Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva bør en kjøpe

Startet av Galder, onsdag 15. september 2021, klokken 23:46

« forrige - neste »

knegg

#15
Jeg vil nevne at firehjulstrekk trekker på bakhjulene først, deretter på fremhjulene. Skulle ønske det var mulig å sette i vintermodus der den trakk fremme først.
Av og til ender bilen i å ploge snøen før den trekker og styrer.
2020 Model 3

turfsurf

Sitat fra: knegg på torsdag 16. september 2021, klokken 19:36
Skulle ønske det var mulig å sette i vintermodus der den trakk fremme førs.
I vintermodus burde den ha permanent 4wd synes nå jeg da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jambo

Sitat fra: knegg på torsdag 16. september 2021, klokken 19:36
Jeg vil nevne at firehjulstrekk trekker på bakhjulene først, deretter på fremhjulene. Skulle ønske det var mulig å sette i vintermodus der den trakk fremme først.
Av og til ender bilen i å ploge snøen før den trekker og styrer.
Virkelig? Det er vel litt dårlig programmert hvis det er tilfellet. Min fossilbil med firehjulstrekk levert av Haldex er satt opp til å trekke med alle hjulene fra 0 km/t. Hvis det ikke er slik på Tesla skjønner jeg ingenting, hvordan klarer den de 0-100-tidene den har uten å bruke begge motorene fra starten av? Og har de (bilutviklerne) i det hele tatt kjørt bil på vinterføre?

Jambo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. september 2021, klokken 20:23
Sitat fra: knegg på torsdag 16. september 2021, klokken 19:36
Skulle ønske det var mulig å sette i vintermodus der den trakk fremme førs.
I vintermodus burde den ha permanent 4wd synes nå jeg da.
Enig. VW ID.4 GTX har en modus som heter Traction der det er permanent firehjulstrekk. Skulle tro Tesla ville tenkt på det først?

turfsurf

Sitat fra: Jambo på torsdag 16. september 2021, klokken 20:46
Min fossilbil med firehjulstrekk levert av Haldex er satt opp til å trekke med alle hjulene fra 0 km/t. Hvis det ikke er slik på Tesla skjønner jeg ingenting, hvordan klarer den de 0-100-tidene den har uten å bruke begge motorene fra starten av?
Mange Haldex biler som er FWD helt til de spinner ihvertfall. Men AWD på Tesla er da litt intelligent. Ved mye pådrag aktiverer den selvfølgelig AWD uavhengig av hjulspinn eller ikke.

Er litt raskere å styre slikt med elmotorer. Man merker først og fremst bakhjulstrekken ved kjøring med f.eks litt pådrag ut av en sving på glatt føre, eller opp en bratt bakke.

For fremkommelighet i lav fart finnes slipstart, som tillater litt hjulspinn både foran og bak i lav fart.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

knegg

Det eneste gangen dette har vært et "problem" med at den bare drar på bakdekka er når det er mye snø, dårlig brøyting og dype spor. Da er det nærmest at bilen ikke vil svinge ut av spora fordi den ikke "graver" seg ut. Ved å gi litt gass slik at bakdekka spinner så tar den tak med framdekka og svinger ut av spora...

Ellers er bilen upåklagelig på vinterføre. :)
2020 Model 3

Jambo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. september 2021, klokken 20:59
Sitat fra: Jambo på torsdag 16. september 2021, klokken 20:46
Min fossilbil med firehjulstrekk levert av Haldex er satt opp til å trekke med alle hjulene fra 0 km/t. Hvis det ikke er slik på Tesla skjønner jeg ingenting, hvordan klarer den de 0-100-tidene den har uten å bruke begge motorene fra starten av?
Mange Haldex biler som er FWD helt til de spinner ihvertfall. Men AWD på Tesla er da litt intelligent. Ved mye pådrag aktiverer den selvfølgelig AWD uavhengig av hjulspinn eller ikke.

Er litt raskere å styre slikt med elmotorer. Man merker først og fremst bakhjulstrekken ved kjøring med f.eks litt pådrag ut av en sving på glatt føre, eller opp en bratt bakke.

For fremkommelighet i lav fart finnes slipstart, som tillater litt hjulspinn både foran og bak i lav fart.
Ja, mange Haldex som er framhjulstrukne i starten, det er bilprodusenten som velger hvordan den skal være satt opp. Min er en Skoda og trekker som sagt på alle fire fra 0. Godt at Tesla har slipstart da, så man har noe å true med i snøen 🙂

jlan

Sitat fra: Jambo på torsdag 16. september 2021, klokken 20:51
Enig. VW ID.4 GTX har en modus som heter Traction der det er permanent firehjulstrekk. Skulle tro Tesla ville tenkt på det først?
De har tenkt på det. Model X hadde ihvertfall tidligere konstant firehjulstrekk hvis temperaturen kom under et par plussgrader.  Men de droppet det altså for 3/Y. De har også droppet redusert regenerering. Det virker som alt som kan gi høyere forbruk blir kuttet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Teslamari

Jeg har bestilt en SR+ med 18 aero felger, er det verdt å oppgradere til større felger med tanke på lyd og komfort?

Galder

Her var det mange gode innspill.

Det virker ut som om det kanskje er litt delt om hva en tenker om LR eller SR+ (4 vs 2 hjulsdrift)  :o

Men siden det er et budsjett her så blir jo det store spørsmålet om hva som er mest optimalt.
En ny 2021 SR+ modell eller en 2019 LR modell som har km stand på ca 25.000 (og også Tesla extended garanti)  :-\




RJK

Sitat fra: Teslamari på torsdag 16. september 2021, klokken 21:50
Jeg har bestilt en SR+ med 18 aero felger, er det verdt å oppgradere til større felger med tanke på lyd og komfort?
Større felger betyr at du må ned i profil, noe som betyr mindre gummi i høyden. Det vil dermed si at du med samme merke dekk vil få mindre hjelp av gummien i dekkene, og derved går det utover både komfort og støy.

I praksis kommer det dog veldig an på om du finner samme type dekk i begge dimensjoner, eller må bytte. Da kan fort endel av egenskapene bli bedre eller dårligere enn bare dimensjonen skulle tilsi. Men utgangspunktet er altså mer støy og mindre komfort med større felg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Sitat fra: Galder på torsdag 16. september 2021, klokken 22:54
Her var det mange gode innspill.

Det virker ut som om det kanskje er litt delt om hva en tenker om LR eller SR+ (4 vs 2 hjulsdrift)  :o

Men siden det er et budsjett her så blir jo det store spørsmålet om hva som er mest optimalt.
En ny 2021 SR+ modell eller en 2019 LR modell som har km stand på ca 25.000 (og også Tesla extended garanti)  :-\

Ny 2021 SR+, banna bein.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: Teslamari på torsdag 16. september 2021, klokken 21:50
Jeg har bestilt en SR+ med 18 aero felger, er det verdt å oppgradere til større felger med tanke på lyd og komfort?
Spørsmålet er vel hvorfor vil du ha større felger? Den blir litt stivere, så litt mere morsom å kjøre aktivt med, og så ser det kanskje litt bedre ut.

Ellers er det vel stort sett ulemper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wabby

Sitat fra: Galder på torsdag 16. september 2021, klokken 22:54
Her var det mange gode innspill.

Det virker ut som om det kanskje er litt delt om hva en tenker om LR eller SR+ (4 vs 2 hjulsdrift)  :o

Men siden det er et budsjett her så blir jo det store spørsmålet om hva som er mest optimalt.
En ny 2021 SR+ modell eller en 2019 LR modell som har km stand på ca 25.000 (og også Tesla extended garanti)  :-\

For gjenbruksverdi så ville jeg valgt 2021... Jeg anbefaler aldri den gamle modellen til folk, aldri. Eneste jeg ser som anbefaler de gamle, er dem som eier en av dem :)
TM3P 2021 - Oslo

EDS89

Sitat fra: Wabby på fredag 17. september 2021, klokken 09:01
Sitat fra: Galder på torsdag 16. september 2021, klokken 22:54
Her var det mange gode innspill.

Det virker ut som om det kanskje er litt delt om hva en tenker om LR eller SR+ (4 vs 2 hjulsdrift)  :o

Men siden det er et budsjett her så blir jo det store spørsmålet om hva som er mest optimalt.
En ny 2021 SR+ modell eller en 2019 LR modell som har km stand på ca 25.000 (og også Tesla extended garanti)  :-\

For gjenbruksverdi så ville jeg valgt 2021... Jeg anbefaler aldri den gamle modellen til folk, aldri. Eneste jeg ser som anbefaler de gamle, er dem som eier en av dem :)

Er virkelig 2019 modellen så dårlig stand/bygget kontra 2021 modellen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA