Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

skuffende rekkevidde

Startet av thebadger, søndag 03. oktober 2021, klokken 17:28

« forrige - neste »

espencapable

Elbil og regn er forferdelig dårlig kombinasjon. Antar mye ekstra friksjon på vegen.
Sitat fra: thebadger på søndag 03. oktober 2021, klokken 17:28
Først og fremst, bilen dekker behovet vårt (om høsten, vi får se når det blir minusgrader) så jeg prøver ikke å fremstille dette som en deal-breaker.
Vi kommer fra en 2017 TMX 75d, den kjører vi fra fredrikstad til Kristiansand med uten å lade, men vinterstid går det ikke.
Har kjørt vår TMY en måneds tid og har nesten 2000km på kilometertelleren.
Har kjørt med EAP tur-retur Kristiansand i helgen, ganske nøyaktig 291km dør-til-dør, og da hadde vi 21% batteri igjen ved ankomst Kristiansand, 22% da vi kom hjem.
Ladet til 100% før avgang begge veier, har fulgt fartsgrensen hele veien begge veier. Sluppet unna kø har vi også.
Det vil si 370km rekkevidde fra 100-0% i 12 grader og regn.
Har originale 19", cirka 200kg last med fører.

Brukbart

Har kjørt både langtur mellom Trondheim og Skien, samt turer til hytta (ca 11 mil med stigning til 600moh) i det siste med temperaturer mellom -5 og -20 grader. Siste tur gikk tur/retur hytta, altså 22 mil i rundt -7 grader. Bilen var ladet til 70% før turen og ankom hytta med 40% igjen. Altså et forbruk på 30% (forvarmet bil) hvor kupevarmen var satt til 20 grader. Har da et forbruk, på stort sett riksveg, med pen kjøring, på 190-200wh/km (tidvis 170-180wh/km regnet over 50km). Veien kan tidvis karakteriseres som vinterveg med hardpakket snø. På tur tilbake (denne gangen uten forvarming) måtte vi stoppe for å lade, men hadde trolig kommet hjem med 2-3% igjen på batteriet uten lading. Bilen tapte forøvrig ca 2% pr døgn ute i kulda uten lading. Hva bør være forventet forbruk på tilsvarende turer? Ser det skrives om både 130-140 og 170-180wh/km, men har lite tallmateriale å sammenligne med, gitt vintertemperaturer. Hadde kanskje håpet å få noe flere km ut av bilen på vei til hytta, hvor vi i utgangspunktet ikke kan lade, men vi kom da hjem.

daktari

Hva har forbruket vært hos dere som kjører Oslo-Hafjell/Trysil med mye slaps på motorveien nå i jula?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA