Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat  (Lest 385 ganger)

Cral

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 447
    • Vis profil
Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 15:10 »
Et par spørsmål om førerrett - kan jo være noen her faktisk kan (lese) reglene (og forstå dem) eller noen har en jobb som gjør at de forstår dette... Vi andre får delta så godt vi kan ;) Evt så får jeg sende en forespørsel til vegvesenet, men de pleier å bruke lengre tid å svare enn forumet her.

§ 3-5.Førerett i klasse B
Førerett i klasse B gjelder for:
1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.

Sitat
I Norge omfatter føreretten også føring av:
(1-3 er uvesentlig for dette spørsmålet.)
4.   Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:
a)   har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt

§ 3-11.Førerett i klasse BE
Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg.

1: "EØS-førerkort" hva betyr dette egentlig? Jeg har etter å google litt, og prøvd å finne svar, tolket dette som at det også gjelder oss med vanlig norsk moderne førerkort. Men jeg kan ha misforstått og at det bare gjelder førerkort utstedt i andre EU/EØS land? Og hvorfor i all verden gjelder det ikke folk som har gammelt norsk førerkort om det gjelder oss med "moderne" visakortstørrelse førerkort?

2: Tilhenger - De av oss som har BE ser jo ut til å havne i en klemme her, for det står jo ikke at BE også gjelder for elbiler nevnt i punkt 4 over?

Hvorfor er dette aktuelt? Vel, jeg drømmer jo fortsatt om en elektrisk pickup, men det er tunge biler før de får en batteri på 500-1000 kg.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9160
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
« Svar #1 på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 16:57 »

2: Tilhenger - De av oss som har BE ser jo ut til å havne i en klemme her, for det står jo ikke at BE også gjelder for elbiler nevnt i punkt 4 over?

Jo. Det står jo at man har samme rett som i 3.5 + at man kan trekke henger på inntil 3,5t.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cral

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 447
    • Vis profil
Sv: Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
« Svar #2 på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 12:55 »
Jo. Det står jo at man har samme rett som i 3.5 + at man kan trekke henger på inntil 3,5t.

Det står vel 3-5 første ledd, ikke hele 3-5? Og inntil 4250kg untaket mtp vekt av fremdriftssystem er jo ikke i første ledd?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9160
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
« Svar #3 på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 16:15 »

Det står vel 3-5 første ledd, ikke hele 3-5? Og inntil 4250kg untaket mtp vekt av fremdriftssystem er jo ikke i første ledd?
Jo, men begge refererer til 3.5 første ledd. Det er ikke gjort noen begrensninger her. Elbiler som veier 4,25t med 750kg batteri er fremdeles omfattet av 3.5 første ledd, og dermed også gyldig m.t.p. BE. Jeg leser det da som at man kan kjøre elbil med tillatt vogntogvekt på opp til 7750kg.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 562
    • Vis profil
Sv: Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
« Svar #4 på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 18:45 »

Det står vel 3-5 første ledd, ikke hele 3-5? Og inntil 4250kg untaket mtp vekt av fremdriftssystem er jo ikke i første ledd?
Jo, men begge refererer til 3.5 første ledd. Det er ikke gjort noen begrensninger her. Elbiler som veier 4,25t med 750kg batteri er fremdeles omfattet av 3.5 første ledd, og dermed også gyldig m.t.p. BE. Jeg leser det da som at man kan kjøre elbil med tillatt vogntogvekt på opp til 7750kg.
Lykke til med den tolkningen der, og god tur.
2018 Zoe Intens R90
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3109
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
« Svar #5 på: ſøndag 03. Oktober 2021, klokken 00:50 »

Det står vel 3-5 første ledd, ikke hele 3-5? Og inntil 4250kg untaket mtp vekt av fremdriftssystem er jo ikke i første ledd?
Jo, men begge refererer til 3.5 første ledd. Det er ikke gjort noen begrensninger her. Elbiler som veier 4,25t med 750kg batteri er fremdeles omfattet av 3.5 første ledd, og dermed også gyldig m.t.p. BE. Jeg leser det da som at man kan kjøre elbil med tillatt vogntogvekt på opp til 7750kg.
Lykke til med den tolkningen der, og god tur.
Jeg tenker han har rett der, så lenge det er under forståelse at sjåfør har BE i førerkortet, og ikke C1E, D1E, CE, eller DE i tillegg.

Altså, en med BE har lov å kjøre bil opp til 3500 kg, og 3500 på henger, så lenge vogntogvektbegrensning ikke hindrer det. Elbiler med vekt intil 4250 kg, på grønne skilter, og forskjellen i vekt fra 3500 kg skyldes økt vekt pga drivlinjen, kan og føres med B/BE. Intet sted står det at den ekstra vekten på bilen, reduserer hvor mye som får dras på henger.

Det som stopper, er at det kanskje ikke finnes tilsvarende bil som er opp til 3500 kg totaltvekt, med tilhengerkapasitet opp til 3500 kg og med over 7000 Kg i total vogntogvekt, så det blir sannsynligvis vanskelig å få en ny bilmodell godkjent etter det unntaket.

Det nærmeste jeg kan tenke meg, er Ford F-150. og kanskje varebiler type MB E-Sprinter med et stort batteri som klarer å gi den litt rekkevidde. Det hadde dog vært populært som campingbil...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo