Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde: DTE vs. WLTP

Startet av bårdk, torsdag 16. september 2021, klokken 16:58

« forrige - neste »

bårdk

Hei
Rekkevidden i min dual modell viser 360 km på 90 prosent og 410 på 100 prosent. Kundeservice fortalte meg at det som vises i bilen er DTE (distance to empty), men jeg finner ikke noe om dette i bruksanvisningen. Under optimale forhold skulle det jo være mulig å få DTE til å vise det samme som WLTP på 470-480 km.? Noen som kan gjøre meg klokere?

oivindg

DTE er uansett et grovt estimat. Det er jo umulig å vite forbruket på en elbil uten å legge inn faktisk rute.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

bårdk

Alle estimater er jo "grove". Det burde uansett være mulig å oppnå WLTP under optimale forhold. Eller?

oivindg

Sitat fra: bårdk på torsdag 16. september 2021, klokken 20:53
Alle estimater er jo "grove". Det burde uansett være mulig å oppnå WLTP under optimale forhold. Eller?
Absolutt, men det er vel ikke så viktig at det synes på estimatet i førerdisplayet.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

rmi

Sitat fra: bårdk på torsdag 16. september 2021, klokken 20:53
Alle estimater er jo "grove". Det burde uansett være mulig å oppnå WLTP under optimale forhold. Eller?

Og hvor ofte kjører du eller noen andre turer som er optimale for WLTP?  :)

Legg inn destinasjon i Google Maps, så får du et noenlunde nøyaktig anslag, og ved "normal" kjøring så har jeg alltid kommet frem med 3-6% mer batteri enn anslått.

ReneM

Jeg liker faktisk DTE på Polestar. Jeg vil heller at den viser 400 ved fulladet batteri fremfor 460. 460 er kun oppnåelig ved langtur og rolig kjørestil.

Ved vanlig bruk viser det seg at 400 kilometer er omtrent spot-on med virkeligheten. (daglig pendlertur på ca. 3 mil hver vei og litt småkjøring her og der).

Vår 1. gen E-golf viser konsekvent altfor mye. Ved start forsvinner de første 20-30 kilometer ila de første par hundre meter. Det synes jeg er mye mer plagsomt.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

bårdk

Jeg hadde foretrukket WLTP. Hadde Renault Zoe som bil nummer to med WLTP på 300 km og den var veldig presis. Dvs. ca 200 km på vinterstid,  mens mellom 280 og 330 på sommeren når den var fulladet. Den ga i alle fall lovet rekkevidde ved gode kjøreforhold, det gjør ikke min Polestar 2 - og ganske langt der ifra.

hELgenen

Sitat fra: bårdk på fredag 17. september 2021, klokken 12:19
Jeg hadde foretrukket WLTP. Hadde Renault Zoe som bil nummer to med WLTP på 300 km og den var veldig presis. Dvs. ca 200 km på vinterstid,  mens mellom 280 og 330 på sommeren når den var fulladet. Den ga i alle fall lovet rekkevidde ved gode kjøreforhold, det gjør ikke min Polestar 2 - og ganske langt der ifra.

Tester har vist at Polestar 2 sliter med å klare WLTP selv i perfekte forhold. Sammenlignet med flere i f.eks motor sin rekkeviddetest så sliter bilen med å "overprestere" slik de andre ofte gjør på sommerføre.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-sommer-2021

Jeg er ikke eier av en Polestar 2 - bestilte i sin tid og avbestilte mye av grunnen var fordi jeg oppfattet det slik at WLTP tallene var veldig mye mer optimistiske her enn for en del andre produsenter. Polestar opererer jo med en egen DTE istedenfor å basere seg f.eks på en lineær WLTP der maks settes til 470 - hvorfor vet jeg ikke, men det kan jo være at WLTP tallene som referanse ville være ennå mer misvisende.

DTE på 400 km ved fullt batteri høres mer korrekt ut sett opp mot de tester jeg har lest.

Ellers synes jeg en så perfekt bil burde være mer ærlige med sin WLTP slik at den gikk mer i referanse med hva andre produsenter har - og så selvfølgelig prise den deretter  :laugh: ...I mitt hode burde WLTP på denne være mellom 410-430 - den skryter dessverre på seg for mange km. Hvordan det er med single motor og VP vet jeg ikke - men nettopp fordi dual  motor er så optimistiske med rekkevidden så blir en jo litt skeptisk til single motor longe range varianten også (som jeg drømmer om som pendlerbil)

bårdk


oivindg

#9
Enig i at Polestar har en utfordring med å oppnå WLTP-rekkevidde og at de burde redusere oppgitt rekkevidde i sin markedsføring. Et problem også er at WLTP er en for dårlig test og inntil det kommer noe bedre vil det være kunder som blir skuffet.

En annen sak er DTE eller gjettometer. Folk som tror de kan få noe annet enn et veldig grovt estimat ut av det skjønner etter min mening ikke hvordan en elbil virker. Siden det er så mange faktorer som påvirker forbruket er den eneste måten å få et estimat som nærmer seg nøyaktig å bruke en ruteplanlegger for elbil som for eksempel A Better Route Planner. Eller for de som er så heldige å ha Android Automotive, å planlegge ruta i Google Maps i bilen.

Et unntak er hvis du kjører samme type kjøring hele tida og gjettometeret baserer seg på historisk snittforbruk. Da kan DTE bli ganske nøyaktig. Hvis ikke været endrer seg, da.

For meg er det et paradoks at det at elbil har 80-90% effektivitet på drivverket gjør det mye vanskeligere å forutsi forbruket sammenlignet med en bil med forbrenningsmotor som gjerne har 20-30% effektivitet. Når 70-80% blir kastet bort i varme har det ikke like mye å si hvor hardt motoren jobber.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Contango

Sitat fra: oivindg på lørdag 18. september 2021, klokken 16:16
Siden det er så mange faktorer som påvirker forbruket er den eneste måten å få et estimat som nærmer seg nøyaktig å bruke en ruteplanlegger for elbil som for eksempel A Better Route Planner.
100% enig. Men det forutsetter at ruteplanleggerens estimater er troverdige. Når absolutt ingen rapporterer turer ift ABRP estimatet er det ikke mulig å vite hvor gode ABRP estimatene er og om de varierer under forskjellige forhold.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

oivindg

Sitat fra: Contango på mandag 20. september 2021, klokken 08:16
Sitat fra: oivindg på lørdag 18. september 2021, klokken 16:16
Siden det er så mange faktorer som påvirker forbruket er den eneste måten å få et estimat som nærmer seg nøyaktig å bruke en ruteplanlegger for elbil som for eksempel A Better Route Planner.
100% enig. Men det forutsetter at ruteplanleggerens estimater er troverdige. Når absolutt ingen rapporterer turer ift ABRP estimatet er det ikke mulig å vite hvor gode ABRP estimatene er og om de varierer under forskjellige forhold.
Ser den. Jeg hadde tenkt å bruke ABRP, men fant ut at Google Maps i Volvoen estimerer så godt at det ikke er noen vits i å bruke ABRP. Jeg bruker imidlertid Chargefinder for å finne ladestasjoner siden den har best oversikt. Etter det jeg har klart å finne på nettet har Google Maps tilgang på data direkte fra min bil og kan bruke disse til å forbedre estimeringen. Vet ikke om det er tilfeldig, men de siste turene jeg har hatt har den vært 1% for pessimistisk ved start. Tidligere pleide den å være 3-4% for pessimistisk.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Contango

Når du planlegger en tur på nettbrett eller telefon, bruker du en form for Google maps da? Eller er det bare versjonen i bilen som har tilgang til forbruksdata? Jeg sjekket aldri ut rekkevidde estimeringen da jeg prøvde bilen.
Enig i Chargefinder. Den er best - men mangler foreløpig Carplay support. Antar Polestar heller ikke får den opp på skjermen?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

oivindg

Bruker ABRP hvis jeg ikke er i bilen og skal planlegge. Det er bare i bilen jeg har estimering av forbruk i Google Maps.

Tror ikke Chargefinder kommer på skjermen i Polestar 2. Gjør i alle fall ikke det i XC40.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

rowu98ab

Artikkel på BilNorge. Polestar havner nederst når det gjelder forbruk:

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55633

"Tyske ADAC har gravd litt dypere og plassert Polestar nederst på listen."

Polestar 2 Long Range Dual Motor – 29,2 kWt på 100 kilometer
For en ny modell som egentlig antyder stor rekkevidde allerede i navnet, er de virkelige forbruksverdiene for denne kina-svenske bilen særdeles dårlige.

I ADACs test brukte Polestar 2 rundt 50 prosent mer enn de offisielle tallene som produsenten oppgir. Bilen skulle jo egentlig gitt Tesla 3 konkurranse, men ligger langt unna.

Også når det gjelder tapet ved lading snakker vi høye verdier. Testene er utført ved 22 grader – en behagelig temperatur for elbiler. Blir det kaldere, stiger forbruket til Polestar 2 enda mer. Her står det igjen mye utviklingsarbeid for Geely og Polestar – er en av konklusjonene.
Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA