.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

jokke


silence

Har hatt dette siden tidlig august over flere softwareversjoner, senest 2021.32.10. Får error GTW_w290 "Parkeringshjelp utilgjengelig". Den måler ikke avstand på de to sensorene rett i front.

Bilen er på service nå, og da ser de bl.a. på dette. Kan melde tilbake her når vi får tilbake bilen.
2020 Tesla Model X LR (levert 26/3-20)

Barman

Sitat fra: silence på mandag 20. september 2021, klokken 09:23
Har hatt dette siden tidlig august over flere softwareversjoner, senest 2021.32.10. Får error GTW_w290 "Parkeringshjelp utilgjengelig". Den måler ikke avstand på de to sensorene rett i front.

Bilen er på service nå, og da ser de bl.a. på dette. Kan melde tilbake her når vi får tilbake bilen.

Så du opplever en faktisk feil med sensorene slik at de ikke måler avstand? Er det kontinuerlig? Er nok noe annet enn hva jeg opplever ettersom mine sensorer alltid fungerer ved parkering.

silence

Ja, de to rett i front måler tilsynelatende ikke avstand (hvertfall ifølge den grafiske fremstillingen på IC). Den flytende avstandslinjen ser ut som en slags omvendt gauskurve når jeg nærmer meg noe. Når avstandsmålingen aktiveres automatisk ifm parkering eller kjøring står det mange ganger bare "stop", antakelig fordi den ikke klarer å lese omgivelsene.

Finner ikke noe info om error GTW_w290 på nettet (bortsett fra et tysk forum hvor den nevnes), så jeg er spent på om/hvordan de fikser dette.
2020 Tesla Model X LR (levert 26/3-20)

Barman

Høres jo mer ut som en fysisk feil da. Jeg får en annen feilkode hos meg: GTW_w181.

Om ikke annet bør det gi håp for at din feil ikke løses ved å vente på en uannonsert programvareoppdatering 🙂

silence

Ehm, ifølge faktura fant de ingen feil på soft- eller hardware, men mener det skyldes at noen har dunket borti skiltholderen :o (antakelig med hengerkule pga angivelig antydning til avtrykk i skiltet).

Fix: "The license plate frame is re-installed with the license plate, now no more alerts present."

Blir spennende å se om dette dukker opp igjen da ;D



2020 Tesla Model X LR (levert 26/3-20)

skretting

Den forhandleren jeg kjøpt min TMX fra hadde satt på sin egen skiltholder. Denne var noen millimeter større som gjorde at feilmeldingen "park assist unavailble" dukket opp. Jeg byttet tilbake til tesla sin originale og meldingen forsvant. Dette var vel 3 år siden, ikke hadde noe problem siden annet enn ved mye regn og snø.

silence

Sitat fra: Barman på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:56
Høres jo mer ut som en fysisk feil da. Jeg får en annen feilkode hos meg: GTW_w181.

Om ikke annet bør det gi håp for at din feil ikke løses ved å vente på en uannonsert programvareoppdatering 🙂

Nå i helgen dukket GTW_w181 opp hos meg også, og på akkurat samme måte som du beskriver over.
2020 Tesla Model X LR (levert 26/3-20)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA