Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål om Cruise Control

Startet av Randomrex, onsdag 15. september 2021, klokken 23:12

« forrige - neste »

Randomrex

Hei,

Jeg trenger litt hjelp til å forstå noen ting rundt Cruise Control. :)

1. Hvorfor kan ikke bilen bare følge hastigheten på skiltene?
Setter jeg på CC i 80 km/t og kjører inn i 50 sone uten biler foran meg som bremser farten, fortsetter bilen i disse 80 jeg satte den til. Testa en ID3 her om dagen, og den var jo helt overlegen på dette punktet - fulgte skilt til punkt og prikke.
2. Siden dette da ikke er automatisk, fikk jeg vite at det er fire måter å sette ny hastighet manuelt på:
- Trykk på skiltet som viser rett hastighet på skjermen...
- Slå av CC finn rett hastighet (eller lavere) og aktiver CC.
- Snu på høyre hjul på rattet
- Dytt høyre stikke ned en gang.
Siden jeg må gjøre det manuelt likte jeg best den siste metoden, men plutselig vil ikke bilen lenger oppdatere hastigheten på denne måten...Flere som har opplevd dette?   
3. Hvorfor kan ikke vi få valg som bruker at den leser skiltet og setter hastighet? Autopiloten gjør jo dette, så kan da ikke være noe hokus pokus? :) Dette er ikke en funksjon man får i Enhanched eller FSD, sant?




alfaalfa

1. Jeg mener at hos meg så bremser den ned automatisk. Enten er det en innstilling, eller så er det at jeg har EAP.

Rosstopher

Trykk ned spaken og hold den nede litt for å stille farten til fartsgrensen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Larsj84

Jeg opplever at den tilbaser seg fartsgrensene når jeg har på Autostyring

Randomrex

Hei,

Jeg skal teste å holde spaken nede! :)

På Autostyring tilpasser min bil seg farten helt fint, og det er derfor jeg er litt mulefunken på at den ikke gjør det under vanlig Cruise Control. Det burde jo være en innstilling for dette, men jeg føler jeg har testet alle knappene som finnes i skjermen, uten at bilen endrer hastiget i forhold til skiltene i vanlig CC.


Sitat fra: alfaalfa på onsdag 15. september 2021, klokken 23:24
1. Jeg mener at hos meg så bremser den ned automatisk. Enten er det en innstilling, eller så er det at jeg har EAP.
Sikker på at du ikke har på autostrying og bare vanlig Cruise Control?

Handyman

Du burde nok spesifisere tydeligere i det opprinnelige innegget at det er "UTEN AUTOSTYRING". Tipper du vil få mange svar om at det funker, dog med autostyring aktivert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Det blir en vane å holde den spaken nede, men det burde være unødvendig. Det går sikkert an å henge et lodd på den :) .

Jeg synes forresten ikke fartsendringen ned er OK, ettersom fartsreduksjon skjer etter skiltet. Kanskje vegvesenet kunne innføre en "frisone" rett etter skiltene ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Randomrex

Om jeg ikke husker feil, reduserte ID3en jeg kjørte hastigheten før skiltet. Her kan jeg ta feil, men det virket veldig smooth.

Så da er vi enige - i vanlig CC (ikke autostyr) leser ikke bilen skilt? Eller er det mulig med Enhanched? 🙂 Eventuelt en innstilling jeg ikke finner?

Er litt kjipt om det ikke finnes, for funksjonalitet er jo der, det funker jo med autostyring... Someone please call Elon Musk. 🙃

Stromseth

Sitat fra: Randomrex på torsdag 16. september 2021, klokken 20:07
Så da er vi enige - i vanlig CC (ikke autostyr) leser ikke bilen skilt? Eller er det mulig med Enhanched? 🙂 Eventuelt en innstilling jeg ikke finner?

Mulig det er pirkete, men jo, den leser fortsatt skiltene (stort sett), men endrer ikke hastigheten. Det må du gjøre selv.

Ellers, med autostyring, vil den heller ikke øke hastigheten over den hastigheten du satte når du aktiverte autostyring slik jeg opplever det. Eks. du aktiverer autostyring i 50km/t og kommer til 80 så må du manuelt sette 80. Deretter vil den redusere hastighet ned når du kommer til f.eks. 70 og 50, og så opp igjen til det du satte som maks. 80.

Forøvrig enig i at det hadde vært gull om den i alle fall begynte å redusere hastigheten før skiltet. På samme måte som den noen ganger, men slett ikke alltid, reduserer hastigheten før brå sving. Noe den gjør både med og uten autostyring.
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

Macmons

Jeg har lagt merke til at min TMY leser fint skilt for fartsgrense, men den leser ikke/forstår ikke oppheving av nedsatt fartsgrense. Det tar lang tid etter at et skilt der en eks. 50km sone er opphevet før det vises på skjermen.
Jeg bruker selvfølgelig "wattpedalen" er scrollehjulet for å få rett hastighet, men det ser ikke ut til å virke optimalt.
Det samme kan en si om den elendige "auto-instillingen" mellom nær og fjernlys....

2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA