Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 14:43

« forrige - neste »

Trond.m

#271
Fyren sier mye rart som at «range of iX40 is actually slightly less than i 50 due to the fact that it has a smaller battery «.  Og den finnes i følge ham i 2 utgaver «sport og M sport».  Virker litt overdrevent positiv til å tas helt seriøst. iX 40 «has significantly less range due to a much smaller battery» ville vært mer i samsvar med virkeligheten.

geear

Sitat fra: Trond.m på fredag 26. november 2021, klokken 08:18
Og den finnes i følge ham i 2 utgaver «sport og M sport».
Fordi det er det de heter i UK.  :P

Trond.m

OK. Og i UK er rekkevidden på iX40 bare litt mindre enn iX50. 30 % mindre er jo betydelig mindre 😉

LMOR

#274
Spørs vel på den som sier det, for noen er det litt mindre, for andre er det signifikant mindre. Flere sier det samme på engelsk om prisforskjell og ladehastighet.

Er forskjellen signifikant betyr vel det at en velger annerledes. Altså hadde alle ment forskjellen var signifikant, så hadde ingen kjøpt xDrive40.

Men ellers enig i at det er feil å si slightly også. Forskjellen er et sted i mellom.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Chimp

Hadde det vært slightly less så hadde jeg kjørt på med ix40 med en gang. Men det er faktisk signifikant og veldig mye, med 30 % / 200 km ekstra rekkevidde. Så får vi se da, om det blir sånn i praksis, vet ikke hvor mye ekstra vekt i ix50 vil ha å si

daktari

Omtrent en e-Golf i forskjell i batteristørrelse, hvis det kan være en målestokk?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

For oss på Østlandet: Forbrukstest iX40 i 130 km/t 21" i vintertemp: 2,7 kWh/mil uten skiboks.
https://youtu.be/H2DtBx5Hvm4
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Tror det det kan ble en spennende øvelse å kjøre Oslo - Kvitfjell 22-23 mil en vinterdag med vanskelige litt vanskelige kjøreforhold. Riktignok vil farten da være litt lavere, men med høydeforskjell og betydelig lavere temperatur.
Min 19 mil hyttevei med lav fart skulle derimot være lett match.

LMOR

26mil i 130km er vel ikke helt normalt selv på Østlandet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Øyvind.h

#280
Sitat fra: LMOR på fredag 26. november 2021, klokken 17:50
26mil i 130km er vel ikke helt normalt selv på Østlandet.
Nei da må en kjøre sydover mot Sverige :)
Men på fjellet må en regne inn høydemeter og en ok buffer ved ankomst. 3-6 grader eog tørre veier er heller ikke det jeg ville kalt vinter.

Men tror ix40 skal gå helt greit til Hafjell bortsett fra de aller verste dagene. I hvert fall uten takboks.
Med snitt på 127 ble rekkevidde til 0% 254km.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Laget en ny tråd om forbruk:

https://elbilforum.no/index.php?topic=58673.0

Blir sikkert flere reelle målinger fremover, og greit å samle dem.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Carboy

#282
Sitat fra: daktari på fredag 26. november 2021, klokken 15:06
For oss på Østlandet: Forbrukstest iX40 i 130 km/t 21" i vintertemp: 2,7 kWh/mil uten skiboks.
https://youtu.be/H2DtBx5Hvm4

Må si dette var ganske imponerende med bare 70,3kwh målt netto kapasitet, og over min forventning.
Det finnes også en test med sommerlige temperaturer av iX50 der den får ca 375km i 130 km/t, riktignok med noe lavere gjennomsnittshastighet. Altså stemmer det bra med direkte kalkulering av batteriets størrelse sammenlignet med forbruk.

Jeg tipper forbruket på iX40 og iX50 er tanske så likt i virkeligheten i tilsvarende kjøring. I alle fall er forskjellene små.
Derfor kan vi si at 254km i en iX40 tilsvarer 373km i en iX50 skal vi legge netto batterikapasitet (105,2 oppgitt på iX50) på de to til grunn. Så er det sikkert bittelitt økt forbruk og bittelitt lavere nettokapasitet som uansett vil bety minst 360km på en iX50 i jevn 130 km/t.

Personlig trenger jeg ikke rekkevidden og akselerasjonen til iX50 og derfor har jeg nå bestilt en godt utstyrt iX40 fordi den kunne leveres omgående med «gammel pris». Jeg vil gjerne bytte til iX50 dersom mellomlegget er mars 2021 priser, men hvis ikke kommer jeg ikke til å betale den økte 80.000kr og mva og lang leveringstid for å skaffe en iX50.
Lavere vekt og bedre sportslighet i iX40 da den har veldig fin og sporty BMW-fjæring uten å bli stiv og spretten. Synes den har en meget fin fremtoning.

Eneste jeg savmer er doble sideruter. Merker at man hører midtrabatter og forbipasserende biler bittelitt bedre enn i biler jeg har med doble sideruter. Men det er små nøyanser som egentlig betyr lite. Alt i alt en helt sykt god bil å kjøre. Nydelige seter, bra støydemping (ca på nivå med EQC og etron), god gassrespons på nivå med i-pace, sporty nesten som en Taycan cross turismo og komfortabel nok. Og endelig en tysk elbil med skikkelig god plass. Etron 55 var romslig, men denne er romsligere. De som sier bagasjerommet er lite må ikke glemme å ta med pøassen i bakluken når den lukkes. Den «buler ut» og er ganske romslig.
Jeg ble helt solgt og ser frem til å få den på nyåret.

Fikk et tips:
BMW Norge endrer nybilgarantiene sine fra 5 år og 200.000km til 5 år og 100.000km fra nyttår. Derfor tips: bestill før nyttår og få bil med «gammel god garanti»
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

LMOR

Leveres omgående?
Skulle min også blitt, men produksjonen flyttes hver uke..
Ellers er vi 100% i sync ift xDrive40. Den reelle prisdifferansen er nå 360'. Kan stå lenge i ladekø for den timelønnen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Prisforskjellen er da «bare» 220 før rabatt (140 før rabatt tidligere).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA