Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 14:43

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. oktober 2021, klokken 18:30
BMW burde nesten tatt ekstra betalt for dette - så de som ikke vil ha dette kan slippe noen kroner billigere unna
Det er vel nettopp det de gjør.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

telcontar

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. oktober 2021, klokken 18:30
Sitat fra: turfsurf på mandag 04. oktober 2021, klokken 18:27
Sitat fra: Trond.m på mandag 04. oktober 2021, klokken 17:29
Hva er problemet egentlig ?
Fake lyd på elbil er IMO tåpelig. Hvis BMW og BMW kunder ønsker å fremstå som tåper så er det vel greit nok.

Samme det - så lenge det kan skrus av - altså permanent av.
BMW burde nesten tatt ekstra betalt for dette - så de som ikke vil ha dette kan slippe noen kroner billigere unna

Lyden er dessverre inkl på de fleste charged pakkene. Hadde gladelig ikke tatt det med hvis det var mulig

LMOR

Kan dere som ønsker å diskutere ekstrautstyr lage en egen tråd?
Dette er ikke relevant ift test av iX. Lyden trenger de som har den aldri skru på hvis de ikke vil. Masse utstyr en ikke ville kjøpt hvis en kjøper en stor pakke, men det er ikke nytt med iX.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jalla

Har det stått noe om bremsene på bilen i noen av testene?
Med en totaltvekt på 3100kg med maks last skal det være intessant å se bremselengene.

LMOR

Tviler på at det er dårligere en konkurrentene. De tilpasser bremsene etter vekten, og en av reviewerne skrev dette:

2022 BMW iX First Ride Review: A Luxo EV That Brakes Like a Race Car
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jan E-28

Alle tester jeg har sett så skryter de av nav skjermen som er responsiv. Men på testen til Bjørn sa han at den var laggete, og en kunne se det også, Hva skjedde der tro?
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

geear

Jeg tipper at det er fordi han kom rett fra 4-5000 km i Europa i Model Y med MCU2, som responderer akkurat som en moderne smarttelefon, og han er vant med å zoome, flytte og velge i full fart når han skal vise eller planlegge (det ser man i videoene hans når han planlegger rute eller skal vise hvor han har kjørt). Det blir for mye for de tradisjonelle navigasjonsløsningene..

Hallgrim86

Sitat fra: geear på onsdag 06. oktober 2021, klokken 10:24
Jeg tipper at det er fordi han kom rett fra 4-5000 km i Europa i Model Y med MCU2, som responderer akkurat som en moderne smarttelefon, og han er vant med å zoome, flytte og velge i full fart når han skal vise eller planlegge (det ser man i videoene hans når han planlegger rute eller skal vise hvor han har kjørt). Det blir for mye for de tradisjonelle navigasjonsløsningene..

Det er jo en helt ny bil som ikke er i salg ennå, så det kan jo være at ting blir løst via OTA oppgraderinger. Idrive7 har ikke dette problemet som jeg har merket, så det er jo kjedelig om idrive8 får det.

Trond.m

#83
Sitter med en følelse av at BMW ikke ønsker at iX40 skal testes. Det synes jeg er litt urovekkende og vitner vel om at dette ikke akkurat er noe de er stolt av. De lovet vel minst 70 kwh, over 400 km rekkevidde og over 500 liter bagasjerom da salget åpnet. Så langt har de ordene i behold med knappest mulig margin. Men frykten er at iX40 et produkt som vil bli litt stemoderlig behandlet også i framtiden ?
Riktignok er rekkevidden i teorien på nivå med e-tron 55, men det er også prisen. Problemet er at et lite batteri og lavt forbruk vil tape forholdsvis mer i rekkevidde om vinteren og der det er høydeforskjell. Så ved kjøring fra lavlandet til hytta på fjellet må man regne med større tap i rekkevidde enn e-tron 55. Da vil Asker - Kvitfjell en vinterdag ikke nødvendigvis kunne kjøres uten ladestopp med en rimelig margin. Og i forflytningshastighet vil nok e-tron 55 være overlegen på grunn av den flate ladekurven. Det mest skuffende er at ikke BMW iX har like stor batterikapasitet som i4. Det burde de ha fått til innenfor den prisen. Men jeg håper i det lengste at jeg tar feil og at mine bekymringer viser seg å være ubegrunnede.

LMOR

Det er mange innstillinger i iDrive. Testen til Bjørn var dårlig på flere
områder, tydelig at han ikke hadde satt seg inn i hva bilen kunne. F.eks at serveren ikke klarte mer enn 3 bilder i timen, når det er pga GDPR.

Men ift kartet er lite responsivt hvis du har med alle opsjoner og er i «feil» zoom nivå ift å flytte rundt på kartet.
Jeg har ikke kjørt mye Tesla, men Google kartene inneholder ikke i nærheten så mye data som kartene BMW bruker.

Jeg vil heller ha detaljerte kart enn responsivt. Skal jeg til er annet sted i landet på den måten zoomer jeg først ut, flytter og zoomer inn. Null problem.
Bjørn har klaget på flere biler ift flytting rundt på kartet. En bagatell for mange. Tror jeg maks gjør dette 2-3 ganger per år. Destinasjoner søker jeg frem.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#85
At alle testbilene var xDrive50 er vel naturlig. Det er den som gir de beste oppslagene i media.
For meg er ikke forskjellen opp til 50 verd pengene. Men de som MÅ ha mer enn 35 mil rekkevidde om vinteren bør jo kjøpe 50.
E-tron bruker mer strøm, så selv om de skulle lade raskere så er det ikke sikkert de kommer frem like raskt. Jeg regnet på dette ift i3, og kom like raskt frem med en i3 som ladet på 50kW ift en e-tron.

Skal de skryte av den mest miljøvennlige bilen, så er det 40 som promoteres:

Special focus on sustainability
The topic of sustainability is firmly anchored throughout the company. A particular focus is on improving our carbon footprint – especially in production of electric vehicles. Independent auditors have confirmed that the greenhouse gas potential of the BMW iX xDrive40* is around 45 percent lower than that of a comparable Sports Activity Vehicle with an internal combustion engine.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Ja, det var jo noe da. Men skulle gjerne se en test av rekkevidden. 35 mil om vinteren virker veldig optimistisk. Det tilsvarer et forbruk på 2 kwh/100 km.

LMOR

Det kommer nok mange norske tester av 40. Min erfaring med i3 gjør at jeg tror det bør være mulig. Kjører en 35mil er bilen god og varm etter hvert.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

geear

#88
Sitat fra: LMOR på onsdag 06. oktober 2021, klokken 15:00
Det er mange innstillinger i iDrive. Testen til Bjørn var dårlig på flere
områder, tydelig at han ikke hadde satt seg inn i hva bilen kunne. F.eks at serveren ikke klarte mer enn 3 bilder i timen, når det er pga GDPR.
Har det egentlig noe å si om det var på grunn av GDPR eller hva som var årsaken? Han hadde nok bare fått en telefon i hånda fra BMW, og testet funksjonen live, og oppdaget at det var maks tre per time, noe vi alle fikk se. Det var iallfall ikke noe jeg la noe vekt på da jeg så reviewen hans.

Personlig syns jeg han er LANGT over vanlige biljournalister a la et visst kvinnemenneske i VG for eksempel. Testene hennes føles fullstendig irrelevante for MEG, mens Bjørn sine faktisk adresserer en haug av det som betyr noe for meg - og etter å ha sett en del av de, og prøvd samme biler, så lærer en seg også hva en kan ta med en klype salt og ikke. Jeg opplevde iX-testen som at han var veldig fornøyd? Mye skryt.

LMOR

Han har mange gode tester, og mye god underholdning. Men denne var ikke en av de beste. Ser frem til banankassetest og live sending til Nordkapp.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA