Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva bør en kjøpe

Startet av Galder, onsdag 15. september 2021, klokken 23:46

« forrige - neste »

Galder

Jeg har lyst til å kjøpe min første elbil og etter å ha lest endel på nett, så ønsker jeg å sannsynligvis gå for en Tesla model 3  :)

Det eneste "kravet" er at bilen har hengerfeste, men det hadde selvsagt også vært veldig deilig med grei rekkevidde og 4 hjulstrekk i tillegg.


Men det er vanskelig å bestemme seg for hva en burde gå for når en sammenligner de ulike alternativene.

Prismessig så vil jeg helst ikke mye over 400.000, så en splitter ny Tesla LR utgår.

De alternativene som jeg har funnet er blant annet:

1) Brukt Tesla LR fra Tesla - 2019 modell og km stand 63.000 - Pris 390.000
2) Brukt fra Tesla LR fra Tesla - 2019 modell og km stand 27.000 - Pris 410.000
3) Brukt Tesla LR fra forhandler - 2019 modell og km stand 43.500 - Pris 408.000
4) Brukt Tesla SR+ fra privatperson - 2021 modell og km stand 1000 - Pris 400.000

Jeg har med de to første pga de er direkte fra Tesla og da har utvidet garanti (og her blir det da selvsagt km stand mot prisøkningen). Den siste er den "nye modellen", men ulempen her er selvsagt at den har tohjulsstrek og dårligere rekkevidde enn de andre..

Er det noen som har noen gode råd og anbefalinger?  :-\


Burger

#1
2021 SR+ med 18 toms sommer og vinterjul + hengerfeste til 394k ny fra Tesla?

Iallefall det jeg må betale for den jeg har bestilt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

knegg

Du må sikkert ta opp lån, så husk at Tesla har ksmpanjerenter på nye biler. Ta dette med i totalprisen 👍
2020 Model 3

Syklist

Dersom du har lademulighet hjemme og sjelden kjører over 30-40 mil i et strekk, hadde jeg gått for en nyere SR+.  Nyere bil betyr litt flere forbedringer og lengre garantitid.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Galder

Takk for mange innspill.

Jeg visste egentlig ikke at en kunne få med hengerfeste på nye SR+ modeller siden jeg ikke fant noen valg for det på Tesla sin side, men etter å ha googlet litt så ser jeg at det visstnok skal la seg gjøre hvis en tar kontakt med en teslaforhandler.

Angående pris på en ny SR+ så fikk jeg opp totalpris på 404.000 det er med enchanted autopilot, og sort lakk.
Og så kommer tilhengerfeste i tillegg og da blir vel prisen ca 410-415.000,-

Siden kampanjerenten kun er på LR så er det kanskje ikke noe nødvendig å ta hensyn til den.

Men for å forsøke å snevre det litt inn så kan en ta to spesifikke alternativ som koster ca det samme.
En ny Tesla SR+ og en LR som har gått ca 27.000 (2019 modell).



Siden også LR er å få kjøpt ifra Tesla så er ikke garantien så veldig annerledes (den blir vel ca 4 år i stedet for 5, og 7k km kortere i dette tilfellet).

Men det jeg lurer mest på her er blant annet det med firehjulstrekk.
Det er sjeldent vi reiser på hytta på vinteren, men vi har noen bratte bakker opp på jobben som kan være utfordrende noen ganger på vinteren. Vil det muligens være problemer med bakhjulsdrift her? (Bilen vil jo mest bli brukt frem og tilbake fra jobb).
Så fremkommeligheten er egentlig viktigere enn de ekstra kilometerne som LR har.







EDS89

Anbefaler deg å se Tesla Bjørn på YouTube. Mye bra der :) Da kan man få en bedre reality check på ulike modeller kjørt på norske veier :)

BE

Utvidet autopilot er helt unødvendig spør du meg, så her kan du fort spare mange titusen ved nybilkjøp. Den medfølgende autopiloten er mer enn god nok, prisen på utvidelsen av denne er fullstendig hårreisende.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

OlaM

Sitat fra: Galder på torsdag 16. september 2021, klokken 09:10

Det er sjeldent vi reiser på hytta på vinteren, men vi har noen bratte bakker opp på jobben som kan være utfordrende noen ganger på vinteren. Vil det muligens være problemer med bakhjulsdrift her? (Bilen vil jo mest bli brukt frem og tilbake fra jobb).

Hvor ofte skjer det at dine kolleger med bakhjulstrekk blir stående fast nede i veien? Firehjulstrekk er veldig kjekt å ha, men det er langt fra noe must. Det skal sies at du får mer hester også, som også er kjekt å ha, men ikke noe must.

Dette med støtdemping og lyd kan være en viktig faktor. Jeg foreslår at du får prøvekjørt en 2019 og en 2021 så fort du kan, enten fra Tesla, fra annen forhandler eller kanskje spør om noen på forumet vil ta en tur med deg for en flaske vin e.l. 2021 er forbedret på mange små områder som til sammen gir en mer helstøpt kvalitet. Av den grunn ville jeg ofret 4WD til fordel for nyere utgave. Gjerne en brukt 2021 SR+ hvis prisen var fornuftig, men det ser ut som mange på Finn satser på å flippe med profitt.
'21 3LR

Galder

Mange gode innspill  :)

Sitat fra: EDS89 på torsdag 16. september 2021, klokken 11:26
Anbefaler deg å se Tesla Bjørn på YouTube. Mye bra der :) Da kan man få en bedre reality check på ulike modeller kjørt på norske veier :)

Det er faktisk hans videoer som jeg har sett flest av  :)
(Han har også en fin video med sammenligning av 2019 og 2021 modellen).

Sitat fra: BE på torsdag 16. september 2021, klokken 11:44
Utvidet autopilot er helt unødvendig spør du meg, så her kan du fort spare mange titusen ved nybilkjøp. Den medfølgende autopiloten er mer enn god nok, prisen på utvidelsen av denne er fullstendig hårreisende.

Regner med at du har rett. Jeg tenkte bare at enhanced edition hadde vært greit siden endel av bilen er "teknoligien". Og dette er nok ting som jeg garantert ikke ville ville kjøpt senere. Det er en ting som en sikkert kjøper sammen med bilen, eller ikke.

Men du har sikkert rett i at det autopark og summon osv ikke vil bli brukt så mye.. I alle fall etter å ha sett "autopark videoen" til Tesla Bjørn så virker ikke den all verdens. Men det kan jo sikkert komme forbedringer der.

Sitat fra: OlaM på torsdag 16. september 2021, klokken 11:53
Hvor ofte skjer det at dine kolleger med bakhjulstrekk blir stående fast nede i veien? Firehjulstrekk er veldig kjekt å ha, men det er langt fra noe must. Det skal sies at du får mer hester også, som også er kjekt å ha, men ikke noe must.

Det kan godt hende at den vil fungere bra. Jeg har bare ikke fått sett noen vidoer eller tester med tanke på  vinterutfordringer sammenlignet med "vanlige tradisjonelle biler". Det går som regel greit med peugot 508 sw opp til jobben (som har forhjulstrekk), men jeg er har faktisk vært nervøs flere ganger.. Den forrige bilen jeg hadde med bakhjulstrek (en mercedes c180), hadde ofte store problemer med å komme opp på hytta, så jeg trengte å kjettinger på den flere ganger.. Så er den like dårlig som Mercedes på glatta så er det noe jeg helst vil unngå!



Men hvis den ikke er "håpløs" på glatta så har jeg nok blitt litt overbevisst her om at 2021 SR+ modellen er et bedre alternativ enn en brukt 2019 LR.  8)


Syklist

Angående bakker, så har SR+ optimal vektfordeling og bra ESP, så den er nok bedre enn både forhjulstrekk og bakhjulstrekk med forbrenningsmotor.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Wabby

Som nevnes her så er enhanced autopilot som å pisse vekk pengene.

Har selv 2021 TM3P og har hatt 2019 modellen som lånebil når min hadde service. Det er som dag og natt, og angrer ikke ett sekund på 2021 modellen.
Mer tight i interiøret, elektrisk bakluke, dobbelt glass i dørene, ingen pianolakk helvete, bedre midtkonsoll, varmepumpe.
Litt avhengig av hvilken 2021 modell du får tak i, så har de siste varme i rattet også.
TM3P 2021 - Oslo

OlaM

Sitat fra: Galder på torsdag 16. september 2021, klokken 12:38
Det kan godt hende at den vil fungere bra. Jeg har bare ikke fått sett noen vidoer eller tester med tanke på  vinterutfordringer sammenlignet med "vanlige tradisjonelle biler". Det går som regel greit med peugot 508 sw opp til jobben (som har forhjulstrekk), men jeg er har faktisk vært nervøs flere ganger.. Den forrige bilen jeg hadde med bakhjulstrek (en mercedes c180), hadde ofte store problemer med å komme opp på hytta, så jeg trengte å kjettinger på den flere ganger.. Så er den like dårlig som Mercedes på glatta så er det noe jeg helst vil unngå!

Hvis fremkommelighet er prioriteten og du ser på forskjellen i nypris  (og ikke ser på ekstra rekkevidde/hestekrefter) så er LR litt som å forhåndsbetale 100 000 kr i veihjelp. Du skal trenge berging rimelig ofte før det lønner seg. Og det er ikke gitt at 4WD alltid kommer seg fram der som RWD spinner, spesielt hvis det er blankpolert eller ubrøytet. Av og til kommer du bare lengre inn i trøbbel.

Jeg har kjørt masse på skitur med Leaf, som har fremhjulstrekk og en kjip antispinn, og aldri måttet gjøre vendereis - litt spinning, litt ratting, ut av hjulsporene for å finne grep, det skal endel til for å bli stående på en greit vedlikeholdt vei. Det er morsomt med alle som "må ha" firhjulstrekk til hytta og så har de hytte i et megafelt på Sjusjøen som er så godt vedlikeholdt at du kunne kjørt el-sparkesykkel hele året.

Sitat fra: Galder på torsdag 16. september 2021, klokken 12:38
Men hvis den ikke er "håpløs" på glatta så har jeg nok blitt litt overbevisst her om at 2021 SR+ modellen er et bedre alternativ enn en brukt 2019 LR.  8)

:+1:
'21 3LR

Jambo

#12
Her er en erfaring fra en som har firehjulstrekk. Jeg ville aldri kjøpt uten igjen. Hadde tohjulstrukkede biler før, og du vet ikke hva du savner før du har det. Kjører du mye på glatte veier om vinteren, er firehjulstrekk det som gjør det lekende lett, vanligvis. Har ikke opplevd noen bakker eller steder jeg ikke kom meg fram etter at jeg fikk firehjulstrekker, og jeg har prøvd ganske mye bare for å vite hva som går an.

Jeg har bruk for det pga. bratt utkjørsel fra gårdsrommet, og den bakken er det umulig å kjøre opp med tohjulstrekk, både med og uten pigger, når det er glatt eller mye snø. Man blir stående og spinne. Første gangen jeg kjørte firehjulstrekkeren der, kunne jeg nesten ikke tro det. Der jeg før måtte ta god fart og likevel spinne og bli sittende fast 3 av 4 ganger, kunne jeg med firehjulstrekk kjøre helt rolig og fint opp, ja til og med stoppe og ta igang igjen midt i bakken, og uten at et eneste hjul spant. Det eneste negative er at man bør legge seg til vanen å sjekke veigrepet med f.eks. bremser nå og da, for man kjenner ikke lenger om det er glatt når man akselererer.

jlan

Jeg vil også anbefale firehjulstrekk. Model 3 er en ganske lav og tung bil, så den egner seg best for en jevn og rolig start i litt dyp snø. Det skal ikke så mye spinning til før den "graver seg ned" og blir liggende på batteriet. Med bakhjulsdrift har man heller ikke mulighet for å vri seg ut av en grop.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

TøddiVedder

Ikke i tvil. Kjøpt LR. Finner du en med FSD, så er det en god deal. De sier at den er 0 verdt ved salg. Så jeg ville lett kjøpt det med ved et bruktkjøp for kr 0. Som du sier er litt av bilen teknologien...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA