Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttig informasjon om iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 22:42

« forrige - neste »

msater

Sitat fra: Trond.m på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22
Sitat fra: LMOR på lørdag 18. september 2021, klokken 11:53
Fikk lastet ned manualen, og der står disse 10x 200m kjørerutene nevnt.
Men finner ikke noe rundt lys i panoramataket.
Det gjorde jeg også. Det stod noe om at graden av gjennomskinnelighet kunne avvike ved ekstreme temperaturer. Det du skiver om melkeaktig bekymrer meg litt. Jeg trodde det ble nesten helt sort så ikke noe lys slipper gjennom.
Den er veldig lys, mye lys slipper igjennom. Ikke nærheten av deksel som man har hatt tidligere. Nå liker jeg lys i bilen så synes det er bra. Spørsmålet er hvordan det blir med takboks.


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

Trond.m

Lys er greit, men det spørs hvor mye mer varme den slipper gjennom i forhold til et glasstak med sjalusi. Men trolig slipper et vanlig glasstak gjennom mer varme, og sjalusi på innsiden vil vel egentlig ikke redusere kjølebehovet i kupeen om sommeren.

LMOR

Rimelig sikker på av den slipper gjennom mindre varme enn et vanlig glasstak med gardin.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

There's a feature on the new iX that, if it sees the driver is unconscious, will pull the car over to the side of the road and stop. There are other cars that will come to a dead halt if the driver passes out and uh, whatever Tesla Is doing, but the iX will slow down and pull onto the hard shoulder, as it finds a gap to do so. 
So, instead of creating a whole new traffic hazard, it takes you out of danger. For obvious reasons, that feels like an incredibly reassuring feature to me, and it could make driving accessible to people who previously have been excluded due to the risk of seizures or heart attacks. 
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

telcontar

Sitat fra: LMOR på fredag 01. oktober 2021, klokken 10:34
There's a feature on the new iX that, if it sees the driver is unconscious, will pull the car over to the side of the road and stop. There are other cars that will come to a dead halt if the driver passes out and uh, whatever Tesla Is doing, but the iX will slow down and pull onto the hard shoulder, as it finds a gap to do so.
So, instead of creating a whole new traffic hazard, it takes you out of danger. For obvious reasons, that feels like an incredibly reassuring feature to me, and it could make driving accessible to people who previously have been excluded due to the risk of seizures or heart attacks.

Spørs om denne funksjonen er avhengig av ustyret 'Interior camera' eller om det er de infrarød sensorene i skjermen bak ratt som ser dette.

LMOR

#20
Trodde interiour kamera satt i taket, så tror ikke det er det som brukes. Men det er kanskje flere kamerar i den pakken. Sikkert samme som tar selfie automatisk når du smiler.
Men har kjøpt den pakken, så da kan jeg uansett slappe av.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

telcontar

#21
Er noe som heter Theft Recorder, begynner å ta opp hvis alarmen blir utløst. Denne benytter eksterne kamera og i tillegg interiør kamera hvis en har denne. Bilder blir sendt til bmw appen på mobilen.

Klippet fra https://www.bmwblog.com/2021/06/03/what-is-the-bmw-remote-theft-recorder/

the Remote Theft Recorder. The new feature works in conjunction with the overhead interior camera which is triggered when the alarm system goes off. The iX's owner is then notified on its smartphone and he's able to access and save the pictures from both the interior camera and the cameras at the front and rear of the vehicle and on its exterior mirrors. The images can also be combined to form a 360-degree panoramic view.

moonbuggy

Skrekk og gru mener nå jeg. Greit nok med sikkerhet, men hva med overvåkingsaspektet?
Før så man faren i at bompasseringer passerte en overvåkingsgrense. Nå har man millimeterregistring og kamera registrering 24/7. Greit nok GDPR setter grenser, men når mulighetene er der, kommer det til å (mis)brukes.
Stadig mer overvåking i offentlige rom, nå skal vi jamen overvåkes 24/7 også i private sfærer....

LMOR

Nå er det heldigvis et valg om man skrur det av eller på. Tretthetsovervåking av føreren er ikke noe nytt. Heller ikke snapshot med kamera hjemme når alarmen går. Siste er uproblematisk så lenge du ikke har tenkt å gjøre innbrudd.
Automatisk selfie når en smiler er nok ikke noe jeg kommer til å ha på, for da blir det overload i en bil som dette der du smiler hele tiden  :D
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Fant noe info om komforten i xDrive40. Tror dette blir bra nok for meg.

BMW is using "lift-related shock absorbers" as the standard suspension. There's extra hydraulic damping incorporated into the shocks, which can adjust the firmness according to the changing suspension travel. With great suspension lift, a second piston drops down into the inner sleeve to generate an additional damping effect. BMW says the tech ultimately results in less body dive over large bumps and higher levels of comfort over minor road imperfections.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sjokosaus

Sitat fra: moonbuggy på fredag 01. oktober 2021, klokken 15:15
Skrekk og gru mener nå jeg. Greit nok med sikkerhet, men hva med overvåkingsaspektet?
Før så man faren i at bompasseringer passerte en overvåkingsgrense. Nå har man millimeterregistring og kamera registrering 24/7. Greit nok GDPR setter grenser, men når mulighetene er der, kommer det til å (mis)brukes.
Stadig mer overvåking i offentlige rom, nå skal vi jamen overvåkes 24/7 også i private sfærer....
Da er det bare å prøve å ikke stjele en BMW iX, bør være nokså enkelt
Liker elbiler

telcontar

Sitat fra: LMOR på fredag 01. oktober 2021, klokken 12:51
Trodde interiour kamera satt i taket, så tror ikke det er det som brukes. Men det er kanskje flere kamerar i den pakken. Sikkert samme som tar selfie automatisk når du smiler.
Men har kjøpt den pakken, så da kan jeg uansett slappe av.

Lagt til dette jeg også, vil ikke gå glipp av en funksjon som theft recorder.  Tror ikke den tar selfie med mindre man sier 'Hey BMW, take a selfie'.

Jan E-28

Sitat fra: Trond.m på lørdag 18. september 2021, klokken 20:22
Sitat fra: LMOR på lørdag 18. september 2021, klokken 11:53
Fikk lastet ned manualen, og der står disse 10x 200m kjørerutene nevnt.
Men finner ikke noe rundt lys i panoramataket.
Det gjorde jeg også. Det stod noe om at graden av gjennomskinnelighet kunne avvike ved ekstreme temperaturer. Det du skiver om melkeaktig bekymrer meg litt. Jeg trodde det ble nesten helt sort så ikke noe lys slipper gjennom.

Hvor fikk dere lastet ned manual?
Foreløpig gir ikke det kjente VIN noe treff på ETK eller BMW sin online nedlasting av manualer?
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

LMOR

Du må bruke den bilen som finnes i Norge. Det er lagt ut 2 VIN nummer. Dette var det første.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#29
https://www.theautochannel.com/news/2021/10/20/1060883-2022-bmw-ix-xdrive50-official-close-up.html

Her står "alt" en trenger å vite. Ser ikke ut som det er så stor forskjell på 40 og 50 utenom de åpenbare tingene som ikke betyr så mye for meg. Integral steering er det eneste jeg gjerne skulle hatt.

Dette var nytt for meg og verd å merke seg:
If the navigation system's route guidance function is active and has scheduled a stop at a fast-charging station, anticipatory thermal management will automatically pre-condition the battery beforehand. Warming up the high-voltage battery or cooling it down as appropriate means it will be at the optimum temperature for quick and efficient charging at maximum capacity upon arrival at the charging station. Thermal management takes several factors into account here, including current battery temperature, remaining range, the predicted charging rate and the amount of charging planned as part of the overall route calculation
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA