Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttig informasjon om iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 22:42

« forrige - neste »

Trond.m

#30
Har fått informasjon om at iX50 blir 80.000 kr dyrere fra 1.11. iX40 går ikke opp i pris. Vil anta at det skyldes leveringsproblemer av batteriet og at de vil flytte større del av salget over på iX40. i4 M50 blir også en del dyrere, 40.000 kr opp. Kan det være et taktisk grep for å unngå å øke prisen når det innføres mva over 600K ? De som nå lar være å bestille fordi de er usikre på mva, kan nå hoppe på siden prisøkningen 1.11 vil være omtrent som prisøkningen ved mva. Så de har ingen ting å tape ved å bestille nå, men kan «vinne» hvis det mot alle odds blir utsatt. Samtidig føler jeg på en måte at valget av iX40 blir riktigere for mange nå, selv om jeg på sikt tror at iX50 vil holde seg bedre i pris på lengre sikt. Men folk er forskjellige, og klarer i 27-30 mil en vinterdag, så er den jo nå et kupp 😊. Hadde jeg vært garantert iX50 i slutten av 22 ville jeg nok vurdert å byttr ut iX40 med iX50. Ikke så mye pga. rekkevidde, men med tanke på luftfjæring og bakhjusstyring.

Chimp

Jeg vurderte ix50 lenge, helt i starten, men endte dessverre med å ikke bestille. Med fully charged og vinterhjul var jeg rundt 900 tusen. Et kupp i dag.
Sammenlignet også mot ix40 i fully charged, og den ville kostet 750 med vinterhjul. Sånn ca, etter hukommelse, med storkunderabatt.
De 150 000 kronene, for så mye lenger rekkevidde, høyere ladehastighet, luftfjæring og rear axle driving, lett verdt det.
Ix50 er jo i en helt egen klasse uten konkurranse pt, den holder prisen sin lenge. Helt til macan, q6 og eqe suv kommer.
Ix40 har helt ny teknikk som gjør den til et godt kjøp, men rekkevidden gjør at jeg mener det er mange gode billigere konkurrenter. Og at den ikke får like hyggelig prisutvikling på finn.no
Har fortsatt lyst på ix40, men sliter med å rettferdiggjøre prisen uansett hvor mye mva som kommer eller prisen på ix50 øker. Kanskje fordi jeg alltid kommer tilbake til at det burde vært 6-700 liters bagasjerom og ikke plass til en konge i baksetet :)

Beklager at jeg nå dro tråden bort fra "nyttig informasjon", dette var et svar til forrige innlegg

daktari

Jeg tenker litt motsatt; jeg får E55 rekkevidde og komfort for 170k mindre, men mister kun nightvision og luftfjæring.

Men, dette forutsetter jo at forbruket på iX40 er endel lavere enn E55. Det er tross alt ca 12  kWh forskjell i batterikapasitet. 71 vs 82 netto.
Til gjengjeld skal iX40 veie fra 2440 kg mens E55 veier godt over 2800.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Dette med vekt er viktig for meg. Ikke noe behov for å dra på mer vekt enn jeg normalt trenger. Mindre som kan gå i stykker på 40, og det kommer ikke til å bli noe problem å selge den igjen. Tror 40 holder seg bedre i pris enn 50 på sikt.
For meg er det night vision som jeg gjerne skulle hatt, men leste et sted at bilen ser 300m frem og gir skarpe svart hvitt bilder om natten. Har ikke funnet ut hva det i praksis betyr, men kanskje er det slik at en ikke har behov for tradisjonelt night vision på iX.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Chimp

Vektforskjellen er ikke så stor mellom ix50 og ix40, 2585 vs 2440. Men ja, ser poenget ditt der, må jo gi noe annen kjøreopplevelse. Dog er ix50 en del kraftigere, med luft og bakhjulsstyring, og maskerer nok vekten godt. Hvorfor tror du egentlig ix40 holder seg bedre i pris? Er jo umulig å spå, men ta feks i-pace som jeg har. Min bil har falt fra ca 700 til 450 på 2,5 år, noe jeg synes er mye for en elbil med awd i et marked hvor alle skriker etter nettopp dette. Jeg forklarer fallet med at rekkevidden er typisk 400 km, og ladehastigheten er maks 100kw. Bmw ix40 vil også ha "dårlig" rekkevidde, men bedre ladehastighet. Vil den fort bli utdatert grunnet rekkevidden, selv om den har all mulig tech? Spesielt mtp seter som ikke faller helt i smak hos enkelte, og bagasjerom som burde vært større. Dette + dårlig rekkevidde, da blir konkurransen hard om et par år?
Spør ikke fordi jeg ikke liker bilen, tvert imot. Det er fordi jeg vurderer den sterkt, men holdes tilbake av en veldig usikkerhet.

LMOR

400km rekkevidde holder for de aller fleste, og BMW holder seg godt i pris. Mange vil ha en godt utstyrt BMW, men vil ikke ha nok penger til å kjøpe 50. De som har nok penger, kjøper heller en ny. Så derfor tror jeg at 40 treffer en mye bredere kundegruppe som bruktbil.
iX vil oppleves som state og the art i mange år fremover i motsetning til IPace.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

JorgenM

Sitat fra: Chimp på søndag 24. oktober 2021, klokken 11:22
Min bil har falt fra ca 700 til 450 på 2,5 år
Beklager OT, men kan jeg spørre om dette er innbyttepris du har fått tilbud om?

Vurderer å bytte selv. Min i-Pace er også 2,5 år, men det er en godt utstyrt versjon til 850k nypris.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Chimp

Ikke innbytte, bare anslag :) har tross alt de kjipeste felgene som ikke selger seg selv på finn.no. Så hvis det går an å gjøre det bmw-relatert så er det det at jeg ville unngått de kjipeste vinterfelgene for enhver pris :) ser jo det når jeg har tittet på i3, gidder ikke engang trykke på de som har de grusomme felgene, blikkboksplater.


turfsurf

Sitat fra: LMOR på søndag 24. oktober 2021, klokken 11:42
400km rekkevidde holder for de aller fleste, og BMW holder seg godt i pris. Mange vil ha en godt utstyrt BMW, men vil ikke ha nok penger til å kjøpe 50. De som har nok penger, kjøper heller en ny. Så derfor tror jeg at 40 treffer en mye bredere kundegruppe som bruktbil.
Holder for de aller fleste er kanskje å overdrive, men mange går nok med på kompromisset med rekkevidde for å få en finere bil.

Ellers helt enig i resonnementet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Siden tråden her nyttig informasjon.
Jeg har sett på grunnlaget for når BMW fant ut at 80% klarer seg med 150km rekkevidde.
Har du 400, så kan du kjøre 150 000 km per år og bare lade hjemme.
I Norge bruker de fleste 4-5 timer å kjøre 300km, og bør ta en halvtime pause etter 4-5 timer.
Sikkert noen som absolutt ikke vil lade frem og tilbake til hytta eller på hytta som ligger 200km unna, men det blir god timelønn å kunne klare seg med mindre batteri.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: LMOR på søndag 24. oktober 2021, klokken 18:03
Siden tråden her nyttig informasjon.
Jeg har sett på grunnlaget for når BMW fant ut at 80% klarer seg med 150km rekkevidde.
Har du 400, så kan du kjøre 150 000 km per år og bare lade hjemme.
I Norge bruker de fleste 4-5 timer å kjøre 300km, og bør ta en halvtime pause etter 4-5 timer.
Sikkert noen som absolutt ikke vil lade frem og tilbake til hytta eller på hytta som ligger 200km unna, men det blir god timelønn å kunne klare seg med mindre batteri.
Snitt-tall og multiplisering av de blir litt akademiske øvelser. Det som er interessant er hvor ofte og hvor mye man kjører over faktisk rekkevidde. Og betalingsviljen for å slippe det. 150.000k ekstra høres mye ut, men over levetiden på bilen er det kanskje tusenlappen i måneden (snitt det og da). Da slipper man og unna kostnaden med en del hurtiglading. Vel verdt det i mine øyne.

Hva WLTP rekkevidden er på sommeren er og ganske uinteressant i så måte. Man må ta høyde for kapasitetstap, kjøring på motorvei og vinter. Forhåpentligvis er iX bedre på dette enn mange andre. Men går den under 30 mil på motorvei så er det nok mange som vil angre seg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

#41
Jeg skrev om et flertall, ikke alle. Tallene var bare for å vise at det ikke er sannsynlig at mange ofte trenger mer enn 300km, når gjennomsnittlig kjørelengde i Norge er på 14000km per år.
Jeg kan kjøre frem og tilbake til alle nærliggende byer og til hytte og til fjells, uten å lade, med 250km rekkevidde, og jeg kjører mer enn 14000km per år.

Men alle må tenke gjennom sitt behov selvfølgelig. Den første i3en selges til en ok pris fremdeles, og jeg klarte meg relativt greit med 120km rekkevidde også.
Jeg hurtiglader kun på langtur, og siste tur var på 1500km, og da betyr forbruk/ladehastighet mer enn kapasitet. Om jeg starter med 300km eller 500km, betyr lite. Antall ladestopp betyr heller ikke så mye som total ladetid, for pauser skal alle ta.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Etter prisstigning på iX50 og mva, så snakker vi vel egentlig om ca 250.000 i prisdifferanse. Det vil nok merkes på etterspørselen etter iX30. Og ser man på leasingpris i dag, så er det nesten 20 % dyrere å lease iX50. De profesjonelle i markedet vurderer altså at verditapet for iX50 er omtrent det samme i %, men høyere i kroner. Uansett blir det synsing, men forutsatt at iX40 ikke skuffer mht. rekkevidde, så tror jeg ikke det er noe dårlig kjøp for svært mange.

Jan E-28

#43
Vi kommer til å kjøre bilen svært lite. Det meste er kort, så hadde helt fint klart oss med minste batteriet.
Men de meget få gangene jeg har behov for den tunge tilhengeren så skal det store batteriet holde tur/retur. Og den brukes på dagsturer jeg ikke ønsker å bruke tid ved en hurtiglading.

Men en vel så stor vekt på skålen for min del er at med det største batteriet så kan en sette høyeste ladepunkt på batteripakken mye lavere, og forlenge livet. Nå kommer jeg til å sette 60-70% som max isteden for 80% om jeg hadde kjøpt minste pakken.
Jeg kan eventuelt også velge å lade mindre perioder når strømmen er ekstra lav. Og alikevel ha nok kapasitet til å bruke bilen når som helst. Nå vil jeg fint klare meg med 60% state og ikke lade på 2-3dager om prisen er ekstra høy  :+1:

Selv om den økte prisen vel egentlig kan argumenteres vil være mer en å måtte lade litt dyrere strøm med mindre batteri. Men bedre å ta kostnaden nå, en i en fremtiden en ikke vet hvordan ser ut.
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

LMOR

Også relevant som nyttig info.
Bufferet BMW legger opp til tror jeg er godt nok til alltid å lade 100%.
Den første i3en jeg kjøpte i 2014 er ladet til 100% stort sett hver eneste dag, altså ca 2000 morgener.
Rekkevidden er den samme i dag som da den var ny.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA