Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde: DTE vs. WLTP

Startet av bårdk, torsdag 16. september 2021, klokken 16:58

« forrige - neste »

bårdk

Overrasker meg ikke at Polestar 2 bunner lista, dessverre. Synd at journalistene ikke har forsøkt å få importørene til verstingene i tale.

safari

Kjenner meg ikke igjen i de tallene som kommer frem her.
I sommermånedene har bilen ligget på 19 i gjennomsnitt forbruk.

rowu98ab

Fra artikkelen:

"Også når det gjelder tapet ved lading snakker vi høye verdier."

Hva betyr det, forsvinner det masse strøm på veien fra veggen til batteriet?
Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

turfsurf

Sitat fra: rowu98ab på onsdag 22. september 2021, klokken 09:54
"Også når det gjelder tapet ved lading snakker vi høye verdier."

Hva betyr det, forsvinner det masse strøm på veien fra veggen til batteriet?
Tap i hurtigladeren eller onboard laderen i bilen, og tap i form av varme grunnet indre motstand i batteriet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

rmi

#19
Forbrukstallene i ADAC sin test er jo helt på bærtur, har de holdt max fart på autobahn til batteriet var tomt?

En annen ting fra BilNorge sin artikkel:
SitatMen spør om kilometer per kWt, eller bedre – kilowattimer per 100 kilometer, så er det mange som detter av. De som kjører elbil til daglig er imidlertid svært fokusert på dette

Jeg kjører elbil til daglig og er overhodet ikke fokusert på forbruket (følger ikke med på det i det hele tatt) da bilen har rikelig rekkevidde for all min bruk. Og samme med de jeg kjenner som også har elbil, ingen fokus på det de heller.

hELgenen

Sitat fra: rmi på onsdag 22. september 2021, klokken 15:17
Forbrukstallene i ADAC sin test er jo helt på bærtur, har de holdt max fart på autobahn til batteriet var tomt?

En annen ting fra BilNorge sin artikkel:
SitatMen spør om kilometer per kWt, eller bedre – kilowattimer per 100 kilometer, så er det mange som detter av. De som kjører elbil til daglig er imidlertid svært fokusert på dette

Jeg kjører elbil til daglig og er overhodet ikke fokusert på forbruket (følger ikke med på det i det hele tatt) da bilen har rikelig rekkevidde for all min bruk. Og samme med de jeg kjenner som også har elbil, ingen fokus på det de heller.

Vel - det er ekstremt fokus på det nesten overalt om du spør meg.
Alle som tester elbiler skriver noe om det. Motor kjører rekkeviddetest - Tesla Bjørn og en haug med andre Youtubere driver å tester og svært mange handler i bunn og grunn om forbruk og atter forbruk - spesielt Tesla Bjørn og Kris har gjort det som et varemerke og drive å teste rekkevidde og effektivitet. Det er sjelden man ser en utdypende analyse av selve bilen på øvrige elementer enn forbruk. Som elbil sjåfør følger jeg også med på forbruket på mine daglige turer - ikke det at jeg gjør noe spesielt for å logge turer, men liker å følge med.
Nå betyr det i bunn og grunn lite i kroner å øre om en bil bruker 1.5 eller 2.0 kwh/mil dersom kjørelengden er innenfor normalen. Akkurat den biten er det svært få som sier noe om. F.eks dersom man tester en bil og sammenligner dem så er det ingen som presenterer årlig kwh forbruk på 10.000 km,20.000 km osv..
Jeg tror dette fokuset mhp. forbruk henger igjen fra tiden da bilens rekkevidde var et reellt problem - slik er det jo ikke lenger. Men så har disse, i alle fall norske youtuberene, kjørt videre på med ekstremt fokus på forbruk.

Men det er som du sier - noe man kanskje ikke burde fokusere så mye på - gitt at rekkevidden er der.

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. september 2021, klokken 22:32

Jeg tror dette fokuset mhp. forbruk henger igjen fra tiden da bilens rekkevidde var et reellt problem - slik er det jo ikke lenger. Men så har disse, i alle fall norske youtuberene, kjørt videre på med ekstremt fokus på forbruk.

Men det er som du sier - noe man kanskje ikke burde fokusere så mye på - gitt at rekkevidden er der.
Dette minner om megapixel-fokuset som var på digitalkameraer. Veldig viktig i starten, nå brikkene var små. Mistet praktisk betydning når brikkene ble store nok.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

rmi

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. september 2021, klokken 22:32
Jeg tror dette fokuset mhp. forbruk henger igjen fra tiden da bilens rekkevidde var et reellt problem - slik er det jo ikke lenger. Men så har disse, i alle fall norske youtuberene, kjørt videre på med ekstremt fokus på forbruk.

Men det er som du sier - noe man kanskje ikke burde fokusere så mye på - gitt at rekkevidden er der.

Hva annet skal de fokusere på?  :D

Rekkevidde er selvfølgelig viktig når det tar så mye lenger tid å lade enn å fylle opp en tank, men så snart rekkevidden er mer en god nok så er ikke forbruket noe å bry seg om lenger (etter min mening i alle fall).

hemi

kan man nå kjøre TR hafjell eller hemsedal uten å lade på vintern? (leaf tempo teller ikke)

vi er nok ganske tidlig i megapixel aldern...


turfsurf

Sitat fra: hemi på mandag 27. september 2021, klokken 15:42
kan man nå kjøre TR hafjell eller hemsedal uten å lade på vintern? (leaf tempo teller ikke)
Lucid Air greier det kanskje med 83 mil EPA rekkevidde...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. september 2021, klokken 22:32
Jeg tror dette fokuset mhp. forbruk henger igjen fra tiden da bilens rekkevidde var et reellt problem - slik er det jo ikke lenger. Men så har disse, i alle fall norske youtuberene, kjørt videre på med ekstremt fokus på forbruk.

Men det er som du sier - noe man kanskje ikke burde fokusere så mye på - gitt at rekkevidden er der.
Forbruk og rekkevidde er ikke det samme, men forbruk er viktig det og, ihvertfall mtp at strømmen nå skal bli like dyr som diesel.

En annen fordel med lavt forbruk er at det går fortere å saktelade.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oivindg

Sitat fra: rmi på mandag 27. september 2021, klokken 15:20
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. september 2021, klokken 22:32
Jeg tror dette fokuset mhp. forbruk henger igjen fra tiden da bilens rekkevidde var et reellt problem - slik er det jo ikke lenger. Men så har disse, i alle fall norske youtuberene, kjørt videre på med ekstremt fokus på forbruk.

Men det er som du sier - noe man kanskje ikke burde fokusere så mye på - gitt at rekkevidden er der.

Hva annet skal de fokusere på?  :D

Rekkevidde er selvfølgelig viktig når det tar så mye lenger tid å lade enn å fylle opp en tank, men så snart rekkevidden er mer en god nok så er ikke forbruket noe å bry seg om lenger (etter min mening i alle fall).
For mange er rekkevidden bra nok allerede. Da kan det jo være greit å vende fokus mot ting som for eksempel kjøreopplevelse, kvalitet og design.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

hemi

#27
Sitat fra: oivindg på mandag 27. september 2021, klokken 18:39
Sitat fra: rmi på mandag 27. september 2021, klokken 15:20
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. september 2021, klokken 22:32
Jeg tror dette fokuset mhp. forbruk henger igjen fra tiden da bilens rekkevidde var et reellt problem - slik er det jo ikke lenger. Men så har disse, i alle fall norske youtuberene, kjørt videre på med ekstremt fokus på forbruk.

Men det er som du sier - noe man kanskje ikke burde fokusere så mye på - gitt at rekkevidden er der.



Hva annet skal de fokusere på?  :D

Rekkevidde er selvfølgelig viktig når det tar så mye lenger tid å lade enn å fylle opp en tank, men så snart rekkevidden er mer en god nok så er ikke forbruket noe å bry seg om lenger (etter min mening i alle fall).
For mange er rekkevidden bra nok allerede. Da kan det jo være greit å vende fokus mot ting som for eksempel kjøreopplevelse, kvalitet og design.

EQS? i3 og den søte hondaen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA