Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Voks og vask til Model Y

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 16. september 2021, klokken 14:12

« forrige - neste »

Hrc

Jeg skal ikke påberope meg at jeg er noen ekspert på detailing, men har polert en del biler med min 10 år gamle Flex roterende(!) maskin og resultatene ble slettes ikke verst altså ;)

Jeg har ikke erfaring med Solid Black fra tidligere og har fått med meg at lakken er myk og krever forsiktighet. Fikk med mye swirls på kjøpet samt noen kraftige riper på en bakskjerm som vil kreve sterkere skyts. Har prøvd med Scholl S17 og S30 med ulike puter, men har ikke fått eliminert de ripene på bakskjermen ennå. Så igjen, hvis noen har tips så tar jeg i mot med takk.

daktari

Støtter forslaget om Fusso Coat nevnt over. Utrolig vannavstøtende og holdbar. Jeg legger ofte Autoglym Super Resin polish under voksen først.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: PionerThink på fredag 17. september 2021, klokken 13:00
Sitat fra: Handyman på fredag 17. september 2021, klokken 12:00
Ja, det er nettopp slik jeg gjorde det med min TM3  :D
Har derfor samme planer or Yen.
Skal du gjøre forsegling selv eller setter du det bort? Er bare litt i stuss over prisene på slike jobber da det fort går 8'-10' hvis man skal sette det bort til proffene ???
Fikk utført DropOff til 6000,- på TM3, og har fått en "special price for you" på Nasiol til Y-en.
Hadde det ikke vært for den gode prisen ville jeg nok sjekket noen DIY-løsninger. Jeg liker å gjøre ting selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

#18
Sitat fra: daktari på søndag 19. september 2021, klokken 20:31
Støtter forslaget om Fusso Coat nevnt over. Utrolig vannavstøtende og holdbar. Jeg legger ofte Autoglym Super Resin polish under voksen først.
Autoglym SRP er ikke noe som skal legges under voks, men poleres og buffes. Den er også en kjemisk rens med fyllere slik at den ikke fjerner riper men "fyller dem". Dvs at jobben med ripefjerning ikke er permanent.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

trykkertor

Sitat fra: Klykken på mandag 20. september 2021, klokken 13:08
Sitat fra: daktari på søndag 19. september 2021, klokken 20:31
Støtter forslaget om Fusso Coat nevnt over. Utrolig vannavstøtende og holdbar. Jeg legger ofte Autoglym Super Resin polish under voksen først.
Autoglym SRP er ikke noe som skal legges under voks, men poleres og buffes. Den er også en kjemisk rens med fyllere slik at den ikke fjerner riper men "fyller dem". Dvs at jobben med ripefjerning ikke er permanent.
Da vil jeg påstå at det "ligger" SRP under voksen  :D

VoltWay

I brukermanualen til bilen står det:

SitatHåndvask Model Y med en ren, myk klut og kaldt eller lunkent vann med en mild bilsjampo av høy kvalitet.

ADVARSEL
Noen rengjøringsmidler og bilsjampoer inneholder kjemikalier som kan forårsake skade eller misfarging, spesielt på plastkledning, lamper eller kameraobjektiv. Noen formler for bilrengjøringsmidler inneholder hydroksid eller andre svært alkaliske eller kaustiske ingredienser som kan skade utvendige komponenter. Ikke bruk syreholdige produkter heller. Skade eller misfarging som resultat av rengjøringsprodukter, dekkes ikke av garantien.

Noen som har forslag til skumsåpe for bruk med kanon og høytrykksspyler? Jeg har tenkt å bruke Surfex HD (pH 13), men ikke påføre det på lykter eller andre plastdeler. Mange av såpene på markedet har pH 13, så jeg tenkte å bruke såpe med pH på 7-8 som ikke skal kunne skade lykter og annet siden den vil dekke hele bilen.

sjokomelk

Jeg har brukt Chemical Guys sine Mr. Pink og Honeydew både i skumkanon og vaskebøtta på mine biler uten problemer. De skal være pH-nøytrale, men skal ikke garantere at det er korrekt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

VoltWay

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 26. oktober 2023, klokken 14:11Jeg har brukt Chemical Guys sine Mr. Pink og Honeydew både i skumkanon og vaskebøtta på mine biler uten problemer. De skal være pH-nøytrale, men skal ikke garantere at det er korrekt.
Takker! Begge er oppgitt med "pH: ca. 8,5" i databladet, så det bør gå bra. Tror jeg har sett Honeydew nevnt andre steder, så tenker jeg prøver den.

geear

Jeg har brukt Carpro Reset på Tesla i seks år. Grunnen til at jeg begynte med det var at det ble anbefalt til Modesta glasscoatingen, på grunn av at den er pH-nøytral, og så ble det veldig aktuelt for lykter osv også.

Funker bra til skumlegging også, men da går det mye såpe. Veldig drøy i bøtta, ikke så drøy i skumkanonen...

Klykken

Sitat fra: geear på torsdag 26. oktober 2023, klokken 16:07Funker bra til skumlegging også, men da går det mye såpe. Veldig drøy i bøtta, ikke så drøy i skumkanonen...
Ikke har den egenskapene man ser etter i en skumsåpe heller, så er ganske waste sånn sett. Kun for show. :)

Reset er en knakende god bøttesåpe. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Sitat fra: Klykken på mandag 20. september 2021, klokken 13:08
Sitat fra: daktari på søndag 19. september 2021, klokken 20:31Støtter forslaget om Fusso Coat nevnt over. Utrolig vannavstøtende og holdbar. Jeg legger ofte Autoglym Super Resin polish under voksen først.
Autoglym SRP er ikke noe som skal legges under voks, men poleres og buffes. Den er også en kjemisk rens med fyllere slik at den ikke fjerner riper men "fyller dem". Dvs at jobben med ripefjerning ikke er permanent.
Forstod ikke helt? Bruker SRP for å fylle riper og få glans, buffer av selfølgelig,
. Så voks etterpå som gir god holdbarhet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Klykken

Sitat fra: daktari på fredag 27. oktober 2023, klokken 15:24
Sitat fra: Klykken på mandag 20. september 2021, klokken 13:08
Sitat fra: daktari på søndag 19. september 2021, klokken 20:31Støtter forslaget om Fusso Coat nevnt over. Utrolig vannavstøtende og holdbar. Jeg legger ofte Autoglym Super Resin polish under voksen først.
Autoglym SRP er ikke noe som skal legges under voks, men poleres og buffes. Den er også en kjemisk rens med fyllere slik at den ikke fjerner riper men "fyller dem". Dvs at jobben med ripefjerning ikke er permanent.
Forstod ikke helt? Bruker SRP for å fylle riper og få glans, buffer av selfølgelig,
. Så voks etterpå som gir god holdbarhet.
Riktig fremgangsmåte det. 👌
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Electric cars in Norway


geear

Sitat fra: Klykken på fredag 27. oktober 2023, klokken 12:40
Sitat fra: geear på torsdag 26. oktober 2023, klokken 16:07Funker bra til skumlegging også, men da går det mye såpe. Veldig drøy i bøtta, ikke så drøy i skumkanonen...
Ikke har den egenskapene man ser etter i en skumsåpe heller, så er ganske waste sånn sett. Kun for show. :)

Reset er en knakende god bøttesåpe. :)

Kan ikke si jeg merker forskjell på dedikerte skumsåper og Reset i praksis. Bare at Reset blir dyr i bruk med 1:10 i skumkanonen.

Foremost

Styr unna Chemical Guys - deres produkter er 90% marketing og 10% substans.

CarPro og Koch Chemie har derimot fantastiske produkter, og begge brands kommer i salg regelmessig på Bilpleiekongent, Garasjetid, Bilnerden, etc.

Ift. bruk av skumkanon - husk PIR (panel impact ratio). Se denne artikkel fra DetailShop: https://detailshop.no/oppmaling-av-skumkanon/.
Skumkanon tilsetter vann i tillegg til blandingsforholdet som brukes i flasken, så i praksis fortynner man produktet ytterligere. Personlig bruker jeg 150ml Koch Chemie Gsf (Gentle Snow Foam) og 850ml batteri/demineralisert vann.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA