Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttig informasjon om iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 22:42

« forrige - neste »

Trond.m

Vi er vel litt OT. Men med 80 % ladegrense, så kan man fortsatt kjøre 
25-30 mil pr. dag, og det er milevis over de flestes daglige behov. Om man lader til 100 % før en langtur har jo ingen betydning for batteriets levetid. Raskere hurtiglading på iX50 vil gjøre ladetiden kortere, men her snakker vi om få minutters besparelse. Og med lavere forbruk vil iX40 komme bedre ut ved lading i lavere hastigheter (DC 50 kw, AC 11 kW)

LMOR

Bare devis OT, fordi en slik avklaring ville være nyttig. BMW anbefaler å lade til 100% så vidt jeg har lest, de advarer i hvert fall ikke mot det, og jeg finner ingen dokumentasjon på at det er bedre for iX å lade til 80%. Så jeg forstår ikke hvorfor det er så mange som er opptatt av det?
80% lademål slik jeg oppfatter BMW manualen er på DC lading, ikke for å beskytte batteriet, men fordi hastigheten begynner å gå nedover slik at det kanskje ikke er så lurt å lade til mer enn 80% hvis en ikke absolutt trenger det.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Chimp

OT er alltid gøy. Jeg reiser kun korte reiser, unntaksvis til hytte som både ix40 og ix50 klarer. Men så har du opplevelser som her om dagen hvor jeg kjørte oslo arendal på en fredag, retur søndag. Begge dager i regn, høy fartsgrense, full bil med 4 personer. Var vanskelig å finne ledig lader på vei ned grunnet midt i rushen, ble kort ladeøkt. Hjem igjen var det umulig, 2-3 biler i kø til ladere, flere ladere med feil. Sånn var det overalt, det ble 6 timer fra arendal til Oslo, samt sur/stresset stemning i bilen. Da tenkte jeg at neste bil skal ha lengst mulig rekkevidde, og det betaler jeg gladelig for.

Hadde begge vært leveringsklare innen et halvt år, og prisforskjellen er som nå (har fått tilbud i dag på 790 vs 930 i fully charged), hadde det vært et enkelt valg: ix50. Kun for å betale meg ut av drittsituasjoner, fordi noen ganger må man bare reise midt i rushen og får ikke ladet på destinasjonen.

Trådrelatert: øker prisen med 40 eller 80 000 fra 01.11?
I4 øker med 40 vet jeg, men synes selger av ix50 sa 80, det var mye...

Og angående lading ville jeg med en moderne elbil ikke bekymret meg for å lade til 100 på saktelader så ofte man ønsker. Det har jeg gjort med jaguaren og kan ikke se 1% batterireduksjon på 2,5 år. Det jeg sjelden har gjort er å hurtiglade, kanskje derfor batteriet holder seg så bra

Trond.m

#48
+80K for iX50. Det er veldig mye og står vel ikke helt i samsvar med tysk pris. Vil ikke se bort fra at BMW har tatt i litt for å kunne ha en kampanje  «vi betaler mva for deg» på slutten av året ? . Hvis det blir 80K + mva = 100 K så begynner bilen å bli dyr.

Trond.m

#49
Sitat fra: daktari på lørdag 23. oktober 2021, klokken 11:16
Men, dette forutsetter jo at forbruket på iX40 er endel lavere enn E55. Det er tross alt ca 12  kWh forskjell i batterikapasitet. 71 vs 82 netto.
Til gjengjeld skal iX40 veie fra 2440 kg mens E55 veier godt over 2800.
Vektforskjellen er ikke så stor. I følge offisielle tekniske data 2365 (uten fører) mot 2520 for e-tron 55. Det tilsvarer vel omtrent vektforskjellen på batteriet på 95 brutto mot 77 for iX40, så bruk av karbon i iX er nok mer for syns skyld enn for vektbeparelse. Og nettokapasiteten til e-tron er 86 kwh, nesten 15 kwh mer enn iX40 eller 20 % mer. Så e-tron 55 vil nok ha en betydelig fordel på «klatreetapper» til hytta vinterstid, som jo i praksis definerer kravet til rekkevidde for mange av oss. En effektiv drivlinje kan jo ikke kompensere for fysiske lover, uansett hvor dyktige ingeniørene til BMW skulle være 😉 Og selv med et betydelig større buffer anbefaler ikke Audi mer enn 80 % daglig lading. Jeg vet ikke om det er noen grunn til at iX40 skulle tåle daglig 100 % lading bedre enn e-tron ? Men jeg har jo en iX40 på vei til Drammen, så jeg håper at jeg tar feil i mine spådommer 😉 Men for meg betyr byggekvalitet og kjøreegenskaper mer enn et par-tre mil fra eller til.

LMOR

På i3 er det ikke noen mulighet til å lade til 80%, og i manualen står det at bilen bør lades til 100%
BMW er et konservativt selskap, og jeg har ikke sett noen misfornøyde kommenterer rundt levetiden.
Men når det er sagt så lades aldri batteriet til 100%, og det går uansett sakte på slutten selv om du lader på hurtiglader.
Kjøling av batteriet er også mye bedre enn på f.eks de første Leaf, og vi har ikke kjøling når vi lader mobiltelefonen f.eks.
Hva Audi kan og ikke kan har jeg ikke satt meg inn i.
Tenker også at det er feil å oppgi en rekkevidde på full lading hvis en i praksis bare skal lade til 100% en sjelden gang.
Batteriene på den første i3en hadde en beregnet levetid på 22 år, kapasiteten mindre enn 70-80%, altså lengre enn selve bilen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#51
At i3 bør lades til 100 % er nok fordi kalibrering av celler bare gjøres ved 100 %.  Men vi trenger ikke ta den diskusjonen her.

Men de faktiske forhold at iX har betydelig mindre kapasitet, og at WLTP tallet ikke nødvendigvis er relevant med 8-900 stigning kan vel ikke diskuteres.

Og er battericellene til BMW iX bedre enn de som brukes i andre biler ?

LMOR

De var det i 2014. Nå aner jeg ikke, men velger å stole på at BMW ikke tar sjangser.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 05:51
Sitat fra: daktari på lørdag 23. oktober 2021, klokken 11:16
Men, dette forutsetter jo at forbruket på iX40 er endel lavere enn E55. Det er tross alt ca 12  kWh forskjell i batterikapasitet. 71 vs 82 netto.
Til gjengjeld skal iX40 veie fra 2440 kg mens E55 veier godt over 2800.
Vektforskjellen er ikke så stor. I følge offisielle tekniske data 2365 (uten fører) mot 2520 for e-tron 55. Det tilsvarer vel omtrent vektforskjellen på batteriet på 95 brutto mot 77 for iX40, så bruk av karbon i iX er nok mer for syns skyld enn for vektbeparelse. Og nettokapasiteten til e-tron er 86 kwh, nesten 15 kwh mer enn iX40 eller 20 % mer.
2440 kg var fra BMW sin nettside, sikkert inkl. Fører.
TeslaBjørn veide 2019 etron til 2720 inkl ham selv, så der var jeg litt utenfor. Men jeg hadde tyngre seter og doble glass i alle vinduer. iX er sikkert veid uten utstyr... jeg mener fortsatt 200 kg er litt og 300 kg er mye.

2019 etron hadde 83 kWh netto. Det var midt i 2020 de gjorde en endring på etron til 86 kWh og andre bremser som ikke subbet så mye, ca des 2019 kom de bilene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Alle biler veier mer enn det som oppgis i tekniske data for basismodellen. 21 tom og panorama tak veier nok også en del. Tror nok 150-200 kg er realistisk anslag over vektforskjellen. Det har minimal betydning for WLTP, og i klatreetapper er det nok bedre å ha 20 % mer energi på batteriet. Men jeg tror nok at 40 mil vil være oppnåelig en god sommerdag med tørr vei for iX40 Sport uten motorvei-kjøring. Noe mer enn det vil være bonus. Men det blir nok april-mai før forholdene ligger til rette for det.

Trond.m

Noen har hevdet at Personal esim utgår på alle biler. Det har jeg ikke hørt noe om, og det er jo merkelig at de tar bort funksjonalitet uten å informere kundene. Men kanskje det er med likevel ?

Jan E-28

#56
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 16:22
Noen har hevdet at Personal esim utgår på alle biler. Det har jeg ikke hørt noe om, og det er jo merkelig at de tar bort funksjonalitet uten å informere kundene. Men kanskje det er med likevel ?
Er kanskje meg det? Jeg fikk sett skrivet BMW AG har gitt ut til forhandlerne i Norge angående ix. Og skrevet om det.
De har jo også tatt bort 488/490 på passasjer uten at mange forhandlere har informert kjøpere om det?

Jeg er mest nysgjerrig på hva innvirkning det har, uten å finne gode svar.

-Med eSIM, kan en risikere at en MÅ bruke denne isteden for telefon sin hotspot for å kunne bruke alle funksjoner i bilen?
-Med eSIM som kanskje er bunnet til operatør som ikke tilbyr i Norge, vil det da være funksjoner en ikke kan ta i bruk?
-Uten eSIM, kan en risikere å måtte resette hotspot på mobilen, eller måtte gå inn i en meny å velge på nytt hver gang en kommer i bilen (slik en ofte må på PC)
-Uten eSIM, vil en kunne få full utnyttelse av 5G via telefon sitt hotspot?
-Uten eSIM, vil dekning være like bra når en går via telefon kontra en antenne godt plassert på bilen?
-Det er kommet rykter/info om at det kan komme mange nye funksjoner i bilen, vil noen av disse være avhengig av om en har eSIM eller ikke?
Osv, osv. Har ikke funnet, eller fått svar, på noe hvordan dette virker i praksis.
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

LMOR

#57
488/490 stod som tatt bort i kontrakten min, så det er vel de som signerte tidlig som har fått sine endret.

eSim er vel det samme som er på en Apple Watch med eSim o.l.

eSim gjør at du kan overføre/dele din SIM i mobilen uten at du trenger en fysisk SIM fra mobiloperatøren.

Dermed kan du ringe, bruke data i bilen som går på ditt nummer/abonnement uten at du trenger å ta med deg mobilen.

Forstår poenget på Apple Watch for de som løper en tur. Men ser ikke for meg at jeg skal kjøre tur med bilen uten å ha med mobilen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jan E-28

#58
Jeg oppdaget det selv når jeg kom hjem fra forhandler etter å vært inne å endret til shadowline, og fikk utskrevet ny kontrakt.  :o

Om oppkobling går HELT sømløst, uten noe tull. Og en er garantert å få full tilgang til alle muligheter i bilen så er det jo ikke noe grunn å ha det.
Eneste må være når du skal ut av bilen en tur å ungene sitter baki å streamer eller samboer hører på Spotify...
Er jo litt teit å legge inn en mobil router i bilen som må ha egen ladekabel og skramler rundt, når bilen kunne hatt det innebygget i utgangspunktet.
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

LMOR

Ser poenget selv om jeg ikke har hatt ønske om et slikt hotspot. Men bruker bare Apple produkter der det går sømløst. Det har det gjort i de BMWene jeg har hatt siden 2010.
Men stort sett alle har jo egen mobil, og hvis ungene med nettbrett uten SIM er koblet til begge foreldrenes mobiler direkte, så vil de bytte automatisk hvis den ene går. Og det oppsettet vil fungere på rasteplassen når bilen er skrudd av også.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA