Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva bør en kjøpe

Startet av Galder, onsdag 15. september 2021, klokken 23:46

« forrige - neste »

BE

Det var bare de første bilene som kom til Europa hvor de slet med lav ladehastighet på LFP-batteriene. Etter programvareoppdateringen i februar/mars skal dette være betydelig forbedret bl.a. ved at forvarmingen av batteriene starter tidligere. LFP batteriene veier over hundre kilo mer enn NCA batteriene, så naturligvis tar det lengre tid å varme disse opp før hurtiglading.

Blir spennende å se hvordan det fungerer med dette nå til vinteren.

Så en liten presisering av noe som ser ut til å være en missforståelse. Det stemmer ikke at LFP batteriene SKAL lades til 100% slik veldig mange påstår. LFP batteriene tar mye mindre skade av å stå på 100%, og kan derfor lades til dette om du har behov, men de har fortsatt godt av å ligge lavere enn dette i det daglige.

Grunnet den flate spenningskurven på LFP batteriene mellom ca 10-90% SOC, er det vanskelig for BMS å vite eksakt hvor oppladet hver celle faktisk er og balansere disse deretter. Det er derfor anbefalt at du med hyppigere mellomrom fullader batteriet, f.eks. en gang pr uke, slik at cellene blir balansert skikkelig.

Så dersom du har behov for all rekkevidde hver eneste dag, kan du selvsagt fullade hver eneste natt, men det er ikke påkrevd slik enkelte feilaktig påstår.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

hELgenen

Dette mener jeg er er no brainer - det er stoooooor forskjell i kvalitet på disse to og jeg ville definitivt gått for den nyeste av de to.  Den reelle forskjellen i rekkevidde mener jeg også er overdrevet. MEN AWD er og blir AWD så dersom dette er viktig så forstår jeg at noen velger denne.

GL1

Støtter meg til de som sier gå for nyest, mye forskjell på 2021 vs 2019. Og rekkevidden til SR+ er nok mer enn nok for de ALLER fleste.

Har selv LR AWD 2019, og dermed ikke erfaring med bakhjulstrekk. AWD er jo "bakhjulstrekk" 90% av tida, men veldig komfortabelt å kjenne at kraften blir fordelt de gangene man merker at baken slipper. (skal sies at jeg ikke vet om det er pga AWD eller ESP... SR+ har vel stabiliseringsprogram selv om det er RWD)
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Hideyowife

Testet selv en LR 2019 til en kamerat med ca 50.000km på telleren og vi var begge enige om at 2021 SR+ som vi nettopp har fått er en mye bedre skrudd bil. Det er maasse små detaljer i faceliften også som man mangler i 2019. Autopiloten var merkbart bedre i vår 2021 bil også. Du får en splitter ny SR+ inkl vinterdekk for 380k så det er bare tull å kjøpe fra en privat for 400k med mindre bilen har tillegg som annen farge og hvite seter. Vi betalte 399k totalt for vår som er blå med hvite seter og felgpakke fra Megahjul for vinterdekk.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

trykkertor

Sitat fra: Hideyowife på søndag 19. september 2021, klokken 18:01
Testet selv en LR 2019 til en kamerat med ca 50.000km på telleren og vi var begge enige om at 2021 SR+ som vi nettopp har fått er en mye bedre skrudd bil. Det er maasse små detaljer i faceliften også som man mangler i 2019. Autopiloten var merkbart bedre i vår 2021 bil også.
Vet du om 2021 krever at lysene står på "Auto" eller kjører med full belysning for at Autopilot skal virke?
Har selv en mars 2019 LR med kun autopilot og den klarer fint autopilot når jeg kjører med DRL + tåkelys. Et oppsett jeg normalt kjører med. Bilen har hardware versjon 2.5.
Fikk en lånebil fra Tesla, Model 3 LR juli 2019 med Hardware versjon 3.0, og FSD. Den bilen nærmest "forlangte" at lysene stod på "Auto" eller full belysning for å få lov til å aktivtere Autopilot.
Noen ganger jeg klarte å aktivere autopilot med DRL+tåke, fikk bilen "panikk" da vi kjørte inn i tunnel. Rødblink og skriking om at autopilot ble koblet ut.

Lurer på om det er knytt opp til HW-versjon, eller om det e FSD som er avgjørende.

sjokomelk

Sitat fra: trykkertor på søndag 19. september 2021, klokken 19:40
Vet du om 2021 krever at lysene står på "Auto" eller kjører med full belysning for at Autopilot skal virke?
Har selv en mars 2019 LR med kun autopilot og den klarer fint autopilot når jeg kjører med DRL + tåkelys. Et oppsett jeg normalt kjører med. Bilen har hardware versjon 2.5.
Fikk en lånebil fra Tesla, Model 3 LR juli 2019 med Hardware versjon 3.0, og FSD. Den bilen nærmest "forlangte" at lysene stod på "Auto" eller full belysning for å få lov til å aktivtere Autopilot.
Noen ganger jeg klarte å aktivere autopilot med DRL+tåke, fikk bilen "panikk" da vi kjørte inn i tunnel. Rødblink og skriking om at autopilot ble koblet ut.

Lurer på om det er knytt opp til HW-versjon, eller om det e FSD som er avgjørende.
Du kan ikke kjøre med både DRL og tåkelys. Bilen skrur av DRL og går over til parklys hvis du skrur på tåkelysene foran. Alle HW3-biler krever autofunksjonen på lysene, da AP trenger lys for å se veien i mørket og er ganske hissig til å skru på fjernlys hvis den kan.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Fush

Sitat fra: snakkesalig på søndag 19. september 2021, klokken 10:08
Lyktene på '21 er vel forberedt for matrix, kommer kanskje som en (betalbar) sw-oppdatering.
I tillegg har sen '21 varme i ratt og bakseter.

Min 2019 (levert juni 2019) M3 har varme i baksetene.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Thalgar

Eit poeng til: 2019 LR har ganske mykje større nyttelast enn 2021 SR+: 375 vs 314.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Hideyowife

Sitat fra: trykkertor på søndag 19. september 2021, klokken 19:40
Sitat fra: Hideyowife på søndag 19. september 2021, klokken 18:01
Testet selv en LR 2019 til en kamerat med ca 50.000km på telleren og vi var begge enige om at 2021 SR+ som vi nettopp har fått er en mye bedre skrudd bil. Det er maasse små detaljer i faceliften også som man mangler i 2019. Autopiloten var merkbart bedre i vår 2021 bil også.
Vet du om 2021 krever at lysene står på "Auto" eller kjører med full belysning for at Autopilot skal virke?
Har selv en mars 2019 LR med kun autopilot og den klarer fint autopilot når jeg kjører med DRL + tåkelys. Et oppsett jeg normalt kjører med. Bilen har hardware versjon 2.5.
Fikk en lånebil fra Tesla, Model 3 LR juli 2019 med Hardware versjon 3.0, og FSD. Den bilen nærmest "forlangte" at lysene stod på "Auto" eller full belysning for å få lov til å aktivtere Autopilot.
Noen ganger jeg klarte å aktivere autopilot med DRL+tåke, fikk bilen "panikk" da vi kjørte inn i tunnel. Rødblink og skriking om at autopilot ble koblet ut.

Lurer på om det er knytt opp til HW-versjon, eller om det e FSD som er avgjørende.

Vi har lys på Auto ja, men ikke Auto fullt lys. Er jo som å kjøre rundt i en disko kule. Den skrur lys på og av "all night long". Så det fungerer dårlig p.t

Autopilot fungerer like fint på kveld, natt og dagtid
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA